Definition af ordet Sodomi
Fra : Corax

Dato : 16-04-05 15:15

Jeg har for nyligt haft en diskussion i et andet fora angående ordet
"sodomi". Min diskussionspartner insisterede på, at man i dagens danmark kun
bruger ordet om dyresex. Det er muligt, at jeg er lidt for påvirket af den
engelske/amerikanske brug af ordet, eller af din beskæftigelse med
religiøsitet (og den definition som kristne har af ordet), men efter min
opfattelse dækker ordet ikke kun dyresex. Oprindeligt kommer ordet fra
bibelen, hvor det særligt betegnede homoseksualitet. Siden har det været
brugt om alle former for sex, som er blevet opfattet som unaturligt, særligt
homoseksualitet, analsex, oralsex og dyresex.

Mit spørgsmål er kort sagt: opfatter I også ordet som synonymt med
"dyresex", eller dukker der andre alternative betydninger op, når I hører
det?

- Corax

Fra : John Sahl

Dato : 16-04-05 15:25

Corax wrote:
> Mit spørgsmål er kort sagt: opfatter I også ordet som synonymt med
> "dyresex", eller dukker der andre alternative betydninger op, når I
> hører det?

Dyresex.

--
John Sahl, tilbage i Jylland efter flere års eksil på Sjælland
Garage/hobbyværksted søges til leje i eller ved Fredericia

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 16-04-05 15:44

> Mit spørgsmål er kort sagt: opfatter I også ordet som synonymt med
> "dyresex", eller dukker der andre alternative betydninger op, når I
> hører det?

Dyresex.

Mark

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 16-04-05 16:01

"Corax" <amina@blazingangles-nospam.com> wrote in message
> [...]
>
> Mit spørgsmål er kort sagt: opfatter I også ordet som synonymt med
> "dyresex", eller dukker der andre alternative betydninger op, når I hører

Dyresex, og sex med nærtstående familiemedlemmer. (Ew!)
Jeg har aldrig hørt det brugt om sex med en/flere personer af samme køn, men
så lærte jeg da noget nyt i dag også.
Og jeg vil da ikke mene at hverken anal- eller oralsex er unaturligt.
Men den slags holdninger ændrer sig jo op gennem tiderne, alt efter hvad der
er højeste mode.

Mvh

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Poul Nielsen

Dato : 16-04-05 16:05

"Corax" <amina@blazingangles-nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit spørgsmål er kort sagt: opfatter I også ordet som synonymt med
> "dyresex", eller dukker der andre alternative betydninger op, når I hører

Analsex på engelsk da ordet stort set aldrig bruges på dansk.

Fra : PerX ...

Dato : 17-04-05 14:59

In article <426129ef$0$79466$14726298@news.sunsite.dk>, 555@get2net.dk
says...

> Analsex på engelsk da ordet stort set aldrig bruges på dansk.

ja, jeg vil godt lige rette mit tidligere ordvalg fra "bøsse sex" til
analsex, det var egentlig det jeg tænke på men ikke lige kunne komme i
tanke om :)

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 16-04-05 16:12

Corax wrote:

> Mit spørgsmål er kort sagt: opfatter I også ordet som synonymt med
> "dyresex", eller dukker der andre alternative betydninger op, når I hører
> det?

Ifølge fremmedordbogen dækker det primært dyresex og perverse sexformer
(hvad det så er?). Den amerikanske mening er vel analsex, men for mig
dækker det alle typer sex, der ligger uden for en given tids og kulturs
normer. I dag er visse typer sex OK, som for blot få år siden blev
betragtet som helt uhyrlige. Som alt andet forandrer menneskers syn på
tingene sig, hvad der er unaturligt det ene årti er helt acceptabelt det
næste. Dybest set bunder det vel i menneskets trang til at hæve sig op
over en minoritet, ved at tale dårligt om den.

I den bibelske forstand dækker det vel de former for sex, der var uhørte
i den tidlige kristne kultur. At borgerne i Sodoma sandsynligvis ærede
andre guder end de kristne, gav dem blot grund til at udstille dem som
uhyrer. Beretningen (myten) er sikkert blevet pyntet på af hensyn til
den opdragende effekt. Borgerne i Sodoma har nok ikke været værre eller
bedre end andre på den tid, men konflikten bunder nok også mere i
striden mellem en spirende monoteistisk tro kontra en gammel
polyteistisk. Det er jo set mange gange før at den ene side søger at
tilsvine den anden efter eget forgodtbefindende.

Marianne Feddersen

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-04-05 19:01

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> uhørte i den tidlige kristne kultur. At borgerne i Sodoma
> sandsynligvis ærede andre guder end de kristne, gav dem blot grund

Tidlig kristen kultur? At borgerne i Sodoma skulle ære andre guder end de
kristne (hvorfor guder i flertal?) er nu ikke så underligt, da historien
findes i det gamle testamente, og altså _intet_ har med kristendom at gøre.
Hvis du skulle være i tvivl: Kristendommen opstår først efter Jesus' død og
påståede himmelfart.

--
-Jens B.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 16-04-05 19:12

Jens Bruun wrote:
> [...]
> Hvis du skulle være i tvivl: Kristendommen opstår først efter Jesus' død og

Undskyld, misforståelsen, du har naturligvis ret, men på den anden siden
tror jeg godt du ved hvad jeg mener

Marianne Feddersen

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-04-05 20:59

> Undskyld, misforståelsen, du har naturligvis ret, men på den anden
> siden tror jeg godt du ved hvad jeg mener

Nej, derfor opponerede jeg. Der er forskel på oldjødisk seksualmoral og
kristen do.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 17-04-05 12:12

"Jens Bruun" wrote

> Nej, derfor opponerede jeg. Der er forskel på oldjødisk seksualmoral og
> kristen do.

Jeg er ånbenbart ikke så velbevandret udi i det sexuelle.

Hvad er forskellen?

- Jensby

Fra : Bo Warming

Dato : 17-04-05 14:15

"Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> wrote in message

> "Jens Bruun" wrote

> Jeg er ånbenbart ikke så velbevandret udi i det sexuelle.
>
> Hvad er forskellen?

Vi aner ikke om Sodoma holocaustedes fordi nogle af pigerne blev gravid så
de fik børn mindre end 9 mdr efter at være gift med faderen.

Forskere mener der var tempelprostitution i Jerusalem helt som i græske,
mesopotamiske og ægyptiske storbyer.

Oscar Wilde dømtes for sodomi - eller rettere for at udvise tolerance
overfor dette , som i London 1895 betød mænds bagdørs-pul

Tabuer betyder orwelsk nysprog og dyresex var næppe hvad de begik i Sodoma
og Gomorra - men afvigere var de i forhold til rabiner-idealet.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 17-04-05 12:10

"Marianne Feddersen" wrote

> og perverse sexformer (hvad det så er?).

Det er sex hvor én af partnerne ikke bryder sig om akten - eller ikke kan
udtrykke at vedkommende ikke bryder sig om akten.

- Jensby

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-04-05 12:43

On Sun, 17 Apr 2005 13:10:29 +0200, "Jan Bang Jensby"
<janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> wrote:

>"Marianne Feddersen" wrote

>Det er sex hvor én af partnerne ikke bryder sig om akten - eller ikke kan
>udtrykke at vedkommende ikke bryder sig om akten.

Igen er det danske sprog noget bæ med ordforrådet.

Inden for dyresex delen beskæftiger man sig med følgende 2 begreber:

Zoophilia & Beastality

Den førstnævnte går ud på hensyn for den anden part (dyret) og her
bliver der ikke gjort noget mod dyrets vilje Og under dette har ejeren
af "dyret" nogle gange et følelsmæssigt forhold til dyret.

Den anden kaldet Beastality er måske den nogle ville kalde sodomi her i
DK. For der bliver der som sådan ikke taget hensyn til om dyret har lyst
eller ej til at gøre det det nu bliver udsat for.

Og nej jeg er ikke fortaler for dyresex overhovedet. Synes bare lidt for
ofte at nogle folk ser lidt for sort og hvidt på tingene.
Flemming Jacobsen

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 17-04-05 13:46

"Thunderbird [7100]" wrote

> Zoophilia & Beastality
>
> Den førstnævnte går ud på hensyn for den anden part (dyret) og her
> bliver der ikke gjort noget mod dyrets vilje.

Jeg er lidt tungnem om søndagen!

Hvordan sikrer man sig dyrets vilje? Spørger man: "Vil du?"

- Jensby

Fra : Per Vadmand

Dato : 17-04-05 14:23

"Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> wrote in message

> "Thunderbird [7100]" wrote

> Jeg er lidt tungnem om søndagen!
>
> Hvordan sikrer man sig dyrets vilje? Spørger man: "Vil du?"

Det eneste, jeg (med en vis modvilje kan forestille mig, må være det,
jag har hørt om, at man kan dressere en hund eller kat til at slikke et
menneskes kønsorganer. Eller kvinder, der sutter pik på en hest. Den skal
nok sige(!)til, hvis den ikke bryder sig om det!

Per V.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-04-05 23:40

On Sun, 17 Apr 2005 14:45:55 +0200, "Jan Bang Jensby"
<janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> wrote:

>"Thunderbird [7100]" wrote

>Jeg er lidt tungnem om søndagen!
>
>Hvordan sikrer man sig dyrets vilje? Spørger man: "Vil du?"

Hvis dyret viser tegn på at være utiltpas ved situationen eller trækker
sig væk tæller det jo nok som et nej tak skal du se ;). Nu ved jeg så
heller ikke selv hvordan at dem der dyrker dyresex har tænkt sig at
smutte omkring det punkt, men hvad jeg kan læse mig til virker det til
at der faktisk er en stor del der går op i dyret ve og vel. Men desværre
er der lige så mange der skider hul i det.
Flemming Jacobsen

Fra : Paul

Dato : 17-04-05 23:55

"Thunderbird [7100]" <praetorian[SpamSeY]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at der faktisk er en stor del der går op i dyret ve og vel. Men desværre
> er der lige så mange der skider hul i det.

Hvis dyret napper efter din sjover, så kan... øhem, det KAN være fordi
bæstet er til kinky sex.

M.v.h.

Paul

Fra : PerX ...

Dato : 17-04-05 15:00

In article <42624432$0$226$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
janFJERN@FJERNbang-jensby.dk says...

> "Marianne Feddersen" wrote

> Det er sex hvor én af partnerne ikke bryder sig om akten - eller ikke kan
> udtrykke at vedkommende ikke bryder sig om akten.

Nej, perverse sexformer er vel hvor naboen ikke bryder sig om akten! *G*

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 19-04-05 16:10

[PerX ... | Sun, 17 Apr 2005 15:59:42 +0200]

>Nej, perverse sexformer er vel hvor naboen ikke bryder sig om akten! *G*

Præcist, god formulering :)

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 17-04-05 23:59

> Det er sex hvor én af partnerne ikke bryder sig om akten - eller ikke kan
> udtrykke at vedkommende ikke bryder sig om akten.

Mon ikke man oprindeligt har tænkt på alle former for samliv, der ikke har
noget at gøre med forplantning?

/Kim

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 19-04-05 16:09

[Jan Bang Jensby | Sun, 17 Apr 2005 13:10:29 +0200]

>Det er sex hvor én af partnerne ikke bryder sig om akten - eller ikke kan
>udtrykke at vedkommende ikke bryder sig om akten.

Ikke enig. Pervers betyde rikke nødvendigvis overgreb eller andet - jeg
anvender da ordet "pervers" om en sexagt der er ualmindelig, unormal og nok
kunne støde nogen hvis man fortalte for mange detaljer...

For mig er pervers et positivt ord :)

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-04-05 20:25

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> For mig er pervers et positivt ord :)

Du er pervers, René

--
-Jens B.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 19-04-05 22:29

[Jens Bruun | Tue, 19 Apr 2005 21:25:03 +0200]

>Du er pervers, René

I know... men mange tak!

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Nicolai

Dato : 19-04-05 20:23

On Tue, 19 Apr 2005 17:08:47 +0200, Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net>
wrote:

>Ikke enig. Pervers betyde rikke nødvendigvis overgreb eller andet - jeg
>anvender da ordet "pervers" om en sexagt der er ualmindelig, unormal og nok
>kunne støde nogen hvis man fortalte for mange detaljer...

Ja, jeg forestiller mig mere sex der ikke er kedeligt ;)

>For mig er pervers et positivt ord :)

Faktisk er jeg holdt op med at anvende ordet fordi alt for mange
opfatter det for negativt.

Vi mangler et dansk ord for "Kinky". Gyldendal definerer det som:

kinky [´kingki] adj. fuld af bugter; (om hår etc.) kruset; filtret;
(om person etc.) sær; med sære ideer; speciel; med særlige seksuelle
lyster

/Nicolai
--
http://babylai.dk http://infantilism.org http://bledreng.dk

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 16-04-05 19:55

On Sat, 16 Apr 2005 16:14:57 +0200, "Corax"
> [...]

>Mit spørgsmål er kort sagt: opfatter I også ordet som synonymt med
>"dyresex", eller dukker der andre alternative betydninger op, når I hører

Dyresex er så ikke det der kommer mig til tankerne når at jeg hører det
ord må jeg ærligt indrømme. Men er nok bare fordi at jeg støtter mig op
af nogle andre betegnelser for lige netop den form for seksuel
udfoldelse.
Flemming Jacobsen

Fra : PerX ...

Dato : 17-04-05 14:58

In article <42611de2$0$258$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
amina@blazingangles-nospam.com says...
> Mit spørgsmål er kort sagt: opfatter I også ordet som synonymt med
> "dyresex", eller dukker der andre alternative betydninger op, når I hører
> det?

Nej aldrig dyresex, kun bøsse sex. Var ikke klar over at det åbenbart
også kan betyde dyre sex.

Fra : Per Vadmand

Dato : 17-04-05 15:30

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_remove_this_.com> wrote in message

> Nej aldrig dyresex, kun bøsse sex. Var ikke klar over at det åbenbart
> også kan betyde dyre sex.

På dansk betyder det kun dyresex. Betydningen anal/bøssesex er amerikansk.

Per V.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 18-04-05 14:15

[Corax | Sat, 16 Apr 2005 16:14:57 +0200]

>Mit spørgsmål er kort sagt: opfatter I også ordet som synonymt med
>"dyresex", eller dukker der andre alternative betydninger op, når I hører
>det?

Jeg opfatter det som "bibelsk syndig sex" - så udfra sammenhængen kan det
være dyresex eller homosexl og/eller analsex

Det er dog er meget upræcist ord, så jeg undlader helt at bruge.

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 19-04-05 17:12

"Corax" <amina@blazingangles-nospam.com> mælte sligt:

> [...]
>brugt om alle former for sex, som er blevet opfattet som unaturligt, særligt
>homoseksualitet, analsex, oralsex og dyresex.

En lille afklaring: Ordet "sodomi" optræder ikke på noget tidspunkt i
Bibelen - det gør blot beretningen om Sodoma. Denne beretning er
sidenhen i kristen (men ikke i jødisk) tradition tolket derhen, at
Sodomas indbyggeres synd var homoseksualitet, hvorfor "sodomi" bl.a. har
fået denne betydning.

Andre tolkninger ser Sodomas synd mere generelt som seksuel umoral
(sodomitterne ville gruppevoldtage Lots udefrakommende gæster, der
ifølge normal skik og sæd burde bydes velkommen og opvartes), hvilket
giver en tilsvarende generel betydning af ordet "sodomi", så det altså
kan betyde enhver form for seksuel umoral. Den jødiske tradition har
ligefrem forstået beretningen således, at Sodomas synd primært var
indbyggernes grådighed og ugæstfrihed, i tråd med vers andetsteds i
Bibelen som fx Ezekiel 16:49, der lyder: "Se, din Søster Sodomas Brøde
var Overmod; Brød i Overflod og sorgløs Tryghed blev hende og hendes
Døtre til Del, men de rakte ikke den arme og fattige en hjælpende Hånd."

Et par links angående vanskelighederne ved at tolke bibelstedet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sodom_and_Gomorrah
http://www.rotten.com/library/sex/sodomy/bible/

>Mit spørgsmål er kort sagt: opfatter I også ordet som synonymt med
>"dyresex", eller dukker der andre alternative betydninger op, når I hører
>det?

I dansk kontekst forstår jeg det kun som "dyresex". NDO definerer det
som "seksuel omgang med dyr = ZOOFILI". Den betydning har vi givetvis
overtaget fra tysk. Som så ofte i sådanne sager er den skandinaviske
tradition tættere på den tyske end på den engelske.

Går vi flere århundreder tilbage, har betydningen været noget mere
generel - simpelthen bare "seksuelle perversioner", både på engelsk og
på dansk.

/Rasmus
--
"Welcome to Chinese Restaurant.
Please try your Nice Chinese Food With Chopsticks

Fra : Corax

Dato : 21-04-05 21:06

Tak for de mange gode svar jeg har fået :)

- Corax

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-05 06:26

"Corax" <amina@blazingangles-nospam.com> skrev i en meddelelse
snip
| Mit spørgsmål er kort sagt: opfatter I også ordet som synonymt med
| "dyresex", eller dukker der andre alternative betydninger op, når I
> [...]

Den almindelige dansker forbinder sodomi med dyresex.

Er man veluddannet og har en større horisont, ved man at det egentligt
betyde "bagfra" (at gøre som dyrene (Sodoma(Bibel)))

VH jakob

Fra : Jesper

Dato : 05-05-05 20:33

> [...]

> Mit spørgsmål er kort sagt: opfatter I også ordet som synonymt med
> "dyresex", eller dukker der andre alternative betydninger op, når I hører

Sodomi er afvigende former for sex, jfr de gammeltestametariske
beretninger om indbyggerne i Sodoma, sodmitter. Herhjemme bruges det
mest i betydningen sex med dyr, i USA bruges det i betydningen analsex
eller homosex.

Fra GT kan citeres:

1 Mos 19:

v1 De to engle kom til Sodoma ved aftenstid. Lot sad i Sodomas byport,
og da han så dem, rejste han sig og gik dem i møde, kastede sig til
jorden for dem v2 og sagde: »Kom med hjem, og overnat hos jeres tjener,
og få vasket støvet af jeres fødder. Så kan I gå videre i morgen
tidlig.« De svarede: »Nej, vi overnatter på torvet.« v3 Men han blev
ved med at nøde dem, indtil de tog hjem til ham. Han tilberedte et
måltid for dem og bagte usyrede brød, og de spiste.

v4 Næppe var de gået til ro, før huset blev omringet af mændene i byen,
alle Sodomas mænd fra den yngste til den ældste, hver eneste én. v5 De
råbte til Lot: »Hvor er de mænd, der er kommet til dig i nat? Kom ud med
dem til os! Vi vil ligge med dem!« v6 Men Lot gik ud i døråbningen til
dem, og da han havde lukket døren bag sig, v7 sagde han: »Nej, brødre,
I må ikke handle ondt! v8 Jeg har to døtre, som ikke har ligget med
nogen mand. Dem vil jeg føre ud til jer, så I kan gøre med dem, hvad I
har lyst til. Men disse to mænd må I ikke gøre noget; de er gæster under
fremmed og vil bestemme! Nu skal vi gøre noget ved dig, som er værre end
det, vi vil gøre ved dem!« De trængte ind på manden Lot og var ved at
sprænge døren. v10 Da rakte de to mænd hænderne ud, trak Lot ind i
huset til sig og lukkede døren. v11 Og de slog mændene uden for døren
med blindhed fra den mindste til den største, så de var ude af stand til
at finde døren.