Modersmålsundervisningserstatning
Fra : Jesper

Dato : 26-02-05 16:41

Nu da flere kommuner enten har nedskået eller helt fjernet
Modersmålsundervisningen så har jeg følgende ideer til en erstatning for
denne:

***Lær dansk i stedet!***

Det gøres ved at:

1. Man fratager de fremmde deres parabolantenner så de ikke kan se det
gamle hjemlands TV og derved er de nødt til at se dansk TV (Hvis de
altså vil se TV!).

2. Flytte de fremmede fra ghettoerne i integrationsperioden. Så kan de
ikke længere klare sig ved at tale arabisk, tyrkisk etc.

3. Sæt de fremmede til at læse aviser og litteratur på dansk og
genfortælle hvad de handler om...på dansk!

Fra : Allan Riise

Dato : 26-02-05 16:52

> [...]
>
> 3. Sæt de fremmede til at læse aviser og litteratur på dansk og
> genfortælle hvad de handler om...på dansk!

FUT dk.politik.indvandring

Fra : Jesper

Dato : 28-02-05 15:49

Allan Riise <familien_riise@adslhome.dk> wrote:

> FUT dk.politik.indvandring

FUT fjernet. Undervisningspolitk hører ikke hjemme i d.p.i.

Fra : Allan Riise

Dato : 28-02-05 15:55

> FUT fjernet. Undervisningspolitk hører ikke hjemme i d.p.i.

Undervisning til indvandrere, ikke?

FUT dk.politik.indvandring

Allan Riise

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 01-03-05 00:27

"Allan Riise" <familien_riise@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Undervisning til indvandrere, ikke?
>
> FUT dk.politik.indvandring

Det var en politisk beslutning om at man ikke ville yde tilskud til
modersmålsindvandring -men at man gerne ville diskriminere børn fra andre
lande end EU, som har retskrav på at modtage modersmålsundervisning. Det er
den liberale regerings erklærede mål, at privatisere det hele så vidt
muligt. Derfor mener man at de fattige, de udstødte, de svage skal betale
selv. Derfor er det at de rige bliver rigere og de fattige fattigere. I en
af verdens rigeste lande, nemlig Danmark, har man ikke råd til at sikre at
folk, der kommer fra andre lande end Europa, får lov til at lære dansk bedre
ved at få hjælp ved deres modersmål i form af struktureret undervisning.
Ikke fordi man ikke kan se at forskerne har ret når de hævder at det er en
god idé, men fordi man har den ideologi man har, godt støttet af DFs
fremmedfjendske politik.

Jeg mener ikke at et politisk emne som hvordan vi gør vores undervisning
bedre, explicit skal henvises til d.p.i. Det er så sandelig et politisk emne
at man vil indføre tests, busning af elever og at man vil diskriminere børn
i forhold til undervisning samtidig med at man laver den ene internationale
rapport efter den anden, hvor det viser sig at Danmark indtager en ringe
plads i en rangliste (fejlbehæftet som den jo er) - det har at gøre med
børnekonventionen, menneskerettigheder, menneske- og samfundssyn og hører
ikke hjemme i d.p.i. hvor sigtet jo er at genere de fremmede mest muligt og
komme med mere eller mindre seriøse forslag på hvordan vi kan genere
indvandrere og flygtninge mest muligt, gøre deres liv så surt som muligt
med det håb at de en dag får nok af landet. Det er en gruppe jeg hverken
læser eller abonnerer på - og selvom jeg godt kunne finde på at optræde der
for en stund, er det dog ikke noget, der ligger for.

Vi har i øvrigt debatteret modersmålsundervisning i denne gruppe meget længe
uden at nogen har følt anledning til at henvise den til d.p.i. og det vil
jeg forsat mene vil være forkert. Derfor tilbage-FUT.

--
ahw

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 26-02-05 20:51

> [...]
>
> 3. Sæt de fremmede til at læse aviser og litteratur på dansk og
> genfortælle hvad de handler om...på dansk!

Jeg ser at du går ind for diktatur! det er i det mindste glædeligt at du
bekender kulør her.
Arne H. Wilstrup

Fra : Bent Jensen

Dato : 01-03-05 14:39

"Arne H.Wilstrup" wrote ...

> Jeg ser at du går ind for diktatur! det er i det mindste glædeligt at du
> bekender kulør her.

Jeg tror ikke, Jesper går ind for diktatur. Han ønsker blot at pege på
nogle af de faktorer, som gør, at de fremmede i Danmark og deres børn
ikke tilegner sig danske sprogfærdigheder med den fart, man kunne
ønske sig det.

Førhen søgte statsmagten i nogle diktaturstater at begrænse borgernes
ret til at modtage fremmed radiofoni og tv. Jeg husker f.eks. meget
tydeligt støjsenderne i Sovjetunionen og dets satellitstater, som blev
sat ind for at hindre navnlig modtagelse af signaler fra Voice of
America og BBC World Service. I Østtyskland forsøgte Ulbricht af
hindre modtagelse af R.I.A.S. Berlin ved at overlejre den med en
konstant hyletone. Men på et tidspunkt opgav man. Polen var vist det
første sted, man ophørte med at støje radio fra Vesten.

I Thailand var det i sin tid forbudt at modtage radio fra Den
Kinesiske Folkerepublik. Undervisning i kinesisk sprog i skolen var
også forbudt en overgang under militærdiktaturet. Men disse forbud er
for længst ophævet. Nu er mandarin-kinesisk et ret populært fag. (Det
har ikke så meget grammatik som engelsk.)

I Singapore skulle man indtil omkring 1991 søge om tilladelse, hvis
man ønskede at opsætte en pabolantenne. Da Golf-krigen brød ud, kom
nyheden derfor ud med nogen forsinkelse, hvilket var til skade for
finansverdenen i Singapore. Som følge heraf besluttede man sig til at
give folk i almindelighed lov til at opsætte parabolantenner.

Noget lignende var tilfældet i Thailand. Efter urolighederne i maj
måned 1992
tilbagegav men folk i almindelighed retten til at se satellit-tv fra
udlandet. Man fandt det uheldigt, at kun folk med paraboltilladelse
kunne se urolighederne i Bangkok via Hong Kong.

Satellit-tv-stationen al-Jazeera er hjemmehørende i Quatar. Men
indbyggerne i Qatar må ikke opsætte parabolantenner.

I mange lande i Afrika er kun FM-radio tilladt, da det i modsætning
til AM ikke rækker mere end nogle hundrede kilometer og altså ikke er
egnet til modtagelse af radio fra udlandet, med mindre man bor i
nærheden af grænsen.

Når vi i Danmark må interessere os for, hvorfra de fremmede modtager
tv, er det fordi nogle af dem søger om hjælp fra det offentlige, fordi
de efter sigende ikke kan ernære sig selv, fordi de ikke kan finde
arbejde, fordi de ikke kan tale dansk, fordi de ikke opholder sig i et
dansk sprogmilieu, fordi de ikke har erhvervsarbejde men i stedet
bruger tiden til at se på arabsiksproget satellit-tv. Over for sådanne
mennesker, der ønsker at underholdes af det offentlige, synes jeg
godt, man kunne stille nogle krav om, at de søger et dansk
sprogmilieu, så de opsamler nogle danske sprogkundskaber .

Noget lignende gælder med hensyn til, hvor folk bor. Hvis de skal
tilegne sig danske sprogfærdigheder for at ernære sig selv, duer det
ikke, de bor i en fremmedsproget ghetto.

I Sovjetunionen havde man strenge restriktioner på, hvor folk måtte
bo. Det blev i hovedsagen ophævet efter sovjetstyrets fald.

Den simpleste måde at tvinge fremmede fra lande uden for EU til at
tilegne sig danske sprogfærdigheder på ville være simpelthen at nægte
dem offentligt underhold i en periode på nogle skatteår. De ville så
være tvunget til at underholde sig selv ved at tage erhvervsarbejde. I
forbindelse med erhvervsarbejdet ville de ganske automatisk opsamle
danske sprogfærdigheder.

