Chubby kæreste...
Fra : Anden

Dato : 24-04-05 19:06

Hej alle...

Jeg har en kæreste der er overvægtig.

Vi har nu været sammen i godt 2 år, hvor hun "vokset" endnu mere L

Jeg elsker hende men hendes størrelse går udover min lysten til sex.

Hvordan siger man det til hende - jeg vil jo ikke såre hende.

Anden

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-04-05 19:53

"Anden" <and@and.and> skrev i en meddelelse

> Hvordan siger man det til hende - jeg vil jo ikke såre hende.

Du siger: "Fede so! Se så at gå på seriøs skrump, eller jeg gider ikke
længere porke dig." Det skal hun nok have forståelse for, og det vil ikke
såre hende.

--
-Jens B.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 24-04-05 22:14

> [...]
>
> Du siger: "Fede so! Se så at gå på seriøs skrump, eller jeg gider ikke
> længere porke dig." Det skal hun nok have forståelse for, og det vil ikke

Tja... Mon ikke den udmelding går ud over HENDES lyst til sex?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-04-05 19:58

Anden wrote:
> [...]
>

> Jeg elsker hende men hendes størrelse går udover min lysten til sex.
>

> Hvordan siger man det til hende - jeg vil jo ikke såre hende.

Sådan her: "Du er for fed - slank dig eller skrid/flyt" - afhængigt af
temperament.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Nana Sørensen

Dato : 24-04-05 22:15

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Sådan her: "Du er for fed - slank dig eller skrid/flyt" - afhængigt af
> temperament.
>

> Med venlig hilsen / Best regards
> Martin Jørgensen

Hmm.... Han sagde jo at han elsker hende. Måske er det nærmere ham der må
lære at leve med det eller flytte.

Fra : HKN

Dato : 24-04-05 22:41

"Anden" <and@and.and> wrote in message
> [...]
>

> Jeg elsker hende men hendes størrelse går udover min lysten til sex.
>

> Hvordan siger man det til hende - jeg vil jo ikke såre hende.

Du beder hende om at gå 3 km hver morgen og aften - om en uge er den fede
sæk 42 km væk........

-Henrik

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-04-05 19:29

HKN wrote:

> "Anden" <and@and.and> wrote in message
-snip-

> Du beder hende om at gå 3 km hver morgen og aften - om en uge er den fede
> sæk 42 km væk........

ROTFLOL!

Fra : Mette

Dato : 25-04-05 10:09

> [...]

> Jeg elsker hende men hendes størrelse går udover min lysten til sex.

> Hvordan siger man det til hende - jeg vil jo ikke såre hende.

Det var dog nogle elendige kommentarer, du har fået. "Tab dig, eller ud af
vagten". Vorherrebevares.

Din kæreste ved jo godt, at hun er blivet tykkere. Og det er højst
sandsynligt ikke noget hun er glad for. Netop derfor har hun brug for at
vide, at du elsker hende og synes hun er dejlig.

Jeg tog selv 10 kg på - på et halvt år. Og ikke en eneste gang sagde min
kæreste noget om, at han syntes jeg var for fed, selvom det var tydeligt for
enhver. Han sagde derimod, at jeg var dejlig, og når vi så på billeder fra
mine slankere dage sagde han, at jeg var lækker. På den måde fik jeg lyst
til at blive så dejlig, som han sagde, at jeg var.
Jeg har takket ham for den måde han håndterede det på - der var ingen
nedgørende kommentarer overhovedet - kun støtte. Han har altid sagt: "Bare
du er glad" - og han vidste, at jeg jo ikke var glad for at være overvægtig.

Der er flere ting, du kan gøre, hvis det er så vigtigt. Du kan købe lækkert
undertøj til hende, der ubevidst vil motivere hende til at blive slankere.
Du kan et halvt år i forvejen bestille en rejse, der kan motivere hende til
at kunne slanke sig til bikinien. Men det skal først og fremmest være for at
glæde hende, for en glad kæreste, der føler sig elsket for det hun er -
uafhængigt af størrelse - får også mere lyst til at passe på sig selv og
føle, at hun har lyst til at tabe sig, for sin egen skyld.

Du kan også gå foran med et godt eksempel - ved. f.eks. at lave lækker sund
mad, ved at foreslå, at I går nogle lange ture, istedet for at hænge i
sofaen. Når I handler ind, så undgå at der havner chokolade og andre
weekendfristelser i kurven osv. Hvis du ser, at det har den rette effekt,
¨så vil hun blive motiveret af din større lyst til hende. Hun kan også blive
motiveret af, at DU begynder at træne og få lidt overarme osv.

Du skal bare ikke fortælle hende det. For når en tyk pige, får at vide, at
kæresten ikke tænder på hende mere, bliver hun så ked af det, at hun
trøstespiser. Hun vil måske begynde at tabe sig lidt, men det er så kun for
din skyld og det vil være uden glæde og med grundlag i frygt for at du vil
forlade hende. Motivationen skal komme indefra og det skal være noget, hun
selv mener og tror, hun har besluttet sig for. Og du skal belønne adfærden
igennem dine handlinger - ikke gennem ord.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-04-05 14:40

[Anden | Sun, 24 Apr 2005 20:06:09 +0200]

>Vi har nu været sammen i godt 2 år, hvor hun "vokset" endnu mere L
>Jeg elsker hende men hendes størrelse går udover min lysten til sex.
>Hvordan siger man det til hende - jeg vil jo ikke såre hende.

Du overvejer først seriøst om det ER et problem for dig, eller om du "bare"
burde beslutte at det ikke er et problem.

Hvis du holder fast I at det er et problem, kan du godt fortælle hende at du
da gerne vil hjælpe hende med at tabe sig, da hened overvægt jo vil (hvis
hun ER overvægtig) påvirke hendes helbred.

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Brian Olesen

Dato : 26-04-05 23:45

Hej

Tja helt ærligt, så fortjener hun da vist bedre end dig. *ggg*

Hvis du virkelig elsker hende, så skal I snakke om det og finde ud af, om
hun kan og vil gøre noget ved det. Ellers må I jo...

Mvh. Brian

Fra : Kent Jensen

Dato : 27-04-05 02:38

> [...]
>

> Jeg elsker hende men hendes størrelse går udover min lysten til sex.
>

> Hvordan siger man det til hende - jeg vil jo ikke såre hende.

Du skriver at I har været sammen i godt 2 år , så burde du da have lagt
mærke til hvad hun spiser, og hvor meget / lidt hun rører sig . Det er jo
ikke noget som er kommet lige pludseligt . Kvinder har det med at
trøstespise, hvis de har problemer . Tag en ordentlig snak med hende , og
ikke al det fedten udenom som Mette foreslår den smøre er da lige til
et dameblad *GGG*

KJ

Fra : Mette

Dato : 27-04-05 09:14

"Kent Jensen" <kent@jensen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> trøstespise, hvis de har problemer . Tag en ordentlig snak med hende , og
> ikke al det fedten udenom som Mette foreslår den smøre er da lige

Det er jo nok fordi jeg kan se det netop fra en kvindes synspunkt - især
fordi jeg jo selv har stået i situationen. Jeg har været i et forhold før,
for jeg tog på og det blev bare ikke håndteret særligt godt, hvilket gjorde
mig ked af det og nærmest trodsig.
Det der med at tage "en ordentlig snak" synes jeg virker helt hen i vejret.
Hvad skal han dog sige, som hun ikke dybest set godt ved i forvejen? "Jeg
tænder ikke på dig længere" opleves som et person-angreb og selvom det "kun"
drejer sig om deller, så går det lige i hjertet.

