Problem med login-script...
Fra : Dennis Munding

Dato : 10-04-05 20:52

Hej NG!

Jeg har hentet et kalender-script på denne side http://www.my-php.tk/ som
jeg gerne vil have kombineret med et login-script...

Efter en del "roden" rundt er det nu lykkedes mig at få kalenderen til at se
ud, som jeg gerne vil have den til, men det kniber lidt med
login-scriptet...

Det har jeg hentet her http://hjemmesideskolen.dk/scripts/pass.asp#phmul
(php - flere brugere m. database) - så det er lidt et spørgsmål til dig,
Erik Ginnerskov...

Jeg har indtastet de rigtige oplysninger (servernavn, brugernavn, password
og database), men når jeg skal logge ind i MySQL kommer der en
fejl-meddelelse p.g.a. denne linie, som ligger i "login.php": header
("Location: forside.php");

Fejlen lyder således:

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output
started at /customers/cantica.dk/cantica.dk/httpd.www/Includes/login.php:5)
in /customers/cantica.dk/cantica.dk/httpd.www/Includes/login.php on line 23

Jeg har prøvet at flytte "session_start();" i "login.php" op ovenover alt
html, da det var skyld i, at jeg ikke kunne få vist login-siden.... (det er
omkring linie 10)

For at prøve det selv - klik her:
http://www.cantica.dk/Includes/default.php
Brugernavn: Test
PASSWORD: adgang

BEMÆRK: Der er ingen oplysninger i databasen, da jeg ikke har fundet ud af
løsningen til det endnu - skal have lavet det sådan, at 2 personer udover
mig selv kan redigere i kalenderens indhold....
(Hvis nogen har et godt tip på forståeligt dansk (er nybegynder med stort
N), så skriv endelig...

Jeg venter nemlig stadig på en meget pædagogisk hjemmeside eller bog på
dansk, der omhandler PHP og MySQL....

På forhånd mange tak for hjælpen!!

Dennis Munding
Webmaster
http://www.skovaa-munding.dk/
http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 10-04-05 20:58

PS:

Glemte at skrive, at der kommer følgende fejl-meddelelse p.g.a.
"session_start();" hvis man ikke flytter det op over alt html:

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers
already sent (output started at
/customers/cantica.dk/cantica.dk/httpd.www/Includes/login.php:3) in
/customers/cantica.dk/cantica.dk/httpd.www/Includes/login.php on line 10

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-04-05 21:26

Dennis Munding wrote:

> [...]
> password og database), men når jeg skal logge ind i MySQL kommer der
> en fejl-meddelelse p.g.a. denne linie, som ligger i "login.php":

forside.php er den side, man bliver sendt videre til, hvis login er korrekt.
Hedder din side noget andet, ændrer du det bare i login-scriptet. Det er
beskrevet i teksten over kodeboksen på
http://hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmysql/tjek.php

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 11-04-05 08:34

Hej Erik!
> [...]
korrekt.
> Hedder din side noget andet, ændrer du det bare i login-scriptet. Det er

Det er jeg blevet klar over, men der kommer stadig omtalte fejl-meddelelse,
når jeg prøver at logge ind...??

Jeg har - med succes - oprettet 4 brugere med dertil hørende passwords i
databasen, men lige meget hvilken af dem jeg bruger, kan jeg ikke få vist
"forside.php" uden fejlmeddelelsen....
Og jeg har været inde og ændre alt det nødvendige! (Tror jeg nok....)

Må hellere kigge filerne efter med den store lup for en sikkerheds skyld...

Tak for svaret, selvom det ikke hjalp meget....

Fra : Dennis Munding

Dato : 11-04-05 08:51

Hej igen!

"Hvad man ikke har i hovedet, har man i benene - eller tastaturet (i disse
EDB-tider...)!

Glemte lige at skrive, at jeg var nødt til at tilføje "$db=" foran
"server_connection..." i filen "login.php", men det har vel ikke noget at
sige?

