Hvilken olieprocent til min Mariner?
Fra : Martin [5220]

Dato : 26-04-05 18:32

Hvilket forhold skal benzin/olie have til min 40 hk Mariner Magnum, 4-cy.
2-takt fra '95.

Jeg regner selv med 2%

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-05 21:10

"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilket forhold skal benzin/olie have til min 40 hk Mariner Magnum, 4-cy.
> 2-takt fra '95.
>
> Jeg regner selv med 2%

Jeg vil tro det er 2% som du selv skriver, men send en mail til
mail@ketneroutdoor.dk (den danske importør) incl. et motornr. som du kan
finde på motoren, så kan de fortælle dig det helt præcist!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-04-05 23:27

"Mikkel" <-> skrev

> Jeg vil tro det er 2% som du selv skriver, men send en mail til
> xxxxl@ketneroutdoor.dk (den danske importør) incl. et motornr. som du kan

Det er vel nok pænt af dig at poste deres mailadresse umaskeret i
nyhedsgrupperne, så de nu får masser af spam!

Du er jo selv opmærksom på spamproblematikken i og med, at du ikke følger de
gældende regler om at have en gyldig mailadresse, så du kender
tilsyneladende selv til problemet!

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-05 13:11

Selvom det er lidt OT, tror jeg nogle af os newbees har brug
for lidt mere information om henvisninger til websites i
nyhedsgruppen.

Gælder den maskering, du taler om, man bør indbygge, kun
e-mail-adresser eller skal man også undgå at henvise til
umaskerede hjemmesider - a la aldi, netto, shipøhoj, garmin,
clausv osv.? Jeg kan ikke umiddelbart se problemet i - som
f.eks. i dette tilfælde at henvise til
"wowow.ketneroutdoor.dk" - men er det det, der står foran
snabela'et, der er problemet? Er der en 'autoriseret' måde
at maskere e-mail-adresser på?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en
meddelelse

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-04-05 13:49

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

> [...]
> "wowow.ketneroutdoor.dk" - men er det det, der står foran
> snabela'et, der er problemet? Er der en 'autoriseret' måde

Der er intet galt i at henvise til hjemmesider, når bare man følger
netikettens regler. Dvs, at man som hovedregl ikke må have lod eller del i
det firma, som der henvises til. Så der er ingen problemer med at henviser
til hjemmesider.

Men hensyn til at bringe mailadresser i nyhedsgrupperne, så er det ikke god
tone at poste andre folks adresser, uden at maskere dem, også selv om det er
adresser, som er blevet offenliggjort på en _hjemmeside_. Det er, fordi der
er tale om to helt *forskellige* systemer.

99,9% af alle spammere henter mailadresser i nyhedsgrupperne, fordi man
simpelthen bare henter et gratis program, indtaster adressen på en
newsserver, hvorefter programmet selv går *samtlige* indlæg og deres headere
igennem på serveren og derefter laver en lang liste med alle de
mailadresser, den har fundet.

Så nemt er det at høste mailadresser i en nyhedsgrupperne!

Det er 100% gratis, og der er masser af programmer til fri afbenyttelse...

Derimod er det langet mere besværligt at høste mailadresser fra en
hjemmeside, fordi det involverer mange flere mande ressurser og nogle andre,
knapt så snedige programmer, og målet står slet ikke i forhold til udbyttet.
Samtidig ved spammerne også, at de i nyhedsgrupperne hovedsagligt får fat i
private folk.

Så skal man poste andres mailadresse i et indlæg, så skal man gøre det på en
måde, så adressen ikke umiddelbart kan høstes af en robot. Hvordan man gør,
er der ingen regler om, men det er jo noget som er ganske nemt, og man skal
jo blot tilføje et par ekstra ord i sit indlæg, når man skriver det. det
kræver jo ikke mange forklaringer...

Når jeg netop påpeger det overfor Mikkel, så er det jo lige præcis, fordi
han selv er yderst opmærksom på problemet med spam, i og med, at han har
fjernet sin egen mailadresse i headeren for ikke at få spam. Derfor synes
jeg ikke, det var særligt pænt gjort over for Ketner. Det havde kun taget
Mikkel ca. to sekunder at sætte noget ind i adressen, så den ikke var
brugbar!

Den tid, Kentner nu skal bruge på at sortere og gennemgå spam, havde været
bedre anvendt på at svare på kundehenvendelser!

Så er der sikkert nogen som vil sige, at de sikkert ville modtage spam på
adressen alligevel, men nope!

Mailadressen optræder ikke på googlegroups eller andre offentlige
nyhedsservere overhovedet, før Mikkel offentliggjorde adressen...

Man kunne jo f.eks. gøre sådan nospamnews@fjern.tersgov.dk eller
nospamnews.slet.dette.@tersgov.dk eller noget helt andet. Man skal blot
undlades at bruge paranteser og andre "ulovlige" tegn, fordi det kan
robotterne selv finde ud af at fjerne. De er så kloge, at de kan
programmeres til at fjerne alt det, som står mellem de "ulovlige" tegn,
f.eks.:
nospamnews(sletmig)@tersgov.dk osv..

Min egen mailadresse er ikke maskeret, den er helt gyldig, men spammerne og
deres robotter er så dumme, at de tror, at hvis de bare fjerner "nospam" så
har de en valid mailadresse, men det har de bare ikke!

Jeg får ca 3-4 spammails om måneden, mens adressen uden nospam som
naturligvis afviser alt, har tonsvis af forsøg på at modtage mails....

Sluttelig kan jeg opfordre newbees til at kigge rundt på www.usenet.dk Der
er masser af god information...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-04-05 14:00

> [...]

> robotterne selv finde ud af at fjerne. De er så kloge, at de kan
> programmeres til at fjerne alt det, som står mellem de "ulovlige" tegn,

Man skal naturligvis heller ikke bruge de mest åbenlyse ord, såsom nospam,
remove, delete, fjern mig osv. Alle de programmer, spammerne bruger til at
høste -emailadresser med, har muligheder for at intaset ord, de så
automatisk selv kan søge efter i mailadresserne, som de så fjerner**. Så
hvis man vil spamsikre sin mailadresse, så vælg noget, som ikke er helt
åbenlyst, men som alligevel indikerer, at der er tale om en spamsikring.

** Det er jo lige præcis det faktum, jeg driller spammerne med

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-05 14:27

OK - det lettede på min forståelse af problemet ... jeg er
selv begyndt at få en fandens masse spam (20-30 om dagen),
og har ikke før nu forstået, hvorfra de kommer: Jeg startede
med at gå i nyhedsgrupper med min 'normale' mailadresse ...
så det er vel forklaringen ... se min afsluttende replik ...

> [...]
> naturligvis afviser alt, har tonsvis af forsøg på at
> modtage mails....
>
> Sluttelig kan jeg opfordre newbees til at kigge rundt på

Ja, det er masser af information, men jeg synes ikke der
står ret meget om netop dette med, at man ikke skal bruge
sin 'rigtige' e-mail-adresse ... eller også har jeg ikke
fundet det ...

Fra : Lars Kristensen

Dato : 27-04-05 23:37

Flemming Torp wrote:
> [...]
> med at gå i nyhedsgrupper med min 'normale' mailadresse ...
> så det er vel forklaringen ... se min afsluttende replik ...

Både ja og nej. Min emailadresse til vigtige mails og til brug for
vennerne er desværre kommet i en spammers hænder. Hvordan ved jeg ikke
præcist, men jeg vil skyde på der findes en orm af en slags der høster
mailadresser på folks computer. Det er den eneste måde jeg kan se
hvordan de har fået fat i den. Jeg bruger ikke den mailadresse på www,
Usenet eller andet.

Lige som Claus har jeg også en fuldt fungerende mail i min header. Men
fordi den hedder spam tror mange mail harvesters at den er ugyldigt og
enten prøver at lave den om eller lader være med at indexere den. Der er
dog enkelte der bruger den til at sende spam på.

Men så er det jo godt der findes et program som spamassassin og Mozilla.
Jeg får ikke ret meget spam i min mailbox på trods af at min server
bliver bombarderet med tonsvis af det hver dag. Det er trist at man skal
bruge så mange rescourcer på noget så ligegyldigt. Det er utroeligt at
der overhovedet er nogen der køber alt det crap. Hvis jeg får en
spammail fra et firma vælger jeg aldrig at handle der. Hvis det er et
dansk firma, så ryger mailen videre til ombudsmanden tror jeg det er der
kører nogle sager i øjeblikket. Efter dansk lovgivning er det ulovligt
at sende uønsket reklame til folk (Jvf. markedsføringsloven §6a). Det
gælder også for undenlandske firmaer. Desværre er det bare møg
besværligt, for det første at finde dem og for det andet at hive dem i
en dansk retsal. De er dog også begyndt at køre nogle retssager i US.
Det er vist ikke småpenge de skal af med derover i erstatning. Så mon
ikke det dæmper det lidt?

Nå, vi er off topic her.

- Lars

Fra : Martin [5220]

Dato : 28-04-05 15:00

Og I er alle yderst velkomne til at stoppe jeres spam af min tråd.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 28-04-05 15:15

Martin [5220] wrote:
> Og I er alle yderst velkomne til at stoppe jeres spam af min tråd.

Dette forum du skriver i er Usenet. Det betyder der er ikke noget der
hedder din tråd. Du starter en tråd som så udvikler sig hen ad vejen. Du
kan ikke direkte styre hvad folk skriver og hvordan tråden udvikler sig.
Hvis tråden ændre emne er det god skik at ændre subject, hvilket er sket
på denne - ikke som jeg ville have gjort det, men skidt ...

At det der snakkes om så er OT er en helt anden snak og der burde måske
have været futtet over i den rigtige nyhedsgruppe. dk.admin.netikette
Den gruppe er desværre præget af mudderkastning og det er svært at få
konkrete svar uden at blive svinet til.

Du har fået et, set fra min side, fornuftigt svar på dit spørgsmål, så
du burde være glad. Der er tilsyneladende ikke nogen der er uenige eller
har andre råd så de har ikke svaret direkte på dit indlæg. Derimod har
Claus svaret Mikkel osv. Jeg kan ikke se du skulle have grund til at
være fornærmet.

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 17:19

En supplerende kommentar - fortsat lidt OT (i snæver
forstand)...

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> Dette forum du skriver i er Usenet. Det betyder der er
> ikke noget der hedder din tråd. Du starter en tråd som så
> udvikler sig hen ad vejen. Du kan ikke direkte styre hvad
> folk skriver og hvordan tråden udvikler sig.

Nej Gudskelov, det er jo det, der gør mediet spændende og
lærerigt ... men også problematisk ...

> Hvis tråden ændre emne er det god skik at ændre subject,
> hvilket er sket på denne - ikke som jeg ville have gjort
> det, men skidt ...

Som ret uerfaren vil jeg gerne have lidt tips hvad emneskift
angår ... Laver man en ny tråd?

> [...]
> nyhedsgruppe. dk.admin.netikette Den gruppe er desværre
> præget af mudderkastning og det er svært at få konkrete

Det synes jeg er et stort problem. For der er tilsyneladende
forskellige 'kulturer' i de forskellige nyhedsgrupper, og
det må være legitimt at rejse og drøfte den type problemer
inden for den eller de grupper, man abonnerer på. Går man
over i dk.admin.netikette 'drukner' man jo i verbale
slagsmål af værste skuffe - og det får man ikke meget ud af
.... En debat om, hvordan man vil 'tale' sammen' i en
specifik gruppe, er vel mest relevant i den pågældende
gruppe - og jeg synes debatform og -tone fungerer meget fint
i denne gruppe for tiden ...

> [...]
> ikke svaret direkte på dit indlæg. Derimod har Claus
> svaret Mikkel osv. Jeg kan ikke se du skulle have grund

Det er jeg enig i (*hvis* altså Martin er fornærmet ), og
jeg synes det er OK, at der gives mulighed for at drøfte de
problemer, der måtte dukke op i forbindelse med en debat om
et andet emne. Der er selvfølgelig en grænse, men jeg synes
vi skal passe på ikke at blive alt for intolerante og
smålige - og på den anden side undgå mudderkastning og
perfide personangreb ... som i mange af livets forhold: Ikke
for meget og ikke for lidt ...

Direkte/bevidste overtrædelser af væsentlige
'netiketteregler' skal naturligvis påtales - venligt og
bestemt!

Fra : Lars Kristensen

Dato : 28-04-05 23:23

Flemming Torp wrote:

> Som ret uerfaren vil jeg gerne have lidt tips hvad emneskift
> angår ... Laver man en ny tråd?

Det kan man gøre, men jeg ville ikke. Jeg ændre blot subject. Jeg kan
ikke huske hvad der står på usenet.dk om emneskift, men jeg ville skrive
noget i stil med:
[ny subject] (was: [gammel subject])
Således at man først ser det nye emne, men at man stadig kan se hvad det
er afledt af.

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 00:30

> [...]
> emneskift, men jeg ville skrive noget i stil med:
> [ny subject] (was: [gammel subject])
> Således at man først ser det nye emne, men at man stadig

OK - Først det nye emne og derpå hvad det oprindelige emne
var... jeg fik desværre byttet om ...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-04-05 18:32

"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> skrev

> Og I er alle yderst velkomne til at stoppe jeres spam af min tråd.

Der er ikke noget, der hedder din tråd!

Så skal du starte dine egen nyhedsserver med lukkede grupper.....

Det her er et frit forum.

FUT

Claus

Fra : MAXI-87

Dato : 28-04-05 21:15

> Det her er et frit forum.
> FUT
Hvis det er et frit forum, hvorfor er der så en der skal bestemme om
det skal FUTTES
Mærkelig holdning.
Hilsen
Hans

Fra : Steffen Skov

Dato : 29-04-05 15:38

"MAXI-87" <ho@net.dk> skrev i en meddelelse
> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis det er et frit forum, hvorfor er der så en der skal bestemme om
> [...]
Hvad betyder det der FUT?
Hilsen
Steffen

Fjern 1. & 2. ubekendt i adresse

Fra : MAXI-87

Dato : 29-04-05 15:45

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad betyder det der FUT?
Hej
det betyder, at hvis det ikke passer Claus at vi diskuterer
et emne, og han mener det ikke hører hjemme her, så kan
han sætte FUT til eksempelvis:
dk.admin.netetikette
så hvis du svarer på indlæg fremover, ender dit indlæg der
og ikke her i gruppen.
Det ynder Claus meget at gøre sig til herre over.
du kan få dit indlæg her i gruppen ved at trykke på
"besvar" og ændre adressen indlægget skal sendes til.
Hilsen
Hans

Fra : Steffen Skov

Dato : 29-04-05 16:08

> [...]
> du kan få dit indlæg her i gruppen ved at trykke på
> "besvar" og ændre adressen indlægget skal sendes til.

Gælder den kun Claus? Eller kan du også gøre det? Eller for den sags skyld
også mig?
Hilsen
Steffen

Fra : MAXI-87

Dato : 29-04-05 16:35

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Gælder den kun Claus? Eller kan du også gøre det? Eller for den sags skyld
> også mig?
Hej
det kan alle gøre - hvordan og hvorledes, aner jeg ikke - jeg syntes
det er noget crap at gøre, hvis man er utilfreds kan man jo bare forlade
tråden, selvfølgelig hvis det afspores med ukvemsord og groft mudderkastning
er det ok.
Men prøv at gå ind på dk.admin.netetikette
og læs.
Hilsen
Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-04-05 23:11

"MAXI-87" <ho@net.dk> skrev

> det kan alle gøre - hvordan og hvorledes, aner jeg ikke - jeg syntes
> det er noget crap at gøre, hvis man er utilfreds kan man jo bare forlade

Det er også den mest avancerede newsreader teknologi!

Man sætter FUT fordi netiketten forlanger det!

Men det ville nok være for meget at få dig til at forstå det i og med, at du
ikke giver en døjt for reglerne på usenettet!

FUT d.a.n

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-04-05 23:18

"MAXI-87" <ho@net.dk> skrev

> det betyder, at hvis det ikke passer Claus at vi diskuterer

Det er ikke spor overraskende, at du ikke holder dig tilbage med at
demonsterere dit åbenlyse manglende kendskab til basal netikette samt brugen
af nyjedsgrupper.

En ting er at være misinformeret eller bare uoplyst, noget andet er ikke at
gøre noget ved sin uvidenhed, og oven i købet skilte med sin hovedrystende
uvidenhed!

FUT d.a.n

Claus