Lukning af hul i skrog
Fra : Claus Vitting

Dato : 06-04-05 15:31

Kære NG,

efter demontering af 27 år gammelt oliefyr, genstår blot at lukke et
udstødningshul, som placeret lige over vandlinien i vores Poca IV.

Jeg har fået en forklaring om at hullet affases i halvdelen af
materialetykkelsen (som er ca. 6-7 mm), hvorefter der opbygges indefra,
slibes og lukkes med gelcoat.

Findes der nogen information på nettet, hvor fremgangsmåden og måske
anbefaling af materialer er beskrevet ???

På forhånd tak for svar !

Mvh.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-04-05 16:51

"Claus Vitting" <claus@vittingfamily.dk> skrev

> [...]
> Findes der nogen information på nettet, hvor fremgangsmåden og måske
> anbefaling af materialer er beskrevet ???

Du kan ikke gøre det udelukkende med spartelmasse, det hæfter ikke
tilstrækkeligt, der skal glasfiber på, ellers kan du risikere, at blot et
enkelt stød på fribordet banker spartelmassen af, og så har du et pænt
kighul i din båd. Der skal således lægges overlappende glasfiber på.

Udefra og indefra:

Først afvasker du grundigt med malerrens eller lignende. Så affedter du
grundigt med acetone eller cellolusefortynder. Dernæst sliber du lak/maling
og gelcoat af, så du kan se selve strukturen i glasfiberen. Slib på et
område så der er mindst ti cm hele vejen rundt til kanten af hullet. Slib
gerne nogle milimeter af, så der er plads til et nyt lag fiber. Så vinkler
du kanterne i hullet.

Så affedter du igen grundigt og så tager du et stykke krydsfiner og lægger
noget almindelig madfilm på, og lægger det op mod hullet indefra. Sæt pladen
*godt* fast med tape, så den ikke falder af, når du fylder hullet op. Sæt
evt nogle stolper i spænd, så du er helt sikker på, at pladen bliver
siddende, når du presse polyesteren i udefra. Nu skal du så opfylde hullet.
Der kan du enten bruge polyester fyldt microballoner, så det er fortykket
til en spartelmasse, eller du kan bruge en færdigkøbt polyesterspartelmasse,
evt gerne den med glasfiberstrimler i. Men husk, at uanset hvad du bruger,
så skal det være polyesterbaseret hele vejen igennem. Fyld hullet ud, og
træk spartelmassen ud over kanterne med en spartel. Afhængigt af tykkelsen
på skroget, så skal det måske gøres i to arbejdsgange. Kommer man over 15mm
i total lagtykkelse, så begynder polyesteren nemlig at synke. Lad
spartelmassen sidde i ca 10 minutter og smør så en god gang ren polyester på
hele arealet. Så lægger du et lag glasfiber måtte som passer fint til hele
arealet oven i den våde polyester. Dup forsigtigt, så du får alle
luftbblærer væk. Kom mere polyester på med en pensel eller rulle, så du kan
se, at fiberen er fuldstændig mættet. Det er vigtigt, at du er omhyggelig
med at presse alle luftblærer væk. Der sker ikke noget ved at bruge for
meget polyester. Brug den måtte, der er på 300 gr. pr. kvadratmeter, og hvis
du synes, så læg gerne et lag glasfiber mere på. Det kan du sagtens gøre i
een arbejdsgang, forudsat, at du stadig ikke kommer over de 15mm i total
lagtykkelse.

Så lader du det tørre nogle timer, og når det er tørt, så piller du pladen
af og gentager processen indefra. Husk at affedte og matslib på bagsiden,
inden du lægger fiber på. Udefra affedter du igen, og så sliber du til du
får en pæn overflade. Nu skal du så spartle, og her skal du bruge en fin
spartelmasse. Det kan være polyester, men hvis du venter 24 timer så kan du
også bruge epoxyspartelmasse, hvis du tilfældig har det liggende. Men husk
bare, at du kan *ikke* lægge polyester på epoxy, kun omvendt.

Så spartler og sliber du udvendigt til du synes, du har en pæn overflade.
Det er ikke ualmindeligt, at du skal spartle flere gange, det er svært at
lave pænt spartelarbejde uden erfaring. Så affedter og sliber du igen, og du
afslutter med to lag lightprimer og en passende toplak. Jeg vil ikke
anbefale dig at bruge hverken gelcoat eller topcoat, har man ikke
håndelaget, så er der risikoen for, at det ikke bliver pænt. Dertil kommer,
at topcoat kan kun påføres i et lag, så er det slut. Det skyldes at
parafinolien i topcoat ligger sig øverst i overfladen.

Du kan også vælge at sætte pladen uden på istedet, det afhænger af, hvor det
er nemmest at komme til, og hvor meget, du gider at spartle. Hvis det er i
nærheden af vandlinjen, så ville jeg helt klart foretrække, at der kom
glasfiber på begge sider af skroget, og ikke kun på den ene side. Men det
afhænger også skrogets tykkelse og hullets størrelse. Jo tyndere skrog, jo
mere arbejder fladerne, og jo mere giver de sig.