Bent

Fra : Egon Stich

Dato : 01-03-05 20:30

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> være tvunget til at underholde sig selv ved at tage erhvervsarbejde. I
> forbindelse med erhvervsarbejdet ville de ganske automatisk opsamle

Du glemmer da vist, at det også her i danmark var forbudt at anvende
paraboler til TV?
Politikere har jo altid forsøgt at censurere nyhedsstrømmen.
Selv almindelig "Dampradio" var i de første år forbudt for danskere.

Ellers om dit forslag:
Hvorfor ikke være radikal:
Lad alle, der har lyst, komme hertil. Med gyldig returbillet.
Har de efter et halvt år, på egen bekostning, skaffet sig bolig og job, kan
de blive.
Så er der plads og brug for dem.
Ellers: Afsted igen.
Det er da liberalt. Ikke?
MVH
Egon

Fra : Bent Jensen

Dato : 02-03-05 12:14

"Egon Stich" wrote ...

> Du glemmer da vist, at det også her i danmark var forbudt at anvende
> paraboler til TV?

Nej, jeg har ikke haft kendskab til reglerne i Danmark. Jeg har
opholdt mig i det fremmede i det meste af den tid, hvor satellit-tv
blev udviklet.

> Politikere har jo altid forsøgt at censurere nyhedsstrømmen.
> Selv almindelig "Dampradio" var i de første år forbudt for danskere.

Det er vel muligt. Men så blev Statsradiofonien etableret, og folk
kunne uindskrænket aflytte et bredt frekvensområde, blot de ikke
viderefortalte, hvad de hørte på Lybgby Radio.

> Ellers om dit forslag:
> Hvorfor ikke være radikal:
> Lad alle, der har lyst, komme hertil.

Ja, det har været de Radikales politik i mange år.

> Med gyldig returbillet.

Nej, med sådanne restriktioner, der diskriminerer mod mindrebemidlede,
er det ikke længere De Radikales politik.

> Har de efter et halvt år, på egen bekostning, skaffet sig bolig og job, kan
> de blive.

De Radikales politik går ud på, at fremmede fra første færd - via tolk
-skal tilbydes bolig og overførselsindkomst, så de ikke absolut
behøver at lære dansk og ernære sig selv.

> Så er der plads og brug for dem.
> Ellers: Afsted igen.
> Det er da liberalt. Ikke?

Mit forslag var ikke helt alvorligt ment. Man kan ikke have fri
indvandring til et velfærdssamfund. Så forsvinder grundlaget for
velfærden, for folk fre Mellemøsten har ingen hæmninger, når det
gælder om at kræve sociale ydelser, og i praksisk kan man ikke nægte
fremmede diverse sociale ydelser, når de først er inde i landet. Man
må derfor koncentrere sig om at afvise dem ved statsgrænsen. Liberal
indvandringspolitik var noget, man kunne have - og i vidt omfang også
havde - for 100 år siden, inden velfærdssamfundene blev etableret.

Bent

Bent

Fra : Martin Kristensen

Dato : 26-02-05 20:54

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> Nu da flere kommuner enten har nedskået eller helt fjernet
> Modersmålsundervisningen så har jeg følgende ideer til en erstatning
> [...]

Eller meget bedre - flyt hjem til moderlandet og bliv modersmålsundervist
der.

--
Venlig hilsen
Martin Kristensen

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 26-02-05 21:07

"Martin Kristensen" <inv@l.id> skrev i en meddelelse
> "Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> for

> Eller meget bedre - flyt hjem til moderlandet og bliv modersmålsundervist
> der.

Moderlandet er for de fleste tosprogede børn netop Danmark - at du er
ultranationalist med angst for forandringer og fremmed indflydelse, betyder
ikke at kloge mennesker som undertegnede og andre, lider af den samme form
for paranoia. i så fald ville det se sort ud for Danmark. Vi er afhængige af
udlandet.

