Rengøring af propel
Fra : Torben Henriksen

Dato : 05-04-05 23:46

Efter at have renset propellen for kalk m.m. viklede jeg noget køkkenrulle
om hældte noget eddikesyre over for at tage de sidste rester af kalk, lod
det
sidde i ca. 1 time hvorefter jeg fjernede køkkenrulle, skyllede den godt og
grundigt med masser af vand, pussede efter med Brasso, nu er den fuldstændig
glat og ren.

Nu har jeg opdaget at der er en masse sorte pletter på 2 til 4 millimeter i
diameter, hvad er det?? Har jeg gjort noget forkert? (eddikesyre)
eller er det fordi den er gammel, fra 74,
eller begyndende tæring.?
Skulle jeg have benyttet en helt anden måde?
Jeg har et eller andet sted i en tråd læst noget om rengøring af propel,
men jeg kan ikke lige finde det, mener der stod noget om at
højglanspolere med Brasso!
Vil være glad for at få opklaret mysteriet (for mig) sorte pletter

mvh/Torben H.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-04-05 00:03

"Torben Henriksen" <torbh@mail.tele.dk> skrev

> Nu har jeg opdaget at der er en masse sorte pletter på 2 til 4 millimeter
> diameter, hvad er det?? Har jeg gjort noget forkert? (eddikesyre)
> eller er det fordi den er gammel, fra 74,

Mon ikke, det bare er anløbet messing. Ligner det lidt hen ad sorte "skygger
eller rander"?

Du kan næppe undgå, at en propel, der er 31 år gammel, ikke begynder at
blive lidt anløben her og der. Men masser af knofedt og brasso eller en
polerskive eller kludeskive på en boremaskine kan nok hjælpe på det.
Problemet er nok bare at få omdrejninger nok på en boremaskine. Du kan også
bruge autosol, det er lidt grovere end brasso og er rigtigt godt til at
grovpolere med, men jeg ville helt sikkert afslutte med brasso.

Jeg er ved at fikse en gammel foldepropel, som jeg skal have solgt, og jeg
vil senere poste nogle før og efter billeder af dyret, så folk evt kan se,
hvad knofedt og hårdt arbejde kan gøre

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Torben Henriksen

Dato : 06-04-05 00:49

> "Torben Henriksen" <torbh@mail.tele.dk> skrev

> Mon ikke, det bare er anløbet messing. Ligner det lidt hen ad sorte
"skygger
> eller rander"?

Ja noget i den retning, de er nærmest sortgrå, jeg har prøvet med brasso
pr. håndkraft men ikke så meget som en plet fik jeg fjernet.
Jeg har alså ikke gjort noget forkert i at bruge eddesyre kan jeg forstå.

> [...]
> bruge autosol, det er lidt grovere end brasso og er rigtigt godt til at
> grovpolere med, men jeg ville helt sikkert afslutte med brasso.

Jeg har en ret kraftig Boch maskine og dertil kludeskive + pasta
det vil prøve. Autosol har jeg faktisk ikke tænkt på, endnu en mulighed
og brasso til sidst, puha det er vist noget af et protjekt.

> Jeg er ved at fikse en gammel foldepropel, som jeg skal have solgt, og jeg
> vil senere poste nogle før og efter billeder af dyret, så folk evt kan se,
> hvad knofedt og hårdt arbejde kan gøre

Det kunne jeg godt tænke mig at se ved lejlighed.

PS. Var på havnen i dag og så en propel i rustfri stål den var fandme
flot, kunne bruges som spejl (næsten)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-04-05 01:14

> [...]

> det vil prøve. Autosol har jeg faktisk ikke tænkt på, endnu en mulighed
> og brasso til sidst, puha det er vist noget af et protjekt.

Det er ikke så meget kraften, det er nu mere farten. Kludeskiver er mest
effektive mellem 2000-3000 omdrejninger, og det kan være svært at opnå med
en boremaskine.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Torben Henriksen

Dato : 06-04-05 01:52

> [...]
> effektive mellem 2000-3000 omdrejninger, og det kan være svært at opnå med

Jeg ved ikke om den har så mange omdrejninger, tror det ikke, men ser
efter i morgen hvis den ikke har tager det vel bare længere tid
eller hvad ?? måske et dårliger resultat!
Ellers tak for dit svar og tips

mvh/Torben H.