Fra : HKN

Dato : 27-04-05 14:37

> [...]
før,
> for jeg tog på og det blev bare ikke håndteret særligt godt, hvilket

Ja, sjovt nok så reagerer kvinder på den måde - så ryger de direkte i
brødkassen istedet for at forholde sig til den virkelige verden. Det er en
verden, hvor flertallet af mænd kigger efter og tænder på slanke kvinder
(og
langt hen af vejen også på de buttede) - I kan sgu ikke blot feje den af
med
"hvis han ikke kan lide dine deller, så smid ham ud".....det er bare ikke
det det handler om - det er en del af den vestlige kultur.

> [...]
> "kun"
> drejer sig om deller, så går det lige i hjertet.

Så gør dog noget ved det! Der er da ikke noget mere frastødende end fede
kvinder og mænd......og det er IKKE samfundets skyld - men deres egen!

Jeg fatter ikke at man bare sætter sig ned og tror at der kommer nok nogen
og tager sig af det - og som tiden går, så bliver de federe og federe, får
flere og flere skavanker og sygdomme, og belaster sundhedssystemet med
noget
som de selv har ansvaret for - nemlig deres liv og helbred.

Men heldigvis findes der jo mennesker som tænder på store kvinder og mænd,
så muligheden for at få sex er jo stadig tilstede........bare ikke med
mig!

-HKN

It has removed 44 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Mette

Dato : 27-04-05 17:12

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "hvis han ikke kan lide dine deller, så smid ham ud".....det er bare ikke
> det det handler om - det er en del af den vestlige kultur.

1) Ja, mange kvinder trøsterspiser fordi de er tykke. Det lyder paradoksalt
og irrationelt, men det er simpelthen fordi maden giver en genvinst i form
af psykisk velbehag.

2) Du siger, at kvinder ikke forholder sig til den virkelige verden, hvor
buttede kvinder er yt og slanke piger er in. Det er simpelthen forkert. For
vi får denne verden smidt i hovedet hver evige eneste dag. Forestil dig,
hvordan det er at leve i den virkelighed, hvor man konstant bliver mindet
om, at man er _forkert_, fordi man ikke kan presse sig ned i et par minimale
lavtaljede jeans og desuden har blævrelår uden mellemrum. Det er ikke
befordrende for selvtilliden. Og er selvtilliden i bund indvirker det også
på ens tillid til, at man overhovedet er i stand til at tabe sig.
Der er mange måder at forholde sig til den virkelighed på og du må heller
ikke glemme, at der er mange kvinder, der accepterer sig selv, sådan som de
er, fordi de vil LEVE, og ikke nøjes med en gang salat uden dressing om
dagen, for at leve op til et ideal som kun modellerne i virkeligheden kan
leve op til.

3) Jeg har ikke argumenteret for, at man skal smide sin mand ud, hvis han
ikke kan lide deller. Så jeg ved ikke hvem du taler til, når du skriver "I".
Men når man bliver moden, så lærer man også at betragte sine medmennesker
fra en anden vinkel og ikke udelukkende se på dem som objekter. Dette
betyder bl.a., at man går knap så højt op i om konen har fået lidt mave og
en ekstra delle, men mere op i, hvordan hun er at leve sammen med. Bemærk,
at jeg ikke taler om voldsom og grotesk overvægt, der besværliggør livet og
kan medføre døden.
I den vestlige kultur hylder vi den stramme og unge krop. Men det er de
færreste af os, der er så stramme i huden, når vi bliver ældre. Betyder det
så, at både mænd og kvinder må forholde sig til den virkelighed ved at lægge
sig under kniven for at leve op til det vestlige ideal? Nej vel. Måske skal
man istedet fokusere på de vedvarende kvaliteter, der ikke er afhængige af
tidens tand.

> Så gør dog noget ved det! Der er da ikke noget mere frastødende end fede
> kvinder og mænd......og det er IKKE samfundets skyld - men deres egen!

Ïgen, hvem taler du til? Taler du til hans kæreste, så må du nok finde en
anden kommunikationskanal. Taler du til mig, så kan jeg fortælle dig, at jeg
personligt tager ansvar for mine vægtproblemer og netop gør noget ved det.
Ikke fordi jeg skal leve op til et skønhedsideal, men fordi jeg får det
bedre med mig selv.

Men det ændrer ikke på det faktum, at en kvinde der får at vide, at kæresten
ikke tænder på hende længere, vil blive såret over det. For hun ved jo, at
hun (måske) bør gøre noget ved det, og hun er højst sandsynligt heller ikke
selv tilfreds. Men det hjælper ikke at skrige "så gør dog noget ved det" -
for så havde hun jo nok selv gjort noget ved det for længst. Overvægtige
mennesker er jo hverken blinde eller dumme, og skal ikke have hjælp til at
"indse" at de skal "gøre noget ved det". Ergo må man - hvis man føler sig
forpligtet til det - vælge andre metoder til at bakke op om en ændring af
livsstilen.

Og iøvrigt. Overvægtige mennesker er ikke frastødende. De er mennesker. Du
kan måske synes, at deres udseende er det, men jeg må erkende, at jeg
hellere tilbringer 10 år i isolation med en overvægtig, der er sød og rar,
end en slank, der opfatter andre mennesker som frastødende alene på grund af
deres vægt.

> [...]
> noget
> som de selv har ansvaret for - nemlig deres liv og helbred.

Jeg kan slet ikke se, hvor denne del af argumentationen hører hjemme i denne
tråd. Der er da ikke nogle der argumenterer for, at man bare sætter sig ned
og forventer at andre tager sig af det????

> Men heldigvis findes der jo mennesker som tænder på store kvinder og mænd,
> så muligheden for at få sex er jo stadig tilstede........bare ikke med
> mig!

Kvinder - store som små - stiller også krav til, hvem de gider at dyrke sex
med. Fordomsfulde og nedgørende mænd står ikke højt på listen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-04-05 22:08

"Mette" <Mette@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> uden dressing om dagen, for at leve op til et ideal som kun
> modellerne i virkeligheden kan leve op til.

Ja, der er mange ulykkelige kvinder, der vedholdende bilder sig selv ind, de
accepterer sig selv og deres overvægt. Kæden knækker, når deres selvbedrag
er så omfattende, at de tror, omverden hopper på den.

> Måske skal man istedet fokusere på de
> vedvarende kvaliteter, der ikke er afhængige af tidens tand.

Måske, måske. Måske man skal forholde sig til virkeligheden i stedet for at
male skønmalerier?

> Ikke fordi jeg skal leve op til et
> skønhedsideal, men fordi jeg får det bedre med mig selv.

Right, og månen er lavet af grøn ost. Tror du oprigtigt, andre tager dig
alvorligt? Du kan sandsynligvis finde nogle medsøstre og medmænd, der "tror"
på dig. Du kan være forvisset om, det er fordi, de selv er i samme situation
som dig eller alternativt snakker dig efter munden med skumle motiver - men
det ved du jo egentlig godt inderst inde, ikke?

> Og iøvrigt. Overvægtige mennesker er ikke frastødende.

Du kan da ved gud kun snakke for dig selv. Overvægtige mennesker findes
frastødende af mange, mange andre - lige meget hvor lidt det passer ind i
dit verdensbillede. Om det er rimeligt eller ej har ikke noget med sagen at
gøre. Det er en grusom verden, vi lever i.

> De er
> mennesker.

Og? Du møder ikke mennesker, du finder frastødende?

