Husk ved traktat afstemningen
Fra : Djævelens advokat

Dato : 01-03-05 11:34

Da vi skulle lokkes til at stemme ja til Nice traktaten, blev vi beroliget
med at det så sandelig ikke betød at billig østeuropæisk arbejdskraft ville
komme til landet og tage danske arbejdspladser.

Ja dem der antydede det blev nærmest latterliggjort.

Nu har vi så set et par hundrede arbejdspladser blive nedlagt i Ringsted for
at man kunne komme til Tyskland og ansætte polske arbejdere til en trediedel
af det en tysker skal have, og vi ser et stigende problem med østeuropæiske
arbejdere i byggebranchen og inden for landbruget bruges lettere helt ind i
ministerkredse.

Det synes jeg bare vi skal huske når vi skal´stemme om traktaten

da

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-03-05 11:40

"Djævelens advokat" <Paradis@helvede.h> skrev i en meddelelse
> [...]
ville
> komme til landet og tage danske arbejdspladser.

Gjorde vi det? Jeg havde da netop håbet, at et af resultaterne ville blive
større konlkurrence på arbejdsmarkedet.

> Ja dem der antydede det blev nærmest latterliggjort.

Jeg vil gerne se eksempler på dette.

> [...]
østeuropæiske
> arbejdere i byggebranchen og inden for landbruget bruges lettere helt ind

Det sidste er jo så ulovligt.

> Det synes jeg bare vi skal huske når vi skal´stemme om traktaten

Jeg synes, vi skal huske at sætte os ind i, hvad traktaten egentlig handler
om, før vi tager stilling til den. Ved du, hvad den handler om?

Fra : Djævelens advokat

Dato : 01-03-05 11:52

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Djævelens advokat" <Paradis@helvede.h> skrev i en meddelelse
> ville
>
> Gjorde vi det? Jeg havde da netop håbet, at et af resultaterne ville blive
> større konlkurrence på arbejdsmarkedet.

enten fulgte du ikke debatten eller også har du en kort hukommelse

> Jeg vil gerne se eksempler på dette.

google er din ven

> for
> trediedel
> østeuropæiske
>
> Det sidste er jo så ulovligt.

men ændrer ikke på at det gik anderledes end politikkerne påstod det ville

> Jeg synes, vi skal huske at sætte os ind i, hvad traktaten egentlig
> handler
> om, før vi tager stilling til den. Ved du, hvad den handler om?

ja - den medfører bl. a andet at disse problemer vil blive yderligere
forstærket

ad

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-03-05 12:22

> enten fulgte du ikke debatten eller også har du en kort hukommelse

Nå, jamen så må det jo være en smal sag at finde citater, der kan underbygge
påstanden.

> google er din ven

Det er din påstand - du må underbygge den.

Ringsted

> men ændrer ikke på at det gik anderledes end politikkerne påstod det ville
> gå

Det er ikke EU-traktatens skyld, at borgerne ikke overholder loven. I øvrigt
mener jeg ikke, at det er gået anderledes, end politikerne sagde, det ville
gå.

Du nævner et par eksempler ovenfor:

Nedlæggelse af arbejdspladser er ikke noget, man kan tilskrive
Nice-traktaten eller andre EU-traktater. Det sker også ift. lande uden for
EU - eksempelvis i fjernøsten.

Endvidere nævner du et par eksempler på, at udlændinge fra lande uden for EU
har arbejdet her uden arbejds- eller opholdstilladelse. Det er nu engang
ikke EU's skyld, at de gør det.

> ja - den medfører bl. a andet at disse problemer vil blive yderligere
> forstærket

Nå, hvordan det? Hvilke dele af traktaten tænker du på?

Hvorfor mener du, at det er problemer?

Fra : Djævelens advokat

Dato : 01-03-05 12:59

> blive

> Nå, jamen så må det jo være en smal sag at finde citater, der kan
> underbygge
> påstanden.

ja

> Det er din påstand - du må underbygge den.

nej det er dig der påstår at jeg taler usandt.

