Avlshan til shelti dame
Fra : tia bjørnholt christ~

Dato : 02-04-05 20:15

Vores Zobel hvid shelti er i løbetid og vi søger derfor en han som kan
hjælpe os med at få hvalpe. Hun har aldrig fået hvalpe før og hun er ikke
præmieret, hvilket betyder at vi ikke kan få stamtavle på hvalpene. Vi vil
gerne "låne" en han i en periode. Hun er lige kommet i løbetid så aftalen
skal falde på plads om ganske kort tid. Kender du nogen som har en han vi
kan bruge eller har du en, så meld venligst ud. Hun er en god shelti som
kunne have opnået fine præstationen, hvis tiden havde været til det.
Vh erik og tia, ec@nypost.dk

Fra : qfha

Dato : 03-04-05 07:20

"tia bjørnholt christiansen" skrev d. 02-04-05 20:15 dette indlæg :
> [...]

som
> kunne have opnået fine præstationen, hvis tiden havde været til det.

Når I ikke har tid til hunden, har I heller ikke tid til at have hvalpe.
Tænk lige over det en ekstra gang.
Der er så rigeligt mange uægte hvalpe i forvejen. Så hvad skal det tjene
til.

http://www.kandu.dk/

Fra : fam. Ager

Dato : 03-04-05 07:29

> [...]
> Tænk lige over det en ekstra gang.
> Der er så rigeligt mange uægte hvalpe i forvejen. Så hvad skal det tjene

præcis min tanke...

mvh. marie

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 05-04-05 10:32

> præcis min tanke...
>
> mvh. marie

Det var vist ikke hvad der blev skrevet. Faktisk har jeg da aldrig nogen
sinde set min Aussie kede sig så meget, som da hun var til udstilling i
Fredericia. Så hvis det er hvad der menes, med at have tid til sin hund, så
tror jeg, de fleste hunde ville ønske, at deres ejere havde lidt mindre tid
til dem. Det med at rende på udstillinger, det er vist mest i ejerens
interesse. Jeg er sikker på, at hunden helst ville være blevet hjemme.

M.V.H.....Benny..

Fra : qfha

Dato : 05-04-05 17:58

> [...]
> til dem. Det med at rende på udstillinger, det er vist mest i ejerens
> interesse. Jeg er sikker på, at hunden helst ville være blevet hjemme.

---------

Nu var det jo ikke dig der var til debat.

At man ikke kan finde tid til aktiviter med sin hund, og hermed mener
jeg organiserede aktiviteter, som vi der arbejder og udstiller vore
hunde ved kræver en ekstra indsats, vil være at sammenligne med nogle,
der vil have hvalpe for sjov, og tror dette kun er fornøjelse. At få
hvalpe er først og fremmest hårdt arbejde. At man også kan glæde sig
over arbejdet er en anden sag. Det er den samme type ekstra indsats et
hvalpekuld kræver.
Det tyder for mig på, at erik og tia ikke er bevidste om den indsats
der skal til at få et kuld hvalpe. Samt den risiko der er for, at de
må aflive hvalpene som 8 uger gamle når de ikke kan sælges. Eller de
mange udgifter der er forbundet med en hvalpefødsel.

Alene denne sætning viser at sagen ikke er gennemtænkt.

"Så hvad skal det tjene til? - det skal tjene til glæde og fornøjelse
for
hunden og familien, som gerne vil dele denne oplevelse."

Kære Erik og tia, det er desværre ikke kun "glæde og fornøjelse" at få
et kuld hvalpe.

mvh
qfha

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 06-04-05 10:43

"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Nu var det jo ikke dig der var til debat.

Og hvad har det så lige med sagen at gøre ??

> [...]
> må aflive hvalpene som 8 uger gamle når de ikke kan sælges. Eller de
> mange udgifter der er forbundet med en hvalpefødsel.

Du læser stadig, at der ikke er tid til hunden.... Hvilket stadig ikke har
været nævnt. Men det der stod, var at der var ikke tid til F.eks diverse
udstillinger, eller organiserede arrangementer, som du foretrækker at kalde
dem. Der er på intet tidspunkt, blevet nævnt, at der ikke var tid til
hunden.

Noget helt andet er så... At det hårde arbejde, som du har med et kuld
hvalpe.... Nok var det, som Erik & Tia så som en fornøjelse.... Dine
udstillinger o.s.v.... Er det som de anser for værende hårdt arbejde, og
derfor sorterede de, det hårde arbejde fra, og nøjedes med fornøjelserne.
Sjovt nok, er de hunde, som er lavet efter alle kunstens regler, ikke spor
lettere at sælge, end dem der er lavet i løndom, og solgt i smug.

