Flytte varmluftsfyr ned i motorum
Fra : co

Dato : 10-04-05 20:31

I min Dacapo motorbåd er der monteret et fyr Eberspächer 2D4 under en af
sidepladserne i cocpittet.

Men af pladshensyn overvejer jeg at flytte det ned under dørken i motor
rummet, til min Yanmar 140 hk diesel,
som er monteret med automatisk branslukning i form af en rød slange der
render rundt om motoren,
tilsluttet brandslukker med halon ligenende indhold der skulle kvæle evt.
ild.!

Er det forsvarligt at sætte et fyr ned motorrummet ?

Med venlig hilsen
Claus

Dacapo Flyer

Fra : Jacob

Dato : 10-04-05 10:56

Det burde der ikke være nogle fare ved. sørg blot for at dens "udstødning"
bliver ledt langt uden om alt varmefølsomt. afhænigt af hvilke tempratur
udgangsluften har så skal den også ledes langt uden om i et rør.

Fra : co

Dato : 11-04-05 13:23

"Jacob" skrev:
> Det burde der ikke være nogle fare ved. sørg blot for at dens "udstødning"
> bliver ledt langt uden om alt varmefølsomt. afhænigt af hvilke tempratur
> udgangsluften har så skal den også ledes langt uden om i et rør.

Først tak for dit svar

udstødningsmæssigt er det ikke noget problem, da jeg sageten kan få fat i
eksiterende hul, men det jeg tænker på er hvor varmt der evt. kan blive i
motorrummet, og
evt. brandfare !
hvorfor jeg jeg bl.a var interessert i at høre om andre har deres fyr
sidende i motorrummet og evt har nogle erfaringer med det !

Med venlig hilsen
Claus
Dacapo Flyer

Fra : Jacob

Dato : 10-04-05 18:11

Jeg har et ebberspach i min bil. men det er en der varmer motoren op.
du må kigge i din manual der skulle megetgerne være en tempratur sikring så
den ikke bliver over et vist antal grader. udblæsningsluften ville jeg sikre
mig fri bane for mindst 75cm. så er du på den sikre side. en ven har sådanne
en siddende lige op ad en nakkestøtte.
ligger den diesel / benzin i motorrummet har du en brandrisiko der. men
ellers tror jeg ikke der er noget problem.

Fra : co

Dato : 11-04-05 21:32

"Jacob" skrev i en meddelelse
> [...]
> ligger den diesel / benzin i motorrummet har du en brandrisiko der. men
> ellers tror jeg ikke der er noget problem.

Der sidder selvfølgelig en termostat i kabinen som afbryder og tænder for
fyret,
men den vil ingen indflydelse have på teperaturen omkring fyret i
motorrummet.

Med sejlerhilsen
Claus
Dacapo

Fra : Jacob

Dato : 10-04-05 22:36

Jeg kommer lige i tanke om at du nok også skal have en friskluft tilførsel
til fyret fra kabinen. ellers vil du få en lugt af opvarmet motorrum i din
kabine.

Fra : co

Dato : 11-04-05 22:47

"Jacob" skrev i en meddelelse:
> Jeg kommer lige i tanke om at du nok også skal have en friskluft tilførsel
> til fyret fra kabinen. ellers vil du få en lugt af opvarmet motorrum i din
> kabine.

Det havde jeg ikke tænkt på, men det har du helt ret i

Med sejlerhilsen
Claus
Dacapo

Fra : Carl Larsen

Dato : 10-04-05 22:53

Der kommer vel frisk luft til motorrummet som, efter forbrænding,
gerne skulle komme ud af et udstødningsrør som er ført udenbords.
Dieselvarmeren skal også have rørført sin forbrænding udenbords,
medens frisk luft, fra motorrum, opvarmes og kanaliseres til salon mm.

I et motorrum skulle der gerne udelukkende være frisk luft.

--
Hilsen Carl

Fra : co

Dato : 11-04-05 23:07

"Carl Larsen" skrev i en meddelelse
> [...]
> medens frisk luft, fra motorrum, opvarmes og kanaliseres til salon mm.
>
> I et motorrum skulle der gerne udelukkende være frisk luft.

Motorrummet får frisk luft fra 3 tykke slanger i båd bagbord og
styrbordside,
men en varm motor efter en sejllads lugter nu af motor, det ved jeg fordi
jeg
for et par sæsonner hvor fyret pludselig ikke virkede og vi løftede en af
lugerne
til motorrummet, for at få den varme luft op.

Så derfor skal der trækkes en seperat indsugningsslange fra det fri til
fyret

Med sejlerhilsen
claus
Dacapo flyer

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-04-05 23:18

"Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> skrev

> [...]
> medens frisk luft, fra motorrum, opvarmes og kanaliseres til salon mm.
> I et motorrum skulle der gerne udelukkende være frisk luft.

Det er der jo bare ikke altid, navnlig ikke, hvis man har en ældre motor som
drypper lidt hist og her. Der skal jo ikke meget til, før lugten er grim.
Bare en lille smule diesel kan lugte meget.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Carl Larsen

Dato : 10-04-05 21:53

I min gamle båd har der i mange år siddet en meget gammel
webasto diesel varmer i motorrummet.
Det har aldrig givet problemer.
Jeg har heller aldrig haft varmeren tændt samtidigt med
at motoren kører.

--
Hilsen Carl