Hul til nyt vindue - who - how?
Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 12:30

Jeg overvejer den 'skøre' idé at isætte et vindue i skottet ved
nedgangslugen i cockpittet og anbringe en fladskærm bagved, som så skal
agere min 'reservekortplotter'. Tanken om at skære hul i min 'elskede' giver
mig kuldegysninger - det har jeg kun prøvet med en lille Garmin for flere år
siden. Jeg er GDS-mand til husbehov (har da boremaskine og stiksav!), men
bestemt ikke fagmand. 'Hullet' skal være ca. B:34 *H:27cm. Hvad siger de
erfarne 'rotter' her i gruppen. Skal jeg betale mig fra det eller er der en
måde man kan klare det på uden det hele trævler op, revner, sprækker eller
det, der er værre? Hvis jeg får lavet hullet: Kan I anbefale en
vinduesproducent/leverandør i Danmark?
Jo, jeg ved godt, at jeg nok skal aftale hullets størrelse med
vinduesleverandøren INDEN jeg saver ...

- -
Flemming Torp
'Even the worst day sailing is better than the best day working'

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-04-05 13:17

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

> [...]
> vinduesproducent/leverandør i Danmark?
> Jo, jeg ved godt, at jeg nok skal aftale hullets størrelse med

Nu skriver du ikke noget om, hvor stort dit skot er, så det er svært at
vurdere i forhold til dit hul. Men normalt, når man laver den slags huller,
så sætter man jo noget andet ind i hullet, som bliver en del af strukturen
og som kan videreføre belastningerne ovenfra og ned. Det gør du ikke her, så
jeg vil anbefale dig at sætte en ramme af rutfritstål ind. Alternativt kan
du bruge hårdt træ, og begge dele kan nemt glasses ind, så det ikke ses.

Det afhænger af mange ting, f.eks. om masten står på overbygningen eller om
den er understøttet eller gennemgående, og det er jo navnlig vigtigt, at man
ser på, hvor stort et areal af skottet, du egentlig fjerner. Har du et lille
skot, så er det også klart, at du kun kan tillade dig at lave mindre huller.

Uanset hvad, så ville jeg lave en ramme. Det er ikke noget stort besvær.
Dertil kommer, at hvis du f.eks. har et skot med distancemateriale, så skal
kanterne lukkes effektivt, så du ikke senere får vand og fugt i med
delaminering til følge, og her vil jeg foreslå epoxy.

Bruger du et færdigt vindue så sørg for, at det er kraftigt og stabilt.
Desværre er N.C Bjerg jo lukket, men der er andre producenter, som er lige
så gode.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 14:10

Tak for input.

Stedet, hvor jeg vil sætte det nye 'vindue' er lige under nedgangslugen i
cockpittet. Bredden er ca. 600mm og mit 'vindue' skulle gerne være 340mm.
Højden er ca. 370mm og mit vindue ca. 270mm. Så det er en væsentlig del af
skottet, men såvidt jeg kan se, er der ikke netop det sted særlig store
belastninger - men det er jo svært at vide, hvor der er behov for styrke i
et fiberskrog.

Det skal være et ikke-oplukkeligt vindue, som nok skal limes på 'udefra', da
man ikke rigtigt kan komme til indefra. Tror du, det vil give tilstrækkelig
styrke, hvis man nu vælger en stærk ramme og kraftigt glas?

Hvad ville du skære hullet med? En almindelig stiksav med fin klinge - eller
er det for primitivt? Jeg kan desværre kun komme til udefra. Jeg ved ikke,
hvad du mener med distancemateriale?

Min gamle håndboldven fra Holte: Niels Bjerg, driver desværre ikke sin
virksomhed mere, men den er overtaget af Ertec. Nogen, der har erfaringer
med dem?
--

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

> giver

snip

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-04-05 14:58

> [...]

> belastninger - men det er jo svært at vide, hvor der er behov for styrke i

Uden at kende din båd i detaljer, så er dette stykke jo ofte det, der f.eks.
bær bunden af cockittet og dermed sikkert også er med at afstive
kistebænkene. Alle disse ting skal jo ses i en helhed Dernæst træder man jo
ofte på kanten af nedgangshullet, som jo må udgøres af det stykke, du vil
skære hul i, hvis jeg forstå det rigtigt.

Jeg ville helt sikkert lave en ramme af rustfrit vinkelstål, som du så enten
skruer eller glasser fast. Så er det nemt i lægge en passende rude i den
ramme med enten glassilicone eller sikaflex, afhængigt af din rude. På
ydersiden limer du så bare en passende pynteliste fast. Jeg selv ville bruge
et stykke 10-13 mm almindelig glas, det er rigeligt stærkt, og koster ikke
en herregård. Samtidig har det den fordel, at det ikke bliver ridset og mat
som alle kunststoffer bliver før eller siden. Et stykke glas i den tykkelse
sat i en stålramme med glassilicone skal der ufattelig mange kræfter til at
smadre, og et spark med foden kan overhovedet ikke gøre det. Jeg vil med
fuldt overlæg bruge almindelig glas, fordi sikkerheds- eller hærdet glas
(afhængigt af kvaliteten og hærdetypen) har ofte den ulempe, at et
forholdsvis lille stød med en skarp genstand er nok til, at ruden smadrer.

Du skal bare være helt sikker på, at der er luft *hele* vejen rundt om
glasset inde i rammen, sådan at det *ikke* sidder i spænd. Spænd er det
*værste*, man kan udsætte glas for.

> [...]
tilstrækkelig
> styrke, hvis man nu vælger en stærk ramme og kraftigt glas?

Absolut ja, navnlig hvis du laver rammen i vinkelprofil. Jeg har lavet mange
af den slags ruder og gør det præcis på denne måde hver gang. Men du skal
være opmærksom på, at når du fjerner et så stort stykke, og kun efterlader
en forholdsvis lille kant tilbage i dit skot, så er det min anbefaling, at
du skal bruge vinkelstål, som er helsvejst til en ramme. Det er langt det
stærkeste og fylder ingenting i forhold til styrken. Du kan godt bruge hårdt
træ, men det kommer nok til at se for klodset ud i forhold til den
nødvendige størrelse, du skal bruge. Rammen må jo ikke kunne give sig for
meget af hensyn til glasset, så du skal op i lidt større trædimensioner.

> Hvad ville du skære hullet med? En almindelig stiksav med fin klinge -
eller
> er det for primitivt? Jeg kan desværre kun komme til udefra. Jeg ved ikke,
> hvad du mener med distancemateriale?

Distancemateriale er det materiale, man lægger mellem glasfiberen, når man
laver en sandwichkonstruktion. Det kan f.eks. være balsatræ eller en form
for skum. Fordelen er stivhed og styrke kontra lav vægt. Problemet er bare,
at nogle typer distancematerialer suger vand og dermed bliver laminatet
ødelagt, så hvis distancematerialet er blevet eksponeret, så er det meget
vigtigt at lukke eller forsegle dette. Er dit skot ikke lavet som en
sandwichkonstruktion, så har du ikke noget at frygte, så kan du nøjes med at
lukke med almindelig lightprimer eller anden passende grunder.

Du kan fint skære hullet med en almindelig stiksav. Men husk, at klingen
ikke må vinkles, så den peger fremad, så river den for meget i fiberen. (jeg
kan naturligvis ikke lige huske, hvad denne funktion hedder på en stiksav).

Brug helst en fintandet klinge, så flækker gelcoaten mindst muligt. Du kan
også bruge en almindelig vinkelsliber med en metalskæreskive, men kun hvis
fiberen er massiv. Du kan jo bare bore et hul med et kopbor, så kan du se,
hvad dit skot er lavet af. Sav eller skær evt hullet et par mm mindre, og
brugs så en slibemaskine, f.eks. en excentersliber eller en båndpudser til
at tage resten. Så får du en flot skarp kant uden at gelcoat eller det
yderste lag fiber sprækker.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 15:47

Tak for tips. Bare et par afklaringer/yddybninger på dine kommentarer:

> [...]
> ofte på kanten af nedgangshullet, som jo må udgøres af det stykke, du vil
> skære hul i, hvis jeg forstå det rigtigt.

Ja, det er dér, jeg vil have mit 'kighul' til skærmen.

> [...]
> (afhængigt af kvaliteten og hærdetypen) har ofte den ulempe, at et
> forholdsvis lille stød med en skarp genstand er nok til, at ruden smadrer.

Det overrasker mig ... Hvorfor hedder det så hærdet glas? Jeg troede, at det
var ekstra stærkt og modstandsygtigt over for slag og spark, for det skal
'ruden' kunne tåle med den placering, jeg forestiller mig.

> Du skal bare være helt sikker på, at der er luft *hele* vejen rundt om
> glasset inde i rammen, sådan at det *ikke* sidder i spænd. Spænd er det
> *værste*, man kan udsætte glas for.

OK, så glasset i sig selv giver altså ikke styrke til konstruktionen? Det er
rammen, som skal gøre det, forstår jeg.

> [...]
> meget af hensyn til glasset, så du skal op i lidt større trædimensioner.

Kan du anbefale en virksomhed, som kan fremstille en sådan ramme i
vinkelstål?
Jeg går ud fra, at vi taler om rustfrit stål - ikk'?

> [...]
> at
> lukke med almindelig lightprimer eller anden passende grunder.

Der er ikke distancemateriale det pågældende sted. Tykkelsen tør jeg ikke
udtale mig om, men når jeg banker, kan jeg fornemme, at der ikke er nogen
form for isolering.

> [...]
> brugs så en slibemaskine, f.eks. en excentersliber eller en båndpudser til
> at tage resten. Så får du en flot skarp kant uden at gelcoat eller det

Ja, det lyder jo nemt - på skærmen ..., men jeg har da fået mod på at gå
videre.

Men du vil altså fraråde en løsning - a la det gamle N.C.Bjerg-produkt med
alu-ramme, hvor man køber en præfremstillet alu-ramme med indsat glas, som
man derpå limer fast udefra med en eller anden 'superlim' ?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-04-05 16:48

> [...]

> var ekstra stærkt og modstandsygtigt over for slag og spark, for det skal
> 'ruden' kunne tåle med den placering, jeg forestiller mig.

Det er det også, men hærdet glas har forskellige egenskaber alt efter, hvad
det er hærdet til, og hvilke egenskaber, man søger. Tager du f.eks. det
glas, man bruger i bankruder, der kan du kaste en stor brosten med stor
kraft, uden at der sker noget andet end at du får stenen i hovedet igen, men
skyder du f.eks. med en lille 6mm møtik fra en slangebøsse, så smadrer
ruden. Det samme med bilruder. Den kan du banke og sparke på, men tager du
en spids lille skruetrækker og støder let, så sprænger ruden. Hærdningen af
glas består i at tilføre glasset forskellige spændinger, alt efter hvilken
effekt man vil opnå. Der gøres især med forskellige overfladespændinger.
Tager du f.eks. skudsikkert glas, så kan du smadrer det ved blot enten at
sætte dig på ruden eller tilføre pres over en stor flade, men selv en
riffelkugle går ikke igennem.

Når jeg ikke vil anbefale dig at bruge hærdet glas, så er det fordi et
stykke løst hængende tovværk med f.eks. en spids genstand fra eksempelvis en
sjækel kan smadre ruden blot ved et lille prik, bare det rammer rigtigt.
Almindelig glas der er forholdsvis tykt er derimod meget sværere at smadre.
12-13 mm tyk glas, det er altså ufatteligt stærkt, og der skal rigtig meget
hammer på, før du smadrer det.

> OK, så glasset i sig selv giver altså ikke styrke til konstruktionen? Det
er
> rammen, som skal gøre det, forstår jeg.

Ja, du må ikke lade glasset optage noget af belastningen, så får du jo et
problem, hvis glasses nu skulle smadre eller flække. Så er hele din
konstruktion pludselig meget sårbar. Så du skal absolut bruge en stålramme,
så glasset eller plastikken ikke sidder i spænd.

> Kan du anbefale en virksomhed, som kan fremstille en sådan ramme i
> vinkelstål?
> Jeg går ud fra, at vi taler om rustfrit stål - ikk'?

Det kan en hvilken som helst smed eller fornuftig hobbymand..

Jo, helst rustfrit af hensyn til kompasset, som sikkert sidder lige i
nærheden. Du kan også snildt bruge almindelig bondejern, bare du så renser
det meget grundigt og giver det noget ordentlig primer. Men bondejern er jo
i modsætning til rustfritstål ikke magnetisk (jo, køkkenknive er magnetiske,
men det er A2/A4 og normalt rustfritstål vi bruger på både ikke) så du kan
risikere at skulle til at justere kompas, hvis du bruger skøjtejern.

Dernæst er det jo helt og aldeles vedligeholdelsesfrit, det er malet
bondejern jo ikke. Du ender bare med at få rustløbere ned ad glasfiberen, og
prisforskellen er dybestset ikkeeksisterende....

Der er overhovedet ingen ged i at svejse i rustfrit stål, så det burde altså
ikke være svært at finde nogen, som kan gøre det. Er der ikke en stor
fødevarervirksomhed, slagteri, bryggeri, pillefabrik eller lignende
produktionsvirksomhed i nærheden? De har altid deres egen
smede/maskinarbejder afdeling, og de har altid tonsvis af rustfritstål,
fordi alle deres maskiner og hele produktionsapparatet er rustfrit, så det
burde kunne gøres med en eller to rammer pilsnere af passende kvalitet. Så
kan du evt selv polere og bore hullerne. Kan du ikke finde andet, så send
målene til en flink fyr her i gruppen, så kan han sikkert lave det for dig.
Jeg ved, at han lige har købt et dejligt nyt svejseværk til ingen penge i
netto

> Der er ikke distancemateriale det pågældende sted. Tykkelsen tør jeg ikke
> udtale mig om, men når jeg banker, kan jeg fornemme, at der ikke er nogen
> form for isolering.

Isolering er også unormalt i en glasfiberbåd. Man bruger ikke
distancemateriale pga af isoleringeevnen, men udelukkende pga. af styrke
kontra vægt forholdet, og så naturligvis, fordi det er også hurtigt at bygge
med.

> [...]
> alu-ramme, hvor man køber en præfremstillet alu-ramme med indsat glas, som
> man derpå limer fast udefra med en eller anden 'superlim' ?

Jeg tør ikke sige, om det er stærkt nok, uden at have set det. Det kan jeg
ikke vurdere, når jeg ikke har set hele din båd samt materialernes tykkelse
og udformning. Det hele afhænger jo af, hvor meget belastning dit skot
optager. Det kan være meget eller lidt, afhængigt af konstruktion. En
almindelig rude med alurammer er beregnet til at sætte ind de steder, hvor
konstruktøren normalt har beregnet, at der skal være vinduer og har således
på forhånd taget hensyn til dette.

Jeg aner ikke, om en almindelig færdigkøbt rude med aluramme kan optage det
tryk, der kan komme. Du skal jo huske på, at det du fjerner i skottet
tilsyneladende bærer hele dit nedgangsparti, og at det vel ikke er
usædvanligt at folk står netop i denne åbning, eller træder der, hver gang
de skal ned. Og hvis din båd er nogenlunde tratidionel bygget, så forbinder
dette skot også de to kistebænke i cockpittet, samtidig med, at det bær en
stor del at cockpitgulvet.

Du skal hele tiden have i tankerne, at et skot er en del af bådens
styrkemæssige og bærende konstruktion, og da den slags hænger sammen, så må
man ikke bare umiddelbart svække konstruktionen.

Så umiddelbart vil jeg sige nej, når jeg ikke har set konstruktionen. Ud fra
det beskrevne, så vil jeg holde mig til vinkelprofiler. Det ved jeg med
sikkerhed, at det er stærkt nok. Men er du i tvivl, så kan du jo spørge en
bådbygger, hvad han synes.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-04-05 16:52

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> [...]
> men det er A2/A4 og normalt rustfritstål vi bruger på både ikke) så du kan
> risikere at skulle til at justere kompas, hvis du bruger skøjtejern.

Det er naturligvis en datefekl..

Der skulle naturligvis stå magnetisk og ikke "ikke magnetisk"

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : bentp

Dato : 05-04-05 18:26

Tror du ikke du skal finde en mindre skærm? Det lyder som om du fjerner en
god bid.
Når du engang vil sælge båden får du garanteret problemer med at forklare
hvorfor det ikke er noget problem...

Dette link laver en god kvalitet, og de laver alt på mål.

http://www.ometall.se/dk/

Bent

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 19:43

Tak for din kommentar, Bent. Jo, det kan godt være, at idéen
virkelig er skør! Men familien sidder tit med ryggen mod skottet
i cockpittet - ofte i læ af sprayhood'en, hvor også kompasserne
sidder. Så derfor ville jeg bruge pladsen under nedgangslugen til
min nye 17" skærm ... konen vil ikke af med sin gamle 15" (SIC!),
men hvis det er et væsentligt element i hele bådens/cockpittets
styrke og konstruktion - ja, så er forslaget måske nærmest
destruktivt?

Som jeg forstår Claus T, kan en stålramme af vinkeljern generere
den nødvendige styrke i konstruktionen ... er det det, du tvivler
på?

Tak for linket. Jeg har 'Googlet' lidt på bådevinduer, hvor de
også dukkede op. Men jeg forstår, at du har gode erfaringer med
HD Bådudstyr i Greve? Så jeg kan jo ringe og høre deres råd.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-04-05 21:55

"Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k> skrev

> men hvis det er et væsentligt element i hele bådens/cockpittets
> styrke og konstruktion - ja, så er forslaget måske nærmest
> destruktivt?

På ingen måde, bare det er lavet forsvarligt. Alt er muligt, blot man tænker
sig om. En stålramme er rigeligt stærk, og jeg tøt roligt love dig, at en
ramme i rustfrit vinkelprofil kan udgøre det for den fiber, du tager ud.
Vinkelprofil er simpelthen ufatteligt stærkt. Det er jo netop derfor, man
bruger vinkelprofiler i alle mulige konstruktioner.

Det vil på ingen måde svække bådens konstruktion, og man kan såmænd lave den
med rude og det hele, så den er lige til at sætte ind med nogle gennemgående
bolte og en gang sikaflex. Og så er det jo med til at give lidt lyd i
skivet..

Claus
--
Ting til salg!
Alt i stålting laves på bestilling!

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 23:24

> "Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k> skrev

> På ingen måde, bare det er lavet forsvarligt. Alt er muligt, blot man
> tænker
> sig om.

Mmjaa - Jeg er bange for, at mine tanker ikke er stærke nok ...

> [...]
> Vinkelprofil er simpelthen ufatteligt stærkt. Det er jo netop derfor, man
> bruger vinkelprofiler i alle mulige konstruktioner.

Du lyder overbevisende - så jeg vil gå videre med 'projektet'. Mit netværk
inden for smedebranchen er dog ganske begrænset, så hvis nogen i gruppen her
kan fremstille en indfatning til et glasvindue med plads en glastykkelse på
f.eks. 12 mm og som måler 340 mm i bredden og 270 mm i højden og som kan
monteres udefra, da jeg ikke kan komme til indefra, er jeg meget
interesseret i en henvendelse/prisindikation. Gerne på min mail - fjern den
'svenske lækkerbidsken' og parantesen omkring med @ og forkort danmark til
dk ... så skulle min mailadresse fremkomme.

> [...]
> gennemgående
> bolte og en gang sikaflex. Og så er det jo med til at give lidt lyd i

Ups, hvad er nu det? Giver det mere lyd end en uisoleret glasfiberoverflade?
Eller mener du noget helt andet?
Hvis der skulle have stået lys, hjælper det ikke, for bag 'min nye rude' er
trappen ned til kahytten, så hvis der ikke var en monitor, ville man se ind
på 'bagtrappen' - sorry - a ku ett' la' væ'r.

Når ikke andre i gruppen har ytret sig omkring mit tankespind og
reaktionerne herpå, håber jeg det er fordi man kan tilslutte sig Claus T.s
anbefalinger!? Hvis nogen synes idéen er helt hen i hampen, hører jeg
faktisk også gerne fra dem!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-04-05 23:47

> [...]

> monteres udefra, da jeg ikke kan komme til indefra, er jeg meget
> interesseret i en henvendelse/prisindikation. Gerne på min mail - fjern

Jeg kender en flink fyr med et stort ego og et svejseværk, som kan lave den
ramme i rustfritstål komplet med monteret rude og pyntelister lagt i
sikaflex, poleret til pæn finish, men dog ikke 100% højglans. Jeg vil gætte
på, at det koster kr 1200,- inkl porto lige klar til at montere i hullet.
Så skal du bare have skruer, møtrikker og skiver samt sikaflex., så er den
ged barberet.. Han skal dog kende skottets tykkelse. Bagsiden skal du så
selv lime trælister eller andet indfatning på.

> Ups, hvad er nu det? Giver det mere lyd end en uisoleret
glasfiberoverflade?
> Eller mener du noget helt andet?

Lys, naturligvis. Lys.. Det er det, som plejer at komme ind ad vinduerne

Der er en klovn, som har placeret D og S meget tæt på hinanden på mit
tastatur

> [...]
ind
> på 'bagtrappen' - sorry - a ku ett' la' væ'r.

Det ku' jeg heller ikke...

Med hensyn til dagslys og skærme. Jeg kender ganske vist ingen konkrete
forslag eller produkter, men mon ikke, der findes een eller anden form for
filter, man kan sætte på vinduesglasset, og som kan tage det værste sollys,
men som stadig kan lade skærmens lys slippe igennem?

Hvis nu glasset havde en matfilm eller noget, så afpejler det vel ikke solen
så markant? Det er blot en tanke..

Det skulle da være underligt, om der ikke findes et sådanne produkt.

Men hensyn til strømmen, så er det da ok at debattere strømforbrug til
navigations- og bådudstyr her.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-05 01:30

> [...]
> ged barberet.. Han skal dog kende skottets tykkelse. Bagsiden skal du så
> selv lime trælister eller andet indfatning på.

Det lyder absolut rimeligt.

Men der er et 'aber dabei'. Der er meget lidt plads inde på bagsiden af det
lodrette skot i cockpittet, hvor vinduet skal sidde. Så det er meget svært
at komme om bag ved og jeg vil nødigt til at demontere hele den øverste den
af trappen, der sidder 'meget permanent' over motoren. Man kan måske få en
skruenøgle/topnøgle op bagved og holde kontra, hvis man skruer rammen ind
forfra. Er det utopisk at finde en 'superlim', der kan 'gå i ét med
glasfiberskottet' ved et stort pres ind mod skottet - ellere *skal* der
skruer til? (jeg er selv mest til skruer - indrømmet).

Jeg regner med at tage op til båden - der ligger i Lynæs - i løbet af
onsdagen, så kan jeg prøve at gå det efter endnu engang. Men er tykkelsen
helt afgørende? Jeg vil jo nødigt begynde at bore/save før jeg har 'det nye
vindue' i hånden. Og jeg ved ikke hvordan jeg kan afgøre tykkelsen, da jeg
ikke kan komme til for og bagsiden på én gang. Men ser jeg på kistebænke
o.l. ligner det noget på 6 mm., men det vil jeg have mulighed for at tjekke
endnu engang.

Hvordan det ser ud bagfra, er faktisk underordnet, da man ganske enkelt ikke
kan se det, med mindre man løfter motorbeslaget og kigger 60 cm lodret op i
'sprækken imellem skottet og trappens bagside ... et lukket rum ... der er 5
cm bredt i toppen og ender som ca. 20 cm bredt - i skibets længderetning,
hvis du forstår - ?

Så jeg forestiller mig, at stålrammen på forsiden ud mod cockpittet har et
overlap udover skottet (15-25 mm?) og skrues i forfra med sikaflex el.lign.
som tætningsmiddel og på bagsiden spændeskiver og møtrikker - evt. en liste?
.... Tykkelsen på glasfiberen det sted er vel i den sammenhæng blot afgørende
for skruernes længde - ikke? Eller har jeg ikke helt forstået løsningen? Jeg
går også ud fra, at alle huller ER boret ved leveringen? - jeg har ikke selv
bor, der kan klare 'rustfri-stål-mosten' ...

Hvad kan din ven med det store ego tilbyde af leveringstid? - og kan han
evt. give en merpris, hvis det skal nærme sig højglans - eller i hvert
'rigtig pænt'!? Det må meget gerne tage sig pænt ud ... måske jeg en dag
også skal invitere familien til en TV-aften i cockpittet?

> Men hensyn til strømmen, så er det da ok at debattere strømforbrug til
> navigations- og bådudstyr her.

Det synes jeg også er relevant. I de yngre dage med én toplanterne og let
vind var det spændende om vi efter næsten tre døgn i IF'eren kom i mål
Sjælland rundt med 'lys i lygten' - nu er kravene steget i takt med den nye
teknologi om bord ...

Så jeg har et konkret spørgsmål her: Hvis jeg vil tage 220V fra inverteren
(jeg er ikke særligt keen på at tage 12V direkte fra batterierne, selvom det
nok er energi-uøkonomisk ikke at gøre det) og PC'en/monitoren skal forsynes
med strøm herfra, stilles der så særlige krav til ledningstykkelsen fra
inverteren og frem til disse enheder? .... jeg mindes bl.a. disussionen i
gruppen om kravene til ledningerne for at håndtere en bovpropel ... men det
var jo en anden sag ...

> Claus
> --
> Ting til salg!
> Lidt af hvert!
> www.tersgov.dk/salg.htm

Med foreløbigt tak for gode kommentarer og forslag!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-04-05 12:05

> [...]

> glasfiberskottet' ved et stort pres ind mod skottet - ellere *skal* der
> skruer til? (jeg er selv mest til skruer - indrømmet).

Sikaflex kan sagtens holde, men der skal altså et par gennemgående skruer
igennem. Alt andet ville være noget fusk. Uanset hvor lidt plads, der er, så
er det altid muligt at få en sat en mørtik på. Brug lange forlængere til
topnøgler, fleksible og bøjelige forlængere osv osv... Det er altid muligt.
Hvis der er så lidt plads, som du giver udtryk for, så er der da heller ikke
plads til en fladskærm!

Du skal jo bare ind med en ringgaffelnøgle og holde kontra. Det er alt...

Tænk i løsninger, ikke i problemer..

> [...]
> ikke kan komme til for og bagsiden på én gang. Men ser jeg på kistebænke
> o.l. ligner det noget på 6 mm., men det vil jeg have mulighed for at

Naturligvis er tykelsen helt aførende. Det nytter jo ikke noget, hvis smeden
laver en ramme, der er 45 mm dyb, og det så viser sig, at dit skot kun er
15mm. Du skal bare bore et hul med et kopbor, så har du en dejlig rund
klods, du kan måle og evt sende til smeden.

> [...]
selv
> bor, der kan klare 'rustfri-stål-mosten' ...

Det er rigtigt, der er en kant på ca. 20mm med forborede huller med
undersænkning, så du kan sætte skruer med fladt hoved i. Man kan vel nærmest
sammenligne den med en vask. Sav hullet og smør noget sikaflex på kanten
efter du har dækket af med malertape. Ruden er så lagt i sikaflex og der er
limet en rustfri ramme/pynteliste uden på. Skal ruden skiftes brækker du
denne liste af med et stemmejerne, og skær ruden fri og renser det hele
grundtigt, hvorpå du så limer glas og pynteliste igen. Liste på bagsiden er
ikke nødvendigt, blot en passende skive til at fordele trykket. Du skal
intet lave selv, den er 100% klar "out of the box"

> [...]
> 'rigtig pænt'!? Det må meget gerne tage sig pænt ud ... måske jeg en dag
> også skal invitere familien til en TV-aften i cockpittet?

Glansen er rigtig pæn, men er ikke spejlblank som du ser visse nye beslag
er. Dem, som laver den slags råder over udstyr, min ven ikke lige har råd
til. Så skal min ven købe en ny polermaskine, den er nu ikke så dyr, men
skiverne og adapteren koster mere end selve maskinen, så det skal han nok
lige have tid til at tænke over. Mon ikke leveringstiden er en til to uger,
afhængigt af, hvor svært det er at finde glasset. Det er jo ingen ben i at
købe et stykke glas hos glarmesteren til 300,- men det er lidt sjovere, hvis
man kunne finde f.eks. et glasbord på et loppemarked. Det gjorde han sidst.
Det er fremragende glas, fordi det er hærdet til at kunne modstå lidt af
hvert.

> [...]
> inverteren og frem til disse enheder? .... jeg mindes bl.a. disussionen i

> gruppen om kravene til ledningerne for at håndtere en bovpropel ... men

Afhængigt af spændingstabet og længden på ledningen samt strømforbruget.
Jeg ville selv bruge 4 kvadrat tvillingledning, hvis det er over to meter.
Ellers burde 2,5 kvadrat være nok, men det afhænger af, hvor meget strøm din
PC og skærm trækker. Men begge dele er spændingsfølsomme apparater, så jeg
ville helt klart vælge 4 kvadrat. Så er du helt sikker, og prisforskellen er
jo nærmest ubetydelig i denne sammenhæng.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-05 13:19

Tak for tilbagemelding!

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

> Sikaflex kan sagtens holde, men der skal altså et par gennemgående skruer
> igennem.
snip

OK - det var mere afstanden op til øverste kant jeg tænkte på. Men du har
ret: Topnøgle med 'forlængerskaft' skulle kunne klare det. Jeg vil helst
selv have nogle skruer i.

snip

> [...]
> 15mm. Du skal bare bore et hul med et kopbor, så har du en dejlig rund
> klods, du kan måle og evt sende til smeden.

Jeg tror ikke jeg forstår problemet ... Hvis vi bliver i billedet med
vasken, skruer man så ikke 'vasken overhang/kant' på bordpladen? Og så skal
glasset vel ligge i 'den bundløse vask' og glasoverfladen flugte nogenlunde
med 'bordpladen/skottet'? Om bordpladen/skottet er 26mm eller 38mm er vel
ligegyldigt for andet en skruernes længde? Som nævnt er der intet hensyn til
bagsiden, da ingen kommer til at se den ... Men måske jeg har en anden
konstruktion i mit hoved end du har - og i dette medie er det svært at
illustrere ... har du evt en fax?

> [...]
> ikke nødvendigt, blot en passende skive til at fordele trykket. Du skal
> intet lave selv, den er 100% klar "out of the box"

Med den rudetykkelse du anbefaler - 12mm? - er det vel nærmest en teoretisk
betragtning - for det må næsten være stærkere end et 6-8mm glasfiberskot?

> [...]
> sidst.
> Det er fremragende glas, fordi det er hærdet til at kunne modstå lidt af

Det lyder meget fint med mig. Jeg vil bare gerne have, at det ser pænt og
professionelt ud.
Skal jeg maile dig direkte vedr. endelig aftale og betalingsprocedure?

> [...]
> er
> jo nærmest ubetydelig i denne sammenhæng.

Funktionaliteten er her vigtigere end prisen. Da afstanden med turen 'rundt
om volvoen' bliver ca. 8 m skal det nok være 4 kvadrat som du siger! TAK.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-04-05 14:37

> [...]

> bagsiden, da ingen kommer til at se den ... Men måske jeg har en anden
> konstruktion i mit hoved end du har - og i dette medie er det svært at

Nej, du har fattet det helt rigtigt. Men der er jo ingen grund til at lave
en dyb ramme, hvis dit skot ikke er så tykt. Det gør vel ikke noget, at det
er en smule elegant - også på bagsiden.

Fax, mail og brevduer. Jeg har det hele

Fax 3510 0312

> Med den rudetykkelse du anbefaler - 12mm? - er det vel nærmest en
teoretisk
> betragtning - for det må næsten være stærkere end et 6-8mm glasfiberskot?

Jo, men 6 mm glas er ikke så stødsikkert, og det er det, der er humlen her.
Glasset skal jo kunne holde til både spark og flyvende genstande. I øvrigt
tvivler jeg på, at dit skot kun er 6-8 mm. Jeg vil tro, at det er mindst
10-12 mm afhængigt af, om det er massiv glasfiber eller om det f.eks. er
krydsfiner, der er glasfiberbelagt.

> Det lyder meget fint med mig. Jeg vil bare gerne have, at det ser pænt og
> professionelt ud.
> Skal jeg maile dig direkte vedr. endelig aftale og betalingsprocedure?

Ja, du skal ikke rette i min mail, den er god nok som den er!

> Funktionaliteten er her vigtigere end prisen. Da afstanden med turen
'rundt
> om volvoen' bliver ca. 8 m skal det nok være 4 kvadrat som du siger! TAK.

Og det er i virkeligheden 16 meter, fordi strømmen skal jo både frem og
tilbage. Jeg har lagt en tabel, man kan bruge her:
http://www.myboat.dk/nomogram.gif

Der kan du se, hvilken ledningstykkelse, man skal bruge ved en given effekt.
Men man skal huske at gange sin ledningslængde med to, og så er det den
længde, der skal aflæses på grafen.

I dit tilfælde, der kan du så trække op til ca 4 amp på en 4?

Bruger dit udstyr mere end det, så er du nødsaget til at gå op i
ledningstværsnit.
Claus

--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Steffen Skov

Dato : 06-04-05 00:02

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Flemming Torp
> 'Even the worst day sailing is better than the best day working'

Efter at have læst tråden kan jeg kun give Claus ret (læste I det) i sine
betragtninger. Men det er nok også lidt overdrevent for en lille båd i
danske farvande.
Personligt ville jeg bare skære hullet med en stiksav. Slibe det pænt i
kanten. Skrue en Lexan-plade fast (med SikaFlex som tættemiddel) og lave en
pæn pynteliste omkring pladen.Lexanpladen bliver ridset, men den går
sjældent i stykker. Og med denne fremgangsmåde er den hurtig at skifte, om
uheldet skulle være ude.
Jeg tror nok, at skottene i båden vil holde stabiliteten. Og hvis du ikke
vejer 120 kg. skal det nok holde, når du træder ned i kahytten. Hvis du er i
tvivl, kan du afstive indersiden (for oven) med en vinkelrustfritjernliste
(eller andet afstivende).
Ellers god ide! Har du tænkt over solen og læsbarheden?
Hilsen
Steffen

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-05 00:45

"Steffen Skov" <Xsskov@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
snip

> Efter at have læst tråden kan jeg kun give Claus ret (læste I det) i sine
> betragtninger. Men det er nok også lidt overdrevent for en lille båd i
> danske farvande.

Som du senere - ikke særligt fintfølende - antyder, er det måske ikke
bådens, men skippers størrelse, der skal afgøre installationens styrke ...

> [...]
> vinkelrustfritjernliste (eller andet afstivende).
> Ellers god ide! Har du tænkt over solen og læsbarheden?

Steffen dog - jeg var overbevist om, at man kunne deltage som delvis anonym
i en nyhedsgruppe af denne art.
Det var ikke pænt at afsløre min nuværende kampvægt på den 'brutale' måde!
Men det emne har Claus hensynsfuldt ikke nævnt, men tilsyneladende taget
højde for i sit forslag - stål, nærmest panserglas og vinkeljern -
hvabeha'r?

Da jeg indtil nu ikke har hørt indvendinger imod CT's forslag og jeg med mit
ringe kendskab til disse dele synes at Claus' udmærkede argumentation mht.
til ramme og glas - ikke mindst sikkerhed og langstidsholdbarhedsapektet -
er velunderbygget, er min konklusion at gå videre med den løsning, men det
vil fremgå af mit svar til Claus T.

Hvad lys angår, har dette været rejst af andre i denne tråd (Lisbeth
Lundquist skriver også om lange tråde (!) - æv), og det er bestemt 'et
issue', men økonomien (siger chefen) rækker pt. ikke til en
'dagslysmonitor', som vil koste mindst ti gange så meget som den nuværende
mulighed ... som naturligvis heller ikke har de samme kvaliteter. Men som
jeg har nævnt, er det en 'nice-to-have-løsning-i-nice-weather', jeg søger.
Ved kortbordet sidder en 'rigtig' kortplotter, som jeg kan bruge i dårligt
vejr, mens konen tager pinden ...

(sådan noget tør jeg kun sætte på print, når jeg kan høre dybe åndedræt fra
soveværelset ...)

Fra : bentp

Dato : 06-04-05 08:19

Min efaring begrænser sig til at jeg har snakket med ham på Bella Bådmesse,
hvor der var udstillet nogle af deres vinduer. Og de var da ret pæne.
Han siger selv han er billig...

Mvh

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-05 09:06

Tak for svar Bent. 'I gamle dage' kendte jeg Niels Bjerg, som jeg havde
tillid til, og som fremstillede pæne løsninger - ikke nødvendigvis
billige... dog. Om arvtagerne i Ertec kan 'løfte arven' ved jeg ikke. Nogen
i gruppen, der har erfaringer med dem?

Men jeg synes også Claus T. her i gruppen har givet et konstruktivt forslag.
Så jeg 'pusler videre' med idéen. Når jeg forsøger at holde fast i
'hulformatet', er det ud fra en forventning om, at man i fremtiden kan bruge
kombinationen PC-fladskærm-GPS-navigationsprogram-databox-mobilt
internet-DVD-radio- og TV-tuner osv. osv. til utroligt mange spændende ting.
Ikke mindst fastholde de unges motivation til at opholde sig i ugevis på
skiv'et.

På min kortplotter (7" farveskærm) bruger jeg zoom ind/zoom ud rigtigt
meget. Jeg formoder, at man på en noget større skærm (her 17") vil opnå lidt
bedre overblik. Ulempen er hullets størrelse og manglende lys/kontrast i
TFT-skærmen. Jeg synes det er forsøget værd. Går det helt galt, kan man vel
stoppe hullet til igen, da man ikke kan se bagsiden af hullet fra kahytten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-04-05 12:07

> [...]

vel
> stoppe hullet til igen, da man ikke kan se bagsiden af hullet fra kahytten

Om 10-15 år, så køber man bøjelige skærme i metermål!

Teknologien er opfundet, det er udelukkende kun et spørgsmål om tid...

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-05 13:25

Til den tid sejler jeg nok ikke andet end virtuel sejlads fra
'hjemmebiografen' ...
Så på kort sigt, prøver jeg om den nuværende (priseffektive)
'kontorteknologi' er god nok. Godt gemt bag 'en glasbordplade' - SIC!
Havde jeg mange flere penge, ville det nok være bedre med en
industri-terminal med touch screen - men så skulle den nok sidde i øjenhøjde
på skottet - og så brokker 'besætningen' sig ... det er deres plads! Og
måske også kompasset ville protestere lidt ...

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 05-04-05 21:20

Hej Flemming

Har du testet en fladskærm i sollys? eller bare alm. sommerdagslys?

Vh Christian

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 23:07

"Christian Gammelgaard" <cgol03XXX@hst.aau.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Flemming
>
> Har du testet en fladskærm i sollys? eller bare alm. sommerdagslys?
>
> Vh Christian

snip

Ja, det har jeg - og det er bestemt ikke overbevisende ...
Sidder jeg i haven/på båden i solskin, er billedet stort set ikke til at
læse.
Men det har jeg valgt at leve med.
Dette er ikke min primære navigationsløsning, men en løsning, jeg vil kalde
'nice to have' ...
Ikke mindst, hvis man som single-sejler tager natten til hjælp på de længere
stræk ...
Og i dagslys uden direkte solskin synes jeg det fungerer rimeligt - ikke
godt, men acceptabelt - på niveau med en god notebook skærm. Den 'rigtige
dagslys-skærm' koster det hvide ud af øjnene. Min nuværende 17" under
1.500,- kr. Og det vil jeg gerne ofre for at kunne holde min notebook væk
fra 'det våde element' - men den kan desværre ikke være et egnet sted på
båden - derfor min tanke om en fladskærm inde under 'nedgangstrappen' med et
'vindue' ud til cockpittet. Som nogle af jer ved, puslede jeg også med
tanken om at bruge min PPC, men det har jeg opgivet nu.

En anden 'bekymring' jeg har, er strømforbruget. Jeg kan ikke helt overskue,
hvor stort et træk en notebook og en fladskærm giver anledning til. Men det
skal jeg nok spørge om et andet sted ...

Andre i gruppen har tidligere fortalt lidt om brugen af notebook
PC/fladskærm som 'søkortplotter'. Hvordan er jeres erfaringer? Er det
uanvendeligt det meste af tiden i dagslys - acceptabelt - udmærket - eller
hur?

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 05-04-05 23:35

> Ikke mindst, hvis man som single-sejler tager natten til hjælp på de
> længere stræk ...

Du skal også tænke på dit nattesyn, så du skal kunne justere meget ned for
lysstyrken.
Jeg har moteret en standart 17" fladskærm i en fiskekutte, skipperen klagede
over at der var for meget lys om natten, så jeg måtte skifte skærmen ud til
Neovo skærm, siden har han ikke klaget.

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 23:52

"Thomas V. Nielsen" <tvn@_remove_safe-it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> klagede over at der var for meget lys om natten, så jeg måtte skifte
> skærmen ud til Neovo skærm, siden har han ikke klaget.

Ja, det er meget vigtigt. Jeg kan såvel justere på skærmen, som i mit
navigationsprogram, der har en facilitet, der gør, at jeg kan sætte det til
'daylight' - 'dusk' og 'night' - og det virker faktisk ganske overbevisende.
Men kun en 'real test' over længere tid kan afgøre, om løsningen holder
(vand) ...

Jeg må med skam melde, at jeg ikke aner, hvad en Neovo-skærm er - men jeg
smutter lige over i Google ...

Men jeg læser - godt nok 'uden om' linierne i din kommentar - at det trods
alt har fungeret i et skiv ... men jeg går ud fra, at skærmen er monteret i
styrehuset med mulighed for afskærmning - right?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-04-05 00:09

> [...]

til
> 'daylight' - 'dusk' og 'night' - og det virker faktisk ganske

Jeg gætter ganske vist, men jeg ville blive særdeles overrasket, hvis der
ikke fandtes et lille program, som kunne sænke lyset på en computerskærm
under windows. Langt de fleste grafikort har antageligvis også denne
funktion.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-05 00:51

> [...]
> ikke fandtes et lille program, som kunne sænke lyset på en computerskærm
> under windows. Langt de fleste grafikort har antageligvis også denne

Det er en spændende mulighed. Jeg har prøvet via tastaturet på min
notebook - via 'function-tasten' for mere eller mindre brightness, og det
fungerer fint på den 'faste' skærm, men desværre ikke på den eksterne skærm,
så det forslag vil jeg gå videre med. Det er et NVidia - G Force something
grafikkort, så det skulle vel være rimeligt up to date.