> Alene denne sætning viser at sagen ikke er gennemtænkt.
>
> "Så hvad skal det tjene til? - det skal tjene til glæde og fornøjelse
> for
> hunden og familien, som gerne vil dele denne oplevelse."

Hvis jeg så stillede dig, det samme spørgsmål, hvad ville dit svar så
blive.... Hvis du ikke vil svare " Penge " Vil dit svar så ikke blive
nogenlunde det samme. Lad os være ærlige.... Laver folk en kennel, så er
emnet " Penge " en god del af det. Hvis de påstår andet, så omgås de vist
sandheden lidt lemfældigt. Så kan det godt være, at jeg er mærkelig når jeg
slet ikke opfatter det negativt.

> Kære Erik og tia, det er desværre ikke kun "glæde og fornøjelse" at få
> et kuld hvalpe.

Er det så ikke, at fortælle kvinder, at det ikke kun er skæg og ballade at
få et barn. Vi blev dog heldigvis født alligevel.

For nogle mennesker, er stambogen altafgørende, for andre, er den bare et
fordyrende element. Hvilken af delene, som er mest rigtig, det kan jeg ikke
svare på. Som en anden sagde, i en anden tråd, det er altid en ægte hund,
men den er måske ikke raceren..... Men igen, det bekymrer ikke hunden. Hvad
der har været bedst resultatmæssigt, det ved jeg heller ikke, for de ting
som der blev dyrket med diverse hunde, var af meget forskellig karakter, så
en direkte sammenligning, ville ikke være retfærdigt. Men lad os slå en
ting helt fast.... Der er bestemt ikke brugt mindre tid, eller blevet
arbejdet mindre seriøst, med de papirløse hunde, som der er blevet, med dem
med papirer, og deres resultater har heller ikke været dårligere. Men de
har af samme årsag, ikke spildt tid på en udstilling. Der må jeg trods alt,
give min Aussie ret.... Det er fandme kedeligt. Min kone, har en lidt anden
opfattelse, derfor sker det, at hunden kommer på udstilling.... Men hunden
og jeg, vi er helt enige... vi ville hellere være blevet hjemme.... Ja ja
ja... Jeg ved det godt, og du har ret..... Konen er også papirløs.... Så hun
er også en bastard ..

M.V.H.....Benny..

Dem hvor stambogen er altafgørende, vil aldrig kigge efter Tia's hvalpe.
Modsat vil dem, som kun anser stambogen, for at være et fordyrende nytteløst
element, aldrig kigge efter dine hvalpe. Der er kunder nok til
blandingerne, så vidt jeg lige kan skønne, så er det dem, med racerene
hunde, som idag har afsætningsproblemer.

Fra : Bodil

Dato : 06-04-05 11:13

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> blandingerne, så vidt jeg lige kan skønne, så er det dem, med racerene
> hunde, som idag har afsætningsproblemer.

Problemet for mig er de arvelige sygdomme som ligger i netop den race, er
der undersøgt for dem?
Hvis ikke så er det i mine øjne ansvarsløst at avle på hunden, når nu man
har mulighed for at nedsætte risikoen ved at teste for sygdomme.
Så vil jeg da lige tilføje at hvis man vil avle rene hunde bare uden stambog
så forstår jeg det ikke, hvad skal det da til for? så tag da den ene
udstilling det kræver og få papir på at din hund også ligner det der står på
stambogen at den er.
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 06-04-05 18:47

"Bodil" <bodildc@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så forstår jeg det ikke, hvad skal det da til for? så tag da den ene
> udstilling det kræver og få papir på at din hund også ligner det der står

Det giver en stambog jo absolut ingen garanti for, medmindre der er krav om
at avlsdyrene skal testes og undersøges, for alle disse sygdomme, for at
kunne avlskåres. Hvis man nu tog så tungt på arvelige sygdomme, som man
somme tider får indtrykket af, at man gør, hvordan kan det så være, at de
stadig er der. Så skulle man jo tro, at de var fjernet fra avlen. Den
hund, som er avlet uden for programmet, skader jo ingen avl, for den kommer
jo aldrig ind i avlen.... Eller skal vi sige, burde i hvert fald ikke gøre
det.

M.V.H.....Benny..

Fra : JR 2610

Dato : 06-04-05 16:40

Hejsa.

Klipper, snipper og hakker lige groft i Bennys indlæg...

> [...]
> kalde
> dem. Der er på intet tidspunkt, blevet nævnt, at der ikke var tid til

Helt enig... men der blev nævnt at der ikke var tid til udstilling! Og lige
netop _det_ bør der være tid til!
Som sagt... alt hvad der kræves er en anden præmie... og som også sagt; kan
min tæve opnå det, så kan andre også! Vi opnåede det oven i købet på den
første, eneste og sidste udstilling vi var på! og helt uden en hel masse
ringtræning under oragniserede forhold...
Den eneste indrømmelse jeg gjorde i forbindelse med udstillingen (der jo i
realiteten _er_ en skønhedskonkurrence) var at putte min mudderææælskende
vovse i et ordentlig bad, så jeg kunne være sikker på at dommeren ikke
ligefrem fik gammelt indtørret mudder og jord mellem fingrene, når han/hun
rørte ved kræet Nå, ja - og så klippede jeg lige de lange hår mellem
poterne helt ned - de trængte alligevel

> Noget helt andet er så... At det hårde arbejde, som du har med et kuld
> hvalpe.... Nok var det, som Erik & Tia så som en fornøjelse....

Et kuld hvalpe _er_ skam hårdt arnejde! Uanset, hvor stor en fornøjelse det
også er

> Hvis jeg så stillede dig, det samme spørgsmål, hvad ville dit svar så
> blive.... Hvis du ikke vil svare " Penge " Vil dit svar så ikke blive
> nogenlunde det samme.

Det der mener du ikke... vel Benny????
Har man kun en avlshund, der kun skal lave et enkelt "hyggekuld", så skal
der dælme tages en solid "overpris" for at det kan betale sig at opdrætte!
Det ved du vist også godt

Lad os være ærlige.... Laver folk en kennel, så er
> emnet " Penge " en god del af det. Hvis de påstår andet, så omgås de
> vist
> sandheden lidt lemfældigt.

Jeg bliver lidt sur, når jeg hører den slags bemærkninger...
Det kostede mig ca 8000 kr at få tjekket min tæve for alle mulige og umulige
ting og sager + et enkelt udstillingsgebyr... så skulle der betales for
hanhunden (typisk = prisen for en hvalp) og så skulle der sørges for
øjenlysning, foder osv for hvalpene... Shelties får ca 3 - 5 hvalpe i et
kuld... prisen ligger på ca 5000 - 7000 kr for en hvalp... hvor er det lige
du får øje på overskuddet???
Ved den ekstra øjenlysning jeg fik foretaget, da min sheltie-avls-tæve var
voksen blev det så konstateret at hunden havde CEA Penge lige ud af
vinduet!!! Men for katten, hvor er min vovse dejlig!!!

> For nogle mennesker, er stambogen altafgørende, for andre, er den bare et
> fordyrende element. Hvilken af delene, som er mest rigtig, det kan jeg
> ikke
> svare på.

Stambogen er idag altafgørende for mig!!! Brændt barn skyer nemlig ilden!!!
og jeg vil gøre simpelthen ALT for at undgå at stå i den samme situation,
næste gang jeg skal have en sheltie!!! Helt lige gyldigt om hunden skal
bruges i avl eller ej!
Stambogen giver mig et fingerpeg om hvilke linier, der ligger bag en hund...
og jeg ved at der er linjer jeg under ingen omstændigheder vil have en hund
fra - netop pgr risioko for øjensygdomme...

>Som en anden sagde, i en anden tråd, det er altid en ægte hund,
> men den er måske ikke raceren..... Men igen, det bekymrer ikke hunden.

Jeg tør vædde på at det bekymrer hunden, hvis den bliver blind!!! om ikke
andet, bør det bekymre ejeren og opdrætteren...
Når det så er sagt... jeg vil ikke for nogen pris undvære vores dejlige
store venlige, kloge og rolige lab-x!!!

> [...]
> opfattelse, derfor sker det, at hunden kommer på udstilling.... Men hunden
> og jeg, vi er helt enige... vi ville hellere være blevet hjemme....

Tja... min hund havde det faktisk vældig skægt på sin eneste udstilling! Der
var så mange mennsker man kunne snakke med og så mange andre shelties man
kunne få lov at lege med, at det helt klart var en stor succes for min hund

Ok - jeg havde så gjort det, at jeg havde meldt mig ind i Dansk Shetland
Sheepdog klub, sådan at jeg kunne holde øje med, hvor og hvornår der ville
komme en certifikatudstilling kun for racen...
Uanset hvilke fordomme jeg havde, da jeg skulle afsted, må jeg indrømme at
ingen af dem blev opfyldt!
Jeg og min hund havde en utrolig dejlig dag i selskab med nogle ualmindelig
søde, tålmodige mennesker, der straks så at jeg var total nybegynder i det
game! Jeg blev hjulpet, fik bunker af fif til fremvisningen og om hvad
der skulle ske, hvornår og hvorfor... Og så fik jeg nogle helt fantastiske
kontakter! At min absolut ikke særlig pæne sheltie også fik nogle
venlige ord med på vejen fra sin opdrætter og ejeren af hendes far, var kun
et plus

> Dem hvor stambogen er altafgørende, vil aldrig kigge efter Tia's hvalpe.