Du skal bruge følgende materialer.

Ca 500-1000 gr ren polyester plus hærder, noget fortykkelsesmiddel eller en
færdig spartelmasse, både grov og fin. Fortynder til at rense med, et sæt
gummihandsker og passende slibepapir.

Du kan også vælge at lave det hele i epoxy, men det vil jeg ikke anbefale
dig. Dels er der omgang med epoxy, som kræver erfaring, og dels er det meget
længere om at hærde. Polyester er akkurat lige så stærkt i dit tilfælde, og
det hærder på under en time. Så skal du bruge noget glasfiber, og der kan du
enten bruge to lag 150 gr eller et enkelt lag 300 gr. pr kvadratmeter. Det
er ikke så væsentligt, køb det, der er nemmest at få fat i, og som er
billigst.

Du kan købe alt det du skal bruge i www.biltema.dk, de har både glasfiber,
polyester grov- og finspartel osv, og det til langt under halv pris af det,
du skal give i bådudstrysforretningerne. Eneste ulempe er, at de kun ligger
i Næstved og Ålborg, og at de ikke sender på postordre.

Jeg vil gætte på, at du kan få det hele for kr 250,- hos biltema. Det er
naturligvis uden lightprimer og slutmaling.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-04-05 17:10

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Så affedter du igen grundigt og så tager du et stykke krydsfiner og lægger
> noget almindelig madfilm på, og lægger det op mod hullet indefra. Sæt
pladen

Den bør jeg måske lige forklare

Epoxy og polyester hæfter ikke på plastik materialer, så almindelig
husholdsningsfilm eller en nettopose er glimrende, når man skal have en
overflade, hvor binderen ikke må hæfte. Voks er også godt, men alle har vel
husholdningsfilm i huset, så det er 100 gange billigere og meget nemmere til
små opgaver.

Har man een eller anden dims, man gerne vil afstøbe, det kunne f.eks. være
en træluge, hvor man gerne vil lave en glasfiberluge, så pakker man bare
trælugen ind i wita-wrap, og så lægger man polyester og glasfiber på. Når
det så er hærdet, så er fiberskallen lige til at tage af, og man har en ny
luge i glasfiber fuldstændig magen til den gamle...

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-04-05 18:04

> [...]

polyesterspartelmasse,
> evt gerne den med glasfiberstrimler i. Men husk, at uanset hvad du bruger,

Du kan naturligvis også glemme spartelmassen og så fylde hullet op med
glasfiberstrimler, som passer lige ned i hullet. Spartelmassen er bare en
del hurtigere, og man slipper for skulle stå og duppe luftbobler ud. På
denne her måde sparer du også en tube spartelmasse, og fiberen skal du jo
alligevel købe. Så det er i virkeligheden nok billigere.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Martin [5220]

Dato : 06-04-05 19:45

Kanon udførlig forklaring Claus.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Claus Vitting

Dato : 06-04-05 21:26

Hej Claus,

hold da fast hvor en udførlig og meget kærkommen beskrivelse.

Godstykkelsen er ca. 6-7 mm, hullet vel ca. Ø 50 mm.....

Mange tak for hjælpen - jeg vil følge dine råd og håbe på et godt resultat.

Mange sejlerhilsener

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-04-05 13:29

"Claus Vitting" <claus@vittingfamily.dk> skrev

> Godstykkelsen er ca. 6-7 mm, hullet vel ca. Ø 50 mm.....

Der er det altså vigtigt, at du har overlap, fordi den kant er for lidt til
at du kan være helt sikker på, at fyldstoffet hæfter tilstrækkeligt.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-04-05 09:47

"Claus Vitting" <claus@vittingfamily.dk> skrev

> Godstykkelsen er ca. 6-7 mm, hullet vel ca. Ø 50 mm.....

Så kommer jeg lige i tanke om, at i den ringe tykkelse og med så lille hul,
der er ti cm overlap ikke nødvendigt. 4 er rigeligt. Navnlig hvis fylder
hullet med glasfiber. Sluttelig kan man købe et fortykkelsesmiddel til
polyester og epoxy, som kaldes TIC middel eller bare "sne". Det kan købes
hos bl.a. bådebyggere og lignende steder, og det er fremragende til at
blande et meget fin spartelmasse, så kan du få fat i det, så behøver du ikke
andet end polyester.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Jens Mogensen

Dato : 06-04-05 18:37

Hej Claus.
Er der nogen krav til temperatur under hærdning?
mvh
Jens

(Jeg er ikke selv i gang med et projekt, så det er ikke 'farlig uvidenhed',
kun nysgerrighed )

Fra : Martin [5220]

Dato : 06-04-05 21:13

"Jens Mogensen" <jens_m@SPAMFRI_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen krav til temperatur under hærdning?

