Nybegynder vil købe båd - Hjælp :
Fra : Thomas

Dato : 10-04-05 16:20

Hejsa i gruppen.

Jeg har lovet en bekendt lige at høre om et par ting. Han skal inden for
den nærmeste fremtid købe en båd til at fiske fra. Både ham og jeg har
aldrig ejet en båd før, men har dog prøvet at sejle. Vi havde i
sinde at købe en jolle(?) med påhængsmotor. Sådan en fætter skulle jo
være nogenlunde til at have efter bilen også.

Hvor handler man nye og brugte både i Jylland og på Fyn?

Kan det svare sig at købe brugt mht. ekstra vedlighold?

Hvad skal en ny båd koste?

Hvad skal man være særligt opmærksom på når man køber?

Er der noget med at det har betydning om man sejler én eller flere
personer? Altså mht. sødygtigheden? Båden skulle gerne være rar at sejle
med blot én person også.

På forhånd tak.

Thomas

Fra : mlt

Dato : 10-04-05 18:12

> [...]
>
> Er der noget med at det har betydning om man sejler én eller flere
> personer? Altså mht. sødygtigheden? Båden skulle gerne være rar at sejle

Hos www.boges.dk eller www.lundmarine.dk eller .... Prøv www.Google.dk og
skriv bådforhandler .

Om det kan svare sig afhænger jo af hvad du får og hvad du giver for det. Så
det kan man ikke entydigt svare på.

Hvad en ny båd skal koste, kan vi jo nok heller ikke hjælpe med. Det
afhænger jo igen af hvad I vil have. Men en lille 13 fods jolle med trailer
og 4 Hk 2-taktsmotor koster i omegnen af 34.000 og opefter. Så det må du nok
regne som en startpris.

Som køber skal man være særligt opmærksom på sine egne behov og ønsker. Du
skal ikke købe en speed-båd, hvis du ikke vil sejle stærkt, og du skal
heller ikke købe en sejljolle hvis du vil fiske. Men kik efter om båden er
regulær og uden skader i glasfiberen og uden påsejlingsskader under
vandlinjen. Alle dele skal være der, og det der er på båden samt tilbehør
skal virke efter hensigten(medmindre du selv kan lave det).

Sødygtigheden varierer meget fra båd til båd, og især hvis man vil variere
antalet af personer ombord. Vil man det, kræver det en relativt tungere båd
end den jolle du selv omtaler.
Tager du en jolle der vejer 140kg og sætter 3 voksne på f.eks. 240 kg
sammenlagt i ... Regn selv resultatet ud.
Tager du derimod en større jolle på små 500 kg totalt, og sætter 3 mand i
med 240kg, det betyder jo relativt lidt i forhold til båden.
Det man kalder fribord, afstanden fra vandlinjen til ræling, betyder også
noget for sødygtigheden og for følelsen af sikkerhed ombord.

Håber det hjalp lidt, ellers god jagt !

Mvh. Michael

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 10-04-05 18:16

> [...]
> sinde at købe en jolle(?) med påhængsmotor. Sådan en fætter skulle jo
> være nogenlunde til at have efter bilen også.

Det er da også rart at fiske lidt. Husk lige at se hvormeget i må trække
efter bilen, det gør en stor forskel om det er med og uden bremse på
traileren. I kan også ende med at skulle have trailerkort (lige 5000,-
ekstra)

> Hvor handler man nye og brugte både i Jylland og på Fyn?

Tja... privat.. alle vejne

> Kan det svare sig at købe brugt mht. ekstra vedlighold?

Så absolut, bare den ikke er for gammel. Jeg ville feks ikke købe en der er
ældre end 5 år (motor+jolle).
Det er ligesom at købe brugt bil, de taber en del de første par år.

> Hvad skal en ny båd koste?

Det er jo normalt omvendt... "hvor mange penge har man lige på kontoen" og
så kikker man efter det.
Men en fin båd, motor og trailer koster 40000+, jeg ville kikke efter en
Uttern, Ryds, Ørnvik min. 16fod
og 50-70hk, så kan den også trække lidt vandski mm...
Men husk at i med sikkerhed skal have "speedbåds-kørekort"

> Hvad skal man være særligt opmærksom på når man køber?

Hakker/revner i gelcoat, skrue, hæl, ir på motor (under hjælmen), tæreklods
på motor, styring skal gå let, skal trailer synes ?

> Er der noget med at det har betydning om man sejler én eller flere
> personer? Altså mht. sødygtigheden?

Tja.. den skal være CE mærket og man kan ikek sætte 6 personer i en 14fod i
1 meter sø.. men det er jo sund fornuft.

>Båden skulle gerne være rar at sejle med blot én person også.

Det kan du 99% af alle joller

Mvh
Leon