Jeg ville også have spurgt, om det kunne være, at jeg skulle skrive "<?php"
i stedet for "<?", men så kom jeg til at se, at det ikke har nogen
betydning, eftersom det virker i "default.php" (<? $strTitle="Password -
login";?> og <? include("header.inc"); ?>) - eller har det....??

Måske findes der en anden måde at sende brugeren videre til "forside.php" i
stedet for "header ("Location: forside.php")"...??

Som en lille hjælp? kan jeg oplyse, at webhotellet jeg benytter, hedder
"b-one"...

På forhånd tak for hjælpen - igen!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-04-05 23:57

Dennis Munding wrote:

> Glemte lige at skrive, at jeg var nødt til at tilføje "$db=" foran
> "server_connection..." i filen "login.php",

Frasen "server_connection" forekommer ikke i det script, du har fra min
side.

Jeg kan kun fastholde, at den kode jeg viser på mine sider er 100% identisk
med den kode, der benyttes til mit login på Azero-serveren, der huser
hjemmesideskolen.dk. Det har jeg tjekket før og igen i dag har jeg tjekket.

Eneste forskel er, at jeg ikke har gengivet mine login-data
(mysql-servernavn, brugernavn, password og databasenavn). Der skal du
indsætte dine egne data, hvor jeg har brugt sort tekst mellem det røde.

> Som en lille hjælp? kan jeg oplyse, at webhotellet jeg benytter, hedder
> "b-one"...

Har du prøvet at snakke med support hos b-one?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 12-04-05 04:16

Hej Erik!
> Frasen "server_connection" forekommer ikke i det script, du har fra min
> side.

Nej, du har ret - det gik vist for stærkt for mig...

Det var foran "mysql_connect"....

> [...]
> med den kode, der benyttes til mit login på Azero-serveren, der huser
> hjemmesideskolen.dk. Det har jeg tjekket før og igen i dag har jeg

Ok! Jeg prøver at rende filerne igennem igen...

> Eneste forskel er, at jeg ikke har gengivet mine login-data
> (mysql-servernavn, brugernavn, password og databasenavn). Der skal du
> indsætte dine egne data, hvor jeg har brugt sort tekst mellem det røde.

Det har jeg fanget - lidt kan jeg da finde ud af...

> Har du prøvet at snakke med support hos b-one?

Nej, ikke endnu, men det vil jeg gøre...

Fra : Dennis Munding

Dato : 13-04-05 13:05

Hej igen Erik! (Dit stædige asen!)
> [...]
> (mysql-servernavn, brugernavn, password og databasenavn). Der skal du
> indsætte dine egne data, hvor jeg har brugt sort tekst mellem det røde.

Jeg har nu gennemgået og testet dit script endnu en gang....
Og det kan godt være, at det virker hos dig, men det gør det ikke hos mig...
MEN!

Nu har jeg fundet løsningen - det kan bedst forklares ved at poste både din
version og min version af scriptet. Læg mærke til den øverste del af det -
det er her forskellen er.

Eriks script (login.php):

<? $strTitle="Passwordkontrol med php";?>

<? include("header.inc"); ?>

<?
session_start();
mysql_connect("server", "brugernavn", "password");
mysql_select_db("database");
$result = mysql_query("SELECT NULL FROM users WHERE brugernavn =
'".$_POST['brugernavn']."' AND password = '".$_POST['password']."'") or die
(mysql_error());
if ($antal_raekker=mysql_num_rows($result)>0){
$_SESSION['logget_ind']=1;
$_SESSION['brugernavn'] = $brugernavn;
$_SESSION['password'] = $password;

header ("Location: forside.php");
}
else
{
echo "<h1>Ukorrekt login</h1>

href=\"default.php\">Log in</a></p>";
}
?>

<? include("menu1.inc"); ?>

Dennis' script (login.php):

[...]

$db=mysql_connect("server", "brugernavn", "password");
mysql_select_db("cantica_dk");
$result = mysql_query("SELECT NULL FROM brugere WHERE brugernavn =
[...]

