"Seriemorder var kirkens mand" Politiken1m~
Fra : Bo Warming

Dato : 01-03-05 12:08

En menighedsrådsformand fra Kansas tilstår nu en stribe mord begået o. 1990
Han har åbenbart et kedeligt liv og dødsstraf er en gulerod - det giver jo
mere end 15 minutters berømmelse.
Dødsstraf (i de fleste USA-stater) bevares formodentlig for at øge volden
i USA - det er jo svært at begå selvmord , så folk med ulykkesfuglmentalitet
kan via mord eller falsk tilståelse af mord sikre sig berømelse og bekvem
sikker aflivning

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-05 18:23

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i en meddelelse news:y2YUd.12257$%b2.2787@fe01.usenetserver.com...
> En menighedsrådsformand fra Kansas tilstår nu en stribe mord begået o. 1990
> Han har åbenbart et kedeligt liv og dødsstraf er en gulerod - det giver jo mere end 15 minutters berømmelse.

Mon ikke den gode - eller mindre gode - mand har haft andre motiver til
sine handlinger, end at han gerne ville idømmes dødsstraf?

Jeg mener: Heraf kunne man udlede, at Hitler indledte 2. verdenskrig,
fordi han gerne ville skydes i munden?

Om ikke andet, Bo: Hvad grunden end er til, at USA fastholder dødsstraffen,
er det vist ikke for at tilbyde borgerne en så kringlet, langvarig, indirekte
og usikker metode til at begå selvmord ...

--
http://www.modspil.dk
- fordi tiden kræver et MODSPIL

Fra : Bo Warming

Dato : 01-03-05 19:44

"Carsten Agger" <agger at NOSPAM bolignet-aarhus.NOSPAM> wrote in message

> [...]
> indirekte
> og usikker metode til at begå selvmord ...

Jeg kaster et strejflys på et fortiet og overset (og ret perifert) aspekt
ved dødsstraf - at nogle er ulykkesfugle og ikke afskrækkes.

Selvfølgelig er emnet enormt og kompliceret og ikke indfanget i min korte
kommentar til dagsaktuel detail-nyhed

Jeg tror dødsstraf skader, og jeg så hellere hårde afskrækkende
arbejdsfængsler uden udgangstilladelser

Som nødværge mod visse terrorister tror jeg på dødsstraf - ellers ikke.

Fra : Mogens

Dato : 02-03-05 00:26

> [...]
> arbejdsfængsler uden udgangstilladelser
>
> Som nødværge mod visse terrorister tror jeg på dødsstraf - ellers ikke.

Nej , slet ikke dødsstraf , det er for mild en dom . Jeg mener at når en
person har fået en livstidsdom , så skal personen blive i fængslet til
vedkommende dør . Selvfølgelig uden udgangstilladelser og alt andet
pædagoisk ævl .

M.

Fra : Bo Warming

Dato : 02-03-05 08:53

" Mogens" <mogens@carpediem.dk> wrote in message

> [...]
> person har fået en livstidsdom , så skal personen blive i fængslet til
> vedkommende dør . Selvfølgelig uden udgangstilladelser og alt andet

Hårdere fængselsstraffe og nul udgang er vi enige om.
Men Glistrups dødsstraf-forslag går alene på den situation at man har fanget
en terrorist og der er stor risiko for at hans kammerater får ham løsladt
ved at tage gidsler - så er en hurtig sprøjte, strangulering eller nakkeskud
eller giftpille - lad den standretdødsdømte vælge selv - den rette
konsekvens. Ikke primært med special eller generalprævention som sigte MEN
NØDVÆRGE

At overlade til uduelige folkestemninglogrende danske dommere at uddele
dødsstraffe i andre tilfælde er alle fremskridtsfolk stærkt imod

Fra : 3W

Dato : 03-03-05 03:50

> [...]
ulykkesfuglmentalitet
> kan via mord eller falsk tilståelse af mord sikre sig berømelse og bekvem

Nu er der bare lige det problem, at mordene blev begået på et tidspunkt hvor
der ikke var dødsstraf, så da han ikke kan dømmes med tilbagevirkende kraft,
kommer han desværre nok ikke i stolen.

Fra : Bo Warming

Dato : 03-03-05 06:33

"3W" <dghncv@cvxlksjdf.net> wrote in message
> [...]
> hvor
> der ikke var dødsstraf, så da han ikke kan dømmes med tilbagevirkende

I USA er det dyrere at dødsstraffe end at livstidsfængsle, fordi juridisk
efterkontrol i de mange år på dødsgangen er så omstændelig.
Beskikkede advokater jubler ved dødsdom, mere end når andre hører en
ambulance.
Afskrækkende virkning er nok større ved boot camp i årtier - der er jo ikke
udgangstilladelse og selvom de af uforklarlige grunde får lov at have
ugentlig fridag, gør arbejdsindsatsen næsten så meget gavn for staten, som
hvad opsyns-personale koster.

Det er godt at de er gået væk fra at dømme efter love med tilbagevirkende
kraft, som de gjorde i Nyrnberg 1946.

Fra : Lyrik

Dato : 04-03-05 08:51

3W wrote:

> Nu er der bare lige det problem, at mordene blev begået på et
> tidspunkt hvor der ikke var dødsstraf, så da han ikke kan dømmes med
> tilbagevirkende kraft, kommer han desværre nok ikke i stolen.
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Ok-jo!
Det har dit eget land Danmark præsteret!
Alle de 45 som Danmark henrettede efter WW2 blev skudt ifølge en lov med
tilbagevirkende kraft!
Men kun tilbagevirkende til den dato i 1943 hvor
tysker-kollaborationsregeringen trådte tilbage!))
For så kunne de landsforræddere i regeringen som solgte Danmark ikke komme i
betragtning til dødsstraf!

Jeg mener iøvrigt at det er en politik som Danmark har brugt flere gange,
det der med love med tilbagevirkende kraft!
Hvem ka?-Dan-ka!-Hwa-ba!

Hilsen
Jens