Wankelmotor i både?
Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-04-05 21:10

Er der nogen, der har spekuleret over, hvorfor man ikke producerer
bådemotorer efter wankelprincippet?

En wankelmotor laver dels ingen irriterende vibrationer eller nævneværdig
larm, og den giver næsten en dobbelt så stor effekt i forhold til en
ottomotor i samme størrelse.

Før i tiden anså man dem for ustabile, men med moderne teknik er det ikke
længere et problem, og de bruges da også på bl.a. flyvemaskiner.

Konstruktionen er jo genial, i og med, at man ikke har et stempel, som mere
eller mindre bremser sig selv som en ottomotor jo gør.

Det er egentligt underligt, at der ikke er forsket mere i at producere
bådemotorer efter wankel princippet, når man tænker på, at de egenskaber,
motoren giver, netop er væsentligt i en lille båd......

Claus

--
Søsætning & Bådtransport!
Bådebygger Søren Schlichter

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 20-04-05 21:31

> Er der nogen, der har spekuleret over, hvorfor man ikke producerer
> bådemotorer efter wankelprincippet?

Tror det er ret simpelt, drift økonomi og især vedligeholdelse.
De kan simpel hen ikke holde... sådan en roterende 3-kant med "stempelringe"
på hjørner og begge flader, bliver slidt for hurtigt

Men fidusen med minimal plads forbrug, perfekt balanceret og hk er ellers
genial

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-04-05 10:16

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev

> Tror det er ret simpelt, drift økonomi og især vedligeholdelse.
> De kan simpel hen ikke holde... sådan en roterende 3-kant med
"stempelringe"
> på hjørner og begge flader, bliver slidt for hurtigt

Men i dag er det jo muligt at lave meget nøjagtige foringer, ligesom man har
materialer, som er meget slidstærke. Økonomien er næppe en faktor, jeg havde
i firserne en Mazda RX 3, og den var ikke speciel sulten, selv om den var på
140 hk...

> Men fidusen med minimal plads forbrug, perfekt balanceret og hk er ellers
> genial

Netop, og det er sikkert også derfor, at man er begyndt at bruge dem i
flyvemaskiner..

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-04-05 21:54

I biler har de ikke slået an pga af høj produktionspris. Mon ikke det også
diskvalificerer dem til både ?

Iøvrigt kan man jo ikke (mig bekendt) lave dem til diesel, der er sejlerne
foretrukne brændstof.

Bjarke

Fra : Lars Kristensen

Dato : 20-04-05 23:45

Bjarke Christensen wrote:

> I biler har de ikke slået an pga af høj produktionspris. Mon ikke det også
> diskvalificerer dem til både ?

Tja, Mazada bruger dem da i RX-7 og RX-8 i flg. nedenstående link.
Produktionsprisen er vel høj primært fordi der ikke bliver produceret
flere. Man skulle alt andet lige mene at en motor med væsentlig færre
bevægelige dele ville være nemmere og billigere at producere,
vedligeholde og reparere.

> Iøvrigt kan man jo ikke (mig bekendt) lave dem til diesel, der er sejlerne
> foretrukne brændstof.

Tja, de både jeg sejler med, og som har motor, sejler på benzin. Det der
skræmmer mig mest i den forbindelse er hver gang jeg står nede på tanken
og skal hive mit dankort op af pungen ...

Til dem der gerne vil have en introduktion til hvorledes en wankel motor
virker kan kigge her:
http://auto.howstuffworks.com/rotary-engine.htm

- Lars

Fra : Jacob

Dato : 21-04-05 00:02

en wankelmotor vil kræve en gearkasse. de arbejder ved forholdsvist høje
omdrejninger. De kan laves i diesel men et hit er det ikke. diesel har
højere komprision og brænder langsommer. så indtil at man har løst problemet
med at en wankel slides ufatteligt hurtigt vil det være rentabelt.
ellers kunne du jo prøve at få fingre i en brugt turbine fra en helikopter.
de yder godt og vejer lidt. sådan en 400hk ting burde kunne stoppes ned i en
lille jolle.

Mvh Jacob

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-04-05 10:25

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev

> en wankelmotor vil kræve en gearkasse. de arbejder ved forholdsvist høje
> omdrejninger. De kan laves i diesel men et hit er det ikke. diesel har

Alle bådmotorer har jo i forevejen en reduktionsgearkasse, så det kan ikke
være et problem.

En wankelmotor behøver ikke nødvendigvis at køre med højere omdr. Min mazda
lå typisk 5-6000 omdr.

Claus

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 21-04-05 11:50

> En wankelmotor behøver ikke nødvendigvis at køre med højere omdr. Min
mazda
> lå typisk 5-6000 omdr.

Det er rigtigt, men de yder ikke rigtigt før de runder 6-12000 omdr. alt
efter type
Problemet med materialet er at hvis den skal være let, skal den laves af alu
og belægges med en type hårdforkromning eller keramik. Temperaturen i en
Wankel motor er ca. 2½ gange så høj, det skyldes at den har 3
indsug/kompration/tænding på 1 omgang, hvor en alm motor jo er 2 omgange om
bare 1 cyclus.
Altså en wankel arbejder 6 gange så hårdt.
På et Wankel stempel er 12 ringe på siderne og 6 på diameteren inkl "fjedre"
Et massivt stykke alu i ø200x500mm ændre sig 0.1mm ved en temp ændring på
5gr., så der er ikke bare lige at lave.

Og da den kører med de højeomdr. kommer rotationshastigheden over hvad olie
kan smøre/bære (ca 400mm pr sek, hvis jeg husker rigtigt) under friktion,
slides de typist på 70000km ved alm brug, hvor den skal have nye ringe og
pakkes om.
Det samme glæder jo turbo, kompressor og G-lader, de høje omdr. slider på
dem.

En anden ting.. sådan en gammel Wankel uden ventiler, er det en 2takter,
3takter eller 4takter !!!
tja.. 3 i 1, stempel og ingen ventiler !!!!

(lidt historie om Felix Wankel http://www.wankel.dk/felix.htm)

Mvh
Leon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-04-05 10:22

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> I biler har de ikke slået an pga af høj produktionspris. Mon ikke det også
> diskvalificerer dem til både ?

Det er kun et spørgsmål om udvikling og tilpasning af produktionen. Mazda
har jo lavet dem i mange år, og endda vundet et lemant løb med en
wankelmotor.

> Iøvrigt kan man jo ikke (mig bekendt) lave dem til diesel, der er sejlerne
> foretrukne brændstof.

Det er naturligvis rigtigt, bare ikke, når vi taler påhængsmotorer.

Det, jeg synes, der er højst besynderligt er, at man i dag bruger motorer,
der bygger på et over 100 år gammelt princip, og som endda langt fra er
optimalt.

Der er jo næsten ikke udviklet ret meget på stempelmotoren, hvis vi
sammenligner med alle andre teknologier?

Det er jo pløkåndsvagt...

Claus

Fra : bentp

Dato : 24-04-05 20:15

> [...]
> optimalt.
>
> Der er jo næsten ikke udviklet ret meget på stempelmotoren, hvis vi
> sammenligner med alle andre teknologier?

Det får du ret i, det er meget mærkeligt. Der findes vist en del
konspirations-teorier hvor olieselskaberne beskyldes for at tilbageholde en
masse om netop forbrændings-motorer. Men det er nok mest fantasi...?

Mvh
Bent

Fra : BJ

Dato : 24-04-05 20:25

KLIP

> Er der nogen, der har spekuleret over, hvorfor man ikke producerer
> bådemotorer efter wankelprincippet?

Nææhh ... ikke videre, men er da lidt om det:

http://www.der-wankelmotor.de/Wasserfahrzeuge/Wasser_NSU/wasser_nsu.html

http://www.monito.com/wankel/marine.html

http://www.freedom-motors.com/

http://www.boating-1.com/94/wankel-marine-engines.html

--
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 24-04-05 20:30

KLIP

Denne her er vel den mest interessante:

http://www.rothor.com

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-04-05 20:40

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Denne her er vel den mest interessante:

Ja, mon ikke!

