|
| Start problemer Fra : Bjørn & Annette |
Dato : 17-04-05 18:46 |
|
Jeg kan ikke starte min påhængsmotor en Yamaha 5 hk en gammel sag men har
kørt godt, og altid started, har haft den hjemme i vinter. Har i nogle
forslag til hvad jeg skal se efter. Jeg har ikke megen forstand på
påhængsmotorer, da vi kun har sejlet i 2 år, og sejler mest for sejl.
Hvis der er nogle som kender et godt værktsted i Københavns området som ikke
kun vil sælge en ny.
Mange hilsner
Bjørn Bo Hansen
| |
Henning (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 17-04-05 19:15 |
|
On Sun, 17 Apr 2005 19:45:38 +0200, "Bjørn & Annette"
<malmberghansen@tele2adsl.dk> wrote:
>Jeg kan ikke starte min påhængsmotor en Yamaha 5 hk en gammel sag men har
>kørt godt, og altid started, har haft den hjemme i vinter. Har i nogle
>forslag til hvad jeg skal se efter. Jeg har ikke megen forstand på
>påhængsmotorer, da vi kun har sejlet i 2 år, og sejler mest for sejl.
>Hvis der er nogle som kender et godt værktsted i Københavns området som ikke
>kun vil sælge en ny.
Check for våde tændrør og/eller vand i benzinen. Prøv evt. med en gang
kaburatorsprit. Tag tændrørene ud og tør dem grundigt af.
Henning
hsb(at)image.dk
| |
Hobi (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Hobi |
Dato : 17-04-05 20:19 |
|
"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:2r9561deh69lggc6aipph8g3kskvq7vek0@4ax.com...
> Check for våde tændrør og/eller vand i benzinen. Prøv evt. med en gang
> kaburatorsprit. Tag tændrørene ud og tør dem grundigt af.
Har du skiftet benzinen, eller er det fra sidste år ??
Mvh
Hobi
| |
Bjarke Christensen (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 17-04-05 21:08 |
|
Samme ting som på en plæneklipper:
Tændrøret ud. Lugter der af benzin i hullet ? Kommer der gnist i tændrøret ?
Opgave nr 1 er at finde ud af om det er tændingen eller benzinen der
svigter.
Bjarke
"Bjørn & Annette" <malmberghansen@tele2adsl.dk> wrote in message
news:6hx8e.1685$vY.1268@news.get2net.dk...
> Jeg kan ikke starte min påhængsmotor en Yamaha 5 hk en gammel sag men har
> kørt godt, og altid started, har haft den hjemme i vinter. Har i nogle
> forslag til hvad jeg skal se efter. Jeg har ikke megen forstand på
> påhængsmotorer, da vi kun har sejlet i 2 år, og sejler mest for sejl.
> Hvis der er nogle som kender et godt værktsted i Københavns området som
> ikke kun vil sælge en ny.
>
> Mange hilsner
> Bjørn Bo Hansen
>
| |
Leon Hulstroem \(422~ (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Leon Hulstroem \(422~ |
Dato : 17-04-05 21:30 |
|
> Jeg kan ikke starte min påhængsmotor en Yamaha 5 hk en gammel sag men har
> kørt godt, og altid started, har haft den hjemme i vinter. Har i nogle
> forslag til hvad jeg skal se efter. Jeg har ikke megen forstand på
> påhængsmotorer, da vi kun har sejlet i 2 år, og sejler mest for sejl.
> Hvis der er nogle som kender et godt værktsted i Københavns området som
ikke
> kun vil sælge en ny.
Det kan være flere ting.
Kontroller om der kommer gnist:
tændrør ud, sæt røret i kablet og læg det så det får stel på blokken, hiv og
se om der kommer gnist !!
Tændrøret kan være slidt, kan feks ikke gniste under tryk
Får den benzin (for lidt og formeget):
Pump tryk på slangepumpen, hiv 5 gange med let choker.
Startede den ikke, tændrør ud, lugte og se efter benzin på røret, ingen
benzin er være stoppet/manglende tilførsel. Dvs størknet 2T olie, revnet
benzinslange (suger falsk luft) eller defekt membranpumpe.
Adskille og rense
Startede den ikke, tændrør ud, lugte og se efter benzin på røret, drivvådt
og stinker af benzin, choker hænger, svømmer hænger eller den har ligget på
den forkerte side hele vinteren.
Adskille og rense
Har selv en 4.5hk Suzuki med tilstoppet benzin tilførsel (bundfaldet 2T
olie) og sikkert en udtørret membrampumpe liggende :-/
Ved første tømning var sien ved hovedhanen tilstoppet med "snask" og ved
opstart har den svært ved at holde sig igang. Det koster mig 300,- i
reservedele og en halv dags arbejde. Motoren havde i forvejen ligget i 2-3år
Mvh
Leon
| |
Per Christiansen (17-04-2005)
| Kommentar Fra : Per Christiansen |
Dato : 17-04-05 22:40 |
|
Først skifter du tændrørrende kontroler at gnisten er BLÅ og kun BLÅ og ikke
gul.
