image funktioner på iis
Fra : Andreas Hjordt

Dato : 26-05-01 07:34

Fatal error: Call to undefined function: imagecreate() in C:\php\image.php
on line 3

Er hvad jeg får når jeg prøver at parse nedenstående

<?
// create the image
$gif= ImageCreate(200, 200);
$bg= ImageColorAllocate($gif, 0, 0, 0);
$tx= ImageColorAllocate($gif, 255, 128, 128);
ImageFilledRectangle($gif, 0, 0, 200, 200, $bg);
ImageString($gif, 3, 70, 90, "it works !", $tx);
// send the image
header("content-type: image/gif");
ImageGif($gif);
?>

Jeg kan heller ikke sende emails :( når jeg:
<?
mail("ahj@trition.dk", "My Subject", "Line 1\nLine 2\nLine 3");
?>

<mail err>
CGI Error
The specified CGI application misbehaved by not returning a complete set of
HTTP headers. The headers it did return are:

</mail err>

Jeg har bare downloaded Win32 Binaries fra php.net, double klikket på filen
og taget den der fra. Jeg ved godt at linux med apache server er den bedste
løsning men det bliver når jeg har tid. Håber at der er noget kan give mig
et hint.

På forhånd tak,
Andreas Hjordt

Fra : Johan

Dato : 27-05-01 15:23

> Fatal error: Call to undefined function: imagecreate() in C:\php\image.php
> on line 3
>
> Er hvad jeg får når jeg prøver at parse nedenstående

<SNIP en masse kode>

Hmm, PHP er formentlig ikke kompilet med GD... og har du desuden overhovedet
installeret GD library???

> Jeg kan heller ikke sende emails :( når jeg:
> <?
> mail("ahj@trition.dk", "My Subject", "Line 1\nLine 2\nLine 3");
> ?>

<SNIP fejlbesked>

Hmm, tjek din php.ini fil... der er en del af den der hedder omhandler Mail
funktionen omkring smtp osv...

mvh

Johan

Fra : Andreas Hjordt

Dato : 27-05-01 22:13

Først og fremmest, tak for svaret.

Johan wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
<snip>
> Hmm, PHP er formentlig ikke kompilet med GD... og har du desuden overhovedet
> installeret GD library???

Nej jeg ikke kompilet noget som helst. Jeg har bare hentet en exe fil (til
win32) fra php.net. Kan du forklare eller henvise til noget dokumentation?

> <SNIP fejlbesked>
>
> Hmm, tjek din php.ini fil... der er en del af den der hedder omhandler Mail
> funktionen omkring smtp osv...

Nedenstående var hvad jeg fandt i php.ini . Og jeg kan ikke lige gennemskue
hvad jeg har gjordt forkert. :(

[mail function]
; For Win32 only.
;SMTP = localhost ; for Win32 only
SMTP = <snip min mail server> ; for Win32 only

; For Win32 only.
;sendmail_from = me@localhost.com ; for Win32 only
sendmail_from = ahj@trition.dk ; for Win32 only

Som jeg også skrev, så ved jeg godt at php høre hjemme på linux med en apache
server. Landet ligger sådan at jeg har fået sat et linux kursus i vente og har
benyttet vente tiden til at læse en klods fra wrox om php. Nu er det bare sådan
at jeg ikke kunne vente og har derfor installeret php på iis. Og det virkede da
også fint så længe at jeg ikke ville sende emails eller lave billeder.

MvH
Andreas Hjordt

Fra : Johan

Dato : 28-05-01 08:24

> [...]
> win32) fra php.net. Kan du forklare eller henvise til noget dokumentation?

Hmm, sorry. Der sov jeg vidst lidt. Du skal downloade GD library.... Du kan
få det her...
http://www.boutell.com/gd/http/gd-1.8.4.zip

Derefter skal du bruge dl funktionen i PHP (http://www.php.net/dl) så skal
du inkludere GD libraryet! Så skulle det virke

> [...]
> ; For Win32 only.
> ;SMTP = localhost ; for Win32 only
> SMTP = <snip min mail server> ; for Win32 only

Hmmm, den er straks værrere... får du ikke flere fejl? Har du indtastet
rigtig smtp adresse til din mailserver? Sæt eventuelt en op på localhost og
se om du kan køre den derigennem. (Du kan downloade gratis SMTP servere fra
tucows der er utrolig nemme at sætte op

> [...]
virkede da
> også fint så længe at jeg ikke ville sende emails eller lave billeder.

Jepper, kender desværre heller ikke meget til IIS osv.. Bruger altid selv
min linuxmaskine til den slags

mvh

Johan