Hjælp til dansk opgave (Mystic River)
Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 30-04-05 06:52

Jeg har valgt at skrive om "Mystic River" i min store dansk opgave.
Denne opgave kommer nok til at indeholde: en analyse, fokusering på
personrelationer og temaet selvtægt og måske lidt om Clint Eastwoods
specielle kendetegn som instruktør.
Er der nogle gode steder, hvor jeg kan finde information om f.eks bøger
eller andre film, som behandler samme tema (selvtægt) eller er der generelt
bare nogen, som har et par forslag til min opgave?

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 30-04-05 09:05

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote in message
> [...]
generelt
> bare nogen, som har et par forslag til min opgave?

Med henblik på Clint'en så kig på den officielle hjemme side til Million
Dollar Babe, der skriver folk lidt om ham og de ting han har lavet. IMDB er
sikkert også spækket.
Om selvtægt kan du søge efter "vigilance force" som er et slang for selvtægt
grupper/personer.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 30-04-05 10:27

Søren Kjeldsen wrote:

> Er der nogle gode steder, hvor jeg kan finde information om f.eks bøger
> eller andre film, som behandler samme tema (selvtægt) eller er der generelt
> bare nogen, som har et par forslag til min opgave?

Angående selvtægt er halvfjerserne/firserne en guldgrube. Film som En mand ser
rødt (Death wish), startede jo nærmest en hel trend af selvtægtsfilm.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-04-05 23:20

Søren Kjeldsen skrev den 30-04-2005 07:52:
> [...]
> eller andre film, som behandler samme tema (selvtægt) eller er der generelt
> bare nogen, som har et par forslag til min opgave?

CE:
//Broerne ved Madison County// ikke at for glemme.

Selvtægt:
Du kan måske tage Superman og Spiderman som personer som tager loven i
egen hånd? For slet ikke at glemme Batman og de andre superhelte som
ikke arbejder i det etablerede rets-system, men alligevel jagter forbrydere.

I hvilket perspektiv vil du skrive om /selvtægt/ og hvad vil du bruge
eksemplerne til.
Du skal jo ligesom kunne henvise til eksempler som passer til din
"angrebsvinkel".

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-05 16:16

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse
> [...]
generelt
> bare nogen, som har et par forslag til min opgave?

Det er måske en billig kommentar, men jeg vil råde dig til at læse bogen
Mystic River også. Den er ganske glimrende - ikke mindst i beskrivelsen af
personrelationerne.

Faren er selvfølgeligt, at din opgave handler om _filmen_.

Mvh Mikkel

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 02-05-05 16:00

> [...]
> personrelationerne.
>
> Faren er selvfølgeligt, at din opgave handler om _filmen_.

Ja lige præcis. Tror det bliver for uoverskueligt, hvis jeg også skal læse
en bog igennem plus at det muligvis kan ændre min opfattelse af filmen, hvis
jeg læser bogen.

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 01-05-05 19:01

> [...]
> eller andre film, som behandler samme tema (selvtægt) eller er der
> generelt bare nogen, som har et par forslag til min opgave?

Misforstå nu ikke, men det var måske en ide at stave ordet "danskopgave"
rigtigt...
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 01-05-05 19:14

> Misforstå nu ikke, men det var måske en ide at stave ordet "danskopgave"
> rigtigt...

Hvad er der at misforstå? At din kommentar på ingen måde har relevans eller
kan hjælpe mig med opgaven?

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 01-05-05 19:22

> Hvad er der at misforstå? At din kommentar på ingen måde har relevans
> eller kan hjælpe mig med opgaven?

Tilsyneladende *var* der noget at misforstå.
Du tror mit indlæg skyldes en trang til at gøre mig lystig på dine sproglige
manglers vegne, hvilket det ikke gjorde - derfor min lille disclaimer.

Mit formål var udelukkende at hjælpe dig, da det immervæk er en
*dansk*-opgave vi taler om. At kunne stave sproget er vel alt andet lige en
god ting, specielt når det nu viser sig at stavefejlen er i selve opgavens
titel. Mit indlæg var derfor ganske relevant, synes jeg.

Jeg undskylder tusind gange og afholder mig hermed fra nogensinde at hjælpe
din sure røv igen.

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 01-05-05 19:56

> [...]
> en god ting, specielt når det nu viser sig at stavefejlen er i selve
> opgavens titel. Mit indlæg var derfor ganske relevant, synes jeg.

Nu er jeg ikke den eneste, der måske skriver en anelse FOR hurtigt på
tastaturet. Så at der smutter et mellemrum ind et forkert sted er da godt
nok ikke noget jeg synes, jeg burde tage mig af i forhold til min
DANSKOPGAVE.

> Jeg undskylder tusind gange og afholder mig hermed fra nogensinde at
> hjælpe din sure røv igen.

Tjah... Nu var det ikke den hjælp min røv havde brug for. Og hvem har sagt
jeg var sur? Jeg konstaterede blot, at dit indlæg intet havde med mit ønske
om hjælp at gøre.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 01-05-05 20:02

Søren Kjeldsen skrev:

> [...]
> tastaturet. Så at der smutter et mellemrum ind et forkert sted er da
> godt nok ikke noget jeg synes, jeg burde tage mig af i forhold til min

Da du både staver forkert i emnefeltet og i brødteksten, og da særskrevne
navneord er en typisk fejl, er det forståeligt, at Jonas giver et velmenende
hint.

--
Mvh. Peter

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 01-05-05 20:22

> Da du både staver forkert i emnefeltet og i brødteksten, og da særskrevne
> navneord er en typisk fejl, er det forståeligt, at Jonas giver et
> velmenende hint.

Jamen... Der er vi så blot uenige... Især når jeg ønskede hjælp til emnet i
min opgave og ikke grammatikken som jeg sandsynligvis ville have tjekket
igennem efter jeg havde skrevet danskopgaven.
Derfor syntes jeg det var en unødvendig/ubrugelig kommentar Jonas kom med.

Fra : David T. Metz

Dato : 02-05-05 11:05

Jonas Gaarde wrote:

> Misforstå nu ikke, men det var måske en ide at stave ordet "danskopgave"
> rigtigt...

Hvilke ord har udeladt efter "rigtigt"?

David

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 02-05-05 16:02

David T. Metz skrev:

> Hvilke ord har udeladt efter "rigtigt"?

Sådan kan du ikke punke ham. Derimod kan du spørge: Hvilke bogstaver er
udeladt i det ord, der begynder med "rigtigt"?

Derudover er det lidt kikset, at du enten har glemt et "du" eller har
skrevet "har" i stedet for "er". Men det er som bekendt en naturlov, at man
selv begår sproglige fejl, når man retter andre, hvilket både du og Jonas
lige har bevist (og sikkert også jeg selv).

--
Mvh. Peter

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 02-05-05 16:38

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man selv begår sproglige fejl, når man retter andre, hvilket både du og
> Jonas lige har bevist (og sikkert også jeg selv).

Hehe... det sjove ved at være en flueknepper er at der altid er en der er
det endnu mere, og minsandten om der ikke i dette tilfælde kom endnu én
I har sikkert begge ret, om ikke ligefrem i form, så i indhold. Fred herfra

Fra : David T. Metz

Dato : 02-05-05 11:13

Søren Kjeldsen wrote:
..
> Er der nogle gode steder, hvor jeg kan finde information om f.eks bøger
> eller andre film, som behandler samme tema (selvtægt)

Her er de første 100 film:
http://www.imdb.com/Find?select=Plots&for=vigilante&Go.x=14&Go.y=7&Go=Go

Jeg vil tro det reelle antal skal tælles i tusinder.

> eller er der generelt
> bare nogen, som har et par forslag til min opgave?

Husk at læse korrektur (sorry).

Spøg til side: Fokuser, fokuser, fokuser. Gå i dybden med det du vælger
i stedet for en masse overfladisk snik-snak. Selv om det måske kræver en
del research at dække bredt, så giver det ikke point, fordi du ikke
viser dine egne færdigheder til at reflektere.

Nu ved jeg ikke hvad omfanget er, men umiddelbart virker dit oplæg ret
bredt. Du kan sikkert sagtens nævne alle punkter, men gå i dybden med et
eller to.

David

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 02-05-05 15:58

> [...]

> Nu ved jeg ikke hvad omfanget er, men umiddelbart virker dit oplæg ret
> bredt. Du kan sikkert sagtens nævne alle punkter, men gå i dybden med et

Altså jeg havde tænkt mig at lave en analyse af selve filmen, hvor jeg kort
fortæller om miljø, genre o.s.v.
Så vil jeg fortælle lidt om Clint Eastwoods kendemærker som instruktør. Og
så vil jeg tage konceptet selvtægt op og prøve at gengive filmens synspunkt
af emnet, men også andres opfattelse deriblandt min egen.

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 02-05-05 17:39

> [...]
> så vil jeg tage konceptet selvtægt op og prøve at gengive filmens
> synspunkt af emnet, men også andres opfattelse deriblandt min egen.

Jeg synes en interessant vinkling kunne være, at filmens behandling af
selvtægt, faktisk gør op med den selvtægst tanke som Clinten har
repræsenteret i mange af hans andre film.

Mvh. Brian