Arne H. Wilstrup

Fra : Martin Kristensen

Dato : 26-02-05 22:27

"Arne H.Wilstrup" <dufaardenikke@atse.invalid> wrote in message

> Moderlandet er for de fleste tosprogede børn netop Danmark

Vel ikke hvis de skal modersmålsundervises på et andet sprog, og generelt
føler sig mere knyttet til deres oprindelsesland end Danmark. I øvrigt en
meget naturlig ting at føle sig knyttet til der hvor man stammer fra -
intet galt i det. Det der er noget galt i er, at vi har lokket en masse
indvandrere fra den tredje verden her op ved hjælp af vores graciøse
socialsystem, på trods af at vi overhovedet ikke har brug for dem.

Indvandrere fra andre civiliserede lande er selvfølgelig en god ting,
specielt hvis de kan udfylde en arbejdsopgave i samfundet, og dermed
berige vores samfund/kultur.

--
Venlig hilsen
Martin Kristensen

Fra : Bent Jensen

Dato : 27-02-05 07:50

"Arne H.Wilstrup" wrote ...

> Moderlandet er for de fleste tosprogede børn netop Danmark

Hvis man skal lære et fremmedsprog på modersmålsniveau, må man
nødvendigvis opholde sig i det land, hvor sproget tales. Det duer
ikke, at man opholder sig i Danmark, hvis man ønsker at lære f.eks.
arabisk.

Specielt hvad angår børn er det således, at de er meget lidt
påvirkelige af formaliseret sprogundervisning, samtidig med at de er
utroligt dygtige til at samle sprog op fra omgivelser og
legekammerater. Hvis et barn i den tidlige alder skal lære et sprog,
skal man altså blot anbringe det i omgivelser, hvor sproget tales. Så
får barnet automatisk sproget som modersmål. Det slår aldrig fejl.

Bent

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 27-02-05 19:49

> [...]
> nødvendigvis opholde sig i det land, hvor sproget tales. Det duer
> ikke, at man opholder sig i Danmark, hvis man ønsker at lære f.eks.

Selvfølgelig gør det det - man kan sagtens lære arabisk i Danmark - akkurat
som man kan lære andre sprog her i landet.
Men modersmålsundervisningen i folkeskolen går ikke eksplicit ud på at lære
børnene at tale deres modersmål, men at få dem forklaret det faglige indhold
i skolen på det modersmål, de behersker i forvejen - og så naturligvis at
forbedre deres modersmålsstruktur.
Vi har ifølge EU-reglerne pligt til at sikre at EU-børnene får
modersmålsundervisning, så at man vil nægte børn uden for Europa, der måtte
befinde sig her i landet, de samme rettigheder, vil næppe være i
overensstemmelse med børnekonventionens ånd og bogstav.

> [...]
> påvirkelige af formaliseret sprogundervisning, samtidig med at de er
> utroligt dygtige til at samle sprog op fra omgivelser og

Det har du intet belæg for at mene - at børn også lærer sprog fra
omgivelserne, betyder ikke at de ikke har brug for formel struktur på et
frememdsprog. Og hvis det er deres eget, så er det også nødvendigt, hvis de
vil tilegne sig det danske sprog på en ordentlig måde.

Hvis et barn i den tidlige alder skal lære et sprog,
> skal man altså blot anbringe det i omgivelser, hvor sproget tales. Så
> får barnet automatisk sproget som modersmål. Det slår aldrig fejl.

Det er noget gedigent sludder - det er en tese som man har troet var
korrekt, men den holder ikke i virkelighedens verden. Det vi nemlig
risikerer her er at børnene bliver dobbelt halvsprogede.
Modersmålsundervisningen skal netop sikre at de både forstår, hvad der
undervises i i fagene i folkeskolen og får struktur på deres eget modersmål
for at få et bedre dansk sprog. Det viser alle undersøgelser af
videnskabelig karakter at det er det, der skal til.
--
ahw

Fra : Bent Jensen

Dato : 28-02-05 10:51

"Arne H.Wilstrup" wrote ...

