/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Kølevand, termostat og sladrestråle !!
Fra : Martin [5220]


Dato : 08-04-05 13:34

Det undrer mig der ikke umiddelbart kommer vand ud af sladrestrålen på min
40 hk Mariner, 4 cylindre fra '95. (Model: MA40MLH)
Jeg tænker at der måske sidder en termostat der først åbner for kølvandet
når motoren har den rette temp!
Men jeg har ikke turde lade den køre varm for at afprøve det.

Er der nogen der har kendskab til det?

--

.............
/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!
................................................................



 
 
Jonas Lüttichau (08-04-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 08-04-05 13:52


"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> skrev i en meddelelse
news:GNu5e.58$4z.25@news.get2net.dk...
> Det undrer mig der ikke umiddelbart kommer vand ud af sladrestrålen på min
> 40 hk Mariner, 4 cylindre fra '95. (Model: MA40MLH)
> Jeg tænker at der måske sidder en termostat der først åbner for kølvandet
> når motoren har den rette temp!

Jeg ville nok ikke satse på det :) Jeg har meget lidt erfaringer med
motorer, men jeg ville lige tjekke om der sidder noget snavs i røret eller
om dette overhovedet peger den rigtige vej, vi havde på et tidspunkt et
problem med at kølevandet blev ledt ind i "motorrummet" på vores
påhængsmotor (115hk). Ellers kan det måske være impellen den er galt med,
denne bliver jo slidt og skal skiftes. Hvis du har din motor kært så skal du
måske opsøge en fagmand.

mvh
Jonas



Carl Larsen (08-04-2005)
Kommentar
Fra : Carl Larsen


Dato : 08-04-05 19:07

Du skal, for guds skyld, finde ud af hvorfor der ikke kommer
kølevand. Det SKAL der.
Som regel er det impellen i pumpehuset, som ikke drejer rundt,
har slidt sine vinger af eller defekt på anden måde.
Der hvor kølevandet trækkes ind, er der ofte et filter.
Det kan være tilstoppet af skidt, tang eller andet.
Kølerørene kan være tilstoppede eller utætte.

Dette er kontroller eller udskiftninger, som du selv burde
kunne lave, såfremt du bevæger dig mere end et par
hundrede meter ud af havnen.

Er ovenstående OK, så kan det være kølevandspumpen, som
er defekt og skal skiftes. Hertil bør du nok have en fagmand.

--
Hilsen Carl


"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> wrote in message
news:GNu5e.58$4z.25@news.get2net.dk...
> Det undrer mig der ikke umiddelbart kommer vand ud af sladrestrålen på min
> 40 hk Mariner, 4 cylindre fra '95. (Model: MA40MLH)
> Jeg tænker at der måske sidder en termostat der først åbner for kølvandet
> når motoren har den rette temp!
> Men jeg har ikke turde lade den køre varm for at afprøve det.
>
> Er der nogen der har kendskab til det?
>
> --
>
> ............
> /Martin
>
> People say i'm bad, but I sure feel good !!
> ...............................................................
>
>



Bjarke Christensen (08-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 08-04-05 19:22


"Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> wrote in message
news:4256c810$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Du skal, for guds skyld, finde ud af hvorfor der ikke kommer
> kølevand. Det SKAL der.
> Som regel er det impellen i pumpehuset, som ikke drejer rundt,
> har slidt sine vinger af eller defekt på anden måde.
> Der hvor kølevandet trækkes ind, er der ofte et filter.
> Det kan være tilstoppet af skidt, tang eller andet.
> Kølerørene kan være tilstoppede eller utætte.
>
> Dette er kontroller eller udskiftninger, som du selv burde
> kunne lave, såfremt du bevæger dig mere end et par
> hundrede meter ud af havnen.
>
> Er ovenstående OK, så kan det være kølevandspumpen, som
> er defekt og skal skiftes. Hertil bør du nok have en fagmand.
>
> --
> Hilsen Carl
>
>
> "Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> wrote in message
> news:GNu5e.58$4z.25@news.get2net.dk...
>> Det undrer mig der ikke umiddelbart kommer vand ud af sladrestrålen på
>> min
>> 40 hk Mariner, 4 cylindre fra '95. (Model: MA40MLH)
>> Jeg tænker at der måske sidder en termostat der først åbner for kølvandet
>> når motoren har den rette temp!
>> Men jeg har ikke turde lade den køre varm for at afprøve det.
>>
>> Er der nogen der har kendskab til det?
>>
>> --
>>
>> ............
>> /Martin
>>
>> People say i'm bad, but I sure feel good !!
>> ...............................................................
>>
>>
>
>



Bjarke Christensen (08-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 08-04-05 19:24

Jeg er med på, at man skal kunne checke for tang i filteret ude på
vandet....

