Davis Gress & uvidenhed
Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-05 08:45

I dagens Information kan man på:

http://www.information.dk/Indgang/VisArtikel.dna?pArtNo=169866

se et interview med professor David Gress, der bl.a. citeres for
følgende:

===
Vi glemmer, hvor ung den moderne velfærdsstat er. Men Gress har ikke
svært ved at komme i tanker om eksempler på kontrol, der var utænkelige
for et par generationer siden: »Styringer som at apoteker har monopol på
lægemidler, at der er vindmølleparker overalt i landskabet, at over 100
offentlige myndigheder har ret til indgreb mod deres ejendom uden
dommerkendelse. Disse indgreb er skjult bagved, at vi ikke behøver gå i
jakkesæt og kan gå i seng med, hvem vi vil.«
===

Apotekerne har nu ellers haft deres monopol lige så længe tyskerne har
haft deres Reinheitsgebot, som sikrer tyskerne rent, økologisk øl.
Nemlig siden 1600-tallet.

Og at vindmølleparkerne skulle være et udslag af styring, må da vist
være en raptus. Kunne man ikke snarere frygte at der var kommet /endnu/
flere vindmølleparker, placeret /endnu/ mere uhyrlige steder, hvis der
ikke havde været en offentlig regulering?
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 18-02-05 10:22

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message
>I dagens Information kan man på:
>
> http://www.information.dk/Indgang/VisArtikel.dna?pArtNo=169866
>
> se et interview med professor David Gress, der bl.a. citeres for
> følgende:

Det er ellers et interessant interview, og det er jo rigtigt at
velfærdsstaten efterhånden har gjort os alle til børnehavebørn, *fordi* vi
alle får tilskud fra alle, så er vi nødt til at kontrollere alt mellem
himmel og jord. Jeg ser at Told&Skat kan gå ind og se, hvor du har brugt et
udenlandsk kreditkort, og de kan se om du i samme forretning har brugt et
dansk kort samme dag. - som en bekendt sagde: om et par år får myndighederne
ret til at gå ind på alle menneskers computere, for at om der ligger tegn på
sort arbejde, på forkerte ferier (de checker feriebilleder), osv osv

> [...]
>
> Apotekerne har nu ellers haft deres monopol lige så længe tyskerne har
> haft deres Reinheitsgebot, som sikrer tyskerne rent, økologisk øl.

Var det samme type monopol som i dag? Nu vil EU jo iøvrigt stoppe salg af
naturlægemidler og fx vitaminer, selv noget som C-vitamin skal man have
recept på hvis dosen er over 200 mg. Information på Nettet om kosttilskud og
naturlægemidler bliver forbudt, og man skal selvfølgelig ikke have lov at
købe et eller andet middel man selv tror på via Nettet - det er vel allerede
stort set forbudt i dag? Vi bliver mere og mere til børn, især med EU som
foregangsorganisation for at beskytte de store industriers interesser.
Hvor længe mon det varer før vi faktisk er i noget der er tæt på et Big
Brother samfund?

> [...]
> flere vindmølleparker, placeret /endnu/ mere uhyrlige steder, hvis der
> ikke havde været en offentlig regulering?

Det er da styring at betale en formue til vindmølleejere, og fx beskatte
brug af overskudsvarme fra eksisterende fabrikker ud af markedet.
Der ville slet ikke være nogen møller, hvis ikke ejerne fik det dobbelte af
strømmens værdi for den.

Men altså, man kan synes at Gress overdriver, men det er værd at overveje de
negative aspekter ved velfærdssamfundet. Og det ER jo en kendsgerning at
utrolig mange tiltag som er lavet i den bedste mening, får den modsatte
effekt af det man ønskede, og mange tiltag skaber nye typer plat og
ligegyldighed.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-05 10:58

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> [...]

> udenlandsk kreditkort, og de kan se om du i samme forretning har brugt et

Jeg har da intet imod dette. Men jeg har heller ikke sort indkomst, som
jeg har behov for at skjule på en udenlandsk konto. Faktisk behøver jeg
slet ikke udfylde selvangivelse, da myndighederne allerede har
oplysningerne.

