Ny speedbåd
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 24-04-05 17:48

Hej jeg har lige fået fingrene i en bette speedbåd som jeg har lidt
spørgsmål om.

Motoren er en Mercury 20 HK. Den har både el og snor-start (el-starten er
dog taget fra af en eller anden grund. Den ser ud til at have nogle år på
bagen men snurrer i øvrigt fint.

Jeg tænkte på om man kan finde en manual eller noget på nettet?

Den sidder på en 9 fods båd så den er jo temmeligt stor til sådan en lille
en. Nå jeg "smider" den i vandet synes jeg godt nok at den "hænger" en del
med røven (pga vægten)

Skal sådan en gøre det? Jeg går ud fra at det er meningen at den skal
plane - men risikerer jeg når jeg gir den lidt at leve af at røven går under
vand på den?

Motoren er spændt på en 36mm krydsfiner-plade som ikke ser for fin ud, så
den ville jeg gerne skifte. Hvor køber jeg så tyk finer-plade?

Og til sidst: Jeg skal da ikke have speed-båds kort til den vel?

Fra : Hobi

Dato : 24-04-05 18:14

"Martin / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> en. Nå jeg "smider" den i vandet synes jeg godt nok at den "hænger" en del

Det gør de ofte.

> Skal sådan en gøre det? Jeg går ud fra at det er meningen at den skal
> plane - men risikerer jeg når jeg gir den lidt at leve af at røven går
> under
> vand på den?

Motoren vil sandsynligvis skubbe så meget på bagenden, at den sejler fra
vandet.
Jeg har selv en optimistjolle, som er monteret med en 10 HK. Når man starter
med den, står den 45 grader i forhold til vandet, og bagenden er faktisk
under vand, men på grund af fremdriften, når det ikke at løbe indenbords.

> Motoren er spændt på en 36mm krydsfiner-plade som ikke ser for fin ud, så
> den ville jeg gerne skifte. Hvor køber jeg så tyk finer-plade?

På en tømmerhandel ?? Husk at det skal være vandfast.

> Og til sidst: Jeg skal da ikke have speed-båds kort til den vel?

Det skal du ikke. Det burde være nødvendigt, men det er det ikke, da båden
ikke er over 14 fod.

Mvh
Hobi

Fra : Henning

Dato : 24-04-05 18:15

On Sun, 24 Apr 2005 18:48:03 +0200, "Martin / Fårevejle"
<Jadahva@SPAMhotmail.com> wrote:

> [...]
>den ville jeg gerne skifte. Hvor køber jeg så tyk finer-plade?
>
>Og til sidst: Jeg skal da ikke have speed-båds kort til den vel?

Længden i meter i anden potens +3; max 6kw motor. For at omregne til
HK ganges med 1,36. Dvs. har din båd mere end 8HK skal du have
speedbådscertifikat.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 24-04-05 18:27

> Længden i meter i anden potens +3; max 6kw motor. For at omregne til
> HK ganges med 1,36. Dvs. har din båd mere end 8HK skal du have
> speedbådscertifikat.

Hmm det skal jeg da ikke ifgl:

http://www.k-marine.dk/speedbaadskoerekort/default.htm

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-04-05 23:12

> Hmm det skal jeg da ikke ifgl:
>
> http://www.k-marine.dk/speedbaadskoerekort/default.htm

Har du checket hvor stor en motor båden er godkendt til?

mvh
JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 25-04-05 00:41

> Har du checket hvor stor en motor båden er godkendt til?

Ik sårn lige....

Hvordan gør man det?

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 25-04-05 07:16

> Ik sårn lige....
>

> Hvordan gør man det?

Et sted på jollen sidder der sikkert en lille plade, hvorpå står type,
model, anbefalet max hk osv... den sidder typisk bagerst på jollen. Du må
lede lidt, for producenternes opfindsomhed kender ingen grænser for
placering af dette lille blikskildt.

Mvh
Leon

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 25-04-05 21:32

> [...]
> model, anbefalet max hk osv... den sidder typisk bagerst på jollen. Du må
> lede lidt, for producenternes opfindsomhed kender ingen grænser for

Hmmm... det kan jeg godt nok overhovedet ikke se nogen steder.

Men til alm oplysning var jeg på den første prøvetur i dag og den sejler
ganske enkelt forrygende.

Det bedste stykke "legetøj" jeg nogensinde har ejet og så for kun 3000,-

Man griner jo hele vejen!

Fra : BJ

Dato : 25-04-05 21:36

"Martin / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Man griner jo hele vejen!

Kan man også grine med åben mund på havsens bund..?..;)

Jeg håber du har redningsvest og overlevelsesdragt på, mens morskaben går
for sig i denne (vand-)kolde tid.

--
Bjørn J.

--
Bjørn J.

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 26-04-05 00:03

> Jeg håber du har redningsvest og overlevelsesdragt på, mens morskaben går
> for sig i denne (vand-)kolde tid.

Overlevelsesdragt kan jeg så ikke prale af.

Men så længe jeg ikke "kender" båden 100% skal jeg ikke mere end 100m ud -
så det går nok med redningsvesten...

Fra : Brian S Jensen

Dato : 26-04-05 05:21

> Overlevelsesdragt kan jeg så ikke prale af.
>
> Men så længe jeg ikke "kender" båden 100% skal jeg ikke mere end 100m ud -
> så det går nok med redningsvesten...

Jeg ville nødigt svømme 100m i vandet på denne årstid - det er faktisk ikke
ret mange minutter man kan være i vandet ved de temperaturer

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 24-04-05 18:29

Citat_

For førere af planende fritidsfartøjer under 4 m gælder, at man skal have
"speedbådskørekort" hvis motoren er over 19 kW (25,8 hk).

- Og min motor er "kun" på 20 og den er også UNDER 4 meter

Fra : BJ

Dato : 24-04-05 18:39

"Martin / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> - Og min motor er "kun" på 20 og den er også UNDER 4 meter

Det ville dæleme også være en lang motor under alle omstændigheder..

--
Bjørn J.

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 24-04-05 18:52

> Det ville dæleme også være en lang motor under alle omstændigheder..

;)

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 24-04-05 20:24

> Den sidder på en 9 fods båd så den er jo temmeligt stor til sådan en lille
> en. Nå jeg "smider" den i vandet synes jeg godt nok at den "hænger" en del
> med røven (pga vægten)

Hvis det er en grøn Jante, så kunne det godt være en jeg lavede i mine unge
"gale" dage, jeg er ret sikker på at en 9fod ikke er godkendt til mere en ca
7.5hk, den nappede uden problemer både med både 60 og 70hk men den var
ikke helt stabil, man skulle være påpaslig med hvor hurtig man gav gas og
tog farten af, ellers blev den bord fyldt.
Men den kunne trække solo-ski , dvs op på 2 og smide den ene.

> Skal sådan en gøre det? Jeg går ud fra at det er meningen at den skal
> plane - men risikerer jeg når jeg gir den lidt at leve af at røven går
under
> vand på den?

Ja det er jo Newtons om tyndekraft og også en del om båden konstruktion
og bæreevne.

> Motoren er spændt på en 36mm krydsfiner-plade som ikke ser for fin ud, så
> den ville jeg gerne skifte. Hvor køber jeg så tyk finer-plade?

I dit lokale trælast (vandfast krydsfiner), du kan med fordel give den et
par gange lak, inden montering.

> Og til sidst: Jeg skal da ikke have speed-båds kort til den vel?

Det er der vist ikke den store tvivl om. JA

Men jeg ville nok også lige finde ud af om den jolle overhoved må have sådan
en stor motor på !!, det er jo bare sådan rent forsikringsmæssigt.

Mvh
Leon