Johnson eller Mariner ?
Fra : Steen

Dato : 20-04-05 07:36

Jeg har nu valgt at skifte min jolle ud med en mindre kabinebåd, og valget
er faldet på en Shetland 536 Family Four.
Jeg har fundet 2 stk som begge er interessante, og da båden jo er af ældre
dato kræver de begge lidt knofedt for at gøre dem pæne, men de er i
nogenlunde samme stand.

Mit spørgsmål går nu på, hvilken af bådene jeg skal vælge ud fra den
tilhørende motor.
På den ene sidder der en 60 Hk 2 takt Mariner med autolube. Den er fra ca.
1992 og er pæn at se på. Den anden båd har en 70 Hk Johnson og har en
seperat tank til olien. Den er også i pæn stand og samme årgang, og har
iøvrigt fået et skiftet motorbenet til et større med større vandpumpe.

Jeg kender lidt til Mariner, da jeg selv har haft et par stykker, men har
aldrig haft en Johnson.

Hvad ville I vælge ud fra de sparsomme oplysninger jeg er kommet med?

/Steen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-04-05 11:17

Måske en 70hk har et lidt mindre brændstof forbrug, da den er en smule
stærkere?

forhandlere anbefaler f.eks. at sætte en 90hk på fremfor en 75hk af samme
grund, nemlig mindre brændstof forbrug. da en 90hk skal arbejde noget
mindre
for at holde båden flyvende.

hvilken størrelse motor er båden egentligt godkendt til?

mvh
JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 20-04-05 11:19

Nå, max størrelse motor er 90hp ifølge dette link

http://www.shetlandboats.co.uk/socfamily4.htm