> Selvfølgelig gør det det - man kan sagtens lære arabisk i Danmark - akkurat
> som man kan lære andre sprog her i landet.

Formelt set kan man sagtens lære arabisk og mange andre sprog i
Danmark. Men man kommer næppe til at beherske sproget i udpræget grad.
Dertil kræves det, at man opholder sig i det ægte sprogmilieu og
bestandig har en interesse i at kommunikere på sproget.

> Men modersmålsundervisningen i folkeskolen går ikke eksplicit ud på at lære
> børnene at tale deres modersmål,

Nej, for som ovenfor anført kan dette dårligt lade sig gøre uden for
sprogmilieuet.

> men at få dem forklaret det faglige indhold
> i skolen på det modersmål, de behersker i forvejen

I hvilket omfang? Kan de læse og skrive det andet sprog? Har du
lærebøger skrevet på arabisk, hvori der står f.eks., at Chr. 4 byggede
Rundetårn?

- og så naturligvis at
> forbedre deres modersmålsstruktur.

Et sprog har den struktur, det nu engang har, så det kan man ikke gøre
noget ved. Børn samler deres talegaver op fra omgivelserne, herunder
også strukturen i sproget. Processen vil normalt i hovedsagen være
tilendebragt, når børnene har nået skolealderen.

> [...]
> befinde sig her i landet, de samme rettigheder, vil næppe være i
> overensstemmelse med børnekonventionens ånd og bogstav.

Nej, vi har ifølge EU-reglerne pligt til at give børn af EU-borgere
undervisning på deres modersmål, hvis forældrene ønsker det. Men
EU-forældre er sjældent så imperialistiske. En franskmand vil muligvis
ønske, at hans barn bliver undervist på fransk. Men en polak vil
typisk være meget gladere for, at hans barn kommer til at beherske det
danske sprog til fuldkommenhed gennem ophold i et rent dansk
sprogmilieu, herunder også det i skolen.

Vi har ingen pligt til at undervise børn af fremmede fra lande uden
for EU i eller på deres hjemlandes sprog. Og danske statsborgere i
Langtbortistan har ikke - med eller uden børnekonvention - krav på at
få deres børn undervist i eller på dansk. De må nøjes med at sætte
børnene i internationale privatskoler, hvor der undervises i engelsk
og betale, hvad det koster.

> Det har du intet belæg for at mene - at børn også lærer sprog fra
> omgivelserne,

Børn lærer stort set udelukkende sprog fra omgivelserne, men
omgivelserne opmfatter også skolen og navnlig skolegården.

> betyder ikke at de ikke har brug for formel struktur på et
> frememdsprog. Og hvis det er deres eget, så er det også nødvendigt, hvis de
> vil tilegne sig det danske sprog på en ordentlig måde.

Børnene opsamler også sprogets formelle eller uformelle struktur fra
omgivelserne. Det sker ganske ubevidst. Hvis man nærmere skal studere
f.eks. det arabiske sprogs struktur, er det nok i praksis nødvendigt,
at man også kan skrive sproget. Det kan de børn, vi her taler om, vist
ikke.

Din idé, hvorefter børn skulle have behov for gennem formaliseret
undervisning at få fod på strukturen (hvad det så er for noget) af
deres modersmål, er ganske pudsig. Det vil jo sige, at folk i
almindelighed ikke kunne udtrykke sig med rigtig struktur, før
folkeskolen blev opfundet. Det er mindre end 200 år siden.

Ordentlig tilegnelse af det danske sprog forudsætter ikke på nogen
måde, at man forinden har lært f.eks. arabisk. Snarere tværtimod.

> Det er noget gedigent sludder - det er en tese som man har troet var
> korrekt, men den holder ikke i virkelighedens verden.