> Kvinder - store som små - stiller også krav til, hvem de gider at
> dyrke sex med. Fordomsfulde og nedgørende mænd står ikke højt på
> listen.

Fede kvinder springer gladeligt på et hvilket som helst mandfolk, der gider
vise dem bare en smule interesse. Fede kvinder, der påstår noget andet, er
bare endnu mere ynkelige end fede kvinder, der trods alt er ærlige overfor
sig selv og omverden.

Hvilken slags kvinde er du?

--
-Jens B.

Fra : Per Vadmand

Dato : 27-04-05 22:18

> [...]
> gider vise dem bare en smule interesse. Fede kvinder, der påstår noget
> andet, er bare endnu mere ynkelige end fede kvinder, der trods alt er

Nu er du sgu for dum, Jens. Prøv at erstatte ordene "fede kvinder" i dit
indlæg med fx "skaldede mænd" - så kan du sikkert selv se, hvor plat og
generaliserende det er.

Og i øvrigt: Overvægt kan være mange ting. En kendt dansk fotomodel (jeg
husker ikke navnet) udtalte engang, at hun ville begå selvmord, hvis hun
havde været lige så fed som Marilyn Monroe...

Per V.

Fra : Mette

Dato : 28-04-05 10:20

> [...]

> accepterer sig selv og deres overvægt. Kæden knækker, når deres selvbedrag
> er så omfattende, at de tror, omverden hopper på den.

Du misforstår pointen. At acceptere sin vægt er jo netop _ikke_ selvbedrag.
Selvbedrag er når man vejer 15-20 kg for meget og alligevel presser sig ned
i størrelse 36 og går i små toppe. Men mange modne kvinder når dertil, hvor
de beslutter sig for, at de hellere vil leve og have det godt, istedet for
at skulle jage et arbitrært ideal. Disse kvinder udtråler langt mere
selvtillid og sensualitet, end overvægtige, der render rundt og dukker
nakken af skam over, at de ikke kan leve op til idealet. Og deres
livskvalitet er langt højere, end for kvinder, der konstant tænker på vægt
og sukker over, at de ikke ligner modeller.

Jeg kender flere kvinder, der virkeligt har det godt - selvom de godt kunne
klare lige at tabe 10-15 kg. Men hvis det var så vigtigt for dem, så havde
de jo gjort det for længst. Man har først succes med at tabe sig, når det
bliver vigtigere for én at blive slank, end det er at spise masser af
(usund) mad. Og når det bare ikke er vigtigt nok, må det jo betyde, at de
dybest set har det rigtigt godt på alle områder af deres liv. Så godt, at de
ikke kan se pointen i at jage en lavere vægt.
Da jeg i efteråret tog 10 kg på var det da også fordi jeg havde det fint med
at nyde livet og maden og følte mig sikker i mig selv. Men jeg syntes bare
ikke at resultatet klædte mig og derfor har jeg nu tabt mig 7 kg - fordi det
blev vigtigere for mig at leve sundere og kunne passe mit tøj igen.

> Måske, måske. Måske man skal forholde sig til virkeligheden i stedet for
at
> male skønmalerier?

Hvilken virkelighed? Mener du, at fordi omverden i gennem medier stiller
krav om slankhed, så _skal_ man ligge under for det? Er vi tvangsindlagt til
at være slaver af idealbilleder?
Ingen af mine venner, familie eller min kæreste har elsket mig mindre, fordi
jeg i perioder var overvægtig. Og ingen elskede mig mere, fordi jeg i
perioder har været meget slank/tynd. Det er _min_ virkelighed.

> Right, og månen er lavet af grøn ost. Tror du oprigtigt, andre tager dig
> alvorligt?

Ja, bestemt. Men det er ikke væsentligt. Det væsentlige er, at jeg tager mig
selv alvorligt.

> [...]
men
> det ved du jo egentlig godt inderst inde, ikke?

Helt ærligt, så aner jeg ikke hvad du taler om. Hvad mener du egentlig?
Snakker mig efter munden i forhold til hvad? Og hvilke skumle motiver skulle
det være? Jeg er slet ikke med. Vi må leve på to forskellige planeter, for
jeg forstår simpelthen ikke det, du siger.

> Du kan da ved gud kun snakke for dig selv. Overvægtige mennesker findes
> frastødende af mange, mange andre - lige meget hvor lidt det passer ind i
> dit verdensbillede.

At "mange mange" mennesker finder overvægtige frastødende, er ikke
ensbetydende med, at de rent faktisk er det rent objektivt. Hvad der
virkeligt undrer mig, er at man på et så spinkelt grundlag som deller kan
vurdere om mennesket er frastødende. Det er temmeligt skræmmende og
fortæller mere om de "mange, mange andres" værdier og menneskesyn, end det
fortæller om den overvægtige.

> Og? Du møder ikke mennesker, du finder frastødende?

Jo, men ikke _fordi_ de vejer 15-20 kg for meget.

> [...]
> bare endnu mere ynkelige end fede kvinder, der trods alt er ærlige overfor

Det var lidt af en fordom overfor overvægtige kvinder. Puha.

> Hvilken slags kvinde er du?

Ja, lad mig endeligt høre dit bud - så kan jeg opdage, hvilken
menneskekender du er.

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 10:49

> [...]
> livskvalitet er langt højere, end for kvinder, der konstant tænker på vægt
> og sukker over, at de ikke ligner modeller.

Det vil jeg give dig helt ret i. De udstråler også langt mere sensualitet
end de kvinder der faktisk kan leve op til "idealet". Denne gruppe har nok
selvtillid, men har også Narcissus med som en tro følgesvend, og han er ikke
sensuel :)

Men, for der er et men. Du springer over den gruppe som min erfaring siger
mig der er flest af, nemlig dem der er lidt buttede men som _ikke_ har
accepteret dette.
Det er altså træls (for at sige det på godt jysk) at høre på alle deres
undskyldninger, og på at de går på kur om x. uger.
De har udviklet en faktaresistens der gør, at selv om man fortæller dem at
de er dejlige som de er, så vælger de ikke at tro på det. Hvis man så i
stedet fortæller dem at vægtproblemer er simpel matematik, så er man både
ufølsom og uvidende om hvor svært det er at være overvægtig.

Jeg har i hvert tilfælde meget svært ved at finde ind til denne gruppe, og
jeg har også svært ved at respektere at de for pokker ikke kan træffe det
simple valg at tilhøre den ene eller den anden "slags".
Jeg tillader mig at sige "hvor svært kan det være", for jeg er selv en af
dem der ved en simpel beslutning og en masse motion, tabte 12 kg. på et par
måneder.

/Alex

Fra : Mette

Dato : 28-04-05 11:04

> [...]
> stedet fortæller dem at vægtproblemer er simpel matematik, så er man både
> ufølsom og uvidende om hvor svært det er at være overvægtig.

Høhø. Ja - det er også meget typisk. Denne situation udspringer af lavt
selvværd - de vil bekræftes og have at vide, at de er dejlige (som de er)
men deres lave selvværd gør, at de a) Ikke kan tro på det b) Tror på det,
men gerne vil høre det igen og igen.
Når man taler vægt med sådanne nogle, så er der mange, der blokerer, fordi
de jo i kraft af overvægten måske får et afkast i form af den ovenævnte
bekræftelse. Og fordi de synes det er hårdt at skulle tabe sig, når de jo
faktisk har det godt med at spise lækker og usund mad. De er bare ikke så
glade for det synlige resultat.

Jeg har både prøvet at veje næsten tyve kg for meget og jeg har også prøvet
at veje alt for lidt. Nu er jeg heldigvis midt i mellem, men jeg ved, at det
kræver noget af mig.
Da jeg i januar påbegyndte mit vægttab, talte jeg med en nær veninde, der
også ønskede at tabe sig 10 kg. Men hun kom bare aldrig rigtigt i gang fordi
hun dybest set ikke havde motivationen. Det var ikke nok for hende at tænke
på bikini og shorts, og hun fik og får god respons fra det modsatte køn og
har et fedt liv - selvom hun dybest set vejer 10-12 kg "for meget".

> [...]
> Jeg tillader mig at sige "hvor svært kan det være", for jeg er selv en af
> dem der ved en simpel beslutning og en masse motion, tabte 12 kg. på et

Ja, det er beslutning og prioriteringen af hvor vigtigt målet er, der gør
forskellen. For nogle er det bare mere vigtigt end andre. Og bliver det
meget vigtigt, er man automatisk også villig til at ofre sin magelighed for
at opnå det. Det er ligesom at spare penge op. Man sparer ikke krone, hvis
man ikke har et konkret MÅL med det (hus, ferie osv) som man bare ikke VIL
undvære.

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 11:27

> [...]
> faktisk har det godt med at spise lækker og usund mad. De er bare ikke så

Jeg tror et af problemerne her er, at kvinder typisk vil vælge at sulte sig
ned i vægt, mens vi mænd bare brænder fedtet af i en rus af motion. Da jeg
tabte mig tænkte jeg ikke ret meget over hvad jeg spiste, men jeg cyklede så
til gengæld 3.500 km. på ½ år. Det hjalp også på konditionen, hvilket gav
yderligere velvære.

> [...]
> på bikini og shorts, og hun fik og får god respons fra det modsatte køn og
> har et fedt liv - selvom hun dybest set vejer 10-12 kg "for meget".

Hun har truffet sit valg, respekt for det!
Ingen klynken og ingen dårlig samvittighed, men bare tilfredshed med tingene
som de er. Sådanne mennesker er bare dejlige, uanset hvordan de ser ud
(næsten)

> [...]
> man ikke har et konkret MÅL med det (hus, ferie osv) som man bare ikke VIL

Problemerne opstår bare hos de mennesker der ikke kan mobilisere viljen, men
som stadigvæk har et stort problem i deres egen bevidsthed. De har fundet
opskriften på et ulykkeligt liv, og også på at være en pestillens at omgås.

/Alex

Fra : Arne Jensen

Dato : 28-04-05 13:19

>Og? Du møder ikke mennesker, du finder frastødende?

Møder og møder.. Jeg finder i grunden dit menneskesyn ret frastødende.

> [...]
>bare endnu mere ynkelige end fede kvinder, der trods alt er ærlige overfor
Unge mænd der ikke har "fået den dyppet" i et par måneder springer på
alt er har en puls og bløder regelmæssigt.. Skal vi bare være
nedladende over for hinanden eller hur?

Arne

Fra : nusle nuslesen

Dato : 27-04-05 18:50

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Ja, sjovt nok så reagerer kvinder på den måde - så ryger de direkte i
> brødkassen istedet for at forholde sig til den virkelige verden.

Nå ja - pendanten til når mænd græder ned i øllen/colaen/kaffen på
værtshuset/i skuret/på squashbanen/i frokostpausen og himler op om at "konen
forstår mig ikke".

> Så gør dog noget ved det! Der er da ikke noget mere frastødende end fede
> kvinder og mænd......

Det er der faktisk - rygere.

Hvis der sidder en fed kvinde eller mand ved siden af mig, så bliver jeg
under ingen omstændigheder syg af det - det samme kan man ikke sige om
rygere.

> og det er IKKE samfundets skyld - men deres egen!

Lige bortset fra de som er overvægtige pga. sygdom (ikke at det er
samfundets skyld *s*).

> Jeg fatter ikke at man bare sætter sig ned og tror at der kommer nok nogen
> og tager sig af det

Hvorfor vælger du så ikke en anden måde at tackle din overvægt på?

> så muligheden for at få sex er jo stadig tilstede........bare ikke med
> mig!

Nej - en mand som dig er jo ikke værd at dyrke sex med.

mange hilsner

Fra : HKN

Dato : 28-04-05 08:57

> Nå ja - pendanten til når mænd græder ned i øllen/colaen/kaffen på
> værtshuset/i skuret/på squashbanen/i frokostpausen og himler op om at
> "konen forstår mig ikke".

> Det er der faktisk - rygere.

Ja, jeg er næsten tilbøjelig til at give dig ret - men da det er i
relation
til sex, at vi snakker om overvægt, så er det knapt så relevant i denne
sammenhæng. Jeg kan nu også bedre se mig selv i kassen med en der ryger,
end
en der er fed, sålænge hun går udenfor og ryger.

> Hvis der sidder en fed kvinde eller mand ved siden af mig, så bliver jeg
> under ingen omstændigheder syg af det - det samme kan man ikke sige om
> rygere.

Tag dig nu sammen - debatten går ikke på rygere!

> Lige bortset fra de som er overvægtige pga. sygdom (ikke at det er
> samfundets skyld *s*).

De udgør en så lille mængde, at det ikke er værd at forholde sig til i
denne
sammenhæng. Overvægt på grund af dårlig og usund livsstil udgør en trussel
for samfundet.

> Hvorfor vælger du så ikke en anden måde at tackle din overvægt på?

Øhh - har jeg skrevet noget om at jeg er overvægtig??

> Nej - en mand som dig er jo ikke værd at dyrke sex med.

For det første så ved du jo ikke hvad du går glip af - for det andet så
tror
jeg ikke at du når min kone til sokkeholderne på det punkt, så slå du bare
den tanke ud af hovedet igen!

-HKN

It has removed 46 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : nusle nuslesen

Dato : 28-04-05 13:59

> [...]

> end
> en der er fed, sålænge hun går udenfor og ryger.

Der er vi så forskelligt indrettet.

Jeg vil til enhver tid fortrække en overvægtig mand frem for en ryger - en
overvægtig mand vil ikke lugte og smage dårligt (medmindre hans hygienje er
dårlig, og de ting hænger ikke sammen pr. default). Hans sæd vil smage
bedre, hans ånde vil dufte friskere, hans kys vil jeg kunne nyde osv. osv.

Rygning kan lugtes og smages overalt på og i kroppen, og alt forladt så er
det faktisk, når man tager hensynsfuldhedens blide handsker af, ret ulækkert
som ikke-ryger. Dertil kommer de mange andre gener, man som ikke-ryger
oplever i selskab med rygere. F.eks. at få ondt i halsen, fordi
passiv-rygning til en fest kan føles som at have børstet inderside af
svælget/halsen med sandpapir eller mellemøresbetændelse hos ens børn, fordi
nu har man igen været til fødselsdag hos "stor-rygerne".

Mon ikke man blot kan udlede heraf, at mennesker har forskellige
holdninger - og derfor kan du ikke forvente at få ubetinget ret i at "Der er
da ikke noget mere frastødende end fede kvinder og mænd".

Måske skulle jeg lige gøre opmærksom på, at jeg kender overordentlig mange
skønne og dejlige mennesker som ryger - så selvfølgelig mener jeg ikke, at
de er frastødende som mennesker. Men jeg mener faktisk, at rygere har en
helt igennem frastødende "vane".

> Tag dig nu sammen - debatten går ikke på rygere!

Denne del af debatten, som du selv introducerede, går på det at være "mest
frastødende".

