VBA: liste alle CD/DVD drev i Combo
Fra : Cifly

Dato : 24-04-05 17:22

Hej NG

Er der nogen der kan hjælpe mig med en kode til følgende:

Når frm1 loader, skal combo1 liste alle de CD/DVD drev der er tilsluttet
computeren.

Vh Cifly

Fra : Per

Dato : 24-04-05 20:20

Cifly < "Cifly" <clauss"nospam"@postkasse.net> > skrev følgende:

> [...]
>
> Er der nogen der kan hjælpe mig med en kode til følgende:
>
> Når frm1 loader, skal combo1 liste alle de CD/DVD drev der er tilsluttet

Hej Cifly,

Det kan kodes på flere måder, - men en af måderne kunne være:

Private Sub Form_Load()
CheckDriveList
End Sub

Sub CheckDriveList()
On Error Resume Next
Dim fs, d, dc
Set fs = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set dc = fs.Drives
For Each d In dc
If d.drivetype = 4 Then Combo1.AddItem d.driveletter
Next
On Error Goto 0
End Sub

Scripting.FileSystemObject er forøvrigt et kanongodt info-værktøj, som
kan vise praktisk taget alt vedr. drev og filesystemer.

Per

Fra : Cifly

Dato : 25-04-05 09:02

"Per" <Jensenp@Hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Scripting.FileSystemObject er forøvrigt et kanongodt info-værktøj, som
> kan vise praktisk taget alt vedr. drev og filesystemer.

Ahh, det fungerer perfekt. Takker for assistancen

Iøvrigt; er der mon mulighed for, at jeg må kontakte dig på msn/email ved
fremtidige problemer? - Det kan være hurtigere og lettere.

Ellers er det helt ok, hvis du foretrækker at svare her istedet.

Takker!

Cifly

Fra : Gert Krabsen

Dato : 25-04-05 11:06

Mon, 25 Apr 2005 10:02:24 +0200, Cifly <clauss"nospam"@postkasse.net>
skrev:

> [...]
> fremtidige problemer? - Det kan være hurtigere og lettere.
>
> Ellers er det helt ok, hvis du foretrækker at svare her istedet.

Nu er det heldigvis svært for vi andre at læse jeres private
mail-korrespondance. Og dermed tilsvarende svært at lære af det - eller
deltage med løsningsforslag.

Det er vel det, der er meningen med gruppen

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Cifly

Dato : 25-04-05 09:17

> [...]
>
> Scripting.FileSystemObject er forøvrigt et kanongodt info-værktøj, som
> kan vise praktisk taget alt vedr. drev og filesystemer.

Hvad så, iørigt, med størrelsen på mapperne samt navnet på selve CD/DVD i
drevet. - Ka du klare den?

Fra : Per

Dato : 25-04-05 18:10

> [...]

> "Per" <Jensenp@Hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad så, iørigt, med størrelsen på mapperne samt navnet på selve CD/DVD i

Hej Cifly,

Nu ved jeg jo ikke, hvilken form for projekt, som du har gang i, og jeg
er derfor ikke helt klar over, hvad du mener med "mapperne" - vil du
vise størrelsen på de enkelte mapper i en combobox eller vil du lave din
egen Stifinder eller .... ?

Med hensyn til størrelse på drevets kapacitet og evt. navn på CD/DVD'en
kan du skrive følgende:

Combo1.AddItem d.driveletter & ": " & Format(d.totalsize, "###,###,###,
###") & " Bytes " & " - " & d.volumename

Vær opmærksom på, at de fleste audiocd'ere og DVD'er formentlig vil vise
en kapacitet på 0 bytes.

Du kan også lave et Break-punkt i linien "For Each d In dc" og dernæst
lave en Watch på variablen "dc". Så kan du på en nem måde se alle de
oplysninger, som Scripting.FileSystemObject indeholder.

Skal du ind og have fat i den type oplysninger, som f.eks.
brænderprogrammet "NERO" kan udlæse - ja så bliver jeg dig svar skyldig
- men jeg gætter på, at vi så skal have fat i noget API-halløj.

Go' fornøjelse med projektet.

PS ! Og nej - jeg svarer kun her i NG'en (for måske er der andre, som
gerne vil give deres besyv med)

Per

Fra : Cifly

Dato : 26-04-05 06:52

> [...]
>
> Go' fornøjelse med projektet.
>
> PS ! Og nej - jeg svarer kun her i NG'en (for måske er der andre, som

Det er bare helt i orden. Sommetider er det bare lettere, at have kontakt
med en støtte. Men synspunktet deler jeg for så vidt også - det gør vi bare.

Nu er jeg imidlertid gået over til VB. Det er godt nok længe siden jeg har
programmeret her, men de allerede eksisterende koder, er jo nogenlunde de
samme.

Nu er der så bare dukket et problem op: ved indlæsning i textbox, skrives
mappernes navne i en lang smøre (Mappe1Mappe2Mappe3...) trods at Multiline
er True og chr(13) i koden. Jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor det sker,
kan du/i?

Mit projekt er såmænd ikke så stort. Jeg skal bruge printet af mapper, til
bagsiden på mine backup cd'er. Ved at lave en lille app. er jeg fri for at
indtaste det i hånden. Endvidere kan jeg trække forskellige oplysninger ud,
hurtigere og nemmere end hvis jeg selv skulle undersøge det i Stifinder.

Resultatet skulle gerne blive, at printet inkl. størrelse etc. suppleres med
et auto setup af cover, så det bare er lige til at udskrive.

Cifly

Fra : Per

Dato : 26-04-05 20:23

Cifly < "Cifly" <clauss"nospam"@postkasse.net> > skrev følgende:

<snip>

> [...]
> er True og chr(13) i koden. Jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor det sker,
</snip>

> Cifly

Hej Cifly,

Forinden jeg svarer kunne jeg godt tænke mig at se den del af din kode,
hvor du udlæser mapperne til en textbox.

Men jeg gætter alligevel på, at du skal bruge vbcrlf (svarer til Enter +
ny linie) istedet for chr(13)(som kun svarer til Enter)

Per

Fra : Cifly

Dato : 27-04-05 11:23

> [...]
>
> Men jeg gætter alligevel på, at du skal bruge vbcrlf (svarer til Enter +
> ny linie) istedet for chr(13)(som kun svarer til Enter)

Du havde ret. Det fungerer med vbcrlf. Takker.

Private Sub Form_Load()
mypath = drev ' Set the path.
myname = Dir(mypath, vbDirectory) ' Retrieve the first entry.
Do While myname <> "" ' Start the loop.
' Ignore the current directory and the encompassing directory.
If myname <> "." And myname <> ".." Then
' Use bitwise comparison to make sure MyName is a directory.
If (GetAttr(mypath & myname) And vbDirectory) = vbDirectory Then
Txtresult.Text = Txtresult.Text & vbCrLf & myname ' Display
entry only if it
End If ' it represents a directory.
End If
myname = Dir ' Get next entry.
Loop
LblResult.Caption = "Følgende mapper blev fundet på drev " & mypath
End Sub

Er du frisk på én mere? - Ved indlæsning, indsættes i starten en blank linie
og herefter mapperne. Hvor stammer den blanke linie fra?

Cifly

Fra : Per

Dato : 27-04-05 19:36

> [...]

> Er du frisk på én mere? - Ved indlæsning, indsættes i starten en blank linie
> og herefter mapperne. Hvor stammer den blanke linie fra?

Hej Cifly

Denne linie:
Txtresult.Text = Txtresult.Text & vbCrLf & myname ' Display

skal du ændre til:
Txtresult.Text = Txtresult.Text & myname & vbCrLf ' Display

da du ellers vil starte med at lægge et linieskift ind som det første i
textboxen.

Per

Fra : Cifly

Dato : 27-04-05 19:42

> [...]
> Txtresult.Text = Txtresult.Text & myname & vbCrLf ' Display
>
> da du ellers vil starte med at lægge et linieskift ind som det første i

Hoold op, hvor er jeg blind. Du kender det garanteret, at man ser sig blind
på ét sted og ser så ikke den snublende nære fejl. Nå, men takker ....
Igen.