- men hvis man skal kunne checke kølekanalerne og impelleren ude på vandet,
så mangler jeg ca 100 motorlektioner.

Bjarke


"Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> wrote in message
news:4256c810$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Du skal, for guds skyld, finde ud af hvorfor der ikke kommer
> kølevand. Det SKAL der.
> Som regel er det impellen i pumpehuset, som ikke drejer rundt,
> har slidt sine vinger af eller defekt på anden måde.
> Der hvor kølevandet trækkes ind, er der ofte et filter.
> Det kan være tilstoppet af skidt, tang eller andet.
> Kølerørene kan være tilstoppede eller utætte.
>
> Dette er kontroller eller udskiftninger, som du selv burde
> kunne lave, såfremt du bevæger dig mere end et par
> hundrede meter ud af havnen.
>
> Er ovenstående OK, så kan det være kølevandspumpen, som
> er defekt og skal skiftes. Hertil bør du nok have en fagmand.
>
> --
> Hilsen Carl
>
>
> "Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> wrote in message
> news:GNu5e.58$4z.25@news.get2net.dk...
>> Det undrer mig der ikke umiddelbart kommer vand ud af sladrestrålen på
>> min
>> 40 hk Mariner, 4 cylindre fra '95. (Model: MA40MLH)
>> Jeg tænker at der måske sidder en termostat der først åbner for kølvandet
>> når motoren har den rette temp!
>> Men jeg har ikke turde lade den køre varm for at afprøve det.
>>
>> Er der nogen der har kendskab til det?
>>
>> --
>>
>> ............
>> /Martin
>>
>> People say i'm bad, but I sure feel good !!
>> ...............................................................
>>
>>
>
>



Carl Larsen (08-04-2005)
Kommentar
Fra : Carl Larsen


Dato : 08-04-05 20:03

> - men hvis man skal kunne checke kølekanalerne og impelleren ude på
vandet,
> så mangler jeg ca 100 motorlektioner.
>

Nå ja, at gøre det ude på vandet er måske lige lovligt meget.
Ved søsætning er det meget naturligt at man checker sin impel.
Lækker de indenbords kølerør så kommer der nok vand i bunden
Det synes også jeg er naturligt at checke når båden kommer i vandet.
Også at man, som Martin har gjort, ser efter om der kommer
kølevand ud af udstødningen.

--
Hilsen Carl



Bjarke Christensen (08-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 08-04-05 20:23

øhhh, enig (for indenbords), men det er en udenbordsmotor .... Det er ikke
en simpel sag at checke impelleren....

Bjarke

"Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> wrote in message
news:4256d51f$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> - men hvis man skal kunne checke kølekanalerne og impelleren ude på
> vandet,
>> så mangler jeg ca 100 motorlektioner.
>>
>
> Nå ja, at gøre det ude på vandet er måske lige lovligt meget.
> Ved søsætning er det meget naturligt at man checker sin impel.
> Lækker de indenbords kølerør så kommer der nok vand i bunden
> Det synes også jeg er naturligt at checke når båden kommer i vandet.
> Også at man, som Martin har gjort, ser efter om der kommer
> kølevand ud af udstødningen.
>
> --
> Hilsen Carl
>
>



Martin [5220] (08-04-2005)
Kommentar
Fra : Martin [5220]


Dato : 08-04-05 20:54

"Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> skrev i en meddelelse
news:4256c810$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Som regel er det impellen i pumpehuset, som ikke drejer rundt,
> har slidt sine vinger af eller defekt på anden måde.

Det tror jeg er meget sansynligt, motoren har ikke kørt de sidste 7 år.
Impelleren kan sagtens være groet fast, og ved opstart have revet lamellerne
itu. Den må vist hellere tjekkes igennem.

--

.............
/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!
................................................................



