Lænsepumpe
Fra : co

Dato : 10-04-05 20:45

Jeg har en lille membram læsepumpe sidende med slange ned til sumpen under
motoren,
som suger ca. 18 liter i minuttet

Sidste sæson sprang en ferskvandsslange læk og tømte 200 liter ferskvandvand
ind i båden,
hvilket tog en del tid at få pumpet ud, hvorfor jeg nu overvejer at montere
en ekstra lænsepumpe
en attwood 68 l/min. fra Masnedø

Er der nogen herinde der ved om der findes en Y-forgrening hvor jeg kan
tilsutte begge pumper
uden det render retur ??

Med venlig hilsen
Claus
Dacapo Flyer

Fra : Carl Larsen

Dato : 09-04-05 21:59

> Er der nogen herinde der ved om der findes en Y-forgrening hvor jeg kan
> tilsutte begge pumper
> uden det render retur ??

Nej, du skal bruge 1 y-forgrening og 2 tilbageløbsventiler.

Y forgreninger er en standard plasticvare som føres i
nok alle maritime forretninger. Mellem hver pumpe og
y-forgreningen skal du montere tilbageløbsventiler, så
at vandet ikke blot pumpes op med den ene lænsepumpe
for så at løbe via y-forgreningen tilbage til bunden igen
såfremt den anden lænsepumpe ikke fungerer

--
Hilsen Carl

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 09-04-05 21:58

Vil du have fælles sug eller fælles udgang ? og hvor stor en slange bruger
du 1" ?

uanset hvad så skal du også bruge 2 ensretter ventiler, for inten suger den
falsk luft eller også pumper den kraftigste pumpe vand over i den anden og
retur i sumpen :-/

Mvh
Leon

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-04-05 22:53

Ja, det er som Carl Larsen skriver...

2 stk tilbageløbs ventiler eller kontraventiler som de vel også kaldes...

men man skal vist tænke over om der er et åbnings tryk på disse ventiler,
som pumpen skal overvinde før ventilen åbner ligesom man er nødsaget til
at
overveje hvor meget gennemløb der er i den type ventil du vælger.

hvis den store pumpe pumper 60L/min skal gennemløbet i ventilen også være
min. 60 ltr. ellers er man jo lige vidt

mvh
JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-04-05 13:53

"co" <claus10SLETDETTE@hotmail.com> skrev i

> Er der nogen herinde der ved om der findes en Y-forgrening hvor jeg kan
> tilsutte begge pumper
> uden det render retur ??

Jeg sidder og tænker på, om det ikke er muligt bare at sætte en yforgrening
og så sætter en almindelig lukkeventil mellem pumpe og forgrening. På den
måde kan man åbne og lukke for begge pumper. F.eks denne her:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2457&n=10

Jeg ved så ikke, om der kommer et for stort pres på den lukkede ventil, når
den anden pumpe suger. Det var bare en ide...

Hvis det er muligt, så er det jo en billig måde at gøre det på. Ulempen er
naturligvis, at du skal huske at åben og lukke for hanen...

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : co

Dato : 11-04-05 15:18

Claus Tersgov skrev:
> [...]
>
> Hvis det er muligt, så er det jo en billig måde at gøre det på. Ulempen er
> naturligvis, at du skal huske at åben og lukke for hanen...

Hej Claus, tak for besvarelsen:
Det var også min første tanke, men jeg vil gerne at de begge kørte på
automatik,
og blot begyndte at pumpe ud, hvis vand niveauet steg til et vist niveau, og
derfor
har jeg nok brug for kontrventiler eller lignende

med sejler hilsen
Claus
Dacapo Flyer

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-04-05 15:29

"co" <claus10SLETDETTE@hotmail.com> skrev

> Det var også min første tanke, men jeg vil gerne at de begge kørte på
> automatik,

Ja, så er der ingen vej uden om kontraventiler. Det er iøvrigt også en god
ide, netop når du har automatik på. Afhængigt af installationen, så kan man
risikere, at pumpen står og slår unødigt til og fra, fordi vandet i slangen
løber tilbage og aktiverer svømmerkontakten.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : bentp

Dato : 10-04-05 15:12

Hvorfor ikke bare skifte pumpen ud med en større? Og så en enkelt
kontraventil så det sidste vand ikke løber baglæns når du stopper pumpen.
Eller endnu bedre, suppler den nuværende med en god. hånd-pumpe. Så kan du
også lænse hvis du ingen strøm har. Jeg tror da ikke jeg ville forlade mig
på en lille el-pumpe alene...?