> - som en bekendt sagde: om et par år får myndighederne ret til at gå ind
> på alle menneskers computere, for at om der ligger tegn på sort arbejde,
> på forkerte ferier (de checker feriebilleder), osv osv

Den ligger nu lidt langt ude, bortset fra at myndighederne allerede {med
dommerkendelse} kan gøre det. Hvis der er særlig mistanke om at der
eksempelvis ligger børneporno på harddiskene.

> Var det samme type monopol som i dag?

Mig bekendt, ja. Og ikke samme /type/, men nøjagtigt det samme monopol.

> [...]
> beskytte de store industriers interesser. Hvor længe mon det varer før vi
> faktisk er i noget der er tæt på et Big Brother samfund?

Der er jo tale om at eksisterende regler ikke overholdes, så
receptpligtig medicin kan indkøbes uden om lægen, gennem internettet.

Nu ved jeg så ikke hvad du mener med »naturlægemidler«, som jeg generelt
opfatter som kvaksalver-midler. Men det kan da godt være at du her
tænker på håndkøbsmedicin?

> [...]
> brug af overskudsvarme fra eksisterende fabrikker ud af markedet.
> Der ville slet ikke være nogen møller, hvis ikke ejerne fik det dobbelte af

Næh, men i det mindste er der brugt markedsøkonomiske virkemidler.

> [...]
> utrolig mange tiltag som er lavet i den bedste mening, får den modsatte
> effekt af det man ønskede, og mange tiltag skaber nye typer plat og

Jeg synes at han går vildt over gevind. Han brokker sig over at folk
ikke går »pænt« klædt; han mener åbenbart at mænd skal gå klædt i
jakkesæt med hvid skjorte, lange bukser og slips som i 50erne, ikke i
nutidens mere afslappede tøj. Han harcellerer over at eleverne ikke
længere siger De til lærerne i folke-og gymnasieskolen, tidligere tider
markering af forskellen på børn og voksne, som om noget sådant skulle
kunne gøres i dag; det ville virke direkte kunstigt. Og over at bøsser
og lesbiske har fået lov at gifte sig: han virker på mig som noget af en
dinosaur. Miljøskadet af et for langt ophold i USA?
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 18-02-05 12:04

> [...]
> jeg har behov for at skjule på en udenlandsk konto. Faktisk behøver jeg
> slet ikke udfylde selvangivelse, da myndighederne allerede har

Jeg har heller ikke sort indkomst, men alligevel synes jeg ,det er rystende,
at man kan se selv et udenlandsk kreditkorts vandringer rundt i Danmark.
Hvad bliver det næste?

> Den ligger nu lidt langt ude, bortset fra at myndighederne allerede {med
> dommerkendelse} kan gøre det. Hvis der er særlig mistanke om at der
> eksempelvis ligger børneporno på harddiskene.

Ja, det ligger nok fem år fremme i tiden, men man *kunne* allerede i dag
ændre loven, så myndighederne fik ret til at se alle computere igennem for
børneporno, og så kunne man jo checke andre tegn på ureglementeret opførsel.
Hvis man har rent mel i posen, har man jo intet imod at blive set i
kortene/computeren af storebror?

> [...]
>
> Nu ved jeg så ikke hvad du mener med »naturlægemidler«, som jeg generelt
> opfatter som kvaksalver-midler. Men det kan da godt være at du her

Der er masser af kvaksalvermidler, men der er også midler som har en
dokumenteret god virkning, og C-vitamin er vel heller ikke et
kvaksalver-medikament? men det kan man ikke overlade os selv at tage
stilling til, her i børnehaven.
Og tilfældigvis er det noget trilliard-indtjenings-medicinalindustrien længe
har arbejdet for i EU. At folk dør i hobetal af denne industris midler,
hører man ikke så meget om; - iflg den amerikanske Medical Journal dør
250.000 amerikanere pga forkert brugt medicin, eller af bivirkninger pr år,
125.000 på hospitalerne og 125.000 hos den praktiserende læge.