> Ringsted
> ind

> Det er ikke EU-traktatens skyld, at borgerne ikke overholder loven.

nej men der er EUs skyld at enhver EU borger frit og ukontroleret kan rejse
til Danmark

I øvrigt
> mener jeg ikke, at det er gået anderledes, end politikerne sagde, det
> ville
> gå.

Skal det forståes sådan at du mener at polittikerne inden afstemningen om
NICE traktaten fortalte os at østeuropæere ville komme til Danmark og
arbejde til lave lønninger???

> Du nævner et par eksempler ovenfor:
>
> Nedlæggelse af arbejdspladser er ikke noget, man kan tilskrive
> Nice-traktaten eller andre EU-traktater. Det sker også ift. lande uden for
> EU - eksempelvis i fjernøsten.

Og præcis derfor er der da ingen grund til selv at forstærke problemet,
eller Vil du påstå at Danish Crown kunne have flyttet til kina???

> [...]
> EU
> har arbejdet her uden arbejds- eller opholdstilladelse. Det er nu engang

hvad er det for eksempler jeg er kommet med der vedrører ikke EU lande - mig
bekendt er både Polen og de altiske lande medlem, og det er de lande jeg har
nævnt her i tråden

> Nå, hvordan det? Hvilke dele af traktaten tænker du på?

art III -125 jævnfør justitsministeriets redegørelse om samme

http://www.eu-oplysningen.dk/upload/application/pdf/0b04caa4/redegoerelse_jm.pdf
side 41

for nu blot at nævne en enkelt ting. Da du jo selv har sat dig ind i sagen
kan du sikkert finde flere selv

> Hvorfor mener du, at det er problemer?

Det har jeg jo fortalt dig i et tidligere indlæg

ad

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-03-05 14:41

> ja

Hvorfor gør du det så ikke?

> nej det er dig der påstår at jeg taler usandt.

Det er almindelig sund fornuft, at den, der påstår noget, må bevise det. Det
er dig, der påstår noget. Jeg kan af logiske grunde ikke før bevis for, at
du taler usandt - uanset aom du taler usandt eller ej.

> nej men der er EUs skyld at enhver EU borger frit og ukontroleret kan
rejse
> til Danmark

Og hvad har det så lige med sagen at gøre?

> Skal det forståes sådan at du mener at polittikerne inden afstemningen om
> NICE traktaten fortalte os at østeuropæere ville komme til Danmark og
> arbejde til lave lønninger???

Ja, det er vel en af fordelene ved den.

> Og præcis derfor er der da ingen grund til selv at forstærke problemet,
> eller Vil du påstå at Danish Crown kunne have flyttet til kina???

Jeg ser det ikke som et problem. Det er tåbeligt at ville fastholde en
urentabel produktion. Det er bl.a. det, der er gået galt for mange tidligere
østlande.

> [...]
mig
> bekendt er både Polen og de altiske lande medlem, og det er de lande jeg

Du nævner "tidligere østlande", hvilket også omfatter lande uden for EU.

> [...]
> side 41
>
> for nu blot at nævne en enkelt ting. Da du jo selv har sat dig ind i sagen

Jeg synes, du skulle redegøre for de væsentligste aspekter i
forfatningstraktaten generelt.

> Det har jeg jo fortalt dig i et tidligere indlæg

Hvor? bare giv mig messageID.

Fra : Djævelens advokat

Dato : 01-03-05 15:01

> [...]
> er dig, der påstår noget. Jeg kan af logiske grunde ikke før bevis for, at
> du taler usandt - uanset aom du taler usandt eller ej.

jamen din påstand om at jeg taler usand er så latterlig at jeg ikke gider
spilde tiden på at søge efter links til dig

> rejse
>
> Og hvad har det så lige med sagen at gøre?

suk. .........ok vi starter fra bunden af. Jo friere de nye Eu landes
borgere kan rejse mellem EU landene jo nemmere har de ved at tage illegalt
arbejde. ................kan du selv tænke resten....eller skal du også have
hjælp til det??+

> Ja, det er vel en af fordelene ved den.

