Tosprogede skoleklasser
Fra : Allan S Bitsch

Dato : 26-02-05 00:14

Danskere i Malmø vil ikke nøjes med modersmålsundervisning to timer
ugentligt, men vil undervises på dansk.
Officielt altså for at gøre dem bedre kvalificerede til arbejdsmarkedet. Men
er det i virkeligheden ikke fordi, at de ikke skal blive for svenske? Mange
af dem som er rejst over sundet gør det jo kun for pengenes skyld, og har
åbenbart ikke ønske om at blive fuldt integreret i det svenske samfund.
Normalt har svenskere og danskere da ingen problemer med at forstå hinanden,
så det virker helt overflødigt. Med dansk som modersmål burde dette sprog
være rigeligt tilgodeset.

Fra : Snurrberget

Dato : 26-02-05 01:43

Allan S Bitsch wrote:
> Danskere i Malmø vil ikke nøjes med modersmålsundervisning to timer
> ugentligt, men vil undervises på dansk.

LOL!

- cep

Fra : Pjensen73

Dato : 26-02-05 01:32

Allan S Bitsch skrev:
> [...]
> så det virker helt overflødigt. Med dansk som modersmål burde dette sprog

Ja, det må jo være op til svenskerne om de vil det.
Jeg mener at hvis man flytter til et andet land, jamen så må man jo
indordne sig under deres love.
Hvis deres børn skal lære dansk i skolen, så må forældrene sende dem
over sundet hver dag, så de kan komme i en dansk friskole.
Når jeg skriver friskole, så mener jeg at de selvfølgelig selv skal
betale, for de danske skatteyder skal vel ikke betale for at "svenske"
børn skal gå i dansk skole.

Fra : Bent Jensen

Dato : 26-02-05 08:03

"Allan S Bitsch" wrote ...

> Danskere i Malmø vil ikke nøjes med modersmålsundervisning to timer
> ugentligt, men vil undervises på dansk.

De ser nok dansk tv og får derved i virkeligheden 14 timers
modersmålsundervisning ugentligt.

> [...]
> af dem som er rejst over sundet gør det jo kun for pengenes skyld, og har
> åbenbart ikke ønske om at blive fuldt integreret i det svenske samfund.

Hvis de ønsker, at deres børn skal indgå i det svenske samfund, før de
klogt i at lade børnene gå i rent svenske skoler.

> Normalt har svenskere og danskere da ingen problemer med at forstå hinanden,
> så det virker helt overflødigt.

Jeg er bange for, at børnene vil blande de to sprog sammen, så de
skriver noget ubrugeligt mismask.

Bent

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 26-02-05 20:49

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
> skriver noget ubrugeligt mismask.

Det er der ikke noget, der tyder på de vil. Andre børn blander ikke de to
sprog sammen når de skriver - men de kan da gøre det i daglig tale -men de
er normalt helt bevidste om at de taler to sprog, så det er der ingen grund
til at frygte. Hjernen er en besynderlig størrelse, og er udmærket i stand
til at håndtere disse ting uden synderlige problemer.

--
ahw

Fra : Jim

Dato : 26-02-05 13:50

"Allan S Bitsch" <allansb@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> danskere da ingen problemer med at forstå hinanden, så det virker helt
> overflødigt. Med dansk som modersmål burde dette sprog være rigeligt

Nej, danskerne skal da have modersmålsundervisning i Sverige, så de
bedre kan lære svensk.
Det er da logik for burhøns.
Og så skal svenske virksomheder ansætte danske arbejdsløse, så de bedre
bliver integreret.
Alt andet ville da være racisme...

J.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 28-02-05 11:57

"Allan S Bitsch" <allansb@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Danskere i Malmø vil ikke nøjes med modersmålsundervisning to timer
> ugentligt, men vil undervises på dansk.

NåMen:

Så må de små stakler jo til lommen og betale for en privatskole efter deres
egen smag!!

Når man flytter til et andet land må man jo indordne sig med de fordele og
ulemper, der nu engang er i det nye land!

Min Erfaring: Hvis man snakker Dansk derhjemme og læser højt e.t.c. lærer
børnene udemærket Dansk samtidigt med at de lærer "det nye lands" sprog
flydende gennem børnehaven eller skolen.