Som du kan se, har jeg været nødt til at flytte både "session_start();" og
"header ("Location: forside.php")" op i toppen af scriptet - ellers ville
det simpelthen ikke virke!
Derudover har jeg - som nævnt tidligere - tilføjet "$db=" foran
"mysql_connect...".
Det sidste har - hvis ikke jeg tager fejl - dog kun noget med
serverens/wehotellets indstillinger at gøre, og ikke dit script! (Mere
henvendt til andre læsere end dig, Erik - så vi undgår misforståelser!)

Hvis jeg er helt galt på den, må du jo rette mig - igen!

Du kan iøvrigt se at det virker her: http://www.cantica.dk/Includes/Test.php
(Klik på "Admin[login]"...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-04-05 23:05

Dennis Munding wrote:

> [...]

> <? include("header.inc"); ?>
> <?php
> $db=mysql_connect("server", "brugernavn", "password");

Det må bero på forskelle i serveropsætning, at du er nødt til at lave det
sådan. Jeg vil prøve, om det også fungerer hos mig.

> Hvis jeg er helt galt på den, må du jo rette mig - igen!

Som jeg før har påpeget, er jeg ikke nogen ørn til php, så ...

> Du kan iøvrigt se at det virker her:
> http://www.cantica.dk/Includes/Test.php (Klik på "Admin[login]"...

Jeg må give dig ret, det funker. ;)

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 14-04-05 07:38

Hej Erik!

> Det må bero på forskelle i serveropsætning, at du er nødt til at lave det
> sådan. Jeg vil prøve, om det også fungerer hos mig.

Regnede også med, at det kunne være serveropsætningen, der var skyld i
det...
Du har jo trods alt lavet en del, der virker fint!

> Som jeg før har påpeget, er jeg ikke nogen ørn til php, så ...

Så vil jeg ikke sige, hvad jeg er m.h.t. php...

> Jeg må give dig ret, det funker. ;)

Ja langt om længe! Det holdt også hårdt...
Men nu skal jeg nok komme efter det - har lige lånt "Introduktion til PHP,
MySQL og APACHE" af Julie C. Meloni på dansk! Så der er da en lille chance
for, at jeg forstår lidt af det...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-04-05 14:26

Dennis Munding wrote:

> Men nu skal jeg nok komme efter det - har lige lånt "Introduktion til
> PHP, MySQL og APACHE" af Julie C. Meloni på dansk!

Den står faktisk også i min reol. Må se at få læst lidt mere i den.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-04-05 00:00

Dennis Munding wrote:
> Hej igen Erik! (Dit stædige asen!)

Jeg har kun fastholdt, at det script, jeg viste, virker hos Azero. Jeg har
ikke udviklet det på egen hånd, men fået hjælp i dette forum.

> Jeg har nu gennemgået og testet dit script endnu en gang....
> Og det kan godt være, at det virker hos dig, men det gør det ikke hos
> mig...

Jeg har nu testet din version af scriptet og det virker lige så stabilt hos
Azero. Og da det så åbenbart også virker hos andre udbydere (hvad 'min'
version lige så åbenbart havde problemer med), tøver jeg ikke med at bøje
mig og anerkende dit arbejde.

<http://hjemmesideskolen.dk/scripts/test/> viser ændringen i funktion.

Nu skal jeg bare have ændringen indført i den zip-fil, der kan downloades.
Så skulle alle være glade. ;)

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 14-04-05 07:50

Hej igen...

> Jeg har kun fastholdt, at det script, jeg viste, virker hos Azero. Jeg har
> ikke udviklet det på egen hånd, men fået hjælp i dette forum.

Kunne ikke dy mig....
Troede du selv stod for udviklingen, og at du vidste en del om php, men nu
er jeg blevet klogere - har jo læst dit forrige indlæg...

