Arne Keller og kablingsterminolog
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-05-01 19:52

I denne gruppe blev jeg opmærksom på en term for patch-kabler vedr.
"stranded" og "solid". En sælger skriver at han har utp-kabler cat.5.
"solid" hhv. "stranded" kabler til salg.
Indtil da var jeg overbevist om, at man kun benyttede disse termer til
coaxial-kabler - så det er nyt for mig.
Kender du forklaringen?

Arne H. Wilstrup

Fra : Arne Keller

Dato : 26-05-01 19:59

Hej Arne

"Arne H. Wilstrup" <arne.h.wilstrup@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> "solid" hhv. "stranded" kabler til salg.
> Indtil da var jeg overbevist om, at man kun benyttede disse termer til

Det tror jeg

Da disse termer ikke er standardiserede og nedskrevne er de jo til dels
udsat for producenters forskellige opfattelser.

Som jeg ser det:
"Solid" er normalt stift installationskabel opbygget af en enkelt
kobbertråd.
"Stranded" er halvstift installationskabel, som blandt andet anvendes til
"zone wiring" fra transission point til udtag i f.eks en nedføringsstav.
Hver leder er normalt opbygget af 7 enkelttråde. Denne betegnelse anvendes
dog ofte om patchkabler.
"Patchcord" er blødt kabel som anvendes til bevægelige kabler.

--

Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-05-01 20:11

"Arne Keller" <arne.keller@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
anvendes
> dog ofte om patchkabler.
> "Patchcord" er blødt kabel som anvendes til bevægelige kabler.

Tak skal du have for et godt svar! Jeg tænkte det jo nok.
--
ahw