/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Klar til sæsonen? :)
Fra : Claus


Dato : 04-04-05 16:18

Nå, er folk så småt ved at gøre sig klar til at smide båden i vandet?

Jeg er selv sejljolle ejer og der er såmen også en del der skal ordnes
inden jeg kan begynde at sejle igen.

Jeg var ude på Assens marina her den anden dag og der er folk så småt
begyndt at slibe og pudse alverdens ting.

Vi må håbe at vi får en varmere sommer i år end sidste år.

 
 
Peter Ingsø Laursen (04-04-2005)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 04-04-05 17:39

"Claus" <noemailformethx@nope.com> skrev i en meddelelse
news:Xns962EAFE4CE1A2Andersen@62.243.74.162...
> Nå, er folk så småt ved at gøre sig klar til at smide båden i vandet?
>
> Jeg er selv sejljolle ejer og der er såmen også en del der skal ordnes
> inden jeg kan begynde at sejle igen.
>
> Jeg var ude på Assens marina her den anden dag og der er folk så småt
> begyndt at slibe og pudse alverdens ting.
>
> Vi må håbe at vi får en varmere sommer i år end sidste år.

Det er bestemt ikke så ringe enda Dog ser det ud til, at vi må vente
lidt med sommeren, da der trues med SNE på fredag!!!!

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk



Egon Stich (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 05-04-05 19:18


"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:n4e4e.368$yX5.127@news.get2net.dk...


Dog ser det ud til, at vi må vente
lidt med sommeren, da der trues med SNE på fredag!!!!
>
> Mvh, Peter Ingsø Laursen
>
> Bianca 28 sejlere mødes også på:
> http://www.cafecrema.dk
>
Ka´ du såå vaske din mund med vand og sæbe...!!!

MVH
Egon.



Peter Nørkjær (04-04-2005)
Kommentar
Fra : Peter Nørkjær


Dato : 04-04-05 21:20

Nu håber jeg ikke I flår hovedet af mig..

Men hvad bør man specielt kigge efter ved forårs-klargøring. Jeg er
totalt novice inden for dette her. Men familien har skaffet en Dufour
2800 sidste år som vi skal klargøre inden for et par uger.

Hvad bør man kigge efter og hvordan?
Jeg har været poå biblioteket, men synes ikke rigtigt der står noget i
den mere generelle gejlerbøger.
Nu skal det så oven i siges at ingen af os har forstand på hverken motor
eller elektronik.. Nå vi er helt på bar bund.

Nu hvor lejligheden bød sig vil jeg lige spørge. Håber I kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Peter

Allan (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 05-04-05 07:00


"Peter Nørkjær" <news-FJERN@DETTE-noerkjaer.com> skrev i en meddelelse
news:Yjh4e.415$t12.289@news.get2net.dk...
> Nu håber jeg ikke I flår hovedet af mig..
>
> Men hvad bør man specielt kigge efter ved forårs-klargøring. Jeg er
> totalt novice inden for dette her. Men familien har skaffet en Dufour
> 2800 sidste år som vi skal klargøre inden for et par uger.
>
> Hvad bør man kigge efter og hvordan?
> Jeg har været poå biblioteket, men synes ikke rigtigt der står noget i
> den mere generelle gejlerbøger.
> Nu skal det så oven i siges at ingen af os har forstand på hverken motor
> eller elektronik.. Nå vi er helt på bar bund.
>
> Nu hvor lejligheden bød sig vil jeg lige spørge. Håber I kan hjælpe.
>
> Med venlig hilsen
> Peter
Hej
Ja, en større omgang vil nok være på plads, her er mit forslag til nogle
ting:

1. Total afvaskning både ude og indenfor af selve skroget.
2. Polering med voks på fribord evt. dæk
3. Bundmaling med den rigtige type, check diverse skroggennemføringer,
afløb
m.v.
4. Tør riggen af med en klud påsmurt lidt syrefri olie, vær opmærksom på,
hvis du møder "stikkere"
Rens vantskruer, bolte m.v. for evt. rust eller skift ud.
5. Vokse mast, bom, spilerstage m.v.
6. Check sejl, vask tovværk, skift slidt tovværk.
7. Motor: Check olie, rens filtre, skift impeller, trykprøve dyse eller
skift tændrør (diesel eller benzin), kontrollere kileremme. Er du ikke
motormand, så lad evt. en prof checke første gang, så du er nogenlunde
sikker på, at jerngenuaen fungerer.
8. Vigtigt, få en til at hjælpe med mastehældning m.v., når du er så
langt,
at masten er sat på.

mvh
Allan




Claws (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Claws


Dato : 05-04-05 11:15

On Tue, 05 Apr 2005 07:59:53 +0200, Allan wrote:


> Hej
> Ja, en større omgang vil nok være på plads, her er mit forslag til nogle
> ting:
>
> 1. Total afvaskning både ude og indenfor af selve skroget.
> 2. Polering med voks på fribord evt. dæk
> 3. Bundmaling med den rigtige type, check diverse skroggennemføringer,
> afløb
> m.v.
> 4. Tør riggen af med en klud påsmurt lidt syrefri olie, vær opmærksom på,
> hvis du møder "stikkere"
> Rens vantskruer, bolte m.v. for evt. rust eller skift ud.
> 5. Vokse mast, bom, spilerstage m.v.
> 6. Check sejl, vask tovværk, skift slidt tovværk.
> 7. Motor: Check olie, rens filtre, skift impeller, trykprøve dyse eller
> skift tændrør (diesel eller benzin), kontrollere kileremme. Er du ikke
> motormand, så lad evt. en prof checke første gang, så du er nogenlunde
> sikker på, at jerngenuaen fungerer.
> 8. Vigtigt, få en til at hjælpe med mastehældning m.v., når du er så
> langt,
> at masten er sat på.
>
> mvh
> Allan

Jeg er også relativ nybegynder inden for bådverdnen og står overfor at
skulle male hele skroget på min sejljolle og mit spg. er så om jeg kan
give det noget så det virkelig kommer til at skinne bagefter.

Hele skroget skal ha et par lag Light Primer, men jeg vil gerne give det
et eller andet så det ligner en blank gelcoat - hvad skal man bruge her?

Mvh. Claus A.


Claus Tersgov (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 05-04-05 15:34


"Claws" <root@Boink.boink.org> skrev

> Jeg er også relativ nybegynder inden for bådverdnen og står overfor at
> skulle male hele skroget på min sejljolle og mit spg. er så om jeg kan
> give det noget så det virkelig kommer til at skinne bagefter.
> Hele skroget skal ha et par lag Light Primer, men jeg vil gerne give det
> et eller andet så det ligner en blank gelcoat - hvad skal man bruge her?

Lightprimer er en lavmolekylær epoxygrunder, som udelukkende bruges som
vandbarriere, som primer og som vedhæftning til en toplak, den er ikke UV
bestandig, så den *skal* afsluttes med en passende slutlak. Navnlig hvis din
jolle ligger meget i dagslyset.

Du skriver ikke, hvad den sejljolle er lavet af, så jeg antager, at det er
glasfiber/polyester. Som slutlak kan du med stor fordel bruge Hempels
Polybest 5555. Den er skabt til formålet, og laver du det rigtigt, så får du
også en finish, som er utrolig flot. men du skal være opmærksom på, at
glansen er dybt afhængig af bunden og forarbejdet. Er forarbejdet ikke gjort
godt nok, så lægger toplakken sig også derefter, og du får ingen glansagtig
overflade.

Hempel skriver ganske vist, at Polybest 5555 ikke egner til til at rulle på,
men skal påføres med pensel, men det er ikke min erfaring. Har man
håndelaget, så kan man sagtens få en endog meget flot overflade, og jeg har
rullet spandevis af polybest på.

Men hvad er din jolle lavet af, og hvad er din begrundelse for, at den have
lightprimer? Jeg antager, at du har en ide med det?

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!
www.tersgov.dk/salg.htm



Claws (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Claws


Dato : 05-04-05 17:49

On Tue, 05 Apr 2005 16:33:44 +0200, Claus Tersgov wrote:

>
> "Claws" <root@Boink.boink.org> skrev
>
>> Jeg er også relativ nybegynder inden for bådverdnen og står overfor at
>> skulle male hele skroget på min sejljolle og mit spg. er så om jeg kan
>> give det noget så det virkelig kommer til at skinne bagefter.
>> Hele skroget skal ha et par lag Light Primer, men jeg vil gerne give det
>> et eller andet så det ligner en blank gelcoat - hvad skal man bruge her?
>
> Lightprimer er en lavmolekylær epoxygrunder, som udelukkende bruges som
> vandbarriere, som primer og som vedhæftning til en toplak, den er ikke UV
> bestandig, så den *skal* afsluttes med en passende slutlak. Navnlig hvis din
> jolle ligger meget i dagslyset.
>
> Du skriver ikke, hvad den sejljolle er lavet af, så jeg antager, at det er
> glasfiber/polyester. Som slutlak kan du med stor fordel bruge Hempels
> Polybest 5555. Den er skabt til formålet, og laver du det rigtigt, så får du
> også en finish, som er utrolig flot. men du skal være opmærksom på, at
> glansen er dybt afhængig af bunden og forarbejdet. Er forarbejdet ikke gjort
> godt nok, så lægger toplakken sig også derefter, og du får ingen glansagtig
> overflade.
>
> Hempel skriver ganske vist, at Polybest 5555 ikke egner til til at rulle på,
> men skal påføres med pensel, men det er ikke min erfaring. Har man
> håndelaget, så kan man sagtens få en endog meget flot overflade, og jeg har
> rullet spandevis af polybest på.
>
> Men hvad er din jolle lavet af, og hvad er din begrundelse for, at den have
> lightprimer? Jeg antager, at du har en ide med det?
>
> Claus

Tak for svaret, jeg var ikke klar over at Light Primer ikke er UV
bestandigt.
Skroget er af glasfiber; grunden til at jeg bruger Light Primer er at jeg
fik en dåse af det da jeg fik båden af min svigerfar og at det har
virket rigtig godt indtil videre, desuden fordi jeg troede det var 'nok',
men man lærer jo til stadighed :)
Jollen trækker jeg på land efter hver sejlas så det er altså kun
finishen der har noget at sige svjv.
Jeg har allerede 2.25L af light primer og jeg vil nødig hen og købe
endnu mer (meget) dyr maling. Dette skal ikke forståes som om jeg er
ligeglad med båden, men at jeg er studerende så jeg ikke har alverden at
gøre med.

Kan man evt. vokse båden som alternativ?

Mvh Claus A.


Claus Tersgov (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 05-04-05 18:03


"Claws" <root@Boink.boink.org> skrev

> Jeg har allerede 2.25L af light primer og jeg vil nødig hen og købe
> endnu mer (meget) dyr maling. Dette skal ikke forståes som om jeg er
> ligeglad med båden, men at jeg er studerende så jeg ikke har alverden at
> gøre med.
> Kan man evt. vokse båden som alternativ?

Nej, det holder ikke, navnlig hvis den ligger på land det meste af tiden i
dagslyset. LP's gode egenskaber bliver forholdsvis hurtigt nedbrudt i
sollys, så den kan ikke stå uden toplak. Det er spild af penge og god maling


Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!
www.tersgov.dk/salg.htm




Claws (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Claws


Dato : 05-04-05 19:06

On Tue, 05 Apr 2005 19:03:01 +0200, Claus Tersgov wrote:

>
> "Claws" <root@Boink.boink.org> skrev
>
>> Jeg har allerede 2.25L af light primer og jeg vil nødig hen og købe
>> endnu mer (meget) dyr maling. Dette skal ikke forståes som om jeg er
>> ligeglad med båden, men at jeg er studerende så jeg ikke har alverden at
>> gøre med.
>> Kan man evt. vokse båden som alternativ?
>
> Nej, det holder ikke, navnlig hvis den ligger på land det meste af tiden i
> dagslyset. LP's gode egenskaber bliver forholdsvis hurtigt nedbrudt i
> sollys, så den kan ikke stå uden toplak. Det er spild af penge og god maling
>
>
> Claus

Og polybest er det eneste der vil virke?

Claus Tersgov (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 05-04-05 21:46


"Claws" <root@Boink.boink.org> skrev

> Og polybest er det eneste der vil virke?

Nej, det er det ikke, men det er uden tvivl det mest optimale samt det
pæneste. Det er stærk og holdbar maling med en flot glans. Du kan også bruge
en stærk olie- eller alkydmaling, hvor du evt. tilsætter en
hærdeaccelerator.

www.salcolor.dk kan jeg absolut anbefale, de laver alkydmalinger, som er
meget stærke, og som også er billige.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!
www.tersgov.dk/salg.htm



Claws (06-04-2005)
Kommentar
Fra : Claws


Dato : 06-04-05 00:05

On Tue, 05 Apr 2005 22:45:37 +0200, Claus Tersgov wrote:

>
> "Claws" <root@Boink.boink.org> skrev
>
>> Og polybest er det eneste der vil virke?
>
> Nej, det er det ikke, men det er uden tvivl det mest optimale samt det
> pæneste. Det er stærk og holdbar maling med en flot glans. Du kan også bruge
> en stærk olie- eller alkydmaling, hvor du evt. tilsætter en
> hærdeaccelerator.
>
> www.salcolor.dk kan jeg absolut anbefale, de laver alkydmalinger, som er
> meget stærke, og som også er billige.
>
> Claus

Som jeg skrev tidligere er jeg nybegynder inden for sejlverdenen så kan
du udspecificere lidt nærmere hvad jeg kan bruge fra den side.
Synes det ville være bittert at skulle købe maling for 1000,- igen :/

Men ellers tak for hjælpen :)


Claus Tersgov (06-04-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 06-04-05 00:13


"Claws" <root@Boink.boink.org> skrev

> Som jeg skrev tidligere er jeg nybegynder inden for sejlverdenen så kan
> du udspecificere lidt nærmere hvad jeg kan bruge fra den side.
> Synes det ville være bittert at skulle købe maling for 1000,- igen :/

Jeg kan ikke huske alle deres produktnavne i hovedet, men dybest set kan en
hvilken som helst alkydmaling bruges. Det er naturligvis bare ikke lige så
holdbart som 5555.

Alle olie-alkydmalinger kan så tilsættes en hærder, så den dels tørre
hurtigere, og dels bliver en smule blankere og hårdere. Men den koster også
ca 200,- for en flaske, så det løber nok op alligevel. Det er ikke billigt
at lave båd..

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!
www.tersgov.dk/salg.htm



Bjarke Christensen (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 05-04-05 22:13

Polybest rækker faktisk rimeligt langt. - i modsætning til LP

Bjarke

"Claws" <root@Boink.boink.org> wrote in message
news:pan.2005.04.05.16.49.05.359754@Boink.boink.org...
snip
> Jeg har allerede 2.25L af light primer og jeg vil nødig hen og købe
> endnu mer (meget) dyr maling. Dette skal ikke forståes som om jeg er
> ligeglad med båden, men at jeg er studerende så jeg ikke har alverden at
> gøre med.
snip



Claus Tersgov (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 05-04-05 22:18


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Polybest rækker faktisk rimeligt langt. - i modsætning til LP

Er det ikke bare, fordi du er en fedte** med malingen

Beklager, men jeg kunne ikke lade være.

Jeg ser nemlig temmelig tit, når folk maler, at de forsøger at få en hel
bøtte til at dække rådhuspladsen, fordi de kommer alt for lidt maling på.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!
www.tersgov.dk/salg.htm



Bjarke Christensen (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 05-04-05 22:27

<smile>

Meget kan jeg kritiseres for men på det punkt er jeg (næsten) fejlfri.

Jeg har lige malet min bagbords kistebænk indvendig med 5 * 0,375 l
lightprimer !

Mit problem er snarere ikke at fylde så meget på, at det løber for mig.

Bjarke



"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:42530048$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev
>
>> Polybest rækker faktisk rimeligt langt. - i modsætning til LP
>
> Er det ikke bare, fordi du er en fedte** med malingen
>
> Beklager, men jeg kunne ikke lade være.
>
> Jeg ser nemlig temmelig tit, når folk maler, at de forsøger at få en hel
> bøtte til at dække rådhuspladsen, fordi de kommer alt for lidt maling på.
>
> Claus
> --
> Ting til salg!
> Lidt af hvert!
> www.tersgov.dk/salg.htm
>
>



Claus Tersgov (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 05-04-05 22:36


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Meget kan jeg kritiseres for men på det punkt er jeg (næsten) fejlfri.
> Jeg har lige malet min bagbords kistebænk indvendig med 5 * 0,375 l
> lightprimer !

Så kan jeg regne ud, at du burde have malet et areal på ca 3,9 kvm.

Det er ok...

> Mit problem er snarere ikke at fylde så meget på, at det løber for mig.

Hvis det løber, så er der nok for koldt. Jeg synes LP er en fremragende
maling, og den kan netop lægges tykt på. Og da den samtidig hærder hårdt op,
så er den fremragende til at fylde småridser o.lign. med.

Det eneste er bare prisen!

Det er sgu det nærmeste, man kommer lovligt røveri...

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!
www.tersgov.dk/salg.htm



Bjarke Christensen (06-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 06-04-05 20:06

Ja, enig, det er godt nok dyrt. Dyrt men dejligt.

Ifølge den lille søstærke så rækker det 8,5 m2/ltr, så det er vel snarere
5*0,375*8,5=16 kvm ?? Men måske det er en fejl i den lille søstærke, for så
langt tror jeg ikke engang en skotte ville kunne trække det ud .....

Bjarke


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:42530488$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev
>
>> Meget kan jeg kritiseres for men på det punkt er jeg (næsten) fejlfri.
>> Jeg har lige malet min bagbords kistebænk indvendig med 5 * 0,375 l
>> lightprimer !
>
> Så kan jeg regne ud, at du burde have malet et areal på ca 3,9 kvm.
>
> Det er ok...
>
>> Mit problem er snarere ikke at fylde så meget på, at det løber for mig.
>
> Hvis det løber, så er der nok for koldt. Jeg synes LP er en fremragende
> maling, og den kan netop lægges tykt på. Og da den samtidig hærder hårdt
> op,
> så er den fremragende til at fylde småridser o.lign. med.
>
> Det eneste er bare prisen!
>
> Det er sgu det nærmeste, man kommer lovligt røveri...
>
> Claus
> --
> Ting til salg!
> Lidt af hvert!
> www.tersgov.dk/salg.htm
>
>



Claus Tersgov (07-04-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 07-04-05 13:38


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Ifølge den lille søstærke så rækker det 8,5 m2/ltr, så det er vel snarere
> 5*0,375*8,5=16 kvm ?? Men måske det er en fejl i den lille søstærke, for

> langt tror jeg ikke engang en skotte ville kunne trække det ud .....

Nåh, jeg troede du havde givet det fire gange ;-}

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!
www.tersgov.dk/salg.htm



Allan (05-04-2005)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 05-04-05 15:41


"Claws" <root@Boink.boink.org> skrev i en meddelelse
news:pan.2005.04.05.10.14.51.762416@Boink.boink.org...
> On Tue, 05 Apr 2005 07:59:53 +0200, Allan wrote:
>
>
> > Hej
> > Ja, en større omgang vil nok være på plads, her er mit forslag til
nogle
> > ting:
> >
> > 1. Total afvaskning både ude og indenfor af selve skroget.
> > 2. Polering med voks på fribord evt. dæk
> > 3. Bundmaling med den rigtige type, check diverse skroggennemføringer,
> > afløb
> > m.v.
> > 4. Tør riggen af med en klud påsmurt lidt syrefri olie, vær opmærksom
på,
> > hvis du møder "stikkere"
> > Rens vantskruer, bolte m.v. for evt. rust eller skift ud.
> > 5. Vokse mast, bom, spilerstage m.v.
> > 6. Check sejl, vask tovværk, skift slidt tovværk.
> > 7. Motor: Check olie, rens filtre, skift impeller, trykprøve dyse
eller
> > skift tændrør (diesel eller benzin), kontrollere kileremme. Er du
ikke
> > motormand, så lad evt. en prof checke første gang, så du er nogenlunde
> > sikker på, at jerngenuaen fungerer.
> > 8. Vigtigt, få en til at hjælpe med mastehældning m.v., når du er så
> > langt,
> > at masten er sat på.
> >
> > mvh
> > Allan
>
> Jeg er også relativ nybegynder inden for bådverdnen og står overfor at
> skulle male hele skroget på min sejljolle og mit spg. er så om jeg kan
> give det noget så det virkelig kommer til at skinne bagefter.
>
> Hele skroget skal ha et par lag Light Primer, men jeg vil gerne give det
> et eller andet så det ligner en blank gelcoat - hvad skal man bruge her?
>
> Mvh. Claus A.
>
Hej
Jeg ville bruge en to-komponent maling evt. Poy Best fra Hempel.
Eller den tilsvarende fra International, den skulle være lettere at smøre

med malepude, hvor du med pensel maler på puden og bagefter stryger på
selve
den flade, der skal males.
Brug af sprøjte giver dog det bedste resultat.
Vær opmærksom på tørre-temperaturen, her kan ikke snydes :)

mvh
Allan




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste