ombygning af u/b
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-04-05 21:36

ER der nogen der har prøvet at ombygge en u/b motor fra alm. "håndtag" til
"fjernstyring". Hvor svært/dyrt er det ?

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-04-05 22:12

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> ER der nogen der har prøvet at ombygge en u/b motor fra alm. "håndtag" til
> "fjernstyring". Hvor svært/dyrt er det ?

Jeg har lavet en enkelt ombygning på en meget gammel motor, som ikke på
nogen måde var forberedt til det.

Er du bare en lille smule ferm til metalarbejde, så er der ikke de store ben
i det, navnlig ikke, hvis motoren er forberedt til det. Problemt opstår,
hvis der ikke er nogen åbenlyse steder at forankre de støtteplader og andet,
telestyringen skal fæstes på. Muligvis skal man også lave lidt udveksling
til gearhåndtaget, men det er jo simpel vægtstangsteori, så det er heller
ikke særligt svært.

Det sværeste er nok at lave det sådan, at man relativt hurtigt kan tage
fjernbetjeningen af. Det skal laves med nogle ringsplitter eller andet, der
lynhurtigt kan løsnes uden brug af specieltværktøj. Det er i hvert fald min
mening, da det ikke kan nytte noget, at man ikke hurtigt kan løsrive båden
fra motoren ved et evt. uheld.

Men prøv at kigge rundt på andres motorer, og se, hvordan de har lavet det.
Med lidt teknisk snilde, så kan jeg ikke se det som et problem.

Det meste irriterende er i reglen, at gearhåndtaget er ret kort, og ofte
ikke til at forlænge umiddelbart. Så der skal skrues og bores lidt, hvis man
ikke nemt kan udskifte håndtaget.

Gassen kan du bruge et hvilket som helst chokerkabel fra en bil. Det behøver
ikke at være særligt avanceret, det er nok mere gearkablet, som skal købes
færdigt. Hvis man gider, så er det også nemt at lave sådan et kabel, hvis
det ikke skal slå ret mange buk, men ser man på timeprisen, så er det nok
nemmere at købe et nyt i stedet for at drøne rundt efter stumper. Jeg vil
mene, at det kan laves for under 2000,- Et 2.0 mtr. telefex kabel koster
f.eks. kun 230,- det er alle de andre ting, der koster. Selve kablerne
koster næsten intet...

Det allerdyreste er geargashåndtaget, de koster en bondegård. Jeg har haft
båd med seperat gas/gear, så jeg kan rigtigt godt lide disse i stedet for de
kombinerede.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-04-05 22:44

Jeg har allerede teleflex håndtag og kabler og en motor der er bygget om.
Jeg har bare fået tilbudt en anden motor der ikke er bygget om.

Den er rimelig ny, så jeg er ikke så meget for at lave for meget "Georg
Gearløs" på den. Den er konstrueret lidt anderledes end den gamle (har fx
gearet i håndtaget og ikke på en lille arm som de gamle), så det passer ikke
umiddelbart over på den nye.

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-04-05 22:51

> [...]

> Gearløs" på den. Den er konstrueret lidt anderledes end den gamle (har fx
> gearet i håndtaget og ikke på en lille arm som de gamle), så det passer

Det er nok motorer over en vis størrelse, der er beregnet til fjernstyring.
Jeg er jo ret sikker på, at du ikke sejler med mere end 9,9 hk, så det er
ikke sikkert, at den overhovedet er forberedt til det.

Men laver man tingene ordentlig og forsvarligt, så er der da ikke noget
forgjort i at lave ændringer.

Har du undersøgt om det kan laves/købes originalt?

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-04-05 22:52

Nej det må jeg lige prøve i morgen.

Både den nye og gamle er 8hk. Det på den gamle ser meget originalt ud.

Bjarke

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

snip