Flertallet i irakisk parlamant
Fra : Per Rønne

Dato : 17-02-05 16:18

I den senere tid har vi hørt at der krævedes 2/3 flertal i det irakiske
parlament for at vedtage vigtigere ting, herunder udpege premierminister
og vedtage det forfatningsforlag, der skal til endelig godkendelse ved
en folkeafstemning, hvor det kan forkastes hvis mindst 60% stemmer nej i
mindst tre provinser {der er tre kurdiske provinser, og, viser det sig
senere, også tre sunni-arabiske}.

Det centrale her er at man har udtrykt lettelse over at shiiterne med
knap 50% af stemmerne, ikke har kunnet komme til at udgøre et
kvalificeret flertal sammen med kurderne, der har fået 25%. Men nu har
man så opdaget at shiitterne har opnået 140 mandater ud af de 275, og
dermed har opnået 2/3 flertal sammen med kurderne, som med 25% af
stemmerne vel har fået 69 mandater.

Sig mig, kender journalisterne ikke forskel på 2/3 og 3/4?

--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 17-02-05 20:55

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message
> [...]
> stemmerne vel har fået 69 mandater.
>
> Sig mig, kender journalisterne ikke forskel på 2/3 og 3/4?

Mange journalister har som bekendt problemer med tal, og man har flere gange
set den med, at et eller andet er blevet 500% mindre. Journalister er, eller
føler sig som, sprogmennesker og ikke talmennesker.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-02-05 21:20

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> [...]

> set den med, at et eller andet er blevet 500% mindre. Journalister er, eller
> føler sig som, sprogmennesker og ikke talmennesker.

Det er måske derfor de ikke kunne snuppe de offentlige debatter mellem
cand.polit. Mogens Lykketoft og cand.oecon. Anders Fogh?
--
Per Erik Rønne