Sagerne som vælgerne ikke nåede at få lov ~
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 17-02-05 10:38

1) Bill Gates diktat til Danmark.

Havde vi dog blot vist hvilke alvorlige trusler, som M$ havde stillet
Danmark over for. Selvom at sagen blev stoppet med dementi lige så snart at
det blev morgen i Redmond (Hovedstaden for nationen M$) efter at have kørt
hele dagen i landets aviser, så efterlader sagen kun to muligheder.

Enten går Danmark ind for de skadelige patenter, som reelt betyder at
Danmark ikke han bruge IT-industrien som vækstmotor og vi kan som borgere
set at regeringen er blevet trynet af den langt stærkere part, eller også
vælger regeringen at trodse giganten og vi vil kunne set at der var noget om
historien, når M$ trækker sine styrker hjem.

Danmark er ingen match for M$ som ikke engang EU kan styre. Se på
bødestørrelserne. I Rørkartelsagen betød bøderne at der blev skabt tvivl om
de involverede parters forsatte eksistens. Bøden til M$ kan stort set
betales ud af den daglige kassebeholdning hos M$. Sekundært så kom
gengældelseauktionen prompt. Vi skal betale samme pris for en vare med færre
funktioner i forhold til borgere uden for EU. Så samtlige private brugere og
firmaer i EU bliver taberne.

Og vil M$ gøre brug af sine trusler. Måske, for det gik stærkt med at flytte
faktureringsaktiviteterne i skattely i Irland, efter overtagelsen af
Navision. At kundenrne som følge deraf fik massive problemer med at købe
varerne i måneder bagefter var en lille pris at betale og det kom kun til at
koste de dansker forhandlere penge.

2) Forbrugsministerens forbrug.

Ja, havde vi dog bare vist hvor galt at det stod til. Jeg kan godt se at
historien kun er kommet frem fordi at der er kamp om ministerposterne og der
er mange bejlere i de sejrende partier. Et læk til tilfældige journalister
på et velvalgt tidspunkt er OK. Men tidspunktet er ikke velvalgt, for sagen
lugter mere af dårlig arbejdsmiljø i regeringens folketingsgrupper end af
ren oplysning. For vi kendte jo i forvejen sagen om snyd med tilskudene. De
sager har været vendt i medierne for år tilbage.

Men da vi kender fra historien kender tonen og jalousien i visse grupper,
kunne vi have skånet ministeren for nederlaget ved at stemme hende ud.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard
- borger i den kommende Lede Ølløse storkommune

Fra : Kim2000

Dato : 17-02-05 10:48

> Enten går Danmark ind for de skadelige patenter, som reelt betyder at
> Danmark ikke han bruge IT-industrien som vækstmotor og vi kan som borgere

Er der nogen der kan komme en henvisning eller komme med en kort opsumering
af hvad softwarepatenter indebærer?

> 2) Forbrugsministerens forbrug.
> ren oplysning. For vi kendte jo i forvejen sagen om snyd med tilskudene.
> De
> sager har været vendt i medierne for år tilbage.

Tilskud?

Jeg husker godt sagen med boligtilskud, men det handler denne sag ikke om,
det handler om at parret ikke kan finde ud af at betale deres regninger og
åbenbart skal trækkes i retten for at betale. Hvis det virkelig passer at
hun ikke kendte noget til det, så trækker det nok op til hendes mand får et
spark i røven. Jeg ville ikke kunne holde ud at bo sammen med en der kostede
mig så meget, hendes mand har i så fald kostet hende den politiske karriere
på topplan. Jeg kan ikke se, hvordan forholdet kan klare det.

Mvh
Kim

Fra : Martin Stender

Dato : 17-02-05 14:50

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> wrote in message

> Er der nogen der kan komme en henvisning eller komme med en kort
> opsumering af hvad softwarepatenter indebærer?

I det store hele er software patenter en meget mere diffus beskyttelse af
immaterielle rettigheder end det vi kender fra den traditionelle copyright
lovgivning.

Som softwareudvikler, er din faktiske kode altid beskyttet - det siger sig
selv.
Men med patenter kan man beskytte overordnet funktionalitet.
F.eks hvis microsoft havde været først med ikoner og vinduer, var der en
lang række patenter de kunne have optaget.
Det ville i praksis betyde, at ingen andre ville være i stand til at lave
software, hvori der indgår ikoner og vinduer. Også selvom de skriver deres
egen kode fra bunden. Det er funktionaliteten det handler om.

Så det er klart at M$ er meget interesseret i at få gennemført patenter.
Alene i kraft af deres størrelse, vil de kunne købe patenter fra mindre
firmaer, og dermed være i stand til at kanøfle stort set alle andre spillere
som de nu har lyst til.

