Nybegynder - gode råd vedr. kabinebåd ?
Fra : Brian S Jensen

Dato : 18-04-05 06:26

Hej

Min far vil ha' sig en båd - det skal være en "kabinebåd" kalder
han det - aner ikke om det hedder sådan, men altså en båd med
overdækning samt sovepladser - og påhængsmotor

Han har tænkt sig at spendere ca. 100.000 kr på det og som
pensioneret mekaniker kan han selvfølgelig lave en del selv, men
ser gerne at motoren ikke er alt for gammel og medtaget.

Hvad skal han kigge efter - dels mht. selve båden, men også
motoren ??

Bare lige for at give et hint om hvad det er han kigger efter, så
er det noget i denne stil :
http://shopleiflarsenmarine.dk/product.asp?product=1137&page=1

Skal siges at han ikke har set båden, men det er noget ligende han
kunne tænke sig.

Gode råd modtages med kyshånd

Skal lige siges at "kørekortet" har han taget og bådpladsen i Lundeborg
Havn er reserveret - så han mangler bare båden

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Lars Clement

Dato : 18-04-05 10:09

i den størrelse kunne en nordan 18 også være interessant

Lars Clement

Der sættes " Lars. " foran
Clement@c.dk

Fra : Brian S Jensen

Dato : 18-04-05 10:12

"Lars Clement" <clement@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
>i den størrelse kunne en nordan 18 også være interessant
>
> --
> Med venlig hilsen
> Lars Clement

Hej Lars

Nogen speciel årsag til at du netop anbefaler den ?

Ikke fordi at jeg har noget at udsætte på den - bare for at høre
hvad der er bedre ved den end andre

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Lars Clement

Dato : 18-04-05 22:44

tja, allerførst har jeg en selv. med en 50 hk mercury totakt.

Det er en behagelig båd både til lidt fart og hyggeture, samt fint at fiske
fra. Kabinebåde af den type kan lidt af det hele, og så finder man jo ud af
med erfaring hvad man så vil. En totakter er lidt dyrere i drift, men
uproblematisk i vedligehold.

Fra : Henning

Dato : 18-04-05 13:17

On Mon, 18 Apr 2005 07:26:28 +0200, "Brian S Jensen"
<m3m5@hotmail.com> wrote:

> [...]
>overdækning samt sovepladser - og påhængsmotor
>
>Han har tænkt sig at spendere ca. 100.000 kr på det og som

Det er mange penge for en mindre kabinebåd! Du burde kunne få en
velfungerende 20' med ~70HK motor til omkring 40.000,-. Kig rundt på
havnene eller Den Blå Avis. Forhandleren skal både svare moms og
fortjeneste af sit beløb.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Brian S Jensen

Dato : 18-04-05 14:01

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> velfungerende 20' med ~70HK motor til omkring 40.000,-. Kig rundt på
> havnene eller Den Blå Avis. Forhandleren skal både svare moms og

Jo, men det er svært med Den Blå Avis, når man intet forstand
har på det - men vi må jo bare ud og se på nogle

Nogle siger en 4-takter er at foretrække da den ikke ryger som
en 2-takter gør - andre siger at en 4-takter er ALT for tung ?

Noget om snakken ?

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : mlt

Dato : 18-04-05 16:58

> Nogle siger en 4-takter er at foretrække da den ikke ryger som
> en 2-takter gør - andre siger at en 4-takter er ALT for tung ?
>
> Noget om snakken ?

Ja til begge dele. Men f.eks. Tohatsu laver nogle lette 4-taktere med 40-50
hk og kun omkring 70 kg, men en alm. 4-takter på 100 kg gør efter min mening
heller ikke noget på en fornuftig størrelse båd.
En 2-takter ryger nok mere, larmer mere i tomgang og er dyrere i brændstof
samt er vist nok på vej ud af markedet pga. miljøregler fra 2006.

Hvad med en lille Sessa Ocean 460 kabinebåd, eller Ørnvik 460. Fåes helt nye
fra 75.000 kr med 40 hk 4-taktere.

Eller en Drago Sunday Fishing 540 til 76.000 + motor.

Mvh Michael.