Mvh
Bent

Fra : co

Dato : 11-04-05 15:35

bentp skrev i en meddelelse :
> [...]
> også lænse hvis du ingen strøm har. Jeg tror da ikke jeg ville forlade mig

Tak til dig også, problemet er sumpen under motoren, som vil slide en
almindelig
lænsepumpe op hurtigt, eller kræve en investering på 5.000 til 10.000 kr.
derfor løsningen med 2 læsepumper en lille membram til sumpen, og en stor
hvis der pludselig skulle være behov for det !

Med sejlerhilsen
Claus
Dacapo Flyer

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-04-05 16:04

> [...]

> derfor løsningen med 2 læsepumper en lille membram til sumpen, og en stor
> hvis der pludselig skulle være behov for det !

Hvad for en fisk?!...

Er Dacapo ikke en motor- og glasfiberbåd, eller er der noget, jeg har
misforstået?

Hvorfor tror du, at en pumpe vil blive slidt op så hurtigt? Min sidste båd
var en træbåd, der som de fleste træbåde trak vand, navnlig om sommeren, og
den lænsede selv automatisk. På syv år sled jeg kun een pumpe op, og båden
lå i vandet hele året. Pumpen var een af de billige amerikanske pumper, og
jeg synes man får meget for pengene. Blot er det vigtigt, at man sørger for
et ordentlig filtersystem, og at man vedligeholder pumpen jævnligt.

Og hvis jeg har ret i, at din båd er en motorbåd, så vil din pumpe da
arbejde endnu mindre end den, jeg havde i min træbåd, som jo kørte hver
eneste dag! Din båd skulle da meget gerne være tør i sumpen....

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-04-05 17:59

Enig. Hvis en glasfiberbåd har behov for andet end en støvklud i bunden, så
skal hullet findes og lukkes. Og det er vel forhåbentligt sjældent at en
slange springer og pumpen skal køre ....

/Bjarke

snip

Fra : co

Dato : 11-04-05 21:15

"Bjarke Christensen" skrev i en meddelelse
> [...]
> en slange springer og pumpen skal køre ....
> "Claus Tersgov" wrote in message
> Din båd skulle da meget gerne være tør i sumpen....

Dacapoen er glasfiberbåd, og sumpen, jeg ved ikke hvor det kommer fra, men
der er altid lidt sort tyktflydende
væske som jeg antager må komme fra motoren, stævnerørs fedt, og måske fra
roret som jeg lige har fået skiftet
simmering i med mere, og når der så løber lidt vand ned,så stiger sumpen,
hvorved min lille membram pumpe starte
og lænser, det er sjældent det sker, typisk hvis der er kommet vand ind,
enten i form af regnvand når kalechen ikke
har været ordentligt lukket, eller en sø der står en over båden.

Derfor også løsningen med 2 pumper, den lille membrampumpe tiol at tage sig
at spildevand med mere, og den store
en dykpumpe der kan virkelig kan tage fra, såfremt jeg endag skulle få behov
for dette !

med venlig hilsen
Claus
Dacapo

PS nu er det min første båd, og min 4 sejler sæson, så jeg har fulgt meget
med herinde, og har talt med mange, da
jeg ikke har haft båd før, men jeg mener der ikke der er noget galt i der
ligger lidt sump under motoren, eller ???

Både ja og nej

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 10-04-05 22:53

> [...]
> jeg ikke har haft båd før, men jeg mener der ikke der er noget galt i der
> ligger lidt sump under motoren, eller ???

Kommer da an på hvad det er, kølervæske, olie og andet snask, absolut nej.
Men det kan næppe undgåes at der kommer 2 dryp fra evt. skrueaksel efter
sejlads (med mindre at man har DSS), roret bør være tæt.
Om der så kan komme regnvand ind... er jo noget helt andet.
Der er faktisk ikke noget værere end et beskidt motor-/motor-rum og
klisterede ledninger.

Mvh
Leon

Fra : co

Dato : 11-04-05 23:16

"Leon Hulstroem (4220)" skrev i en meddelelse
> [...]
> Om der så kan komme regnvand ind... er jo noget helt andet.
> Der er faktisk ikke noget værere end et beskidt motor-/motor-rum og

Min motor og mit motorrum er meget ren, og alt bliver jævnligt tjekket, og
der
ikke noget nævnværdig forbrug på hverken olie, kølervædske eller andet,
så jeg ved ikke hvor sumpen kommer fra, men jeg antager at at et par dråber
hist og pist, samt vand fra roret, og regnvand, har samlet sig, det er en
tyk klæbrig
masse, men jeg kan ikke nå ned og rense det op, ligeledes kan jeg ikke komme
under
min motor, jeg har forsøgt.

Med sejlerhilsen
Claus
Dacapo

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-04-05 23:30

Det *skal* du bare vide. Du må tage den hårde vej: Smag på det, så du kan
smage om det er salt (søvand), ferskt (regnvand) eller sødt (kølevand).

Hold en øl klar. Det trænger man til bagefter ....

Bjarke