En væsentlig ting er også, at slutbrugeren ender med at blive den store
taber, for hvis hvert firma nu er nødt til at opfinde deres egne paradigmer,
så vil der ikke være to interfaces som er bare tilnærmelsesvis ens - med
mindre man kun bruger Microsoft produkter, selvfølgelig...

Martin

Fra : Kim2000

Dato : 18-02-05 23:50

> Men med patenter kan man beskytte overordnet funktionalitet.
> F.eks hvis microsoft havde været først med ikoner og vinduer, var der en
> lang række patenter de kunne have optaget.

Det lyder jo helt skørt. Det ville vel svare til at den første der lavede en
tegneserie kunne tage patent på at have billederne i rammer, og jeg som
tegneserietegner skulle betale en afgift for at bruge denne teknik. Er det
rigtigt forstået? Det lyder ikke kun skørt, men helt gakgak.

mvh
Kim

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 19-02-05 08:12

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tegneserietegner skulle betale en afgift for at bruge denne teknik. Er det
> rigtigt forstået? Det lyder ikke kun skørt, men helt gakgak.

Hvis Du kunne tjene milliarder på dette patentsystem og kunne sikre dig mod
al fremtidig konkurrence, ville du ikke syntes at dette er gakgak.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard
- borger i den fremtidige Lede Ølløse storkommune

Fra : Jesper

Dato : 20-02-05 09:17

"Carsten Overgaard" <mail@<fjern> wrote:

> Med venlig hilsen
> Carsten Overgaard
> - borger i den fremtidige Lede Ølløse storkommune

Jeg er ikke helt sikker på jeg har hørt om den pågældende kommune

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 20-02-05 17:35

> Jeg er ikke helt sikker på jeg har hørt om den pågældende kommune
> --
> Three things are certain: Death, taxes and lost data.
> Guess which has occurred. -- David Dixon
> http://www.intervocative.com/DVDCollection.aspx/extract

Fusionskommunen, som tager livet af Ledøje-Smørum, Stenløse og Ølstykke.
Konkurrencen er stadig åben. Nedenstående forslag ligger i toppen. Hvis du
kan finde på et bedre, så kan du maile på efi@<fjern>stenlose.dk

Lede Ølløse er bedre end Værebro, som skulle have været det fælles navn for
Gundsø, Stenløse og Ølstykke kommuner, men hvor Grundsø valgte at outsource
lokalpolitik til Roskilde og det tog livet af den konstruktion. Værebro
ville formentlig også have reduceret kreditværdiheden for borgerne, da der
er et område i Herlev området, der hedder det samme.

Fra : Sten Schou

Dato : 17-02-05 11:11

"Carsten Overgaard carstenovergaard.dk>" <mail@<fjern> skrev i en meddelelse
> [...]
> varerne i måneder bagefter var en lille pris at betale og det kom kun til

Jo da, den har blot ikke noget med folketinget at gøre, derimod har den
noget med EU at gøre, da det er EU der har stillet kravene, så det kan vi
vel tage stilling til når der skal stemmes om EU-traktaten?

> [...]
>
> Men da vi kender fra historien kender tonen og jalousien i visse grupper,
> kunne vi have skånet ministeren for nederlaget ved at stemme hende ud.

Der er mange ting vi ikke får så meget at høre om, f.eks. Frank Jensens
omgang med en ung studentermedhjælper til en julefrokost, den blev hurtigt
dysset ned, og var heller ikke et tema under valgkampen.

Hilsen Sten

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 18-02-05 23:43

"Sten Schou" <mohmedabacha@yahoo.ca> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget med EU at gøre, da det er EU der har stillet kravene, så det kan vi
> vel tage stilling til når der skal stemmes om EU-traktaten?

Hvert land har sine fodaftryk at sætte i patentsagen. Det er ikke sikkert at
der kommer nogen EU-lovgivning der skal vedtages, hvis Danmark sammen med de
øvrige lande har modet til at sende patenterne i graven inden at det bliver
EU-lovgivning. Hvert land tæller og derfor skal regeringen mønstre modet og
stå imod de store software-selskaber.

> [...]
> omgang med en ung studentermedhjælper til en julefrokost, den blev hurtigt
> dysset ned, og var heller ikke et tema under valgkampen.

Det er uprofessionelt af socialdemokraterne at holde en julefrokost
overhovedet, så kort før et valg med den åbenlyse risiko at deltagerne
opfører sig som almindelige frokostdeltagere og derved skaber en mulighed
for skandaler.

I en del firmaer, hvor man går i små sko udgiftmæssigt og hvor man ikke
regner medarbejderne for noget, holder faktisk ikke julefrokost med samme
begrundelse, for at dække over deres nærrighed.

