Danmarks gæld til udlandet
Fra : Snurrberget

Dato : 22-02-05 20:24

Jeg har forsøgt at google mig frem til hvor stor den danske udlandsgæld
er p.t., men uden resultat.
Er der nogen der kan give et link til hvor man kan få oplysninger om
gældens størrelse?

- cep

Fra : Futte

Dato : 22-02-05 20:43

"Snurrberget" <cep@_REMOVE_snurrberget.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> p.t., men uden resultat.
> Er der nogen der kan give et link til hvor man kan få oplysninger om

www.ft.dk

Mvh. Futte.

Fra : Ingolf

Dato : 22-02-05 20:49

"Snurrberget" <cep@_REMOVE_snurrberget.dk> wrote in message
> [...]
> p.t., men uden resultat.
> Er der nogen der kan give et link til hvor man kan få oplysninger om

Se her:
http://www.fm.dk/1024/visArtikel.asp?artikelID=4922

Fra : Snurrberget

Dato : 23-02-05 12:41

Ingolf wrote:
> "Snurrberget" <cep@_REMOVE_snurrberget.dk> wrote in message

> Se her:
> http://www.fm.dk/1024/visArtikel.asp?artikelID=4922

Jeg takker for begge svar.
Som jeg umiddelbart opfatter det kan danmarks gæld til udlandet ikke
gøres op, da betingelserne for gælden konstant ændres.
Er jeg helt galt på den eller?

Fra : Per Hagemann

Dato : 23-02-05 15:36

> Jeg takker for begge svar.
> Som jeg umiddelbart opfatter det kan danmarks gæld til udlandet ikke gøres
> op, da betingelserne for gælden konstant ændres.
> Er jeg helt galt på den eller?

På finansministeriets side stod der at nettoudlandsgælden efter 2. kvartal
2004 udgjorde 166 mia. kr.

En sådan opgørelse er dog ikke det centrale for at forstå landets økonomiske
status. Hvis vi havde tilsluttet os euroen, ville det vel ikke engang
længere være muligt at opgøre betalingsbalance og udlandsgæld specifikt for
Danmark.

Det afgørende må være den offentlige gæld, idet den er et udtryk for hvor
meget politikerne har overforbrugt i forhold til de inddrevne skatter og
afgifter. Hvad private har af udenlandske gældsposter er ikke af den store
interesse for samfundet som helhed.

På stående fod mener jeg statens nettogæld ligger omkring 500 mia. kr.,
altså 100.000 kr. pr. indbygger. Statens udenlandske gæld er vist
efterhånden afviklet. Find selv tallene på www.fm.dk eller www.dst.dk .

--
Men i Danmark er staten julemand hver dag, uden at man selv skal gøre
nogensomhelst indsats. Hvor kan man da drage anden konklusion end, at

Fra : Ingolf

Dato : 23-02-05 16:52

> [...]
> Som jeg umiddelbart opfatter det kan danmarks gæld til udlandet ikke gøres
> op, da betingelserne for gælden konstant ændres.

Det er ikke meget galt. Jeg vil vædde med at hvis du virkelig er
regnskabskyndig, og har adgang til alle de nødvendige papirer, og er 100%
uafhængig, ville du sikkert opdage betydeligt større beløb end FM opgiver.
Det er jo venstre's politik, at det hele skal være muddertransparent. Det er
jo nemt at lave skatteloft, bedre hospitaler, bedre skoler, bedre velfærd,
bedre vilkår for de ældre, og samtidig betale af på udlandsgælden osv osv.
Hvor kommer pengene fra? Så vidt jeg har lært i vores, åbenbart dårlige
folkeskoler, så kan dette regnskab kun ende med røde tal.

Du kan jo spørge Enhedslisten, om der findes multinationale selskaber der
udnytter vores svage skattelovgivning når det gælder multinationale
selskaber? (Se transferpricing.) Tænk sig.. dette store hul er der ingen
der tør røre ved, pånær Enhedslisten. Dvs, at multinationale selskaber
stadig kan holde den Danske stat for gidsler, for hvis staten begynder med
bøder, skatter osv, så flytter selskabet bare fra landet. Det betyder færre
jobs, mindre indtjening til staten (iform af de danske medarbejdere skal
betale skat) Og det ser jo ikke godt ud i arbejdsløshedsstatistikkerne,
specielt ikke under folketingsvalg. Det er jo en enorm indtjening der f.eks
kunne gå til at betale af på udlandsgælden. Lap dette hul, og så lad de
grådige selskaber skride af helvede til. Farval Coca-Cola, McDonalds,
Statoil! Som om i ikke tjener penge nok!

_
Venstre! Så ved du det op i skæg og blå briller, operahuse, glemte uger,
løgnagtige krige, 50 års skattefri nordsøolie, tomme løfter, svig og bedrag
etc. etc.

Fra : Neil Southwood

Dato : 23-02-05 16:58

In news:421b872a$0$48641$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Snurrberget <cep@_REMOVE_snurrberget.dk> typed:
> [...]
> udlandsgæld er p.t., men uden resultat.
> Er der nogen der kan give et link til hvor man kan få oplysninger om

Af den seneste opgørelse på fm.dk fremgår det at:

Danmarks udlandsgæld (nettopassiver over for udlandet) faldt godt 4 mia. kr.
i løbet af 2. kvartal 2004 og udgjorde dermed 166 mia. kr. eller 11,7 pct.
af BNP ultimo 2. kvartal 2004, ...

--
Neil Southwood