Bruger nogle VHF kanalerne L1 - L3 til nog~
Fra : Carl Larsen

Dato : 13-04-05 05:48

Jeg har købt en engelsk VHF, som ikke har L1-L3.
Nu har jeg aldrig brugt disse kanaler til noget.
Jeg ved godt, at de er dedikeret til lystsejlere.
Men er der nogle som bruger dem i praktis?

--
Hilsen Carl

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-04-05 07:48

"Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> skrev

> Jeg har købt en engelsk VHF, som ikke har L1-L3.
> Nu har jeg aldrig brugt disse kanaler til noget.
> Jeg ved godt, at de er dedikeret til lystsejlere.
> Men er der nogle som bruger dem i praktis?

Ja, det er da dem man bruger, når man skvadrer løs med vennerne, når man
sejler flere på tur. Man bruger dem jo til alt, hvad der stort set ikke
hører sig til på arbejdskanalerne, hvilket vil sige personlig snak.

Men er du sikker på, at de ikke bare hedder noget andet på din radio. Kig
evt. i manualen på frekvenserne. Det må være muligt at finde frekvenserne på
L kanalerne i en anden manual eller på nettet. På nogle radioer hedder de
også P kanaler, og så vidt jeg ved er L og P samme frekvenser.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Egon Stich

Dato : 13-04-05 14:32

"Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu har jeg aldrig brugt disse kanaler til noget.
> Jeg ved godt, at de er dedikeret til lystsejlere.
> Men er der nogle som bruger dem i praktis?

Ja.
MVH
Egon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-04-05 19:29

Ja for pokker. Det er (næste efter kanal 16 og kanal 70) de vigtigste for
lystsejlere.

L'et betyder "Leisure" og kanalerne er forbeholdt og indført aht til
lystsejlere. Har man ikke disse må man ty til de normale interskibskanaler
6,8,72 og 77. Mangler med L1 og 2 mangler man de vigtigste samtale kanaler
og 1/3 af den samlede kanalmængde, som man må bruge til
interskibskommunikation.

Nu er der jo heldigvis ikke så travlt mere (efter at mobiltelefoner er
blevet populære til at skvadre i), men jeg vil påstå en radio uden L1 og 2
kun har de halve nytte værdi, når det gælder alm. samtaler.

Taler vi "sikkerhed", så er værdien selvfølgelig den samme idet det foregår
på kanal 16.

/Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 13-04-05 20:10

> [...]
> Nu har jeg aldrig brugt disse kanaler til noget.
> Jeg ved godt, at de er dedikeret til lystsejlere.
> Men er der nogle som bruger dem i praktis?

Lyst sejlere er faktisk henvist til L1 og L2 ligesom erhvervs fiskere er
henvist til F1 F2 og F3 for at forstyre den øvrige erhvervs trafik mindst
muligt...

På L1 og L2 må du udveksle madopskrifter og lign. men det må du ikke på de
øvrige interskibskanaler. ligesom du ikke må bruge kanal 6 når der er is

vandet

skal du tale med en erhvervsfisker eller et andet erhversskib skal du
bruge
kanal 6, 8, 72 eller 77... men skal du i kontakt med en anden lyst sejler
skal du som nævnt bruge L1 eller L2

mvh
JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Carl Larsen

Dato : 18-04-05 17:16

Som sagt andetsteds, så har jeg nu fået L1 og L2 på min nye VHF.
Så kan jeg høre jer på søen. Gad vide om jeg kan genkende nogle
af jer udfra de skrevne ord og deres mangfoldighed.

--
Hilsen Carl