750 HK!
Og det kun med 160 kubik tommer....!!
Og vægten: under 300 kg!!

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde

Fra : BJ

Dato : 24-04-05 20:47

Her er lidt mere lækkerier:

http://www.der-wankelmotor.de/Entwicklungen/entwicklungen.html

--
Bjørn J.

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 24-04-05 21:07

> Og det kun med 160 kubik tommer....!!

Så vildt er det altså heller ikke, 160cui er jo 2624ccm. det jeg syntes var
vildt, tænkt at det er en del år siden, er de 14.000omdr.... damn.
I dagens verden ser man tit 500hk på 2 liter, som er en pæn tuning.

Voldtuning er en v8'er 8.2L med 6000hk
0-100 på ca. 0,5 sek., 0-421 km/t på ca. 3,16 sek. på 200M (1/8 mil)
Tophastighed på 1/4 mils (402m) 0 til 511 km/t på 4,64 sek.

Europas hurtigste mand (Kim Reymond ) bor i øvrigt i Odense

video: http://www.framefactory.dk/video/464.asf

Mvh
Leon

Fra : BJ

Dato : 24-04-05 21:13

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Voldtuning er en v8'er 8.2L med 6000hk

Det ville jo kræve indtil flere kamre i en Wankel at nå op på 8,2 liter.

Wankels største problem, er et enormt benzinforbrug i eks. bykørsel trods
dens lidenhed.

Holdbarhedsmæssigt giver der vist 300.000 km fabriksgaranti på møllen.

Hvis den blev mere udbredt, ville den slå bunden ud af samtlige
motorfabrikanter..

--
Bjørn J.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-04-05 20:36

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Nææhh ... ikke videre, men er da lidt om det:

Prøv at læse det her: http://www.monito.com/wankel/marine.html#OMC

En 1, 2 og 3 plads i samme løb

Jeg synes, det er mærkeligt, at man ikke har gjort mere ud af at forske i
dette motorsystem, som tilsyneladende er alle de gængse systemer
overlegne...

Claus

Fra : BJ

Dato : 24-04-05 20:42

KLIP

> Jeg synes, det er mærkeligt, at man ikke har gjort mere ud af at forske i
> dette motorsystem, som tilsyneladende er alle de gængse systemer
> overlegne...

Mazda kører jo med denne motortype.

Jeg har lige haft fornøjelsen at vise en RX8 på tyske plader, hvordan en
Volvo ser ud bagfra og også når den bliver mindre og mindre ude i
horisonten..

Jeg kan på nettet se at Mazda´s Genesismotor bliver anvendt i større stil
til marineapplikationer og nu også til påhængsmotorer.

Denne motor kan bl.a. også køre på brint, men yder sit bedste på benzin.

--
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 24-04-05 20:46

TRYKFEJL...

Mazdas Wankel hedder RENESIS.

--
Bjørn J.

Fra : sode

Dato : 25-04-05 11:48

> Er der nogen, der har spekuleret over, hvorfor man ikke producerer
> bådemotorer efter wankelprincippet?

Og det gjorde man så alligevel !

http://www.der-wankelmotor.de/Motoren/Yanmar-Diesel/yanmar-diesel.html

Sode

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-04-05 12:32

"sode" <banspamsode@has.dk> skrev

> Og det gjorde man så alligevel !

Det har du ret i, men jeg tvivler på, at der er mange, som nogenside har set
eller hørt om disse motorer før nu

De har da været lidt af en hemmelighed..

Claus

Fra : BJ

Dato : 25-04-05 12:40

KLIP

> De har da været lidt af en hemmelighed..

Tjaee ... hvis man ikke interesserer sig for motorer og herunder Wankels
princip..

Til brug i både, har kendskabet i DK vist ikke været voldsom.

--
Bjørn J.