Hvis en fængsling er uberettiget efter at ~
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 20-02-05 20:57

En person, lad os for sjov skyld kalde ham en heksedoktor, blev på den
danske anklagemyndigheds foranledning arresteret i Tyskland. Nu har den
tyske landsret afsagt dom i sagen og har fundet frem til at den danske
anklagemyndigheds sag ikke har nogen substans og at vores retssystems
fremgangsmåde ikke er gyldig.

Nu har den pågældende fallent (i skifteretten havde han efter eget udsagn
ikke saltet til et stykke tørt brød.) været repræsenteret af en dygtig tysk
advokat og derfor er sagen måske for en gangs skyld været grundig belyst.
(Der var været historier fremme fra forsvarsadvokater i Danmark om at
politiet har frarået mistænkte at få bestemte forsvarsadvokater, som kunne
gavne deres sag ufordelagtig i forhold til anklagemyndigheden.)

Men kan vi leve med at vores retsystem på en så overbevisende måde bliver
fejet totalt til side af en anden stats retsystem?

Hvad med de øvrige sigtede?

Mange af os kan huske sagen, hvor læsere af Computerworlds debat-forum
uforholdsmæssigt nemt kunne knække al grundlæggende sikkerhed i moderne
mikrobetaling og hvor dommeren bagefter at have afsagt dommen efterlyste
indsigt i hvad sagen handlede
om.http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=26013.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Thomas Krogh

Dato : 21-02-05 20:41

"Carsten Overgaard carstenovergaard.dk>" <mail@<fjern> wrote in message

(...)
> [...]
> tyske landsret afsagt dom i sagen og har fundet frem til at den danske
> anklagemyndigheds sag ikke har nogen substans og at vores retssystems

Skidt arbejde af den danske anklagemyndighed.

(...)
> [...]
>
> Men kan vi leve med at vores retsystem på en så overbevisende måde bliver
> fejet totalt til side af en anden stats retsystem?

Njae, det kommer vel an på om afvisningen sker på baggrund af åbenlyst
sløseri.

(...)
> [...]
> uforholdsmæssigt nemt kunne knække al grundlæggende sikkerhed i moderne
> mikrobetaling og hvor dommeren bagefter at have afsagt dommen efterlyste

"al grundlæggende sikkerhed"? SVJH drejede det sig om at de lagde databasen
ned, fordi det var kodet ret primitivt. Hvad mener du med "al
grundlæggende sikkerhed"

mvh

Thomas Krogh

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 22-02-05 08:00

"Thomas Krogh" <thomas_alfa@hotFJERNmail.com> skrev i en meddelelse
> "Carsten Overgaard carstenovergaard.dk>" <mail@<fjern> wrote in message
>
> (...)
>
> Skidt arbejde af den danske anklagemyndighed.

Det er alt forarbejdet, som er forkastet. Man har simpelthen kaldt alt hvad
der er foregået i Danmark retstridigt efter tyske standarder.

> (...)
> tysk

> Njae, det kommer vel an på om afvisningen sker på baggrund af åbenlyst
> sløseri.

Hvis vi ser på vores eget retsystem i de tilfælde, hvor anklagemyndigheden
har tabt sager, så er det sjældent sket i sager hvor at forsvareren er
udpeget på grund af at den anklagede ikke har midlerne selv.

Der er derfor bemærkelsesværdigt at selv en offentligt udpeget forsvarer,
som altid har for mange sager og dårligt brødet til sin mund på den måde kan
udradere den danske anklagemyndighed.

> "al grundlæggende sikkerhed"? SVJH drejede det sig om at de lagde
databasen
> ned, fordi det var kodet ret primitivt. Hvad mener du med "al
> grundlæggende sikkerhed"

Fordi at der ikke findes sikre elementer i de pågældende systemer.
Sikkerheden er baseret på, at synderne kan spores og at retsystemet kan slå
ned på synderne.

Der er heller ingen motivation for firmaerne til at sikre systemerne, hvis
de er sikret via en god lovgivning.

Mine snart 20 år i IT-branchen har givet mig den erfaring at det er
tilfældet med utrolig mange IT-systmer.

Carsten Overgaard