GPS signal fra PC til Furuno RO 4500
Fra : Claus Vitting

Dato : 20-04-05 19:39

Kære NG,

endnu et bette spørgsmål.

Er der nogle der ved hvilket kabel der er nødvendigt, hvis jeg vil overføre
GPS-signal fra min bærbare PC til min Furuno RO 4500 VHF (må vel være
igennem NMEA ind-stikket i VHF'en)

Jeg har kun et USB stik i min PC, men har mulighed for at lade GPS antennen
gå ind i PC'en ad den serielle port for derved at reservere USB-stikket til
et udgående kabel, der går ind i VHF'en.

Men er der nogle der ved om dette kabel findes og evt. navn/model/hvor det
købes ?

På forhånd mange tak for svar !

Mvh.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-04-05 19:50

Hvorfor vil du ikke have signalet direkte til VHF'en? - så det virker når
pc'en er slukket ....

Det kan jo klares lavteknologisk med en kronmuffe ...

Bjarke

Fra : Claus Vitting

Dato : 21-04-05 21:32

> Hvorfor vil du ikke have signalet direkte til VHF'en? - så det virker når
> pc'en er slukket ....
>
> Det kan jo klares lavteknologisk med en kronmuffe ...
>
> Bjarke

Hmmm, det forstår jeg ikke helt.

GPS-antennen er en simpel en fra Topdane, der har et USB stik, som jeg i pr.
idag sætter i PC'en. Hvordan skulle jeg kunne sætte denne GPS antenne
direkte i VHF'en ... ?

Mvh.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-04-05 21:57

OK, jeg fik det indtryk, at det var en seriel GPS. I så fald skal du have en
usb->seriel adapter.

Denne forbinder du til pc'ens COM1 port på normal vis. Via en kronmuffe
tager du tx signalet og ground ud og fører til "in" og ground på VHF'en.

Fra : Steffen Skov

Dato : 20-04-05 20:16

"Claus Vitting" <claus@vittingfamily.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> USB-stikket til et udgående kabel, der går ind i VHF'en.
>
> Men er der nogle der ved om dette kabel findes og evt. navn/model/hvor det

Hej Claus
Jeg ved ikke om det hjælper dig. Men på dk.binaer har jeg lige lagt en
Word-fil kaldet Furuno.
Hilsen
Steffen

Fra : Steffen Skov

Dato : 20-04-05 21:11

Jeg annulerer tidligere indlæg, da jeg ikke havde læst med briller på.
Bjarke kommer med en rigtige løsning - det virker hos mig efter Bjarke bad
mig bytte om på den gule og den grønne ledning (Tak).
Hilsen
Steffen