On Error og Nothing?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 25-04-05 10:16

Hej NG.

I min kode har jeg
On Error GoTo errH
Dim obj as New Whatever
Set obj = Nothing
Exit Function
errH:
MsgBox "Oops!"

Men hvis nu der opstår en fejl, bliver obj jo ikke slettet. Eller sørger On
Error for at slette alle objekter?

Mvh
Stefan

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 25-04-05 13:04

I news:426cb483$0$79457$14726298@news.sunsite.dk,
skrev Stefan Kristensen <stefank@asg.com>:
> Hej NG.
>
> I min kode har jeg
> On Error GoTo errH
> Dim obj as New Whatever
> Set obj = Nothing
> Exit Function
> errH:
> MsgBox "Oops!"
>
> Men hvis nu der opstår en fejl, bliver obj jo ikke slettet. Eller
> sørger On Error for at slette alle objekter?

Variabler, som er lokale til en procedure (Sub eller Function), lever jo kun
så længe, som proceduren kører.

Men generelt hvis du har kode, som *skal* udføres i slutningen af
proceduren, uanset om du får fejl eller ej, kunne du jo gøre noget i retning
af sådan her

procClose:
Set obj = Nothing
Exit Function
errH:
MsgBox "Oops!"
Resume procClose

Jens Vestergaard (mailadr i dette indlæg er ikke gyldig!)
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 25-04-05 13:38

> Variabler, som er lokale til en procedure (Sub eller Function), lever jo
kun
> så længe, som proceduren kører.

Det mente jeg også. Men hvorfor sætter man så sine objekter til Nothing?
Hvis det er god skik at gøre det, hvorfor så ikke gøre det sin
fejlhåndtering?

Stefan

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 25-04-05 13:55

I news:426ce3f0$0$79464$14726298@news.sunsite.dk,
skrev Stefan Kristensen <stefank@asg.com>:
> Det mente jeg også. Men hvorfor sætter man så sine objekter til
> Nothing? Hvis det er god skik at gøre det, hvorfor så ikke gøre det
> sin fejlhåndtering?

Det er jo ikke sikkert, at fejlhåndteringen afslutter proceduren. Der kan jo
f.eks. være en 'Resume Next' , så der stadig er brug for
objekt-referencen - og der kan være objektvariabler med længere levetid end
den specifikke procedure, fejlhåndteringen gælder.

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 25-04-05 14:09

> [...]
end
> den specifikke procedure, fejlhåndteringen gælder.

Ok. Tak for forklaringen.

MVh
Stefan

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 25-04-05 16:08

Stefan Kristensen skrev:
> Dim obj as New Whatever
> Set obj = Nothing

Bemærk at når du bruger "New" i forbindelse med Dim (må normalt frarådes),
så betyder det at et objekt automatisk bliver oprettet blot du refererer
til variablen (når variablen er Nothing, altså).

Det klassiske eksempel er:

If obj Is Nothing Then...

Med din Dim vil svaret _altid_ være False!

-------
Tomas

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 25-04-05 19:58

> [...]
>
> Det klassiske eksempel er:
>
> If obj Is Nothing Then...
>
> Med din Dim vil svaret _altid_ være False!

Hey! Jeg lærte noget i dag også

Mvh
Stefan