Bjarke Christensen (08-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 08-04-05 21:09

Min havde fået lidt frost og den gummistuds der sidder og kobler
impellerhuset på røret op til motoren var presset af. Det kunne også være en
mulighed

Bjarke


"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> wrote in message
news:gdB5e.149$Av2.119@news.get2net.dk...
> "Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> skrev i en meddelelse
> news:4256c810$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Som regel er det impellen i pumpehuset, som ikke drejer rundt,
>> har slidt sine vinger af eller defekt på anden måde.
>
> Det tror jeg er meget sansynligt, motoren har ikke kørt de sidste 7 år.
> Impelleren kan sagtens være groet fast, og ved opstart have revet
> lamellerne itu. Den må vist hellere tjekkes igennem.
>
> --
>
> ............
> /Martin
>
> People say i'm bad, but I sure feel good !!
> ...............................................................
>



Bjarke Christensen (08-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 08-04-05 19:19

Dette er en kommentar fra en "Nybagt Motorvidende", som nu har tilbragt to
dage sammen med mine mekanikker-gast, der har skilt min kraftigt ad.... (da
han ikke vil acceptere, at jeg vil købe en ny ....)

Der *skal* kommer vand ud med det samme. Strålen sidder *før* termostaten.
Motoren kan godt tåle at starte og køre et halvt minuts tid ad gangen, så du
kan finde ud af hvad der er galt. - men lad den endelig blive kold (5-10
min)imellem hvert forsøg.

Et år havde jeg noget brunligt "stads" i afgangen hvorfra kontrolstrålen
kommer fra. Du kan starte med at stikke et stykke ståltråd op gennem
slangestumpen og se om du kan få hul. Alternativt (ufarligt for selv en
nybegynder) kan du skrue det lille termostatdæksel af, så du får frigjort
dækslet og slangestumpen. Check (ved at puste) om der er fri gennemgang
gennem slangen og hullet i dækslet.

Den anden der besvarede har ret i at det kan være impelleren. Men i
modsætning til en stor marine diesel, så er det IKKE nemt at skifte på en
u/b, da den sidder nede i benet og dette skal skilles ad.

/Bjarke
(som nu har kontrolstråle, men stadig sætter ud i tændingen)


"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> wrote in message
news:GNu5e.58$4z.25@news.get2net.dk...
> Det undrer mig der ikke umiddelbart kommer vand ud af sladrestrålen på min
> 40 hk Mariner, 4 cylindre fra '95. (Model: MA40MLH)
> Jeg tænker at der måske sidder en termostat der først åbner for kølvandet
> når motoren har den rette temp!
> Men jeg har ikke turde lade den køre varm for at afprøve det.
>
> Er der nogen der har kendskab til det?
>
> --
>
> ............
> /Martin
>
> People say i'm bad, but I sure feel good !!
> ...............................................................
>



Martin [5220] (08-04-2005)
Kommentar
Fra : Martin [5220]


Dato : 08-04-05 20:51

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:4256cb2e$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Der *skal* kommer vand ud med det samme. Strålen sidder *før* termostaten.

Det burde være sådan altid syntes jeg, men er det desværre ikke.
Jeg har en 6 hk. Mercury som jeg også troede havde en defekt impeller eller
stoppede rør, men her viste det sig at sladrestrålen sad efter termostaten.
Der kommer altså først vand ud når motoren har nået den korrekte arbejdtemp.
Den lukker igen lidt efter og sådan virker det hele tiden.

Jeg har en kammerat som slæbte sin spritnye 4 hk. tilbage til butikken pga.
af samme problem.
Han var nemlig også uvidende om at sådan skulle det være.

> Den anden der besvarede har ret i at det kan være impelleren

Det er en mulighed, men jeg syntes det er usansynligt at den skulle være så
slidt at der overhovedet intet vand kommer ud, - det har jeg aldrig oplevet
før, - men man skal jo aldrig sige aldrig Det skal ihvertfald tjekkes.
.............
/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!
................................................................



Bjarke Christensen (08-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 08-04-05 21:10

Ja, det lyder ikke smart. På min 8 hk Mariner = Mercury sidder det rigtigt.

