Akselgennemføring - kender I typen ?
Fra : Finn

Dato : 13-04-05 19:34

Hej,

Jeg har postet et billede til dk.binaer der viser den akseltætning der er på
min Pd26. Er der noget man skal være opmærksom på ved en sådan tætning, her
tænker jeg på vedligehold, udskiftning mv.
Den armerede slange der ses, er forbundet til en lille beholder der er
påfyldt olie - hvilken type olie bruges til denne smøring ?

--
Mvh. Finn

Fra : Ole Pagh

Dato : 13-04-05 21:21

Finn wrote:
> [...]
> Den armerede slange der ses, er forbundet til en lille beholder der er
> påfyldt olie - hvilken type olie bruges til denne smøring ?

Ja, den er vist ganske almindelig stævnrørstætning /-pakning.
Der sad i hvert fald også sådan en på min gamle Pd26 med Vire motor.

Gummimanchetten er vandfyldt og i metaldelen sidder der i hver ende en
simmering (pakning) der tætner for vand / olie.
Imellem pakningerne er der oliefyldt, og slangen kommer fra et oliereservoir
der er placeret _over_ vandlinien, således at olietrykket er lidt højere end
vandtrykket.
Herved fortrænges det evt. vand der vil søge ind ved den nederste simmering,
og samtidig smøres gummilæberne på simmerringene.

Oliebeholderen bør være gennemsigtig, så man kan følge forbruget, der i min
båd var på nogle få ml. olie pr sæson.
Stiger forbruget, er det tegn på slidte simmeringe, og disse skal skiftes.

I de 15 år. jeg havde den første Pd, skiftede jeg simmerringene 1 gang i
forbindelse med en motorudskiftning.

PS: Hvad er det for en motor ?. Er det en Yanmar ?. Det ligner ikke en Vire
..

--
hilsen Ole
Tidl. Pd 48, nu Pd 311

Fra : Finn

Dato : 14-04-05 21:46

Hej Ole,

Tak for oplysningerne og..... Ja det er en Yanmar 1GM10.
--
Mvh. Finn

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> wrote in
message

Fra : Ole Pagh

Dato : 13-04-05 21:30

Finn wrote:
> Den armerede slange der ses, er forbundet til en lille beholder der er
> påfyldt olie - hvilken type olie bruges til denne smøring ?

Jeg brugte almindelig motorolie, men er ikke sikker på om det var det
rigtige, men som jeg skrev tidligere, så holdt det fint.

--
hilsen ole