Det anbefales ikke at arbejde i temperaturer under 15 grader. Ved lavere
temp. vil hærdningen dog stadig ske, men tiden dertil vil variere meget.
Hærdningen skulle efter sigende også være bedre ved temp. over 15 grader.

Fra : Peter

Dato : 06-04-05 23:09

"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> skrev i en meddelelse skrev i en
meddelelse

> [...]
> temp. vil hærdningen dog stadig ske, men tiden dertil vil variere meget.
> Hærdningen skulle efter sigende også være bedre ved temp. over 15

Epoxy er langt mindre krævende mht. temperatur.

Hilsen / Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-04-05 13:34

"Peter" <lappa@hotmail.com> skrev

> Epoxy er langt mindre krævende mht. temperatur.

Det er rigtigt, men til gengæld tager det mindst 15 timer om at hærde, og ud
fra trådens natur, så er det mit skøn, at epoxy slet ikke er det rigtige
materialevalg for Claus. Han får absolut ingen fordel ud af at bruge epoxy,
og sikkerhedsmæssigt er polyester i denne sammenhæng nærmest uskadeligt...

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-04-05 15:02

> [...]

> Hærdningen skulle efter sigende også være bedre ved temp. over 15 grader.

Hvis man kun taler polyester, så sker der ikke så meget ved lave
temperaturer. Polyesteren generer selv meget varme, og det skal således være
almindelig koldt, før processen går i stå. Men det afhænhger også meget af
det arbejde, man laver. Er det en forholdsvis tyk udfyldning som holder på
varmen, så er det ikke så galt, men er det f.eks. håndoplagt fiber i tynde
lag, hvor arealet og afkølingen er stor, så skal man helt sikkert være
opmærksom på temperaturen.

Polyester hærder 90% inden for de første 15-60 minutter afhængigt af type og
hærder %, og de sidste ti procent hærdes inden for en dags tid eller
deromkring.

Jeg har læst et sted, at polyester teoretisk set aldrig stopper med at
hærde, og at det på et tidspunkt vil blive helt porøst, og Bådnyt havde en
gang en artikel om, at man regnede med, at GRP ville være 25000 (ja, tallet
er rigtigt)år om at blive nedbrudt, derfor det store problem med gamle
Trabbier i Tyskland.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-04-05 13:31

"Jens Mogensen" <jens_m@SPAMFRI_tdcadsl.dk> skrev

> Er der nogen krav til temperatur under hærdning?
> mvh

Ja, mindst 10-15°

Men heldigvis genererer polyester selv en masse varme, og det hærder jo
ganske hurtigt, så netop polyester er ikke så kritisk.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Peter

Dato : 07-04-05 15:02

gov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse

> "Jens Mogensen" <jens_m@SPAMFRI_tdcadsl.dk> skrev

> Ja, mindst 10-15°
>
> Men heldigvis genererer polyester selv en masse varme, og det hærder jo
> ganske hurtigt, så netop polyester er ikke så kritisk.

Jo, jaee, tjaeee bum bum

Polyester genererer varme under den indledende hærdning (det gør epoxy nu
også, om end i mindre grad).
Alligevel, - hvis du vælger polyester så sørg for lidt lokal varme - en pære
el lign i hvert fald et døgn.
Uhærdet polyester lugter ad h. . . . . . til, i meget, meget lang tid.

God fornøjelse / Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-04-05 15:16

> [...]

pære
> el lign i hvert fald et døgn.
> Uhærdet polyester lugter ad h. . . . . . til, i meget, meget lang tid.

Med de temperaturer, vi har nu om dagen, er det ikke spor kritisk. Ganske
vist, så stopper polyester med at hærde permanent, hvis temperaturen når
under 0°, men jeg tror ikke, det er særligt særligt sandsynligt, at Claus
laver sit hul om natten. Blander han det rigtigt, så er hans polyester
hærdet slibeklar på ca. 30 minutter, og inden aften er processen dybest set
færdig. Epoxy har derimod den fordel, at hvis temperaturen kommer under 0°,
så fortsætter hærdeprocessen igen, når temperaturen stiger. Men epoxy har
også en anden måde at hærde på, og navnlig tiderne er markant anderledes.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Peter

Dato : 07-04-05 22:46

Hvis du vælger polyester så sørg for lidt lokal varme
- en pære el lign i hvert fald et døgn.

(Jeg garanterer dig, det bliver ikke dårligere - kun bedre).

Uhærdet polyester lugter ad h. . . . . . til, i meget, meget lang tid.

Over and out herfra, at debattere med Claus Tersgov er endeløst (og
meningsløst).

God fornøjelse med dit hul / Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-04-05 09:47

"Peter" <lappa@hotmail.com> skrev

> Over and out herfra, at debattere med Claus Tersgov er endeløst (og
> meningsløst).

Ja, især på den måde.......

Claus
--