2 takt motorer
Fra : Henning

Dato : 06-04-05 13:15

Jeg så i en anden tråd der blev advaret mod køb af 2 takt-motor, idet
"den snart bliver ulovlig"? Er der noget om denne snak eller er det
vare endnu en and? Der kører utallige knallerter og scootere rundt på
2 takt, så skulle de også ulovliggøres?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-04-05 14:02

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev

> [...]
> "den snart bliver ulovlig"? Er der noget om denne snak eller er det
> vare endnu en and? Der kører utallige knallerter og scootere rundt på

Hvis du tænker på det, jeg har skrevet, så skriver jeg ikke, at de med
sikkerhed bliver ulovlige, men at der nok sker noget på sigt. Der er mig
bekendt allerede nu steder i sverige og norge, hvor der er forbud mod
to-takt påhængsmotorer, og der er ingen tvivl om, at der er en enorm fokus
på netop to-takt motorer alle vegne.

Man har jo "pludselig" opdaget, at alle de små haveredskaber forurener som
bare pokker, og det samme med de små EU knallerter og scootere. De forurener
*ektremt* meget set i forhold til biler samt deres forholdsvis store antal.
Det er et faktum, at netop scootere diskuteres i flere af EU kommisioner og
miljøorganistationer, så det er med sikkerhed ikke en and. En almindelig EU
knallert forurener i dag mere end en almindelig familiebil!

Men det er klart, at et sådanne forbud kommer næppe fra den ene dag til den
anden, men det kommer. Det er jeg helt stensikker på. Spørgsmålet er så,
hvor omfattende det bliver, og hvor lang tid, der går.

Det er derfor, jeg skriver til Bjarke, at han skal tænke fremad, hvis han
skal købe ny påhængsmotor, ingen ved hvad der sker om 7-10 år, når man taler
miljøforanstaltninger.

Prøv f.eks. at vende blikket mod sverige, der er der lige flere kommuner som
har forbudt al brug af klorin!

Hvem havde turde forudsige det?

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Henning

Dato : 06-04-05 14:20

>Prøv f.eks. at vende blikket mod sverige, der er der lige flere kommuner som
>har forbudt al brug af klorin!

He, mon ikke det ender som da de gjorde salmonella ulovligt - det
findes selvfølgelig stadig, nu hedder det bare noget andet

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Lars Kristensen

Dato : 06-04-05 15:30

Claus Tersgov wrote:

> Det er derfor, jeg skriver til Bjarke, at han skal tænke fremad, hvis han
> skal købe ny påhængsmotor, ingen ved hvad der sker om 7-10 år, når man taler
> miljøforanstaltninger.

Jeg tror ikke de finder på at ulovligøre gamle 2-takts motorer der
allerede er i drift. Hvis de finder på noget, er det nok kun gældende
for nye motore. Det vil koste milliader at skifte samtlige 2-takstmotore
ud i Danmark.

- Lars

Fra : rochy

Dato : 06-04-05 17:28

I 2006 kommer der stramme regler for hvor meget en bådmotor må forurene
derfor bliver det forbudt at sælge nye motorer der ikke opfylder di nye krag
det gør kun di moderne EFI 2 og 4 takt motorer
2 takt motorer som er solgt før di nye krag kommer må stadig benyttes og
sælges videre

Rochy

Fra : mlt

Dato : 06-04-05 21:14

"rochy" <rochy@nielsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> det gør kun di moderne EFI 2 og 4 takt motorer
> 2 takt motorer som er solgt før di nye krag kommer må stadig benyttes og

Lyder rigtigt! Det må være salg af nye motorer der kommer til at falde for
loven. Man må jo også stadig gerne køre gamle biler uden monterede seler
f.eks.

Michael

Fra : Jacob

Dato : 07-04-05 13:30

Nu er det selvfølgelig påhængs motorer i snakker om. men de mest brændstof
effektive motorer er netop totakts turbo diesel motorer. kig på hvad der
sidder i de supertankere der sejler rundt omkring. hvis det er et nyere skib
er det med 99.9% sandsynlighed en totakter.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-04-05 13:49

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev

> [...]
skib
> er det med 99.9% sandsynlighed en totakter.

Ja, på enkelte skibe. Man er vel mere eller mindre ved at gå over til
diesel-elektisk, som jo er langt mere økonomisk og fleksibelt. Det er
dødsmart, fordi de simpelthen kan dreje propellerne et antal grader til
begge sider.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-04-05 21:01

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> "Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev

> skib
>
> Ja, på enkelte skibe.

Nej, på praktisk taget alle _store_ skibe som container-skibe og
super-tankere drives, som Jacob sagde, af 2 takt turbo diesel motorer, hvor
propelleren trækkes direkte fra krumptaps-akslen med en hastighed på ca. 100
omdr/min.
Gas-turbiner er vist udbredt til LNG tankere.
4 takt turbo diesel motorer er udbredte til krydstogt skibe bl.a. pga. et
mere behageligt vibrationsbillede.

> Man er vel mere eller mindre ved at gå over til
> diesel-elektisk, som jo er langt mere økonomisk

Det er billigere at lade propelleren trække direkte fra krumtaps-akslen,
både for installationen og idet der ikke er noget transmissionstab.

> og fleksibelt. Det er
> dødsmart, fordi de simpelthen kan dreje propellerne et antal grader til
> begge sider.

Sådanne systemer benyttes f.eks. i skibe hvor stor manøvreevne er væsentlig.
Det kan f.eks. være bøje- og miljø-skibe.
Det vil ofte være 4 takt turbo diesel motorer der bliver anvendt.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-04-05 13:36

> [...]

> loven. Man må jo også stadig gerne køre gamle biler uden monterede seler

Det er rigtigt, men biler uden seler forurener heller ikke mere end biler
med seler

Vi må jo heler ikke bruge den "gode" antifauling, selv om vi stadig har den
i kælderen.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Ole Pagh

Dato : 07-04-05 15:48

Claus Tersgov wrote:

> Vi må jo heler ikke bruge den "gode" antifauling, selv om vi stadig
> har den i kælderen.

Ja, og på mystisk vis er det sunket i beholdningen kort tid efter at båden
er forårsklargjort og kommet i vandet ...

--
hilsen Ole

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-04-05 16:03

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> skrev

> Ja, og på mystisk vis er det sunket i beholdningen kort tid efter at båden
> er forårsklargjort og kommet i vandet ...

Det er da ikke underligt, det er da fordampning!

Da jeg flyttede ind her for fire år siden, da satte jeg en liter styren i
mit kælder rum. Nu er der kun ca en ½ liter tilbage...

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Ole Pagh

Dato : 07-04-05 17:29

Claus Tersgov wrote:
> "Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk>
> skrev

> Det er da ikke underligt, det er da fordampning!

Nåååå.. ja, det havde jeg slet ikke tænkt på.
Det er bare mærkeligt at fordampningen mest sker lige på denne årstid og kun
i en af de opstaldede 5 l. dåser...

- Nå men nogen ting her i livet lader sig simpelt hen ikke forklare.

--
hilsen Ole

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-04-05 17:14

Bedre eksempel: Biler fra før 89 (eller er det 87 ?) må gerne køre rundt
uden katalysator ....

Bjarke

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

snip

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-04-05 09:50

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Bedre eksempel: Biler fra før 89 (eller er det 87 ?) må gerne køre rundt
> uden katalysator ....

Rigtigt, men bilindustrien (og tobaksindustrien) har også nogle af verdens
bedste lobbyister...

Hvad de kan slippe afsted med, det er simpelthen ufatteligt...

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-04-05 14:01

"rochy" <rochy@nielsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det gør kun di moderne EFI 2 og 4 takt motorer
> 2 takt motorer som er solgt før di nye krag kommer må stadig benyttes og

Meget interessant, men hvor meget hold er der i det?.. hvor har du denne
information fra?

mvh
Jonas

Fra : rochy

Dato : 08-04-05 19:27

Hej Jonas det har været kendt længe derfor kan du ikke købe små 2 takt
Yamaha mere ( 4 hk )
Vis du ser på nye motorer er der op til 3 stjerner på dem i dag 3 stjerner
er di motorer der opfylder di nye krag bedst og reglerne træder i kraft
sidst på året 2006 derefter må man kun sælge nye motorer der er godkendt
efter nye krag til forurening ( brugte motorer berøres ikke )

mvh Rochy