Strøm i båden
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-05-01 22:57

Hej

Jeg skal have installeret nye batterier samt lader i min båd, og når jeg får
lidt bedre råd, et landstik med et HPFI relæ. (det er vist lovpligtigt)

Men hvad skal jeg vælge, jeg har kigget på Tystar Soft 1210, men jeg er i
tvivl om hvorvidt en lader kan levere brugsstrøm og lade samtidig under
havne besøg, det tager vist ca. 10 timer at lade et bateri fuldt op, men om
man samtidig har forbrug i båden tager det vel længere.

Jeg forventer at anskaffe mig 2 stk. 75AH Excide batterier.

Jeg er meget interesseret i gode råd, erfaringer links m.v. på denne front.

De bedste hilsner
Jan Rasmussen

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 27-05-01 18:39

Jeg har 2*75 ah forbrug og 1* 60ah til start i min båd. Jeg er utrolig glad
for min tystor, der ganske hurtigt lader batterierne op. Den klarer i hvert
fald fint at holder batterierne "oppe" medens jeg kører med køleskabet i
havn. Tystoren har yderligere den fordel (som få andre ladere), at du godt
kan tillade dig at den sidder til i ugevis. Den finder selv ud af at
batterierne er ladet helt op og nedsætter ladningen.

Jeg bemærkede i dag, at Tempo bådudstyr haren stående på tilbud til 18-
eller 1900 kr lige inden for døren sammen med nogle andre
"oprydningstilbud". Papkassen er sikkert væk eller "slidt", men hvem skal
bruge den ....

/Bjarke

Fra : STEIN KJETIL WATNE

Dato : 27-05-01 21:21

Hei.

Jeg har en Sleipner landstømstasjon. Den forsyner minee tre batterier på 110
AH hver. Det tar ca to-tre timer å lade batteriene og når de er full ladet
slår laderen seg over på vedlikeholdslading. Det er et godt alternativ. Pris
i Norge er ca 2500 kroner. Det er en robust liten lader, lett å plassere med
kun to ledninger som festes til batteriet. Ønsker du en dyrere versjon får
du også konverter for 220 v, slik at du har 220 volt til verktøy, TV,
telefonlader etc., men den spiser mye batteri. Den laderen jeg har gir både
ladestøm og forbruksstrøm samtidig. Den lader selv om jeg har kjøleskapet
på.

Hilsen Stein Watne fra Norge.

"Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> skrev i melding

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 28-05-01 08:17

Hvad med solceller? Hvilke erfaringer har I med dem?

mvh

Erik Breum Petersen

Jan Rasmussen <jr@vejen-net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:FBVP6.532$XW1.318127214@news.mobilixnet.dk...

Fra : Finn L. Nielsen

Dato : 28-05-01 20:48

Hej Jan.

Hvis du er int. i et godt tilbud på Exide batterier, så giv besked, Dem
forhandler jeg til Solcelleanlæg.

Mvh.
Finn L. Nielsen

--
http://www.klik1skilt.dk
Billige skilte på nettet.

Fra : Henrik Henriiksen

Dato : 29-05-01 21:30

Hej,

Jeg har 8 års god erfaring med Tystor 1210 og 2*90 Ah. Kan anbefales.

mvh Henrik

Fra : Mikael Wahlgren

Dato : 29-05-01 22:07

> [...]
om
> man samtidig har forbrug i båden tager det vel længere.

Jag har själv en Tystor Soft 10 (1210) och den har alltid fungerat utmärkt.
Det är klart att den inte klarar av att ladda 150 Ah under en natt, för det
behöver du i alla fall en 20A laddare. Men hur ofta behöver man egentligen
ladda 150 Ah på en natt?

Mikael

Fra : Lars Bonde Christens~

Dato : 30-05-01 23:13

anskaf en lille bog som heder El om bor. her står der alt man bør vide
skrevet i en forståeligt sprog. Her er alle de formler du skal bruge sat op
så de er nemme at gå til. Den koster ca. 120 kr. og er alle penge vær. Du
finder her svar på alle dine gode spårsmål