Bjarke

"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> wrote in message
news:bbB5e.148$3t2.4@news.get2net.dk...
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
> meddelelse news:4256cb2e$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>> Der *skal* kommer vand ud med det samme. Strålen sidder *før*
>> termostaten.
>
> Det burde være sådan altid syntes jeg, men er det desværre ikke.
> Jeg har en 6 hk. Mercury som jeg også troede havde en defekt impeller
> eller stoppede rør, men her viste det sig at sladrestrålen sad efter
> termostaten. Der kommer altså først vand ud når motoren har nået den
> korrekte arbejdtemp. Den lukker igen lidt efter og sådan virker det hele
> tiden.
>
> Jeg har en kammerat som slæbte sin spritnye 4 hk. tilbage til butikken
> pga. af samme problem.
> Han var nemlig også uvidende om at sådan skulle det være.
>
>> Den anden der besvarede har ret i at det kan være impelleren
>
> Det er en mulighed, men jeg syntes det er usansynligt at den skulle være
> så slidt at der overhovedet intet vand kommer ud, - det har jeg aldrig
> oplevet før, - men man skal jo aldrig sige aldrig Det skal ihvertfald
> tjekkes.
> ............
> /Martin
>
> People say i'm bad, but I sure feel good !!
> ...............................................................
>



mlt (10-04-2005)
Kommentar
Fra : mlt


Dato : 10-04-05 15:17

På min netop solgte 4 hk Mariner fra 2001 var der kølestråle hele tiden,
uanset motortemperatur.

Det med at starte motoren op på land, og køre den i maks 30 sek., er det OK
eller er det noget man skal lade helt være med? Jeg får en Evinrude 40 Hk
EFI hjem, og vil jo gerne teste den for start og stop inden jeg ligger i
vandet, så går det fint an med 30 sek. kørsel uden kølevand?


Michael.


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
news:4256e531$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Ja, det lyder ikke smart. På min 8 hk Mariner = Mercury sidder det
rigtigt.
>
> Bjarke
>
> "Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> wrote in message
> news:bbB5e.148$3t2.4@news.get2net.dk...
> > "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
> > meddelelse news:4256cb2e$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> >
> >> Der *skal* kommer vand ud med det samme. Strålen sidder *før*
> >> termostaten.
> >
> > Det burde være sådan altid syntes jeg, men er det desværre ikke.
> > Jeg har en 6 hk. Mercury som jeg også troede havde en defekt impeller
> > eller stoppede rør, men her viste det sig at sladrestrålen sad efter
> > termostaten. Der kommer altså først vand ud når motoren har nået den
> > korrekte arbejdtemp. Den lukker igen lidt efter og sådan virker det hele
> > tiden.
> >
> > Jeg har en kammerat som slæbte sin spritnye 4 hk. tilbage til butikken
> > pga. af samme problem.
> > Han var nemlig også uvidende om at sådan skulle det være.
> >
> >> Den anden der besvarede har ret i at det kan være impelleren
> >
> > Det er en mulighed, men jeg syntes det er usansynligt at den skulle være
> > så slidt at der overhovedet intet vand kommer ud, - det har jeg aldrig
> > oplevet før, - men man skal jo aldrig sige aldrig Det skal
ihvertfald
> > tjekkes.
> > ............
> > /Martin
> >
> > People say i'm bad, but I sure feel good !!
> > ...............................................................
> >
>
>



Bjarke Christensen (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 10-04-05 15:31

Korrektion:

Motoren kan godt klar sig uden køling, men benet *skal* være i vand, da
impelleren brænder af hvis den kører tør. Hvis benet er i vand er impelleren
våd og så er det OK at der i kort tid ikke løber kølevand rundt i motoren.

Jeg har taget låget af en olietønde og spændt motoren på med benet nede i
vandet (som jeg har fyldt i tønden). Så kan man stå med den i ro og mag. -
og i en meget behagelig højde. Jeg ved ikke om en 40 hk måske er lidt for
stor til det ....

Bjarke



"mlt" <mlt@husbygningHXZ.dk> wrote in message
news:4259353f$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> På min netop solgte 4 hk Mariner fra 2001 var der kølestråle hele tiden,
> uanset motortemperatur.
>
> Det med at starte motoren op på land, og køre den i maks 30 sek., er det
> OK
> eller er det noget man skal lade helt være med? Jeg får en Evinrude 40 Hk
> EFI hjem, og vil jo gerne teste den for start og stop inden jeg ligger i
> vandet, så går det fint an med 30 sek. kørsel uden kølevand?
>
>
> Michael.
>
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
> news:4256e531$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Ja, det lyder ikke smart. På min 8 hk Mariner = Mercury sidder det
> rigtigt.
>>
>> Bjarke
>>
>> "Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> wrote in message
>> news:bbB5e.148$3t2.4@news.get2net.dk...
>> > "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
>> > meddelelse news:4256cb2e$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> >
>> >> Der *skal* kommer vand ud med det samme. Strålen sidder *før*
>> >> termostaten.
>> >
>> > Det burde være sådan altid syntes jeg, men er det desværre ikke.
>> > Jeg har en 6 hk. Mercury som jeg også troede havde en defekt impeller
>> > eller stoppede rør, men her viste det sig at sladrestrålen sad efter
>> > termostaten. Der kommer altså først vand ud når motoren har nået den
>> > korrekte arbejdtemp. Den lukker igen lidt efter og sådan virker det
>> > hele
>> > tiden.
>> >
>> > Jeg har en kammerat som slæbte sin spritnye 4 hk. tilbage til butikken
>> > pga. af samme problem.
>> > Han var nemlig også uvidende om at sådan skulle det være.
>> >
>> >> Den anden der besvarede har ret i at det kan være impelleren
>> >
>> > Det er en mulighed, men jeg syntes det er usansynligt at den skulle
>> > være
>> > så slidt at der overhovedet intet vand kommer ud, - det har jeg aldrig
>> > oplevet før, - men man skal jo aldrig sige aldrig Det skal
> ihvertfald
>> > tjekkes.
>> > ............
>> > /Martin
>> >
>> > People say i'm bad, but I sure feel good !!
>> > ...............................................................
>> >
>>
>>
>
>



mlt (10-04-2005)
Kommentar
Fra : mlt


Dato : 10-04-05 17:36

Nå ok, men jeg troede at grunden til at benet skal være under vand, var at
der således dels kom vand til impelleren og dermed også til kølesystemet i
motoren?

Jeg har nemlig også hørt det med at plastikimpellere kan brænde varme hvis
de ikke er i vand, men nogle siger at man alligevel godt kan starte
kortvarigs op uden at impelleren tager skade.

Selve motoren tager i hvert fald ikke skade af en kortvarig opstart, fordi
der jo ikke kræves køling af en kold motor...

Det jeg efterlyste var derfor erfaringer om det går an uden
olietøndeprojektet eller om en sådan "tørstart" slider for meget på
impelleren.

Michael

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
news:425938ab$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Korrektion:
>
> Motoren kan godt klar sig uden køling, men benet *skal* være i vand, da
> impelleren brænder af hvis den kører tør. Hvis benet er i vand er
impelleren
> våd og så er det OK at der i kort tid ikke løber kølevand rundt i motoren.
>
> Jeg har taget låget af en olietønde og spændt motoren på med benet nede i
> vandet (som jeg har fyldt i tønden). Så kan man stå med den i ro og mag. -
> og i en meget behagelig højde. Jeg ved ikke om en 40 hk måske er lidt for
> stor til det ....
>
> Bjarke
>
>
>
> "mlt" <mlt@husbygningHXZ.dk> wrote in message
> news:4259353f$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > På min netop solgte 4 hk Mariner fra 2001 var der kølestråle hele tiden,
> > uanset motortemperatur.
> >
> > Det med at starte motoren op på land, og køre den i maks 30 sek., er det
> > OK
> > eller er det noget man skal lade helt være med? Jeg får en Evinrude 40
Hk
> > EFI hjem, og vil jo gerne teste den for start og stop inden jeg ligger i
> > vandet, så går det fint an med 30 sek. kørsel uden kølevand?
> >
> >
> > Michael.
> >
> >
> > "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in
message
> > news:4256e531$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> >> Ja, det lyder ikke smart. På min 8 hk Mariner = Mercury sidder det
> > rigtigt.
> >>
> >> Bjarke
> >>
> >> "Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> wrote in message
> >> news:bbB5e.148$3t2.4@news.get2net.dk...
> >> > "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
> >> > meddelelse news:4256cb2e$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> >> >
> >> >> Der *skal* kommer vand ud med det samme. Strålen sidder *før*
> >> >> termostaten.
> >> >
> >> > Det burde være sådan altid syntes jeg, men er det desværre ikke.
> >> > Jeg har en 6 hk. Mercury som jeg også troede havde en defekt impeller
> >> > eller stoppede rør, men her viste det sig at sladrestrålen sad efter
> >> > termostaten. Der kommer altså først vand ud når motoren har nået den
> >> > korrekte arbejdtemp. Den lukker igen lidt efter og sådan virker det
> >> > hele
> >> > tiden.
> >> >
> >> > Jeg har en kammerat som slæbte sin spritnye 4 hk. tilbage til
butikken
> >> > pga. af samme problem.
> >> > Han var nemlig også uvidende om at sådan skulle det være.
> >> >
> >> >> Den anden der besvarede har ret i at det kan være impelleren
> >> >
> >> > Det er en mulighed, men jeg syntes det er usansynligt at den skulle
> >> > være
> >> > så slidt at der overhovedet intet vand kommer ud, - det har jeg
aldrig
> >> > oplevet før, - men man skal jo aldrig sige aldrig Det skal
> > ihvertfald
> >> > tjekkes.
> >> > ............
> >> > /Martin
> >> >
> >> > People say i'm bad, but I sure feel good !!
> >> > ...............................................................
> >> >
> >>
> >>
> >
> >
>
>



