Filmformater
Fra : Peter Frederiksen

Dato : 30-04-05 18:45

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=375948 kan man læse at
DVD-udgivelsen af Ditte Menneskebarn trækkes tilbage efter kritik af at
filmen er blevet beskåret til bredformat.

Jeg bliver ofte irreteret når jeg ser en film i tv som er beskåret i
siderne, men at beskære en film i top og bund virker helt tosset på mig.
Er der ikke en der kan fortælle mig hvorfor det er en god ide at vise en
film i et andet format en det filmen oprindeligt er filmet i, for jeg
kan ikke forstå det.

Peter

Fra : KNL DtP

Dato : 30-04-05 19:22

"Peter Frederiksen" <peterbf@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> DVD-udgivelsen af Ditte Menneskebarn trækkes tilbage efter kritik af at
> filmen er blevet beskåret til bredformat.

Ifølge IMDb er den filmet i 1,37:1, hvilket cirka svarer til det velkendte
4:3-TV-format.

Nu nævner artiklen ikke noget om præcist hvilket format filmen er skamferet til
på DVD-udgivelsen, men meget kunne tyde på, at det er blevet reduceret i top og
bund til 1,78:1 - altså 16:9.

> Er der ikke en der kan fortælle mig hvorfor det er en god ide at vise en
> film i et andet format en det filmen oprindeligt er filmet i, for jeg
> kan ikke forstå det.

En film som Terminator 2 blev optaget i det såkaldte Super 35 format, hvor man
dels kan beskære til et bredformat (2,35:1) eller vise "hele" billedet i
traditionel 4:3-format. De udgaver jeg har set udgivet på DVD har alle været i
bredformatet - men i den store udgave af T2 vises der i ekstramaterialet
hvorledes det andet format klarer forskellige scener.

Der er også eksempler på, at man har optaget film i 4:3-format, og så
efterfølgende skærmer det øverste og nederste af (matte). Det kan være en fordel
at kunne skubbe billedet lidt op og ned i postproduktionen, så motivet altid
ligger perfekt inden for det brede format. Det skal dog gøres ordentligt, så man
ikke kommer til at se mikrofon-boomen (Der Untergang, 2004) eller John Cleese's
underbukser (A Fish Called Wanda, 1988)...

I det linkede tilfælde har jeg dog svært ved at se fordelen ved at beskære top
og bund - især når det er foretaget af udgivelsesfolkene og ikke
instruktøren/fotografen. Det virker for mig som om, at man med vold og magt har
valgt at lave en widescreen-udgave, for at udfylde billedet helt ud på nutidens
bredformats fjernsyn - uden at tage hensyn til filmens oprindelige format, men
blot stræbt efter at kunne markedsføre den med et "widescreen" logo på forsiden.

Det er vel samme typer der står bag, som også vælger at strække TV-avisen, så
den kan fylde *hele* skærmen på et bredformatsfjernsyn.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jesper

Dato : 01-05-05 02:54

KNL DtP <knl_dtp@hotmail.com> wrote:

> "Peter Frederiksen" <peterbf@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Ifølge IMDb er den filmet i 1,37:1, hvilket cirka svarer til det velkendte
> 4:3-TV-format.

Formatet hedder Academy.

> Nu nævner artiklen ikke noget om præcist hvilket format filmen er
> skamferet til på DVD-udgivelsen, men meget kunne tyde på, at det er blevet
> reduceret i top og bund til 1,78:1 - altså 16:9.

Det samme er gjort med Gone With the Wind i nylige repremierer.

> [...]
> bredformatet - men i den store udgave af T2 vises der i ekstramaterialet
> hvorledes det andet format klarer forskellige scener.

Det kaldes for softmasking, det medfører dårligere opløsning end
anamorph widescreen, hvor filmen "klemmes" i bredden i linsen ved
optagelsen og "foldes ud" igen i en anden linse ved forvisningen.

Fra : Morten DH

Dato : 02-05-05 18:37

> [...]
> Er der ikke en der kan fortælle mig hvorfor det er en god ide at vise en
> film i et andet format en det filmen oprindeligt er filmet i, for jeg

Velkommen til næste generation af folk som tror de mister noget når der er
"sorte bjælker" på deres film (ikke dig altså) - nu har vi levet med
pan/skod og beskæring i mange år og det lader til at vi skal møllen igennem
igen nu folk er begyndt at få 16:9 fjernsyn... nu skærer man bare i top og
bund i stedet for (på 4:3 film) så hr og fru ignorant ikke får mister noget
under de sorte bjælker

Men heldigvis lader det da til bøffen denne gang blev fanget