Fra : Jesper

Dato : 20-02-05 09:24

> [...]

> overhovedet, så kort før et valg med den åbenlyse risiko at deltagerne
> opfører sig som almindelige frokostdeltagere og derved skaber en mulighed

Måske skulle sosserne have lavet kønsopdelte julefrokoster, hvis der kom
nogen sexskandaler derfra, så var det bare en sosse der sprang ud som
bøsse/lebbe, det er jo så trendy, så kan de måske hente nogen af
bæskubberne der er rendt til De RadiGale hjem igen

> I en del firmaer, hvor man går i små sko udgiftmæssigt og hvor man ikke
> regner medarbejderne for noget, holder faktisk ikke julefrokost med samme
> begrundelse, for at dække over deres nærrighed.

Tja...i det firma jeg arbejder holdt man ikke julefrokost i gamle dage,
dvs. indtil for 15 år siden da de gamle direktører stadig sad og ejede
firmaet. Begrundelse: Man ønsker ikke at den danske automobilbranche
skal have et ry for drukfældighed!
At flere af virksomhedens medarbejere så på daglig basis indtog 1 hel
kasse øl eller mere i arbejdstiden dengang var så noget andet.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 20-02-05 17:53

> [...]
> bøsse/lebbe, det er jo så trendy, så kan de måske hente nogen af
> bæskubberne der er rendt til De RadiGale hjem igen

Det har de da i forvejen. En tidligere chef i et departement skrev da i sine
erindringer, at man valgte at fortie at ADIS i grad er en livstilssygdom og
denne strategi skulle være udtænkt at nogle folketingsmedlemmer som har
valgt denne livsstil.

> [...]
> At flere af virksomhedens medarbejere så på daglig basis indtog 1 hel
> kasse øl eller mere i arbejdstiden dengang var så noget andet.

I forhold til de gode gamle dage, er erhvervslivet blevet så kedelig og
mainstream. Jeg kan huske at jeg fik halvdelen af tobakshylden i hovedet, da
jeg passede den tankstation, hvor min far var forpagter. Årsagen var at
Ølkusken bakkede sin lastbil lige ind i taget på tanken, da vi var det
sidste stop på hans rute og han fik en bajer pr. stop. Men det får mig ikke
til at tro at ølkuske generelt nyder deres varesortiment i arbejdstiden.

Men det er åbentbart oppe i tiden at politikere skal holde deres sti mere
end rent. Adskillelige tredie klasses elever på min folkeskole blev for år
tilbage snuppet for se ind til pigerne mens de tog bad efter gymnastik. Dvs.
en rimelig almindelig forseelse, som folketingsmedlemmer kan slippe med en
eftersidning for. Ikke alene dem selv, men også deres familie skal kunne
tåle kasseeftersyn af en statsautoriseret revisor. Vi venter spændt på
afsløringen af at en af ungerne har brugt alle sine ugepenge på slik istedet
for at putte en 50 øre tilside. Sagen er helt latterlig, når man nu ved at
koner ikke bør blande sig i husholdningsøkonomiens store linier, men nøjes
med at bruge de penge som de må efter at bidraget til de faste udgifter er
trukket fra.

Set i det lys burde man holde sig for god til at holde en julefrokost, som
åbner for de normale udskejelser, som ikke tåler dagens lys.

Fra : Jesper

Dato : 20-02-05 19:20

> [...]

> denne strategi skulle være udtænkt at nogle folketingsmedlemmer som har

Det var da interessant at få at vide. En af disse folketingsmedlemmer
skulle vel ikke være den tidligere socialdemokratiske sundhedsminister
Torben "bøsse"Lund?

> [...]
>
> Set i det lys burde man holde sig for god til at holde en julefrokost, som
> åbner for de normale udskejelser, som ikke tåler dagens lys.

Javist, man skal jo ikke friste folk over evne.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 20-02-05 20:40

> Det var da interessant at få at vide. En af disse folketingsmedlemmer
> skulle vel ikke være den tidligere socialdemokratiske sundhedsminister
> Torben "bøsse"Lund?

Han er blandt andet nævnt, sammen med en anden navngiven person. Bogen
hedder vist "I statens tjeneste - sundhedspolitisk efterskrift" af Palle
Juul-Jensen. Han var pensionist, da han skrev den. Dvs. at der var ikke et
eller andet politisk job at vinde ved at fabrikere historien, som vi ser det
så tit.

Men fordi at jeg gerne vil bevære min tro på at folkestyret gerne skulle
være hævet over at være styret af medlemmernes private livsstil, så opfatter
jeg det allerhøjest som et partsindlæg fra embedsværket, som til tider kan
føle sig - berettiget eller uberettiget - misbrugt i populitiske kampagner.