Oplysninger fra Sydslesvig
Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 03-04-05 13:15

Min oldefar, født 1833 i Karby på Angel (halvøen syd for Flensborg i
det nuværende Sydslesvig). Sikkert "udvandret" til egnen omkring
Holsted (Sydvestjylland) på grund af dårlige økonomiske forhold.
Jeg har kun kunnet få sparsomme oplysninger om mine aner.
Har I med erfaring i slægtsforskning viden om hvordan jeg skaffer
kirkebogsoplysninger og også gerne slægtshistorie til veje?
Det kunne jo være spændende at vide noget om, hvorfor han valgte at
flytte til Danmark og hvilke forhold han kom fra.

Fra : Inger Buchard

Dato : 03-04-05 13:28

"Jørgen Lehnemann (slet 1M3K5)" <lehnemann-vingborg@1M3K5stofanet.dk> skrev
i en meddelelse news:11125306620.0398046608850677@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> Det kunne jo være spændende at vide noget om, hvorfor han valgte at
> flytte til Danmark og hvilke forhold han kom fra.

Velkommen i klubben - det er en spændende hobby, som man aldrig bliver
færdig med
1. se på ddd.dda.dk - folketællingen 1803 for Sydslesvig: Karby/Schwansen er
til rådighed. Her eller i nærheden må hans forældre kunne findes.
2. i løbet af i år (?) skulle der komme kopier af kirkebøgerne fra
Sydslesvig til Landsarkivet i Åbenrå; når det er sket, kan du se
kirkebøgerne igennem dér. Hvis du ikke kan vente, skal du finde frem til det
kirkebogskontor, der har kirkebøgerne; de laver gerne et opslag for dig, men
du vil som overalt i Tyskland blive afkrævet betaling for serviceydelsen. Du
kan starte med at spørge Herr Carstensen på
karl-heinz.carstensen@kirchenkreis-angeln.de om de har kirkebøgerne og hvad
de vil have for at slå op.
3. mon ikke han er udvandret for at undgå at blive soldat? i 1870-71var din
forfader omkr. 37 år - han kunne sikkert godt bruges i den fransk-tyske
krig.

Inger

Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 03-04-05 16:08

Nu har jeg fundet følgende:

FT; 1803; Amt: Eckernförde; Herred: ; Karby (Schwansen);
Indtaster: Johannes Witt; 2145 poster; Afleveret; DDA-11567; C3240

Hvordan finder jeg dette???

Fra : Bodil Madsen

Dato : 03-04-05 18:23

http://ddd.dda.dk/asp/dddform.asp

Her skal du gå ind og indtaste dine oplysninger, så er du måske heldig at
finde dem. Vær opmærksom på at hvis du ikke indtaster navnene lige som
indtasteren har gjort, så finder du dem ikke. Men følg vejledningen og
forsøg evt. flere stavemåder.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

"Jørgen Lehnemann (slet X9SDU)" <lehnemann-vingborg@X9SDUstofanet.dk> skrev
i en meddelelse news:11125410990.0617692758163315@dtext.news.tele.dk...

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 06-04-05 11:25

On 03 Apr 2005 15:08:29 GMT, Jørgen Lehnemann
<lehnemann-vingborg@X9SDUstofanet.dk> (slet X9SDU) wrote:

Gode Jørgen

Jeg undrer mig over, at du ikke gi'r dig direkte til kende som
afsender, men gemmer dig bag disse bostav-talkoder og iøvrigt ikke
underskriver dine indlæg ....

Venligst
John

Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 06-04-05 20:28

Jeg har desværre været udsat for spammail og lign. Derfor
kryptering.
For at udveksle erfaringer og ideer behøver man vel ikke
nødvendigvis at kende hinandens mail-adresse.
Hvis der skulle være behov for direkte kontakt er jeg da åben over
dette!!!
Vensligst
Jørgen