Det kan du tro, det gør. Det slår aldrig fejl. Hvis du anbringer en
skævøjet kineserbaby hos en familie på Fyn, vil barnet tale flydende
fynsk ved skolealderens indtræden og uden spor af kinesisk.

> Det vi nemlig
> risikerer her er at børnene bliver dobbelt halvsprogede.

Ja, hvis et barn opholder sig for lidt i rigtigt dansk sprogmilieu,
f.eks. fordi det bor i en ghetto, hvor det danske sprog ikke
dominerer, bliver anbragt i en etnisk børnehave, ser satellit-tv fra
Langtbortistan, går i en skole med lutter etnere, så vil det blive
retarderet i dets udvikling af danske sprogfærdigheder. Man kan kalde
det omsorgssvigt, hvis der er tale om et barn, der i modsætning til
flygtningene skal forblive i Danmark og indgå i det danske samfund.

> Modersmålsundervisningen skal netop sikre at de både forstår, hvad der
> undervises i i fagene i folkeskolen og får struktur på deres eget modersmål
> for at få et bedre dansk sprog.

Modersmålsundervisningen skal i første række tjene som undskyldning
for at importere flere fremmede til beskæftigelse i skolen. Desuden
håber modersmålstilhængerne naivt på at få Danmark opsplittet i
enklaver, der taler forskellige sprog.

Undervisning i arabisk er på ingen måde en forudsætning for tilegnelse
af sprogfærdigheder i dansk eller bare en fordel herfor, og
modersmålsundervisningstilhængerne har ganske andre ønsker, end at de
fremmedes børn skal lære at tale dansk.

> Det viser alle undersøgelser af
> videnskabelig karakter at det er det, der skal til.

Der er aldrig i Danmark foretaget nogen egentlige videnskabelige
undersøgelse af den såkaldte modersmålsundervisnings effektivitet. Ved
en sådan undersøgelse sammenligner man de modersmålsundervistes
formåen i det såkaldte modersmål med den formåen, elever på samme
alderstrin har i målet i det land, hvor målet er udbredt.

Bent

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 01-03-05 00:16

> I hvilket omfang? Kan de læse og skrive det andet sprog?
ja, og de lærer naturligvis også at holde deres arabiske kundskaber ved
lige - en rigtig god idé.

Har du lærebøger skrevet på arabisk, hvori der står f.eks., at Chr. 4
byggede
> Rundetårn?

Naturligvis er der lærebøger på arabisk. Om der står at Chr. 4. byggede
Rundetårn kan jeg afvise, for det gjorde han ikke. Det var murarbejdere
m.fl. der gjorde det. Hvad lærebøgernes indhold er er helt irrelevant så
længe de også benyttes som et led i at lære det danske samfund og de danske
fag at kende.

> - og så naturligvis at
>
> Et sprog har den struktur, det nu engang har, så det kan man ikke gøre
> noget ved.

Jo , man kan lære at anvende den hensigtsmæssigt.

Børn samler deres talegaver op fra omgivelserne, herunder
> også strukturen i sproget. Processen vil normalt i hovedsagen være
> tilendebragt, når børnene har nået skolealderen.

Forkert. At være godt forankret i sproget opnår de fleste ikke før omkring
5.klasse.

> Nej, vi har ifølge EU-reglerne pligt til at give børn af EU-borgere
> undervisning på deres modersmål, hvis forældrene ønsker det.

det er ordkløveri - vi har jo heller ikke modersmålsundervisning af andre
uden forældresamtykke, så der er såmænd ikke nogen grund til at pindehugges
om det.

> [...]
> danske sprog til fuldkommenhed gennem ophold i et rent dansk
> sprogmilieu, herunder også det i skolen.
Og det gøres bedst ved at få styr på modersmålet og at benytte det i
forbindelse med undervisningen i øvrigt, så man kan få forklaret tingene på
eget sprog. Der er ingen grund til at genere børnene og vrænge af deres
identitet. Hvorfor må de ikke lære deres sprog fortsat?

> Vi har ingen pligt til at undervise børn af fremmede fra lande uden
> for EU i eller på deres hjemlandes sprog.

Nej, men hvorfor skulle vi nægte dem det, når det nu er en så god idé for de
europæiske børn? Hvorfor skal et flygtningebarn der går i skole her dog ikke
have lov til at bevare sin identitet og sit sprog når man nu kan tilbyde
det? Hvorfor skal vi absolut være så kulturimperialistiske og inhumane at
vi ikke også giver andre børn end de europæiske de samme muligheder?

> [...]
> få deres børn undervist i eller på dansk. De må nøjes med at sætte
> børnene i internationale privatskoler, hvor der undervises i engelsk

Nåeh, det er betalingen, der er problemet? Det er altså alene pengegriskhed,
der styrer din verden - det er ikke hensynet til barnet eller underbyggede
sproglige påstande om hvad der er gavnligt for et barn fra et andet land,
men alene det forhold at det ikke må koste noget?

> Børn lærer stort set udelukkende sprog fra omgivelserne, men
> omgivelserne opmfatter også skolen og navnlig skolegården.

Har du nogen dokumentation for dette eller gætter du bare?

> [...]
> f.eks. det arabiske sprogs struktur, er det nok i praksis nødvendigt,
> at man også kan skrive sproget. Det kan de børn, vi her taler om, vist

For det første - at undervise betyder at give dem, der undervises en
mulighed for at tilegne sig kundskaber og skabe viden. At undervise betyder
at give eleverne muligheder for at lære sig noget. AT undervise i en skole
indebærer krav om planlægning og struktur i undervisningen - således at det
ikke blot bliver tilfældigheder, der afgør, hvad man lærer.
Praktisk sprog er udmærket til mange ting, men det er tilfældigt hvad man
lærer. Derfor har vi et skolevæsen, hvor der er krav om planlægning, om
didaktik om pædagogiske indfaldvinkler til at man kan lære sig noget.
For det andet: jo, mange arabiske børn kan skrive arabisk, men de helt små
lærer det så i skolen efter at de har haft almindelig skoleundervisning.

> [...]
> almindelighed ikke kunne udtrykke sig med rigtig struktur, før
> folkeskolen blev opfundet. Det er mindre end 200 år siden.

Nej, det vil det ikke sige - det vil sige at undervisningen i dag er bedre
end den var for 200 år siden, og det er aldeles ukorrekt at folkeskolen blev
opfundet for mindre end 200 år siden. Vi har haft folkeskoler siden
1500-tallet - og det er mig bekendt mere end 200 år siden.

> Ordentlig tilegnelse af det danske sprog forudsætter ikke på nogen
> måde, at man forinden har lært f.eks. arabisk. Snarere tværtimod.

Du forvrænger tingene - og du har ikke forstand på hvad du skriver om.
Der er forskningsmæssig belæg for at hvis man skal lære dansk som ens
andetsprog, så er det bedst hvis man får struktur på eget sprog først og at
man får mulighed for at få forklaret hvad man ikke forstår på eget sprog.
Det har naturligvis ikke en pind at gøre med at danske børn først skal lære
arabisk for at kunne lære dansk. Jeg forstår ikke hvorfor du forvrænger mine
ord på den måde? Er det en hæderlig debat, du ønsker eller er du blot
ordkløver?

> Det kan du tro, det gør. Det slår aldrig fejl. Hvis du anbringer en
> skævøjet kineserbaby hos en familie på Fyn, vil barnet tale flydende
> fynsk ved skolealderens indtræden og uden spor af kinesisk.

'Det har intet med sagen at gøre - det har at gøre med børn, hvis forældre
taler et andet sprog end dansk - at de skal have mulighed for at bevare
deres identitet, at kunne tale med familien om hvad der også sker i skolen
og i samfundet (det danske) samtidig med at de bevarer tilknytningen til
deres familie på alle mulige måder, OG det handler om at man giver barnet en
mulighed for at lære at forstå undervisningens indhold i den danske
folkeskole ved at de får det forklaret på deres modersmål.

> [...]
> det omsorgssvigt, hvis der er tale om et barn, der i modsætning til
> flygtningene skal forblive i Danmark og indgå i det danske samfund.

Hvis børn får modersmålsundervisning så undgår vi de ting, du taler om.
Hvorfor er du imod at børn får mulighed for at kunne kommunikere med deres
familie? Er det pengegriskheden igen?

> Modersmålsundervisningen skal i første række tjene som undskyldning
> for at importere flere fremmede til beskæftigelse i skolen.

Det er noget udokumenteret sludder!

Desuden
> håber modersmålstilhængerne naivt på at få Danmark opsplittet i
> enklaver, der taler forskellige sprog.

Det er jo det rene paranoia, du slynger ud -uden nogen som helst belæg for
det. Du kan ikke dokumentere en eneste af dine horrible påstande. NÆ, du
ønsker ikke modersmålsundervisning for så vil du nemlig blive arbejdsløs som
tolk - når thailændere efterhånden bliver gode til både dansk og thai, vil
du stå i en situation at du ikke vil få noget at bestille som tolk, eftersom
der vil være thai-børn, der er væsentlig bedre end dig til både dansk og
thai - det er det rene brødnid. Derfor ønsker du naturligvis at blokere for
børnenes muligheder for at lære sig deres modersmål og dansk ordentligt.

> [...]
> af sprogfærdigheder i dansk eller bare en fordel herfor, og
> modersmålsundervisningstilhængerne har ganske andre ønsker, end at de

Det er at forvride mine ord til det ukendelige - og det er rablende
galimatias, det du skriver. Der er tale om at børnene der fx taler arabisk
med deres forældre, bedre lærer dansk ved at de får hjælp til at få tingene
forklaret på arabisk -`hvorfor fanden har du så meget imod at de bibeholder
deres kulturelle og sproglige tilknytning til deres familie også?

> Der er aldrig i Danmark foretaget nogen egentlige videnskabelige
> undersøgelse af den såkaldte modersmålsundervisnings effektivitet.

Det er jo fuldkommen gak, det du skriver. Det har jeg jo skrevet stolpe op
og ned af vægge om i månedsvis - der findes fx. den berømte
Københavnerundersøgelse som jeg har henvist til flere gange. Blandt
forskerne er Jørgen Gimbel - og du kan blot finde hans navn på Google, så
vil du kunne få syn for sagn.

Det værste med dig er jo at du ikke sætter dig ind i tingene, men alene
kommer med den ene horrible påstand efter den anden MOD BEDRE VIDENDE - hvad
med om du udtalte dig om de få ting, du har forstand på i stedet for at
fremture med det ene forvrøvlede indlæg efter det andet?

> [...]
> formåen i det såkaldte modersmål med den formåen, elever på samme
> alderstrin har i målet i det land, hvor målet er udbredt.

Du ved ingenting om det - det eneste du kan gøre er at komme med det ene
useriøse indlæg efter det andet, og du forholder dig overhovedet ikke til,
hvad der bliver skrevet - du undersøger ingenting, men rabler løse og
udokumenterede påstande af dig som en gang morgenbræk. Tag dog at forhold
dig til kendsgerningerne i stedet for dine gæt, som naturligvis ikke har en
eneste sandhed i sig.

--
ahw

Fra : NEiL DANELAW

Dato : 26-02-05 22:25

"Martin Kristensen" <inv@l.id> skrev i en meddelelse

> Eller meget bedre - flyt hjem til moderlandet og bliv modersmålsundervist
> der.

Ja, sådan løser vi mange problemer.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 01-03-05 08:21

> [...]
>
> 3. Sæt de fremmede til at læse aviser og litteratur på dansk og
> genfortælle hvad de handler om...på dansk!

Jeg tror blot ikke at de ved hvad der er bedst for dem. Jeg har gjort mig
klar, hvad der har været bedst for mig, hvilket står på forsiden af min
hjemmeside.

Carsten Overgaard