Så skifter du benzinnen til en ny frisk benzin og du skal have tømt
slanger og karburrator, det er bedst hvis du kan skille karburratoren
ad og blæse i dysserne.
Så skulle den starte hvis du gør som du plejer.
Hvis tændrørrende har været våde nogle gange kan der gå
overgang i det keramik der sidder under elektroden og det har svært
ved at tænde også om det bliver tørt helt af, man kan så prøve at slå
tændrørret næsten helt sammen 0,02mm så har det lettere ved at
tænde under tryk, det er ikke en løsning man kan køre med men kun
en konstaterring af at der endten er dårlig tænding eller tændrør.
| |
Bjørn & Annette (18-04-2005)
| Kommentar Fra : Bjørn & Annette |
Dato : 18-04-05 21:16 |
|
Tak til alle for hjælpen, jeg prøver i weekenden at reparere motoren, men
jeg er lidt usikker på det med karburatoren, jeg har aldrig prøvet at rense
sådan en.
Med venlig hilsen
Bjørn Bo Hansen
"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:4262d7c0$0$73699$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Først skifter du tændrørrende kontroler at gnisten er BLÅ og kun BLÅ og
> ikke gul.
> Så skifter du benzinnen til en ny frisk benzin og du skal have tømt
> slanger og karburrator, det er bedst hvis du kan skille karburratoren
> ad og blæse i dysserne.
> Så skulle den starte hvis du gør som du plejer.
>
> Hvis tændrørrende har været våde nogle gange kan der gå
> overgang i det keramik der sidder under elektroden og det har svært
> ved at tænde også om det bliver tørt helt af, man kan så prøve at slå
> tændrørret næsten helt sammen 0,02mm så har det lettere ved at
> tænde under tryk, det er ikke en løsning man kan køre med men kun
> en konstaterring af at der endten er dårlig tænding eller tændrør.
>
>
>
| |
Bjarke Christensen (18-04-2005)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 18-04-05 21:22 |
|
Start med tændingen. 80% af problemerne ligger der ...
Bjarke
"Bjørn & Annette" <malmberghansen@tele2adsl.dk> wrote in message
news:8AU8e.610$eF.535@news.get2net.dk...
> Tak til alle for hjælpen, jeg prøver i weekenden at reparere motoren, men
> jeg er lidt usikker på det med karburatoren, jeg har aldrig prøvet at
> rense sådan en.
>
> Med venlig hilsen
> Bjørn Bo Hansen
>
>
> "Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i en meddelelse
> news:4262d7c0$0$73699$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Først skifter du tændrørrende kontroler at gnisten er BLÅ og kun BLÅ og
>> ikke gul.
>> Så skifter du benzinnen til en ny frisk benzin og du skal have tømt
>> slanger og karburrator, det er bedst hvis du kan skille karburratoren
>> ad og blæse i dysserne.
>> Så skulle den starte hvis du gør som du plejer.
>>
>> Hvis tændrørrende har været våde nogle gange kan der gå
>> overgang i det keramik der sidder under elektroden og det har svært
>> ved at tænde også om det bliver tørt helt af, man kan så prøve at slå
>> tændrørret næsten helt sammen 0,02mm så har det lettere ved at
>> tænde under tryk, det er ikke en løsning man kan køre med men kun
>> en konstaterring af at der endten er dårlig tænding eller tændrør.
>>
>>
>>
>
>
| |
Bjørn & Annette (24-04-2005)
| Kommentar Fra : Bjørn & Annette |
Dato : 24-04-05 22:22 |
|
Fejlen er fundet, det var benzinhanen som var stoppet. Nu kører motoren
igen.
Tak til alle
Mange hilsner
Bjørn
"Bjørn & Annette" <malmberghansen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:8AU8e.610$eF.535@news.get2net.dk...
> Tak til alle for hjælpen, jeg prøver i weekenden at reparere motoren, men
> jeg er lidt usikker på det med karburatoren, jeg har aldrig prøvet at
> rense sådan en.
>
> Med venlig hilsen
> Bjørn Bo Hansen
>
>
> "Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i en meddelelse
> news:4262d7c0$0$73699$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Først skifter du tændrørrende kontroler at gnisten er BLÅ og kun BLÅ og
>> ikke gul.
>> Så skifter du benzinnen til en ny frisk benzin og du skal have tømt
>> slanger og karburrator, det er bedst hvis du kan skille karburratoren
>> ad og blæse i dysserne.
>> Så skulle den starte hvis du gør som du plejer.
>>
>> Hvis tændrørrende har været våde nogle gange kan der gå
>> overgang i det keramik der sidder under elektroden og det har svært
>> ved at tænde også om det bliver tørt helt af, man kan så prøve at slå
>> tændrørret næsten helt sammen 0,02mm så har det lettere ved at
>> tænde under tryk, det er ikke en løsning man kan køre med men kun
>> en konstaterring af at der endten er dårlig tænding eller tændrør.
>>
>>
>>
>
>
| |
|
|