Bjarke Christensen (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 10-04-05 18:02

Jeg er ret sikker på impelleren tager skade *før* motoren....

Bjarke


"mlt" <mlt@husbygningHXZ.dk> wrote in message
news:425955d3$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nå ok, men jeg troede at grunden til at benet skal være under vand, var at
> der således dels kom vand til impelleren og dermed også til kølesystemet i
> motoren?
>
> Jeg har nemlig også hørt det med at plastikimpellere kan brænde varme hvis
> de ikke er i vand, men nogle siger at man alligevel godt kan starte
> kortvarigs op uden at impelleren tager skade.
>
> Selve motoren tager i hvert fald ikke skade af en kortvarig opstart, fordi
> der jo ikke kræves køling af en kold motor...
>
> Det jeg efterlyste var derfor erfaringer om det går an uden
> olietøndeprojektet eller om en sådan "tørstart" slider for meget på
> impelleren.
>
> Michael
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
> news:425938ab$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Korrektion:
>>
>> Motoren kan godt klar sig uden køling, men benet *skal* være i vand, da
>> impelleren brænder af hvis den kører tør. Hvis benet er i vand er
> impelleren
>> våd og så er det OK at der i kort tid ikke løber kølevand rundt i
>> motoren.
>>
>> Jeg har taget låget af en olietønde og spændt motoren på med benet nede i
>> vandet (som jeg har fyldt i tønden). Så kan man stå med den i ro og
>> mag. -
>> og i en meget behagelig højde. Jeg ved ikke om en 40 hk måske er lidt for
>> stor til det ....
>>
>> Bjarke
>>
>>
>>
>> "mlt" <mlt@husbygningHXZ.dk> wrote in message
>> news:4259353f$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> > På min netop solgte 4 hk Mariner fra 2001 var der kølestråle hele
>> > tiden,
>> > uanset motortemperatur.
>> >
>> > Det med at starte motoren op på land, og køre den i maks 30 sek., er
>> > det
>> > OK
>> > eller er det noget man skal lade helt være med? Jeg får en Evinrude 40
> Hk
>> > EFI hjem, og vil jo gerne teste den for start og stop inden jeg ligger
>> > i
>> > vandet, så går det fint an med 30 sek. kørsel uden kølevand?
>> >
>> >
>> > Michael.
>> >
>> >
>> > "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in
> message
>> > news:4256e531$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> >> Ja, det lyder ikke smart. På min 8 hk Mariner = Mercury sidder det
>> > rigtigt.
>> >>
>> >> Bjarke
>> >>
>> >> "Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> wrote in message
>> >> news:bbB5e.148$3t2.4@news.get2net.dk...
>> >> > "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
>> >> > meddelelse news:4256cb2e$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> >> >
>> >> >> Der *skal* kommer vand ud med det samme. Strålen sidder *før*
>> >> >> termostaten.
>> >> >
>> >> > Det burde være sådan altid syntes jeg, men er det desværre ikke.
>> >> > Jeg har en 6 hk. Mercury som jeg også troede havde en defekt
>> >> > impeller
>> >> > eller stoppede rør, men her viste det sig at sladrestrålen sad efter
>> >> > termostaten. Der kommer altså først vand ud når motoren har nået den
>> >> > korrekte arbejdtemp. Den lukker igen lidt efter og sådan virker det
>> >> > hele
>> >> > tiden.
>> >> >
>> >> > Jeg har en kammerat som slæbte sin spritnye 4 hk. tilbage til
> butikken
>> >> > pga. af samme problem.
>> >> > Han var nemlig også uvidende om at sådan skulle det være.
>> >> >
>> >> >> Den anden der besvarede har ret i at det kan være impelleren
>> >> >
>> >> > Det er en mulighed, men jeg syntes det er usansynligt at den skulle
>> >> > være
>> >> > så slidt at der overhovedet intet vand kommer ud, - det har jeg
> aldrig
>> >> > oplevet før, - men man skal jo aldrig sige aldrig Det skal
>> > ihvertfald
>> >> > tjekkes.
>> >> > ............
>> >> > /Martin
>> >> >
>> >> > People say i'm bad, but I sure feel good !!
>> >> > ...............................................................
>> >> >
>> >>
>> >>
>> >
>> >
>>
>>
>
>