> [...]
> Azero. Og da det så åbenbart også virker hos andre udbydere (hvad 'min'
> version lige så åbenbart havde problemer med), tøver jeg ikke med at bøje

Rart at høre - så behøver jeg da ikke at ændre det lige med det samme - er
ved at læse om komprimering af php-scripts - en fornuftig ting, synes
jeg....

Takker ærbødigst min "lærermester" - men bøj dig nu ikke for meget frem -
kunne være at der stod en bagved, klar til at sparke dig i r.... "lol"

> <http://hjemmesideskolen.dk/scripts/test/> viser ændringen i funktion.

Det virkede skam også fint før - bare ikke hos "b-one" - jeg kan ikke se, om
du har brugt din egen eller min version....

> Nu skal jeg bare have ændringen indført i den zip-fil, der kan downloades.
> Så skulle alle være glade. ;)

Måske skal du ikke være for hastig til at ændre filen - det kunne jo være,
at "mit" script ikke virker hos andre udbydere....??

Så står vi tilbage ved udgangspunktet igen.
Måske en lille notits om, at der muligvis skal rettes lidt i scriptet, og
med de ændringer, som jeg har foretaget, så brugerne bare har et alternativ
til den oprindelige version....?

Men det finder du jo nok ud af...

Takker mange gange for din indsats!

"I'll be BACK!"

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-04-05 14:38

Dennis Munding wrote:

> Kunne ikke dy mig....

Det er da helt i orden. Så nærtagende er jeg heller ikke.

> Det virkede skam også fint før - bare ikke hos "b-one"

Der har været flere med samme problem som dit. Jeg har ikke haft mulighed
for at føre log over, hvilke udbydere problemerne lå.

Men problemet har gennemgående været, at serveren har meldt: Session er
allerede sat. Derfor tror jeg mere på den version, du er kommet frem til.

> - jeg kan ikke
> se, om du har brugt din egen eller min version....

Hvis du havde nærlæst tjek.php efter login, ville du kunne se - om ikke den
faktiske php-kode - så i hvert fald hvordan jeg har beskrevet koden, der er
brugt.

> Måske skal du ikke være for hastig til at ændre filen - det kunne jo
> være, at "mit" script ikke virker hos andre udbydere....??

Jo, jeg tror på, at din version er bedre - med tanke på de tidligere
meldinger om fejlfunktion i mit script.

> Så står vi tilbage ved udgangspunktet igen.
> Måske en lille notits om, at der muligvis skal rettes lidt i
> scriptet,

Det kunne der måske være en ide i.

> "I'll be BACK!"

Promise me to do.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Anders K.

Dato : 12-04-05 16:20

Dennis Munding wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> N), så skriv endelig...
>
> Jeg venter nemlig stadig på en meget pædagogisk hjemmeside eller bog på

Jeg havde præcis det samme problem på et tidspunkt og jeg stilte også
(nogenlunde) det samme spørgsmål..
Der fik jeg at vide at det var fordi jeg havde skrevet al det der med <html>
osv fra starten! jeg gætter på du har gjort det samme! prøv lige det! det hjalp
ved mig!

Anders

PS: jeg så I skrev noget omb-one, og jeg troede også det var frac.dk der var
noget galt med den gang, men det var det altså ikke!!!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dennis Munding

Dato : 13-04-05 12:50

Hej Anders!
"Anders K." <ak_115@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der fik jeg at vide at det var fordi jeg havde skrevet al det der med
> osv fra starten! jeg gætter på du har gjort det samme! prøv lige det! det

Hvis jeg har forstået dig ret, vil du have mig til at flytte alt php op over
alt html..??

Hvis ja, så er det ikke helt korrekt - har nemlig fundet løsningen...

> PS: jeg så I skrev noget omb-one, og jeg troede også det var frac.dk der
var
> noget galt med den gang, men det var det altså ikke!!!

Nysgerrig?? Nej, det er ikke frac.dk eller b-one.net, der er noget galt
med - det er Eriks script - om han vil det eller ej!!

Se mit svar til Erik længere oppe i tråden fra i dag, og du vil kunne se,
hvad jeg mener....

Tak for dit svar!