Fritliggende pibe eller ej !!
Fra : M Sørensen

Dato : 26-05-01 16:38

Jeg er ny jæger og har lige investeret i en Brno 537, og har fået af vide af
bøssemageren at det med den fritliggende pibe er noget sludder. Hvor vigtig
er det ????
Kan jeg selv pille skæftet af uden at det påvirker indskydningen ?? (når den
bliver indskudt)

--
Med Venlig Hilsen/Digital Regards
Martin Sørensen

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 26-05-01 22:43

On Sat, 26 May 2001 17:37:34 +0200, "M Sørensen" <ms@reefers.dk>
wrote:

>Jeg er ny jæger og har lige investeret i en Brno 537, og har fået af vide af
>bøssemageren at det med den fritliggende pibe er noget sludder. Hvor vigtig
>er det ????

I noen tilfeller vil anlegget mellom skjeftet og pipe være slik at det
ikke påvirker presisjon, selv om pipa blir varmskutt. I andre
tilfeller vil det gi treffpunktsendring - i enkelte tilfeller svært
stor treffpunktsendring (stringing = treffpunktet flytter seg langs en
linje ettersom løpet varmes opp, dvs løpet utvider seg, trykket mot
skjeftet øker og treffpunkt endres)

>Kan jeg selv pille skæftet af uden at det påvirker indskydningen ?? (når den
>bliver indskudt)

Dersom løpet er frittliggende: ja. Dersom løpet ikke er det, _kan_ en
demontering/montering av skjeftet teoretisk sett medføre
treffpunktsendring (dvs at du skrur til skruene hardere/lettere enn de
var, fjerner skitt/smuss mellom løp/skjefte osv, noe som endrer den
påvirkning skjeftet og pipe har på hverandre)

For min egen del har jeg fått beddet og løftet pipa fra skjeftet på
alle mine rifler. For en av disse medførte dette en _svært_ stor
bedring i presisjon (Brno Zk601). Om det var beddinga eller at pipa
ble frittliggende, vet jeg ikke...

Hele denne behandlingen koster noen hundrelapper hos en børsemaker.

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 27-05-01 11:07

wrote:

> [...]
>er det ????
>Kan jeg selv pille skæftet af uden at det påvirker indskydningen ?? (når den

Hvis børsemakeren fortalte deg at det var bare sludder å sørge for at
pipa blir liggende fritt, bør du absolutt se deg om etter en annen
børsemaker!!!
Pipens forhold til stokken er særdeles viktig med tanke på presisjon
og stabilitet. Dersom løpet ligger an mot stokken vil treffpunktet
forflyttes med varierende værforhold, temperatur, fuktighet og ikke
minst i forhold til hvordan du holder i forskjeftet. Jeg vil absolutt
anbefale deg å skjære ut så pipa blir liggende fritt. Da vil du merke
at treffpunktet ikke forandrer seg mellom hver gang du går ut på jakt
eller til banen. At du i tillegg får rifla beddet tar jeg som en
selvfølge. Jeg vil også anbefale deg å få en annen børsemaker til å
gjøre beddejobben! Jeg har en mistanke om at han du refererer til ikke
er riktig mann for denn jobben heller.

Brynjar

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 28-05-01 01:37

On Sun, 27 May 2001 10:07:18 GMT, bharsvik@online.no (Brynjar Harsvik)
wrote:

> [...]
>minst i forhold til hvordan du holder i forskjeftet. Jeg vil absolutt
>anbefale deg å skjære ut så pipa blir liggende fritt.

Jeg ville derimot gå litt mindre drastisk til verks, med sandpapir...
; )

Dette er forøvrig samme fenomen som kan observeres med kombi-våpen.
Når rifleløpet varmes opp, mens hagleløpet forblir kaldt (i allefall
en god del kaldere) vil det oppstå spenninger i godset, som forandrer
de svingninger som bestemmer kulens retning når den forlater løpet.
På min kombi utgjør dette ca 40-50 cm fra første til 3-4 skudd. (på
villreinskiva i den norske storviltprøven betyr det at jeg skyter 3.
skudd i geviret på reinen)

<snip>

Fra : Steen Gavnbo Nielsen

Dato : 27-05-01 11:26

piben skal ligge fri ellers skubber træet til piben og derved skyder din
riffel ikke ens.
man tager et stykke papir og lægger under piben og trækker op til første
fastgøring i skiftet. det skal være frit.
du kan selv tage ud af skiftet, men man skal altid prøve skyde sine våben
efter reperation.
m.v.h
Steen

Fra : Poul Jacobsen

Dato : 27-05-01 22:16

> [...]
> www.reefers.dk
>
> Det er meget meget meget vigtigt, at din pibe ligger frit. løbet vil groft
sagt svinge rundt modsat riffelgangene og får løbet kontakt med dit
forskæfte, vil det indvirke på dit resultat, jeg har set eksempler, hvor
skudet har afveget over en ½ meter fra det førest til det tredie skud.
Skift din våbenmekaniker ud han har ikke forstand på våben.

Hilsen
Poul Jacobsen

Fra : M Sørensen

Dato : 28-05-01 22:23

Hej

Nu har du set en der afveg 2 meter, men vi fik da styr på den )
Tak for hjælpen og god tone ude på kimber banen

Fra : bcc6437

Dato : 10-07-01 09:07

Hvis bare verden var så enkel!!
Husk der er altid mindst to sider til samme sag!!
På at læse artiklen om Melvin Forbes/Ultra Light Rifles på nedenstående
link. MF bygger custom letvægtsrifler der skyder som en drøm (og koster som
et mareridt).
http://www.theaccuraterifle.com/

Fra : Jan Nielsen

Dato : 10-07-01 11:56

On Tue, 10 Jul 2001 10:07:04 +0200, "bcc6437" <rbraun@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>link. MF bygger custom letvægtsrifler der skyder som en drøm (og koster som

Ideen med et trykpunkt mellem skæfte og pipe er ikke ny, det findes
bla. på Remington rifler. Problemet er blot at selv små ændringer i skæftet
vil medføre et ændret træfpunkt. Især oliebehandlede skæfter er følsomme
over for fugt og temperatursvingninger.
De skæfter Melvin Forbes laver er praktisk taget spændingsfri og påvirker derfor
ikke træfpunktet. Som almindelig jæger med et "almindeligt" skæfter vil man
være bedst tjent med en fritliggende pipe: Om riflen skyder 2cm eller 4cm
grupper betyder intet i forhold til at træfpunktet måske ændrer sig 20cm efter
en regnfuld dag i det skotske højland.

--
- JN -