Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Motiver med potentiale?
Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 27-05-01 02:41

Hej NG.

Jeg er nybegynder i den fotografiske verden, men vil lige høre jeres
meninger om nogle landskabsbilleder som jeg har taget. Jeg har ikke forstand
på det rent tekniske endnu, men kigger altid efter gode motiver. Men kom
gerne med gode råd til hvordan man evt. kunne forbedre billederne rent
teknisk. Både mht. lys/blænde osv. og så mht. beskæring af billederne.
Billederne er taget på Malta, med et Kodak Advantix 4100ix (kompakt
kamera). Men jeg er i øjeblikket i besiddelse af et Pentax MZ-10. Det har
lidt flere muligheder, og derfor ville det være fedt med nogle generelle
tips & tricks omkring spejlrefleks teknik. Evt. nogle gode links, eller
bøger.

Billederne kan findes på http://www.mortenbock.dk/foto

Morten

--
Morten Bock - Musiker - 22år
"Finder det altid mere interessant at svare folk, hvis jeg ved en lille

Fra : Fototal.dk

Dato : 27-05-01 07:27

> ....... og derfor ville det være fedt med nogle generelle
> tips & tricks omkring spejlrefleks teknik. Evt. nogle gode links, eller
> bøger.

Der er nogle artikler på http://www.fototal.dk/ som du måske kan bruge til
noget.

--
Mvh: Finn / Fototal.dk
Du kan stadig nå det!

Fra : Lyrik

Dato : 27-05-01 12:44

"Morten Bock Sørensen" <news@mortenbock.dk> wrote in message
> [...]
> lidt flere muligheder, og derfor ville det være fedt med nogle generelle
> tips & tricks omkring spejlrefleks teknik. Evt. nogle gode links, eller
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hej Morten!

Dejlige feriebilleder du har taget. Jeg synes at kompositionerne er gode. Du
fortjener bare et kamera der kan tage skarpe billeder.
Billederne er for uskarpe, det er synd, for man fornemmer at du har idéerne.

Spejlrefleks har den fordel, at du ser motivet som det tager sig ud på
det færdige billede.
Kompositionen bliver derfor mere nøjagtig. Filmen er større end APS formatet
og linsen tegner sikkert skarpere.

Generelle tips for manuelle kameraer er:
Stor blændeåbning (lille tal for eks. 2.8)= lille dybdeskarphed(Til portræt
hvor baggrunden skal udviskes)
Lille blændeåbning (stort tal for eks. 11)= stor dybdeskarphed(Til
landskabsfoto)
Meget lys giver finere detaljer end skumringslys.
Hold kameraet i ro!(Stativ eller kort lukkertid).

M.h.t. bøger, så kig på biblioteket. Nogle af de blade man ser i kioskerne
kan være direkte misvisende i deres råd. Bøger = mere saglig viden.

Hilsen
Jens

Fra : kurt k

Dato : 27-05-01 13:18

On Sun, 27 May 2001 03:41:11 +0200, "Morten Bock Sørensen" wrote:

> Men kom gerne med gode råd til hvordan man evt. kunne forbedre
> billederne rent teknisk.

De ser lidt uldne ud - er det pga. scanning eller er dine prints
ligeså?

> [...]
> lidt flere muligheder, og derfor ville det være fedt med nogle generelle
> tips & tricks omkring spejlrefleks teknik. Evt. nogle gode links, eller

Der er rigtigt meget foto på nettet. Start med f.eks.:

http://www.photo.net/learn/
http://www.kodak.com/US/en/nav/takingPics.shtml
http://www.homeusers.prestel.co.uk/magor/tony/

kurt

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 27-05-01 15:16

Tak for de gode råd. Jeg klikker mig gennem de forskellige links, og så skal
jeg nok lige lave en post, når jeg har taget nogle gode billeder.

PS: Kan de betale sig at købe en scanner i 1000,- klassen? Eller bliver
indscanningerne for dårlige til at kunne bruges? De skal hovedsagligt bruges
på nettet, da jeg kun er i besiddelse af en nåleprinter.

Fra : kurt k

Dato : 27-05-01 19:00

On Sun, 27 May 2001 16:16:04 +0200, Morten Bock Sørensen" wrote:

> PS: Kan de betale sig at købe en scanner i 1000,- klassen? Eller bliver
> indscanningerne for dårlige til at kunne bruges?

Jeg vil tro at den er fin til web-brug - tag evt. et par gode
billeder med ned i butikken og bed om at få dem scannet og med
hjem inden du beslutter dig for at købe. Så kan du sammenligne i
ro og mag.

Tricket består så i at finde en shop, som har udstyret opstillet
og kan finde ud af at bruge det :-/

kurt