> Næh, men i det mindste er der brugt markedsøkonomiske virkemidler.

Er statstilskud nu blevet til "markedsøkonomi"?

> [...]
> og lesbiske har fået lov at gifte sig: han virker på mig som noget af en
> dinosaur. Miljøskadet af et for langt ophold i USA?

Han har *nogle* ejendommelige meninger, men det betyder jo ikke, at han ikke
kan have fat i noget rigtigt, og måske er det kun en, som er så speciel som
ham, der overhovedet tør kritisere vores hellige almindelige velfærdssystem
så kraftigt. Selv folk fra en demokratisk tænketank fra openDemocracy siger
at danske politikere ikke tør tage velfærdssystemets fremtid op til
diskussion, - og det gør da forresten også nogle danske kommentatorer. Men
man kan hurtigt ryge ud af det gode selskab, hvis man går ind for noget som
disse openDemocracy-folk nævner, nemlig lavere ydelser til nye indvandrere
og en gradvis tilkendelse af de samme rettigheder som folk i
indvandringslandet, - og de er endda stærke indvandringstilhængere.

Hans mor Elsa var iøvrigt også altid kontroversiel, det var en fornøjelse at
høre hendes bud på tingene, som ofte var helt nye og friske, hun var ikke
bange for at blive hængt ud, - hvad hun jo også efterhånden måtte vænne sig
til at blive.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-05 13:11

> [...]

> at man kan se selv et udenlandsk kreditkorts vandringer rundt i Danmark.

Det kan da ikke undre én. I forvejen bliver det jo registreret, hvor du
befinder dig, så længe du bærer en tændt mobiltelefon på dig. Men det
kræver en dommerkendelse for politiet, at få adgang til oplysningerne.

> Hvad bliver det næste?

Jøderne vil meget gerne have mulighed for videoovervågning omkring
Synagogen i Krystalgade, noget jeg da intet kan have imod.

> [...]
> børneporno, og så kunne man jo checke andre tegn på ureglementeret opførsel.
> Hvis man har rent mel i posen, har man jo intet imod at blive set i

Jeg kan bare ikke se nogen grund til det. I øvrigt er internettet slet
ikke modent til regelmæssige scanninger af samtlige harddiske på alle
datamater her i landet, så ...

> Der er masser af kvaksalvermidler, men der er også midler som har en
> dokumenteret god virkning, og C-vitamin er vel heller ikke et
> kvaksalver-medikament?

Men så må de jo være håndkøbsmedicin, ikke »naturlægemidler«.

> men det kan man ikke overlade os selv at tage
> stilling til, her i børnehaven.

Jeg kan ærligt talt ikke forestille mig, at man ikke fortsat skal kunne
købe en glas ABCD-vitaminpiller i supermarkedet.

> [...]
> 250.000 amerikanere pga forkert brugt medicin, eller af bivirkninger pr år,
> 125.000 på hospitalerne og 125.000 hos den praktiserende læge.

Det var da ellers et argument /for/ yderligere kontrol.

> Er statstilskud nu blevet til "markedsøkonomi"?

Ja, i modsætning til at priserne fastsættes centralt.

> [...]

> bange for at blive hængt ud, - hvad hun jo også efterhånden måtte vænne sig

Ja, jeg husker hende godt. Jeg har i øvrigt læst en historisk roman af
hende, som foregår i 400-tallets Britannien og Irland. Faderen drager
hjemmefra med de romerske legioner til Rom, og børnene oplever den
angelsaksiske erobring. Som gammel sidder hovedpersonen på Irland, og
morer sig lidt over tanken at en del af de sørøvere, der hærger kysten,
må tilhøre hende selv. Lidt pudsigt, en forestilling om jura som
svævende højt over virkeligheden. Men vi kender jo selv eksempler med en
sådan virkelighedsopfattelse, her fra gruppen.
--
Per Erik Rønne