mlt (10-04-2005)
Kommentar
Fra : mlt


Dato : 10-04-05 18:14

Ja det er jeg også sikker på, men kan en impeller holde til det i 30
sekunder?

Jeg smider lige spørgsmålet ud som ny tråd, håber det er ok.
M.
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
news:42595c03$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg er ret sikker på impelleren tager skade *før* motoren....
>
> Bjarke
>
>
> "mlt" <mlt@husbygningHXZ.dk> wrote in message
> news:425955d3$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Nå ok, men jeg troede at grunden til at benet skal være under vand, var
at
> > der således dels kom vand til impelleren og dermed også til kølesystemet
i
> > motoren?
> >
> > Jeg har nemlig også hørt det med at plastikimpellere kan brænde varme
hvis
> > de ikke er i vand, men nogle siger at man alligevel godt kan starte
> > kortvarigs op uden at impelleren tager skade.
> >
> > Selve motoren tager i hvert fald ikke skade af en kortvarig opstart,
fordi
> > der jo ikke kræves køling af en kold motor...
> >
> > Det jeg efterlyste var derfor erfaringer om det går an uden
> > olietøndeprojektet eller om en sådan "tørstart" slider for meget på
> > impelleren.
> >
> > Michael
> >
> > "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in
message
> > news:425938ab$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> >> Korrektion:
> >>
> >> Motoren kan godt klar sig uden køling, men benet *skal* være i vand, da
> >> impelleren brænder af hvis den kører tør. Hvis benet er i vand er
> > impelleren
> >> våd og så er det OK at der i kort tid ikke løber kølevand rundt i
> >> motoren.
> >>
> >> Jeg har taget låget af en olietønde og spændt motoren på med benet nede
i
> >> vandet (som jeg har fyldt i tønden). Så kan man stå med den i ro og
> >> mag. -
> >> og i en meget behagelig højde. Jeg ved ikke om en 40 hk måske er lidt
for
> >> stor til det ....
> >>
> >> Bjarke
> >>
> >>
> >>
> >> "mlt" <mlt@husbygningHXZ.dk> wrote in message
> >> news:4259353f$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >> > På min netop solgte 4 hk Mariner fra 2001 var der kølestråle hele
> >> > tiden,
> >> > uanset motortemperatur.
> >> >
> >> > Det med at starte motoren op på land, og køre den i maks 30 sek., er
> >> > det
> >> > OK
> >> > eller er det noget man skal lade helt være med? Jeg får en Evinrude
40
> > Hk
> >> > EFI hjem, og vil jo gerne teste den for start og stop inden jeg
ligger
> >> > i
> >> > vandet, så går det fint an med 30 sek. kørsel uden kølevand?
> >> >
> >> >
> >> > Michael.
> >> >
> >> >
> >> > "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in
> > message
> >> > news:4256e531$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> >> >> Ja, det lyder ikke smart. På min 8 hk Mariner = Mercury sidder det
> >> > rigtigt.
> >> >>
> >> >> Bjarke
> >> >>
> >> >> "Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> wrote in message
> >> >> news:bbB5e.148$3t2.4@news.get2net.dk...
> >> >> > "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i
en
> >> >> > meddelelse news:4256cb2e$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> >> >> >
> >> >> >> Der *skal* kommer vand ud med det samme. Strålen sidder *før*
> >> >> >> termostaten.
> >> >> >
> >> >> > Det burde være sådan altid syntes jeg, men er det desværre ikke.
> >> >> > Jeg har en 6 hk. Mercury som jeg også troede havde en defekt
> >> >> > impeller
> >> >> > eller stoppede rør, men her viste det sig at sladrestrålen sad
efter
> >> >> > termostaten. Der kommer altså først vand ud når motoren har nået
den
> >> >> > korrekte arbejdtemp. Den lukker igen lidt efter og sådan virker
det
> >> >> > hele
> >> >> > tiden.
> >> >> >
> >> >> > Jeg har en kammerat som slæbte sin spritnye 4 hk. tilbage til
> > butikken
> >> >> > pga. af samme problem.
> >> >> > Han var nemlig også uvidende om at sådan skulle det være.
> >> >> >
> >> >> >> Den anden der besvarede har ret i at det kan være impelleren
> >> >> >
> >> >> > Det er en mulighed, men jeg syntes det er usansynligt at den
skulle
> >> >> > være
> >> >> > så slidt at der overhovedet intet vand kommer ud, - det har jeg
> > aldrig
> >> >> > oplevet før, - men man skal jo aldrig sige aldrig Det skal
> >> > ihvertfald
> >> >> > tjekkes.
> >> >> > ............
> >> >> > /Martin
> >> >> >
> >> >> > People say i'm bad, but I sure feel good !!
> >> >> > ...............................................................
> >> >> >
> >> >>
> >> >>
> >> >
> >> >
> >>
> >>
> >
> >
>
>