Set i det lys, hvad mener du så med "tag dig nu sammen"?

> De udgør en så lille mængde, at det ikke er værd at forholde sig til i
> denne
> sammenhæng. Overvægt på grund af dårlig og usund livsstil udgør en trussel
> for samfundet.

Overvægt er mange ting og kan have mange årsager.

Snakker du om piger med lidt runde bagdele, der vejer 5 kg. for meget i
forhold til idealet? For du kan være evigt forvisset om at mange af disse
piger føler sig overvægtige.

Snakker du om mænd der egentlig holder sig indenfor rammerne af normalvægt,
men som har en stor mave med en hel del fedt placeret omkring de indre
organer?

Snakker du om mennesker der vejer 10 kg. for meget? Eller 20 kg. for meget?
Eller 30 kg. for meget? Eller mere?

Hvilken trussel udgør overvægt for samfundet, som f.eks.
rygning/tilsætningsstoffer/forurening ikke gør?

Når alle disse spørgsmål er stillet for nuanceringens skyld, kan jeg oplyse
om, at jeg er enig i at usund/dårlig livsstil og overvægt (i middelsvær/svær
grad eller blot så det fysisk er en belastning for individet) er et problem,
som det bestemt er værd at gøre noget ved både individuelt og i en større
målestok.

Jeg synes så også at rygning er noget, der bestemt er værd at gøre noget
ved - særligt nu, hvor jeg har det tæt inde på livet, da min mor med
overvejende sandsynlighed skal til at dø af det.

Til sammenligning kan jeg oplyse om, at ingen i min familie nogensinde er
død af overvægt eller sygdomme relaterede hertil - men en del er døde af
kræft og af rygerelaterede sygdomme. Det samme gør sig gældende for min
nærmeste omgangskreds.

Så måske skulle du stille dig selv følgende spørgsmål:
Hvor mange kender du til, som er døde af rygerelaterede sygdomme?
Hvor mange kender du til, som er døde af overvægt og andre sygdomme
relaterede hertil?

I min verden er statistikken simpel, så hvis jeg skal fare frem med kridtede
sko og rabalder-snak, så bliver det ikke overvægt der står øverst på listen
endnu.

> Øhh - har jeg skrevet noget om at jeg er overvægtig??

Du lød til at vide med sikkerhed, at overvægtige mennesker sætter sig ned og
tror der kommer nogen og tager sig af det - den slags sikkerhed kommer som
regel i forbindelse med hvad man selv har oplevet/oplever.

Jeg tog åbenbart fejl.

> [...]
> tror
> jeg ikke at du når min kone til sokkeholderne på det punkt, så slå du bare

Hvor er jeg dog glad for at du har en kone. Så risikerer jeg forhåbentlig
ikke at rende ind i dig ude i byens natteliv

mange hilsner

Fra : Per Vadmand

Dato : 28-04-05 14:46

"nusle nuslesen" <nusle@invalid.com> wrote in message

> Rygning kan lugtes og smages overalt på og i kroppen, og alt forladt så er
> det faktisk, når man tager hensynsfuldhedens blide handsker af, ret
> ulækkert som ikke-ryger.

Sjovt. Jeg har ellers hidtil oplevet dig som ret tolerant, men på det her
punkt synes jeg du virker hysterisk grænsende til det fanatiske.

Det eneste, der stinker værre end tobak, er fanatiske ikkerygere.

Per V (der aldrig har røget).

Fra : nusle nuslesen

Dato : 28-04-05 17:12

Hej,

> Sjovt. Jeg har ellers hidtil oplevet dig som ret tolerant, men på det her
> punkt synes jeg du virker hysterisk grænsende til det fanatiske.

Er det fordi du er uenig i, at rygning kan lugtes og smages overalt på/i
kroppen - eller er det fordi du er uenig i at lugten/smagen af rygning på/i
kroppen er ulækker - eller er det fordi du ikke bryder dig om, at jeg gør
opmærksom på det?

> Det eneste, der stinker værre end tobak, er fanatiske ikkerygere.

Det har du ret til at mene.

Det der gør mig til "hysterisk grænsende til det fanatiske" når jeg udtaler
mig imod rygning - er vel det samme, som gør dig til "hysterisk grænsende
til det fanatiske" når du udtaler dig om "fanatiske ikke-rygere".

Hvorfra ved du, at jeg er "fanatisk ikke-ryger"?

Hvad lægger du i ordene "fanatisk ikke-ryger"?

mange hilsner

Fra : Per Vadmand

Dato : 28-04-05 18:40

> [...]

> kroppen - eller er det fordi du er uenig i at lugten/smagen af rygning
> på/i kroppen er ulækker - eller er det fordi du ikke bryder dig om, at jeg

Det er, fordi jeg synes, du giver udtryk for en hysterisk overreaktion, der
er lige så stereotyp og fordømmende som machofyrene i gruppens
rygmarvsreaktioner på overvægt.

> [...]
> udtaler mig imod rygning - er vel det samme, som gør dig til "hysterisk
> grænsende til det fanatiske" når du udtaler dig om "fanatiske

Overdrivelse fremmer forståelsen. Forskellen er, at du åbenbart mener in
fanatiske alvorligt.

Jeg nægter blot at opfatte rygning/ikke rygning som et væsentligt parameter
til at bedømme mine medmennesker. Lige så uvæsentligt som vægt, køn eller
race.

Per V.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-04-05 18:23

Per Vadmand wrote:

> [...]

> til at bedømme mine medmennesker. Lige så uvæsentligt som vægt, køn eller

Rygere stinker ad helvede til. Rygning burde gøres forbudt på offentlige
steder fra i morgen.

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 18:38

On Fri, 29 Apr 2005 19:23:03 +0200, Martin Jørgensen
<unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

>Rygere stinker ad helvede til. Rygning burde gøres forbudt på offentlige
>steder fra i morgen.

Folk der spiser hvidløg stinker ad helvede til
Svinefarmere stinker ad helvede til
Gamle komer der bader i parfume stinker ad helvede til
Kloakarbejdere stinker ad helvede til
etc...etc...

Er der mere du vil forbyde, når du nu er i gang?

/Alex

Fra : HKN

Dato : 29-04-05 20:32

> Er der mere du vil forbyde, når du nu er i gang?

Fede kærester...?

-Henrik

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-04-05 18:50

Alex Linaa wrote:

> [...]
> Kloakarbejdere stinker ad helvede til
> etc...etc...
>
> Er der mere du vil forbyde, når du nu er i gang?

Ja, dig og alle rygerne skal forbydes en ekstra gang mere og betale 10%
ekstra i skat.

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-05 20:52

On Sat, 30 Apr 2005 19:49:35 +0200, Martin Jørgensen
<unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

>Ja, dig og alle rygerne skal forbydes en ekstra gang mere og betale 10%
>ekstra i skat.

Jamen jeg betaler allerede mere end 10% ekstra i skat i forhold til
gennemsnittet, og jeg gør det med glæde.
Det støtter nemlig at vi har så frit et samfund, hvor ytringesfriheden
gælder, så selv du kan hælde din galde ud i et offentligt forum

Er det ikke et dejligt land? :)

/Alex

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-05-05 12:40

Alex Linaa wrote:

> Jamen jeg betaler allerede mere end 10% ekstra i skat i forhold til
> gennemsnittet, og jeg gør det med glæde.

"Jamen, jamen jamen". Du har tydeligvis slet ikke fattet hvad der blev
skrevet.

> Det støtter nemlig at vi har så frit et samfund, hvor ytringesfriheden
> gælder, så selv du kan hælde din galde ud i et offentligt forum
>
> Er det ikke et dejligt land? :)
>
> /Alex

Sådan lalleglade fjolser som dig, burde faktisk betale 25% ekstra i
skat, som sådan en slags "dummebøde". Se det som en straf, for at lukke
lort ud. LOL.

Fra : nusle nuslesen

Dato : 30-04-05 02:24

Hej,

> Det er, fordi jeg synes, du giver udtryk for en hysterisk overreaktion,

Kan rygning da ikke lugtes/smages overalt på/i kroppen?

> der er lige så stereotyp og fordømmende som machofyrene i gruppens
> rygmarvsreaktioner på overvægt.

Tryk avler modtryk.

> Overdrivelse fremmer forståelsen. Forskellen er, at du åbenbart mener in
> fanatiske alvorligt.

Og det ved du, hvorfra?

mange hilsner

Fra : Per Vadmand

Dato : 30-04-05 13:40

> Kan rygning da ikke lugtes/smages overalt på/i kroppen?

Jo - og hvad så? Det er der så meget andet, der også kan.

> Og det ved du, hvorfra?

Fordi du skriver det. Plejer du ikke at skrive, hvad du mener og mene, hvad
du skriver?

Per V.

Fra : nusle nuslesen

Dato : 01-05-05 03:49

Hej,

> Jo - og hvad så? Det er der så meget andet, der også kan.

Hvad er det så du opponerer imod?

> Fordi du skriver det. Plejer du ikke at skrive, hvad du mener og mene,
> hvad du skriver?

Hvor har jeg skrevet: "Jeg er en fanatisk ikke-ryger"?

Det har jeg ikke (bortset fra ovenstående linie ).

Du udlægger mine ord, som om jeg er en fanatisk ikke-ryger. Men det betyder
ikke, at jeg rent faktisk er det.

mange hilsner

Fra : PerX ...

Dato : 30-04-05 02:42

In article <42709731$0$691$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk says...

> [...]
> end
> en der er fed, sålænge hun går udenfor og ryger.

> Tag dig nu sammen - debatten går ikke på rygere!

Ah.. så du er afhængige af cigaretter - well, tænk en gang smart - der
er folk som er afhænige af mad på samme måde.

Fra : Per Vadmand

Dato : 30-04-05 13:44

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_remove_this_.com> wrote in message

> Ah.. så du er afhængige af cigaretter - well, tænk en gang smart - der
> er folk som er afhænige af mad på samme måde.

Præcis.

Per V.

Fra : Claus Agerskov

Dato : 02-05-05 09:24

nusle nuslesen wrote:

> Det er der faktisk - rygere.
>
> Hvis der sidder en fed kvinde eller mand ved siden af mig, så bliver jeg
> under ingen omstændigheder syg af det - det samme kan man ikke sige om
> rygere.

Du bliver da ikke mere syg af at sidde ved siden af en ryger end en
overvægtig, så længe rygeren ikke ryger.

De herligste hilsner

Fra : nusle nuslesen

Dato : 02-05-05 18:37

"Claus Agerskov" <ca@chbs.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Du bliver da ikke mere syg af at sidde ved siden af en ryger end en
> overvægtig, så længe rygeren ikke ryger.

;-P

mange hilsner

Fra : Jakob

Dato : 30-04-05 00:26

> Der er da ikke noget mere frastødende end fede kvinder og mænd......

Se det er der jo mange meninger om...
Min kæreste var stor (!) da jeg lærte hende at kende for tre år siden. Det
har aldrig - aldrig - været et problem for mig. Da hellere dét end en tynd
bønne! Det var et problem for hende, fordi hun ikke var tilfreds med sin
krop, men hun ved, at det aldrig har generet mig.

> ...og det er IKKE samfundets skyld - men deres egen!

Enig.
Derfor var der heller ikke nogen af alle de kure hun har prøvet der virkelig
har virket, men sidste år fik hun nok nu har hun sgu tabt sig 35-40 kg uden
kur, men ved kost- og livsstilsændring. Hvor er jeg imponeret!
Det var ene og alene hendes beslutning, men jeg støtter hende selvfølgelig -
selvom jeg godtnok ikke er med på alle de lange gåture...

Nå, men store piger har da former der vil noget! Dejligt...
Osse deller og bildæk (og hvad det nu hedder altsammen) selvfølgelig, men
det er der vist osse den ene eller anden mand der har.

Store piger er dejlige! Specielt min egen...

--
Hilsen Jakob

Fra : PerX ...

Dato : 30-04-05 02:38

In article <426f9583$0$691$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
> [...]
>
> Så gør dog noget ved det! Der er da ikke noget mere frastødende end fede
> kvinder og mænd......og det er IKKE samfundets skyld - men deres egen!

For mange er det et psykisk problem, som samfundet nægter at acceptere.
Hvis man drikker for meget alkolhol så er man syg, man er alkoholiker og
får hjælp. Hvis man spiser for meget er man bare et fedt svin som kan
dø. Og det gør folk så jo også.

Fra : HKN

Dato : 30-04-05 12:29

> [...]
> Hvis man drikker for meget alkolhol så er man syg, man er alkoholiker og
> får hjælp. Hvis man spiser for meget er man bare et fedt svin som kan

Prøv lige at læse dine indlæg, inden du sender dem afsted - smarte....

Du er sgu da ikke særlig kløgtig, når du kan konkludere at jeg er afhængig
af cigaretter udfra det jeg skriver - hvor får du det fra??

Og inden du drejer diskussionen i en anden retning, end det den handler
om,
så kom lige med noget dokumentation for at man kan blive afhængig af mad

samme måde, som man kan blive afhængig af alkohol og nikotin.

Fra : Anita

Dato : 30-04-05 12:46

HKN wrote:

> [...]
> mad på
> samme måde, som man kan blive afhængig af alkohol og nikotin.

Det behøver vist ikke dokumentation. Mon ikke vi alle, i større eller mindre
omfang, er afhængige af indtagelse af føde.

Venligst Anita

Fra : Mette

Dato : 30-04-05 13:24

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> skrev i en meddelelse

> Det behøver vist ikke dokumentation. Mon ikke vi alle, i større eller
mindre
> omfang, er afhængige af indtagelse af føde.

*G* - ja, og udover det, så kan du spørge enhver læge, der har forstand på
spiseforstyrrelser som bullimi og oed (obseive eating disorder), om man kan
blive afhængig af mad. For det kan man. Og det er ikke særligt rart. Nogle
dulmer følelser med sprut, andre gør det med mad.

Fra : Per Vadmand

Dato : 30-04-05 13:43

"Mette" <Mette@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> blive afhængig af mad. For det kan man. Og det er ikke særligt rart. Nogle
> dulmer følelser med sprut, andre gør det med mad.

Jeg kender mange, der ligesom jeg selv har gennemgået en voldsom slankekur
og selv mange år efter må kæmpe konstant for ikke at "falde i" og grovæde,
så pundene kommer tilbage. Hvis ikke det kan defineres som "afhængighed af
mad", så ved jeg ikke, hvad der kan.

Jeg drømmer i hvert fald stadig om at kunne æde, hvad jg har lyst til, i
stedet for ustandselig at skulle holde igen.

Per V.

Fra : HKN

Dato : 30-04-05 14:05

> [...]
grovæde,
> så pundene kommer tilbage. Hvis ikke det kan defineres som "afhængighed

Jeg bad ikke om hvad "man" synes kan kaldes afhængig - men om en
dokumentation for en afhængighed, ligesom alkohol og nikotin, der - hvis
man
er afhængig af dette - skaber abstinenser mangel af disse stoffer.

Ja, vi er alle i et vist omfang afhængige

Bulimi og anoreksi er begge psykiske tilstande, og har intet med
madafhængighed at gøre (og lad os ikke diskutere dette - det kommer
direkte
fra psykiatrisk afd. på rigshospitalet, hvor et meget nært familiemedlem
arbejder med netop bulimi- og anoreksipatienter)

Iøvrigt bliver man ikke overvægtig af nogle af disse tilstande -
tværtimod.

-Henrik

Fra : Mette

Dato : 01-05-05 08:22

> [...]
> fra psykiatrisk afd. på rigshospitalet, hvor et meget nært familiemedlem
> arbejder med netop bulimi- og anoreksipatienter)

Helt enig. Overspisere er dog afhængige i den forstand, at de bruger maden
til at håndtere følelser med. Maden er deres medikament. Og dermed er
overspisning en psykisk tilstand, der ikke helbredes ved at gå på slankekur
eller få snøret maven sammen. Ligeså lidt som anoreksi helbredes ved at man
får sondemad.

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-04-05 13:40

> [...]
> disorder), om man kan blive afhængig af mad. For det kan man. Og det
> er ikke særligt rart. Nogle dulmer følelser med sprut, andre gør det

Ingen er fysisk afhængige af at æde sig fede - tværtimod (og ja, jeg ser
bort fra sumobrydere). Kroppen stritter i mod på alle tænkelige måder.
Alkoholikere og stofmisbrugere er _også_ fysisk afhængige.

Spiseforstyrrelser forekommer sjovt nok stort set kun hos kvinder.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Mette

Dato : 30-04-05 14:10

> Ingen er fysisk afhængige af at æde sig fede - tværtimod (og ja, jeg ser
> bort fra sumobrydere). Kroppen stritter i mod på alle tænkelige måder.
> Alkoholikere og stofmisbrugere er _også_ fysisk afhængige.

Den voldsomme sult man føler som mad-afhængig er også en fysisk
manifestation.

> Spiseforstyrrelser forekommer sjovt nok stort set kun hos kvinder.

Og det passer så ikke, men det er korrekt, at der er langt flere kvinder end
mænd.

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-04-05 14:27

> Den voldsomme sult man føler som mad-afhængig er også en fysisk
> manifestation.

Ja, psykiske forstyrrelser kan godt give fysiske manifestationer, men som
jeg skrev: Ingen er fysisk afhængige af at æde sig fede. Alkohol- og
stofmisbrugere kan dø, hvis deres krop ikke får tilført hhv. alkohol og
stoffer. Ingen fede mennesker er døde af at blive forhindret i at overspise.

> Og det passer så ikke,

Jo, det passer. Mænd med spiseforstyrrelse udgør promilller af det samlede
antal. Inden du gøre dette faktum til et stridspunkt i kønskampen kan jeg
fortælle dig, at samme misforhold i kønsfordelingen gør sig gældende for
pyromaner. Her er det dog kvinderne, der udgør promillerne.

--
-Jens B.

Fra : Mette

Dato : 30-04-05 15:45

> [...]
> stofmisbrugere kan dø, hvis deres krop ikke får tilført hhv. alkohol og
> stoffer. Ingen fede mennesker er døde af at blive forhindret i at

Men så må man jo afgøre om man mener, at psykiske problemer er mindre
alvorlige end fysiske? Hvis overspisning "bare" er et psykisk problem, er
det så mindre alvorligt, hvis man har et fysisk problem? Det mener jeg ikke.
Desuden - dør stofmisbrugere og alkoholikere, hvis ikke de får tilført deres
stimulanser? I så tilfælde ville folk jo dø under afvænning.

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-04-05 17:02

> Hvis overspisning "bare" er et psykisk
> problem, er det så mindre alvorligt, hvis man har et fysisk problem?

Overspisning er normalt ikke en psykisk lidelse, men derimod blot udtryk for
manglende selvkontrol. Det er selvfølgelig ikke så politisk korrekt at sige
i disse tider, hvor alt skal sygeliggøres, men sådan er det nu engang.

> Desuden - dør stofmisbrugere og alkoholikere,
> hvis ikke de får tilført deres stimulanser? I så tilfælde ville folk
> jo dø under afvænning.

Nej. Afvænning foregår gradvist. En alkoholiker eller narkoman kan dø, hvis
man ukontrolleret tager deres stimulanser fra dem. Tager du maden fra fede
mennesker, lever de fint videre i månedsvis, så længe de får tilført vædske.

--
-Jens B.

Fra : Mette

Dato : 01-05-05 08:20

> [...]
sige
> i disse tider, hvor alt skal sygeliggøres, men sådan er det nu engang.

Og det er derfor så få mennesker ikke taler åbent om deres psykiske
problemer - fordi det er stigmatiseret. Faktum er dog at
spiseforstyrrelser - hvad enten det drejer sig om anoreksi, bullimi eller
overspisning - alle bunder i psykiske problemer. Den syge bruger maden til
at kontrollere, dulme, styre sine følelser. En overspiser tømmer ikke
køleskabet, fordi vedkommende ikke har selvkontrol og fordi det smager så
lækkert. En overspiser har ingen selvkontrol, fordi der er noget i psyken,
der driver vedkommende til konstant at udfylde et psykisk tomhul med noget
fysisk. Det starter altså ikke med manglende selvkontrol, men selvkontrollen
smides overbord på grund af de psykiske faktorer.
Naturligvis kan man vende skuden. Der findes bl.a. en gruppe for overspisere
i AA-regi.
At sætte ord på og få stillet en diagnose jo netop ikke en sovepude, men et
skub til at erkende problemet og derefter gøre noget ved det.

Det er så let at udtale sig kategorisk om ting, som man reelt ingen kendskab
har til. Når man kender tilstanden indefra - og desuden har lært at
kontrollere det - så kan man kun ryste på hovedet, når man hører påstande
om, at "man bare skal tage sig sammen og få lidt selvkontrol".

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-05-05 11:17

> Faktum er dog at
> spiseforstyrrelser - hvad enten det drejer sig om anoreksi, bullimi
> eller overspisning - alle bunder i psykiske problemer.

Overspisning er ikke en psykisk lidelse. Det er såmænd blot naturen, der
kalder.

> [...]
> selvkontrol, fordi der er noget i psyken, der driver vedkommende til
> konstant at udfylde et psykisk tomhul med noget fysisk.

Du tager helt og aldeles fejl. Mennesket er fra naturens hånd ikke gearet
til let fødeadgang. Vore kroppe er indrettet efter, at kampen for føde er
(var) hård. Derfor er vi sådan indrettet, at vi naturligt indtager alle de
kalorier, vi kan komme i nærheden af, så vi har noget at stå imod med i
hårde tider. Derudover er vore kroppe indrettet til fysisk arbejde. Man skal
derfor ikke være den store matematiker for at regne ud, at man i et moderne
samfund, med let fødeadgang og stillesiddende arbejde, konstant skal være
bevidst om kroppens unaturlige opholdssted. De fleste løser problemet med en
kombination af viljestyrke og motion. Nogle mangler viljestyrke, og kan
derfor ikke tage sig sammen til at motionere og altså heller ikke lade være
med at spise.

> Det starter
> altså ikke med manglende selvkontrol, men selvkontrollen smides
> overbord på grund af de psykiske faktorer.

Du vender det hele på hovedet. Det starter med mangel på selvkontrol, og kan
siden hen udvikles til et psykisk problem, fordi samfundet ikke finder
overspisning acceptabelt - og med fuld ret: Overspisning er udtryk for
mangel på selvkontrol. Fede mennesker er u-attraktive, og belastende for
sundhedssystemet, ligesom de dør før tid og dermed er dårligere forældre
(statistisk). Samfundet er (heldigvis) ved at få samme negative syn på
rygere.

Er rygere også psykisk syge?

> At sætte ord på og få stillet en diagnose jo netop ikke en sovepude,
> men et skub til at erkende problemet og derefter gøre noget ved det.

Det er en bekvem sovepude. Lægerne er vilde med at udstede diagnoser, og det
er jo dejligt at få påhæftet en sygdom i stedet for at blive stemplet som
én, der mangler selvkontrol. Du tror måske, lægerne tager deres "syge"
patienter alvorligt? Jeg kan så fortælle dig, at det gør de ikke, hvilket de
heller ikke har nogen grund til. Læger elsker at have patienter, da de rent
faktisk får deres udkomme ved at udstede diagnoser, og kunderne står
tilsynelandende i kø.

> Det er så let at udtale sig kategorisk om ting, som man reelt ingen
> kendskab har til.

Ja. Det er endnu lettere at udtale sig kategorisk om ting, man har stort
kendskab til.

> Når man kender tilstanden indefra - og desuden har
> lært at kontrollere det - så kan man kun ryste på hovedet, når man
> hører påstande om, at "man bare skal tage sig sammen og få lidt
> selvkontrol".

Det er almindelig kendt, at mennesker, der "kender tilstanden indefra", nok
er de mennesker, der er mindst objektive, når "tilstanden" skal vurderes.

--
-Jens B.

Fra : Mette

Dato : 01-05-05 11:40

> Du tager helt og aldeles fejl. Mennesket er fra naturens hånd ikke gearet
> til let fødeadgang.
[snip]

> [...]
> kombination af viljestyrke og motion. Nogle mangler viljestyrke, og kan
> derfor ikke tage sig sammen til at motionere og altså heller ikke lade

Sidste kommentar fra min side.
Overspisning som en besættelse har intet med motion og viljestyrke at gøre.
Som jeg skrev andetsteds kan f.eks. anoreksi ikke helbredes ved, at man
tvinger føde i kroppen på patienten. Lige så lidt kan overspisning helbredes
ved at man sætter den spisende på kur.
Det er naivt at feje en sådan tilstand af bordet som manglende viljestyrke
og dovenskab.
Ja, mange er fede, fordi de er dovne og elsker mad. Men jeg taler om den
form for overspisning, hvor maden bliver brugt som medikament.

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-05-05 13:34

> [...]

> Ja, mange er fede, fordi de er dovne og elsker mad. Men jeg taler om den
> form for overspisning, hvor maden bliver brugt som medikament.

Reaktionære mennesker har altid brugt frasen "De ku bår ha la't wær" (som
Hausgaard formulerer det) som undskyldning for ikke at hjælpe eller have
medfølelse med mindre heldigt stillede medmennesker. Den type kan man ikke
råbe op med argumenter.

Per V.

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 02-05-05 02:17

>Den type kan man ikke råbe op med argumenter.

Hov, det var da vist mere efter personen end bolden, men det var egentligt
ikke mit ærinde.

Taler I ikke forbi hinanden? Jeg mener, mon ikke der findes psykisk stabile
mennesker, som blot har dårlige spise- og motionsvaner? Mon ikke også der
findes overvægt pga. psykiske problemer?
/Kim

Fra : Per Vadmand

Dato : 30-04-05 15:38

> Ingen er fysisk afhængige af at æde sig fede -

Psykisk afhængighed kan være mindst lige så slem.

> Spiseforstyrrelser forekommer sjovt nok stort set kun hos kvinder.

Det er i hvert fald ikke rigtigt. Der er mindst lige så mange grovædende
mænd.

Per V.

Fra : HKN

Dato : 30-04-05 15:44

> Spiseforstyrrelser forekommer sjovt nok stort set kun hos kvinder.
>
> Det er i hvert fald ikke rigtigt. Der er mindst lige så mange grovædende
> mænd.

Læs nu hvad han skriver - SPISEFORSTYRRELSER!

Fra : Per Vadmand

Dato : 30-04-05 17:14

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> wrote in message

> Læs nu hvad han skriver - SPISEFORSTYRRELSER!
Nå, grovæderi er ikke en spiseforstyrrelse?

Per V.

Fra : Mette

Dato : 01-05-05 08:25

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Læs nu hvad han skriver - SPISEFORSTYRRELSER!

Der findes andre spiseforstyrrelser end anoreksi og bullimi. Obsessive
eating disorder _er_ en spiseforstyrrelse. Men fordi resultatet er overvægt,
karakteriseres overspisning desværre blot som udtryk for manglende
selvkontrol, dovenskab osv. Ikke alle overvægtige har en spiseforstyrrelse,
men når maden styrer ens liv, og når man bruger maden til at dulme eller
udfylde et indre tomrum, så er det jo ikke sulten, der driver værket, men
netop nogle psykiske faktorer.
Når man ikke bruger maden til at leve og stille sult, men bruger den som
medikament, så har man en forstyrrelse i forhold til det at spise.

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-05 08:37

On Sun, 24 Apr 2005 20:06:09 +0200, "Anden" <and@and.and> wrote:

> [...]
>Jeg elsker hende men hendes størrelse går udover min lysten til sex.
>Hvordan siger man det til hende - jeg vil jo ikke såre hende.

Meld hende til et kursus i matematik på den lokale aftenskole.
Overvægt er simpel matamatik, hvis du spiser mere end du bruger tager
du på, og hvis du bruger mere end du spiser taber du dig - Hvor svært
kan det være?

Ellers lær at leve med det for pokker, hvor svært kan det være?
Hvis det kun er hendes krop du elsker, er det vist på tide at finde
andre græsgange. Men hav lige i baghovedet at det kommer som en
boomerang på et tidspunkt, hvor naturen vil have indvirket så meget på
din krop, at din markedsværdi over for mennesker der er kropsfikserede
falder drastisk

/Alex

Fra : ThomasB

Dato : 28-04-05 09:42

"Anden" <and@and.and> skrev i en meddelelse
> Jeg har en kæreste der er overvægtig.
>
> Vi har nu været sammen i godt 2 år, hvor hun "vokset" endnu mere L
>
> Jeg elsker hende men hendes størrelse går udover min lysten til sex.

Er du sikker på at det er hendes størrelse der ødelægger din sexlyst?

Det kunne ikke være noget andet, der 1. får din kæreste til at spise meget
og 2. ødelægger din sexlyst?

Skænderier, økonomi, livssituation, svigerforældre, jeres forhold mv?

Mennesker har en tendens til at skyde skylden på andre, når de selv har et
problem.

F.eks kvinder der ikke får noget ud af sex, skylder skylden på deres
partners lille pik, manglende evne til at slikke til orgasme osv.
Og omvendt mænd, der ikke får så meget ud af sex, skylder skylden på deres
kones hængepatter, store numse, slappe skede, appelsinhud osv.

> Hvordan siger man det til hende - jeg vil jo ikke såre hende.

Spørg hende om i ikke skal gå på kur sammen, motionere sammen, lave
fedtfattig mad sammen, gå til vægtvogterne sammen osv.

Eller lok hende med en rejse, hvis hun taber sig 5 kg.