Mesterlære ctr "cigaret-rastløshed"
Fra : Bo Warming

Dato : 20-02-05 21:24

"A cigarette is the perfect type of a perfect pleasure. It is exquisite
and it leaves one unsatisfied. Oscar Wilde

" Mænd må prale med al den gift, de kan rumme i sig - uden at
kaste op. H.C. Branner

"Ved en sportsbegivenhed drejer det sig ikke, om du vinder eller taber, men
om hvor fuld du bliver. Homer Simpson

Intet er så godt for sprut- og tobaks-industriens salg som VENTETID. Når
folk sidder på skolebænken skal de spilde tid på frikvarter og at
sidekammeraten skal have opmærksomhed fra læreren.
En god mesterlære er ikke en ene-coach der tager lærlingen ved hånden dagen
lang.
En god mester vil have profit så han hundser rundt med snese af lærlinge og
sætter dem i sving med meningsfulde produktive aktiviteter.
Fagforeningerne løj at der spildtes tid på at hente øl. Hvis der er ordrer
der skal klares, så kan een arbejdsgiver lede og fordele arbejdsopgaver incl
træningsopgaver til snese - ja med moderne overvågningselektronik måske til
hundreder.

Klasse-undervisning på EVG-skolerne(EGV?) betyder ventetid og man må kaste
sig over cigaretter og sex og andet fladpandede overspringsbevægelser.
Tiden bliver fyldt ud - = slået ihjel. At mennesket har længere barndom end
aber er fordi uddannelse er en skøn overspringsbevægelse hvormed magthavere
kan påtvinge kedsomhed og ventetid

Aktivitets-behov er vigtige for vort liv og udvikling. I dyreverdenen
træner ungerne med kampleg og når de er voksne og skal erobre territorie og
partner i brunst, så deltager artsfæller i hårde og ofte blodige kampe

Når det virkelig gælder vil alskens bluf-taktik blive forsøgt og adrenalin
og andtre stress-hormoner pumpes ud i blodt i maximal koncentration hvorved
extrem rastløshed opstår.

Så kan det ske at det pludselig indses, at partneren er for stærk og kampen
er for risikabel, men det vil være ydmygende at bakke ud.

Så sker der "afledt aggression " eller overspringsbevægelser. Energien
kanaliseres ud i dansetrin og spilfægteri, hvor der hakkes i træstup eller
græstørv eller egen pels/fjer sogineres nytteløst og overdrevet.

_Ikke kun sprut og cigaretrygning men al uddannelse kan ses som
overspringsbevægelser._

" Education is first and foremost obedience an submission to
the discipline of genius. Nietzsche
"The ideal is youth, handsome, empty youth. Henry
Miller

" Hvad er den højere uddannelses opgave? At gøre en mand til
en maskine. Hvilke er de anvendte midler? Han lærer at finde sig i at kede
sig. Hvordan opnås det. Gennem begrebet pligt. Nietzsche

"Selfishness is not living as one wishes to live, it is asking others to
live as one wishes to live. Oscar Wilde

Fra Søren Kierkegaards "Brudstykker af en ligefrem bekendelse" fra 1859.
"At man, når det i sandhed skal lykkes en at føre et menneske hen et bestemt
sted, først og frem-mest må passe på at finde ham der, hvor han er og
begynde der. Det er hemmeligheden i al hjælpekunst. Enhver, der ikke kan
det, han er en indbilding, når han mener at kunne hjælpe en anden...For i
sandhed at kunne hjælpe en anden, må jeg forstå det, han forstår. Når jeg
ikke gør det, så hjælper min merforståen ham slet ikke. Vil jeg alligevel
gøre min mening gældende, så er det, fordi jeg er forfærdelig stolt, så jeg
vil be-undres af ham. Men al sand hjælpen begynder med ydmygelse: hjælperen
må først ydmyge sig under den, han vil hjælpe og derved forstå, at det at
hjælpe er ikke det at herske, men tjene, at det at hjælpe er ikke at være de
herskesygeste, men den tålmodigste, at det at hjælpe er villighed til indtil
videre at finde sig i at have uret og ikke at forstå, hvad den anden
forstår.