Jonas Lüttichau (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 10-04-05 21:35


"mlt" <mlt@husbygningHXZ.dk> skrev i en meddelelse
news:42595eda$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Ja det er jeg også sikker på, men kan en impeller holde til det i 30
> sekunder?

Kan du ikke bare købe sådan et par skylle ører, så er det meget let at teste
motoren på land.

mvh



Martin [5220] (11-04-2005)
Kommentar
Fra : Martin [5220]


Dato : 11-04-05 20:30

Det var en totalt stivnet og hård impeller der var skyld i problemet.

Tak for hjælpen

--

.............
/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!
................................................................



mlt (13-04-2005)
Kommentar
Fra : mlt


Dato : 13-04-05 19:08

Har købt et sæt til 75 kr + slangestuds til 12 kr. Tak for hjælpen!
Michael

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message
news:42598df5$0$79453$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "mlt" <mlt@husbygningHXZ.dk> skrev i en meddelelse
> news:42595eda$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Ja det er jeg også sikker på, men kan en impeller holde til det i 30
> > sekunder?
>
> Kan du ikke bare købe sådan et par skylle ører, så er det meget let at
teste
> motoren på land.
>
> mvh
>
>



Søren Lund (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Søren Lund


Dato : 18-04-05 00:31


"mlt" <mlt@husbygningHXZ.dk> wrote in message
news:42595eda$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Ja det er jeg også sikker på, men kan en impeller holde til det i 30
> sekunder?
NEJ det kan den ikke!!!
Har prøvet, med efterfølgende impellerskift som resultat.
Øreklapper er sagen



Søren Lund (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Søren Lund


Dato : 18-04-05 00:26


>
> Der *skal* kommer vand ud med det samme. Strålen sidder *før* termostaten.
På Mariner/Mercury U/B fra midt ´90érne er der termostat der sidder før
sladrestrålen, det står endda i manualen til min egen Mariner 15 fra ´97, at
man skal vente til motoren er varm med at kigge kølevand, men det være der
er forskel. Værd at checke.

> Motoren kan godt tåle at starte og køre et halvt minuts tid ad gangen, så
> du kan finde ud af hvad der er galt. - men lad den endelig blive kold
> (5-10 min)imellem hvert forsøg.

Forudsat du husker at give den kølevand, impelleren bliver lynhurtigt
"slidt" i stykker hvis ikke der er vand til den. (har prøvet

> Den anden der besvarede har ret i at det kan være impelleren. Men i
> modsætning til en stor marine diesel, så er det IKKE nemt at skifte på en
> u/b, da den sidder nede i benet og dette skal skilles ad.

4-6 bolte så kan det nedre gear trækkes af uden den udvidet
ledvogtereksamen. Og så kan man ligeså godt skifte den med det samme, da den
ikke koster alverden.


> "Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> wrote in message
> news:GNu5e.58$4z.25@news.get2net.dk...
>> Det undrer mig der ikke umiddelbart kommer vand ud af sladrestrålen på
>> min 40 hk Mariner, 4 cylindre fra '95. (Model: MA40MLH)
>> Jeg tænker at der måske sidder en termostat der først åbner for kølvandet
>> når motoren har den rette temp!
>> Men jeg har ikke turde lade den køre varm for at afprøve det.
>>
>> Er der nogen der har kendskab til det?

Spørg på et autoriseret Mercury værksted om den skal være varm før der
kommer sladrestråle.


søren



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste