Juleaften med Bertel Haarder
Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-02-05 23:55

Juleaften hele året!
Sikke en dejlig oplevelse onsdag i uge 8 at se først DR1's Profilen med
Bertel Haarder og senere lytte videre på P1's Radioprofilen med samme gæst:
det var ren juleaften ('Hvad du ønsker skal du få, når ...') fra
undervisningsministeren. Hvis han giver hvad han lovede, får vi gode tider
i folkeskolen.
For eksempel spurgte en lytter om de høje klassekvotienter, og fik det svar
at det var en god ting, for det giver mulighed for at dele klassen i mindre
hold (får vi så flere 2-lærertimer?).
Specialundervisning skal fremover gives EFTER skoletid (så eleven der har
brug for den, specialundervisningen, skal være 3-4 lektioner længere i
skole end sine klassekammerater ? jeg ser for mig en af mine elever kigge
langt efter sine kammerater, når de får fri, og han skal blive på skolen
for at arbejde med det han i forvejen ikke har det for godt med.
Vi skal gøre mere ved det de kreative fag, billedkunst og musik ? eleverne
kan da bare gå i musikskolen efter skoletid fik vi at vide. Jeg ser for mig
en af mine elever der efter først at have kigget langt efter sin kammerater
der har fået fri før ham da han skal til specialundervisning gå til sine
ekstra lektioner, for derefter at begive sig til musikundervisning i den
kommunale musikskole.
Der er for lidt idræt og vore børn rører sig for lidt, men
undervisningsministeren foreslog at man kunne bruge de frivillige
idrætsforeninger til det. Jeg ser for mig en af mine elever der efter først
at have kigget langt efter sin kammerater der har fået fri før ham da han
skal til specialundervisning gå til sine ekstra lektioner for derefter at
begive sig til musikundervisning og slutte af med en tur til den lokale
idrætsforening for at få gjort noget for at styrke sin krop.
Lektier skal vi også have, men den slags, lektielæsning, kan ordnes i
skolefritidsordningen (SFO'en), for mange af de svage elever kan ikke få
den tilstrækkelige hjælp der hjemme. Jeg ser for mig en af mine elever der
efter først at have kigget langt efter sin kammerater der har fået fri før
ham da han skal til specialundervisning gå til sine ekstra lektioner for
derefter at begive sig til musikundervisning og slutte af med en tur til
den lokale idrætsforening for at få gjort noget for at styrke sin krop.
Hvis den elev jeg ser for mig nogensinde når hjem for at gå tids nok i seng
for at gøre sig klar til næste skoledag stadig synes det er sjovt at gå i
skole, har Bertel Haarder virkelig udvirket noget flot!
Det hele skal efter Bertel Haarders mening klares med 'kærlige krav' ? var
der nogen der sagde skattestop?
Jeg kunne blive ved, men jeg vil hellere afvente og ser, hvad der sker, når
undervisningsministeren går i gang og så kigge på hvordan det går med den
elev jeg ser for mig der efter først at have kigget langt efter sin
[...]
for at styrke sin krop for derefter at gå tilbage til skolens SFO for at få
lektiehjælp.
Hans Houmøller