Nem/hurtig åbning af PhP-filer i Mozilla F~
Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-04-05 20:24

Jeg synes altså det er lidt bøvlet at teste en masse små "Hello
World"-filer lokalt. Kan det virkelig passe, at man i browserens
adresselinie skal taste "http://127.0.0.1/" efterfulgt af filnavnet
hver gang?

Kan man lave en makro eller lignende i Mozilla Firefox?

Venlig hilsen

Kurt Hansen

Fra : Søren Reinke

Dato : 15-04-05 20:49

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> hver gang?
>
> Kan man lave en makro eller lignende i Mozilla Firefox?

Du kan lave et bookmark i 'bookmarks toolbaren'

Det plejer jeg at gøre.

--
Søren Reinke
www.Xray-Mag.com/ - dit gratis dykkermagasin på nettet

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-04-05 21:19

Den Fri, 15 Apr 2005 21:48:51 +0200, skrev Søren Reinke:

>Du kan lave et bookmark i 'bookmarks toolbaren'
>
>Det plejer jeg at gøre.

Jow, det er jo også udmærket, men langt fra handy og effektivt. Fint
nok at bogmærket skriver "http://127.0.0.1/" i adresselinien,
hvorefter man blot taster filnavnet, men hvis man arbejder på flere
projekter eller øvelser ad gangen og har den liggende i undermapper,
bliver det lidt tungvindt, synes jeg.

Som nybegynder har jeg valgt at taste alle eksempler ind i Notesblok.
Hvis man er ivrig, laver man jo af og til en tastefejl og for den
uøvede er det lærerigt at sidde og lede efter fejlen.

Jeg har således - med fuldt overlæg - endnu ikke installeret en rigtig
PhP-editor. Jeg går ud fra, at det i sådan en fætter er muligt at
klikke på en knap der "eksekverer" filen i en browser?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Benny Nissen

Dato : 15-04-05 21:24

Kurt Hansen wrote:
> Jeg synes altså det er lidt bøvlet at teste en masse små "Hello
> World"-filer lokalt. Kan det virkelig passe, at man i browserens
> [...]

Brug denne kode og kald filen index.php

Sæt denne fil til startside i din browser:

http://127.0.0.1/index.php

<head>
<title>:: Startside ::</title>
<!--
p {
   font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
   font-size: 11px;
   color: #000000;
}
-->
</head>

<?php

$mydir = "var/www/htdocs/";   // Sti til server-root

$results = array();
$handler = opendir($mydir);
while ($file = readdir($handler))
{
   if ($file != '.' && $file != '..')
$results[] = $file;
}
closedir($handler);

reset($results);
while (list($key, $val) = each($results))
{
}

?>

--
Benny

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-04-05 17:46

Benny Nissen wrote:

> <?php
>
> $mydir = "var/www/htdocs/"; // Sti til server-root
>
> $results = array();
> $handler = opendir($mydir);
> while ($file = readdir($handler))
> {
> if ($file != '.' && $file != '..')
> $results[] = $file;
> }
> closedir($handler);
>
> reset($results);
> while (list($key, $val) = each($results))
> {
> }
>
> ?>

Giver følgende fejlmeldinger:

Warning: opendir(var/www/htdocs/): failed to open dir: Invalid argument in
index.php on line 23

Linje 23:
$handler = opendir($mydir);

Warning: readdir(): supplied argument is not a valid Directory resource in
index.php on line 24

Linje 24:
while ($file = readdir($handler))

Warning: closedir(): supplied argument is not a valid Directory resource in
index.php on line 29

Linje 29:
closedir($handler);

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Kristian Thy

Dato : 16-04-05 17:48

Erik Ginnerskov wrote:

> Giver følgende fejlmeldinger:
>
> Warning: opendir(var/www/htdocs/): failed to open dir: Invalid argument in
> index.php on line 23

Det kunne se ud som om du ikke har fulgt Bennys anvisning om at indsætte
stien til roden på din egen server.

\\kristian
--
Thomas Madsens fremragende guide til sikring af Windows:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/windows/tjenester/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-04-05 21:38

Kristian Thy wrote:

> Det kunne se ud som om du ikke har fulgt Bennys anvisning om at
> indsætte stien til roden på din egen server.

Bingo.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Jacob Atzen

Dato : 15-04-05 23:20

On 2005-04-15, Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk> wrote:
> [...]
> hver gang?
>
> Kan man lave en makro eller lignende i Mozilla Firefox?

Du kan lave en shortcut (jeg er ikke klar over den korrekte betegnelse).
Kig på egenskaberne for et bookmark i bookmarks -> quick searches. Jeg
har f.eks. følgende bookmark:

Name: PHP Manual
Location: http://dk.php.net/%s
Keyword: p

Så kan jeg ved at skrive: "p fwrite" i adresselinien få PHP manualsiden
om fwrite() funktionen frem. Du kan lave noget tilsvarende for din
localhost.

Eller endnu bedre, kør dine programmer fra kommandolinien. Så slipper du
for at skulle starte en browser for at se, at 2+2 = 4

Vedrørende editor: Løb - ikke gå - ud og find dig en ordentlig edtior.
At skrive kode bliver så meget nemmere, når koden er i farven. Du kan
finde lidt inspiration her:

<http://php-faq.dk/index.php/Phpeditors>

Jeg skal nok lade være med at starte en religionskrig ved at sige,
hvilken editor jeg foretrækker *host*emacs rocks*host*

- Jacob Atzen