Fordel?????????? hvordan kan du få en sænkning af din levestandard til at
være en fordel???

> for

> Jeg ser det ikke som et problem.

nåeh..nu begynder jeg at forstå dig

>Det er tåbeligt at ville fastholde en
> urentabel produktion. Det er bl.a. det, der er gået galt for mange
> tidligere
> østlande.

AHA .jamen hvorfor begynder vi så ikke bare at konkkurrere med kineserne på
lønningerne. Alt andet vil da være tåbeligt ifølge din logik

> for

> mig
> har
>
> Du nævner "tidligere østlande", hvilket også omfatter lande uden for EU.

Nej jeg nævner "billig østeuropæisk arbejdskraft" og jeg nævner det
specifikt i forbindelse med udvidelsen af EU, så det er da vist kun dig der
griber efter et halmstrå for at redde dig ud af den tåbelige udtalelse om
udlændinge uden for EU

> http://www.eu-oplysningen.dk/upload/application/pdf/0b04caa4/redegoerelse_jm.pdf

> Jeg synes, du skulle redegøre for de væsentligste aspekter i
> forfatningstraktaten generelt.

Nej nu må du fandme da holde op. Først beder du mig om at nævne hvilke dele
af traktaten der der medfører forstærkning af problemet med billig
arbejdskraft fra øst, og når jeg så kommer med en meget entydig henvisning
til hvilken artikel der forstærker pråblemet og dokumenterer min påstand
(noget du jo ligger meget vægt på) så bakker du ud ved at bede om noget
andet. Forhold dig nu til svaret på det spørgsmål som du stillede. Eller
skyldes det du ikke har sat dig så meget ind i tingen at du kan forholde dig
til det??

> Hvor? bare giv mig messageID.

Gu vil jeg ej spilde min tid på at sidde og copy paste fordi du ikke aner
hvad du taler om. Du kan bare læse tråden så mange indlæg er der heller ikke

ad

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-03-05 15:12

> jamen din påstand om at jeg taler usand er så latterlig at jeg ikke gider
> spilde tiden på at søge efter links til dig

Nå, jamen så må jeg jo bare konstatere, at du ikke kan bevise din påstand.

> [...]
> arbejde. ................kan du selv tænke resten....eller skal du også

Det er - og jeg gentager - IKKE EU's skyld, at borgerne ikke overholder
landets love. Man har længe kunnet rejse ind i DK på turistvisum. Det er
ikke EU's opfindelse.

> Fordel?????????? hvordan kan du få en sænkning af din levestandard til at
> være en fordel???

Den langsigtede effekt af at nedlægge urentabel produktion har aldrig været
fattigdom, men derimod stigende rigdom.

Hvis du ser på Danmark i de sidste 100 år, vil du bl.a. kunne se et samfund,
der gradvist omlægger sin produktion fra landbrug og industri til service.
Det er bl.a. sket, fordi udlandet har kunnet producere landbrugsprodukter og
industriprodukter bedre / billigere, end vi selv har kunnet.

Alligevel har der med aldrig været flere danskere i arbejde, end der er lige
nu - i hvert fald ikke, hvis man ser på de sidste 5 år under ét.

Konsekvensen af at blive udkonkurreret har været, at beskæftigelsen er øget
inden for andre erhvervssegmenter, hvor danske arbejdere ER
konkurrencedygtige.

Det, du reelt taler for, er protektionisme på arbejdsmarkedet. En amerikansk
økonom har vundet en nobelpris ved at bevise, at protektionisme ikke kan
betale sig.

> AHA .jamen hvorfor begynder vi så ikke bare at konkkurrere med kineserne

> lønningerne. Alt andet vil da være tåbeligt ifølge din logik

Vi kunne jo også vælge at konkurrere på kvalitet eller på at lave ting, som
ingen andre kan lave...!

Det er jo den strategi, der har været bærende for Danmarks vækst de sidste
100 år.

> Nej nu må du fandme da holde op.

Du påstår jo, at du ved, hvad den handler om. Så må det da være nemt at
levere 3-4 overskrifter.

> Gu vil jeg ej spilde min tid på at sidde og copy paste fordi du ikke aner
> hvad du taler om. Du kan bare læse tråden så mange indlæg er der heller
ikke

Du vil ikke dokumentere dine påstande. Det har jeg det fint med- Det er dit
problem, at du fremstår som en person, der påstår en masse, men ikke rigtig
kan bevise det, når det kommer til stykket.

Fra : Djævelens advokat

Dato : 01-03-05 15:33

> [...]

> Det er - og jeg gentager - IKKE EU's skyld, at borgerne ikke overholder
> landets love. Man har længe kunnet rejse ind i DK på turistvisum. Det er

det skulle du altså

> [...]
> konkurrencedygtige.
>
> Det, du reelt taler for, er protektionisme på arbejdsmarkedet.

nej det jeg taler for er fair konkurrence

En amerikansk
> økonom har vundet en nobelpris ved at bevise, at protektionisme ikke kan
> betale sig.

Og Arafat fik også nobels Fredspris

> på
>
> Vi kunne jo også vælge at konkurrere på kvalitet eller på at lave ting,
> som
> ingen andre kan lave...!

og hvad er det så lige specifikt du mener en kineser ikke kan lave?????

> [...]
> 100 år.

> Du påstår jo, at du ved, hvad den handler om. Så må det da være nemt at

jamen hvorfor skal jeg spilde tid på det, når du ikke engang evner at
forholde dig til svaret på¨det første spørgsmål du stillede??? skulle det
hjælpe at komplicere sagem med flere eksempler???

> [...]
> rigtig
> kan bevise det, når det kommer til stykket.

lol - jeg er sikker på at ethvert normalt begavet menneske der læser tråden
vil kunne se at jeg jeg har redegjort for at "art III -125 jævnfør
justitsministeriets redegørelse om samme" udgør et problem og også hvorfor
jeg mener den udgør et problem........................at du så ikke forstår
det er dit problem.

ad

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 02-03-05 14:02

landbrugsprodukter

> nej det jeg taler for er fair konkurrence

Hvordan kan der være tale om fair konkurrence, når den billigste konkurrent
slet ikke får adgang til markedet???

Det er da en besynderlig udtalelse.

> En amerikansk
>
> Og Arafat fik også nobels Fredspris

Og så?

> og hvad er det så lige specifikt du mener en kineser ikke kan lave?????

Masser af ting i praksis. Der er en grund til, at Danmark fortsat er blandt
verdens 5 rigeste lande.

Du har fundamentalt misforstået én meget væsentlig ting:

Danmark er ikke blevet rigt på trods af, at danske arbejdspladser til
stadighed er blevet nedlagt pga. konkurrence fra udlandet, men FORDI danske
arbejdspladser til stadighed er blevet nedlagt pga. konkurrence fra
udlandet.

Et samfund bliver netop rigt af at være tilstrækkelig omstillingsparat, når
nye forretningsmuligheder viser sig på markedet. Det kan ikke betale sig at
holde fast i, at man vil bygge skibe, hvis man ikke kan gøre det til en
konkurrencedygtig pris, og i øvrigt er i stand til at levere
medicinalforskning af en kvalitet, som ikke findes andre steder.

> jamen hvorfor skal jeg spilde tid på det,

Fordi du skal modbevise min påstand om, at du rent faktisk ved, hvad vi
stemmer om til efteråret. Lige nu ser det dog mest ud til, at du ikke ved
noget om det, og det er jo fint nok for mig, for det var jo præcis det, jeg
startede med at gætte på.

> lol - jeg er sikker på at ethvert normalt begavet menneske der læser
tråden
> vil kunne se at jeg jeg har redegjort for at "art III -125

Ja, fint, hvad med resten af forfatningstraktaten??

Fra : Djævelens advokat

Dato : 03-03-05 13:56

> Hvordan kan der være tale om fair konkurrence, når den billigste
> konkurrent
> slet ikke får adgang til markedet???

forid den "billigste" ikke konkurrerer på fair vilkår

> Masser af ting i praksis. Der er en grund til, at Danmark fortsat er
> blandt
> verdens 5 rigeste lande.

jamen nævn nu blot et par stykker af dem

> [...]
> at
> holde fast i, at man vil bygge skibe, hvis man ikke kan gøre det til en

mon ikke det er dig der har misforstået det meste. Danske skibsværfter blev
ikke udkonkurreret fordi de var for dyre, men fordi andre landes
skibsværfter var billige FORDI de modtog statsstøtte, og dermed fremstod som
billigere end de i virkeligheden var. Det kaldes unfair konkurrence

> [...]
> stemmer om til efteråret. Lige nu ser det dog mest ud til, at du ikke ved
> noget om det, og det er jo fint nok for mig, for det var jo præcis det,

Det hjælper ikke at hive en sætning ud af sammenhæng
citat
jamen hvorfor skal jeg spilde tid på det, når du ikke engang evner at
forholde dig til svaret på¨det første spørgsmål du stillede??? skulle det
hjælpe at komplicere sagem med flere eksempler???
citat slut

og for at selv du kan forstå spørgsmålet:
citat
> [...]
citat slut

> tråden
>
> Ja, fint, hvad med resten af forfatningstraktaten??

Det kommer når du har taget stilling til det svar du fik på dit spørgsmål.
når du har svaret på det er du velkommen til at stille suplerende.
men svar nu først, inden vi går videre

ad

Fra : Kim2000

Dato : 01-03-05 13:17

> Jeg synes, vi skal huske at sætte os ind i, hvad traktaten egentlig
> handler
> om, før vi tager stilling til den. Ved du, hvad den handler om?

Det er så typisk et argument for en ja-siger, hvis man er imod forfatningen
så er det udtryk for man ikke ved hvad den handler om. Som ja-siger kan man
åbenbart slet ikke tænke så langt som at nej-sigere har sat sig ind i
traktaten og dernæst har besluttet sig til at stemme nej.

Fra : Djævelens advokat

Dato : 01-03-05 13:24

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ja-siger kan man åbenbart slet ikke tænke så langt som at nej-sigere har
> sat sig ind i traktaten og dernæst har besluttet sig til at stemme nej.

ja - somme tider kunne man føle sig fristet til at spørge ja sigerne om de
virkelig har sat sig ind i tingen. Noget kunne tyde på at CRL IKKE har. Han
ved åbentbart ikke hvilke lande der er medlem af EU

ad

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-03-05 14:35

> [...]
Han
> ved åbentbart ikke hvilke lande der er medlem af EU

???

Fra : Djævelens advokat

Dato : 01-03-05 15:03

> Han
>
> ???

Citat
Endvidere nævner du et par eksempler på, at udlændinge fra lande uden for EU
har arbejdet her uden arbejds- eller opholdstilladelse. Det er nu engang
ikke EU's skyld, at de gør det.
Citat slut

De eksempler jeg har nævnt var Danish Crowns brug af pollske ansatte til lav
løn og fam. Tørnes brug af lettiske arbejdere.

Hvilket land er det du mener der ikke er medlem? Polen eller Letland?

Eller har du fået det slået op?

Peter

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-03-05 15:05

> [...]
EU
> har arbejdet her uden arbejds- eller opholdstilladelse. Det er nu engang

Her tænker jeg ikke på Polen og Letland, men på nogle sager med håndværkere
fra Ukraine, Hviderusland, Georgien osv.

> Hvilket land er det du mener der ikke er medlem? Polen eller Letland?

Jeg tænker på sætningen:
"og vi ser et stigende problem med østeuropæiske arbejdere i byggebranchen".

De sager, jeg kender til, har bl.a. vedrørt arbejdere fra lande uden for EU,
der arbejdere illegalt.

Fra : Djævelens advokat

Dato : 01-03-05 15:14

> [...]
> byggebranchen".
>
> De sager, jeg kender til, har bl.a. vedrørt arbejdere fra lande uden for

Nå..............de sager jeg kender til vedrører hovedsageligt polske
arbejdere

ad

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-03-05 14:08

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> skrev i en meddelelse

> Det er så typisk et argument for en ja-siger, hvis man er imod
forfatningen
> så er det udtryk for man ikke ved hvad den handler om.

Næh, det er en simpel konstatering: De fleste mennesker ved ikke, hvad
forfatningstraktaten går ud på - skeptikerne er i flertal i denne gruppe.
Sådan er det ved alle EU-afstemninger.

> Som ja-siger kan man
> åbenbart slet ikke tænke så langt som at nej-sigere har sat sig ind i
> traktaten og dernæst har besluttet sig til at stemme nej.

Det forekommer sikkert også - men det er bare sjældent.

Fra : Djævelens advokat

Dato : 01-03-05 14:21

> [...]
>
> Næh, det er en simpel konstatering: De fleste mennesker ved ikke, hvad
> forfatningstraktaten går ud på - skeptikerne er i flertal i denne gruppe.

skulle jeg nu følge din argumentationsteknik, så skulle jeg skrive:

og det bygger du på hvad??? kan du dokumentere den påstand???

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-03-05 14:35

> skulle jeg nu følge din argumentationsteknik, så skulle jeg skrive:
>
> og det bygger du på hvad??? kan du dokumentere den påstand???

Ja, det kan jeg faktisk godt. PLS Rambøll lavede eksempelvis nogle
undersøgelser ifbm. euroafstemningen i år 2000, hvor det fremgik, at de
vælgere, der følte sig dårligst orienteret om afstemningstemaet, også var de
mest skeptiske.

Jeg kan godt finde de præcise tal, hvis du gerne vil se dem.

> og det bygger du på hvad??? kan du dokumentere den påstand???

Ja, dybest set kan jeg jo nøjes med at fastslå, at kun 3-4% af vælgerne er
decideret velorienterede om disse traktaters indhold. Selv på Christiansborg
finder du mange "vælgere", der ikke er ret godt inde i emnet.

Fra : Rune

Dato : 01-03-05 15:44

> Da vi skulle lokkes til at stemme ja til Nice traktaten, blev vi beroliget
> med at det så sandelig ikke betød at billig østeuropæisk arbejdskraft
> ville komme til landet og tage danske arbejdspladser.

"Danske arbejdspladser"

bah.

Venstrefløjen har altid så forbasket travlt med at beskytte og isolere rige
dansker der sidder på flæsket mod at de fattige undertrådte fra Østeuropa og
den tredje verden skal komme og få del i deres vældstand. Rejs jer sulte
slavehær. Men rejs bare ikke her til Danmark - for vi har det lige så godt,
og i kan i øvrigt stikke jeres snak om solidaritet et vist sted.

Hypocrite thy name is socialist.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 02-03-05 07:55

> [...]
> ministerkredse.
>
> Det synes jeg bare vi skal huske når vi skal´stemme om traktaten

Desværre ser det ud til at man vil vente til at borgerne i nationer, som er
på støtten har stemt først og det ville være mærkeligt at man foran hvilket
som helst bistandskontor ville kunne gennemføre en afstemning mellem
klientellet, som ville beskære støtten.

Der er man startet i Spanien, som er en nation af borgere uden selvagtelse
og selvrespekt, men som i høj grad lever af støtten fra EU.

Nu skal så de øvrige bistandsnationer lige stemme for først og så vil
Danmark, hvor vælgerkorpset har mod på at sætte sig ind i
problemstillingerne stemme til sidst i flokken og formentlig ende med at se
mærkelig ud i forhold til de andre, fordi at vi stemmer nej.

EU tør ikke vedtage en dato, hvor alle lande stemmer for at undgå
lurpasning. De ved godt at projektet er et eliteprojekt (nærmest en
kaffeklub) uden kontakt til Europas borgere. Det er trods alt ikke dumme
folk, der sidder dernede. Enhver der har forstand på at deltage i
koruptionen og skrave til sig på skatteborgernes bekostning, må man have
respekt for.

Carsten Overgaard