Se nu kan jeg jo godt gå på kompromis med udseendet! Sundheden vil jeg dog
aldrig gå på kompromis med! Kan hundens stambog vise en lang række mentalt
og fysisk sunde individer, så vil jeg ikke have betænkeligheder ved at købe
en "mindre pæn" vovse

> Modsat vil dem, som kun anser stambogen, for at være et fordyrende
> nytteløst
> element, aldrig kigge efter dine hvalpe.

Stambogen i sig selv koster faktisk ikke alverden! Det er alt det der går
forud for selve parringen, som koster! I hvet fald hvis opdrætteren har
nogle mål og dermed også krav til sin avl...

Der er kunder nok til
> blandingerne, så vidt jeg lige kan skønne, så er det dem, med racerene
> hunde, som idag har afsætningsproblemer.

Sheltieklubbens hvalpeanviser "råber og skriger" efter hvalpe... udbuddet
matcher ikke efterspørgslen Og heldigvis "laver" opdrætterne i DK nogle
gode hvalpe...

MVH Ann.
Kennel Sifsafs - opdræt af Shetland Sheepdog

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 06-04-05 20:11

"JR 2610" <tsars (bingobongo) @os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lige
> netop _det_ bør der være tid til!
> Som sagt... alt hvad der kræves er en anden præmie...

Det kommer vel lidt an på race, hvad der kræves.... Min har da også været
det, men det er da ikke fordi jeg gider.... Hunden gider det heller ikke...
Desværre gider konen, så hun får ret, og jeg får fred..( Næsten ).

> [...]
> der dælme tages en solid "overpris" for at det kan betale sig at opdrætte!

En avlshund, der kun skal lave et hyggekuld... Kan vel næppe kaldes en
avlshund. Er den ene hund uden papirer, så kan man hoppe og springe,
hvalpene er uden papirer. Har man to sunde og raske hunde, så er der
rigtigt gode chancer, for at de også får dejlige sunde hvalpe.... Om der så
skulle være en eller to, der var disponeret for fejlfarver... Det kan de
sikkert godt leve med.

> [...]
> øjenlysning, foder osv for hvalpene... Shelties får ca 3 - 5 hvalpe i et
> kuld... prisen ligger på ca 5000 - 7000 kr for en hvalp... hvor er det

Jamen, hvad skulle alt det til for.... Hvis jeg stillede op, til en
udstilling, og min hund fik en anden præmie.... Så ville jeg ikke satse på
den til avl.
Så skulle den godt nok have nogle meget forsonende træk. Den ville sikkert
stadig være min hund.... Men ikke min avlshund.

> Ved den ekstra øjenlysning jeg fik foretaget, da min sheltie-avls-tæve var
> voksen blev det så konstateret at hunden havde CEA Penge lige ud af
> vinduet!!! Men for katten, hvor er min vovse dejlig!!!

Se nu ved jeg ikke, hvor mange kuld nåede den at få som hvalp ???

> Stambogen er idag altafgørende for mig!!! Brændt barn skyer nemlig
ilden!!!
> og jeg vil gøre simpelthen ALT for at undgå at stå i den samme situation,

Ja, men siden den anden nu kom på udstilling, så havde den jo åbenbart også
stambog.... Dog uden jeg kan se, du havde den store gavn af den.

> Jeg tør vædde på at det bekymrer hunden, hvis den bliver blind!!! om ikke
> andet, bør det bekymre ejeren og opdrætteren...

Se nu kender jeg et postbud i Hjørring, som har en Samojede... Den blev
blind, så hans bemærkning til dyrlægen var, at så var det vel afgjort.
Hvortil dyrlægen sagde... hvorfor dog det ??... hundens vigtigste sans, er
lugtesansen, så den kan udmærket klare sig som blind.
Hvilket jeg kun kan tilslutte mig, for jeg har selv haft en blind hund.
Hvis man ikke lige så, at hun gik ind i en lygtepæl, så ville ingen gætte
på, at hunden var totalt blind. Den løb og legede med vores anden hund,
sprang over hegn og alt hvad en normalt seende hund ville have gjort. Hvis
den mistede orienteringen, så fik den lige nogle dessinger fra den anden, og
så gik den vilde jagt igen. Så at den var blind, forhindrede den ikke i
noget. Engang blev de skræmt af nogle Schæfere i Hammer Bakker, så skræmte,
så hannen frivilligt kom, for at komme i snor, hvilket ikke var
hverdagskost. Men tæven, hende kunne vi ikke finde. Lidt pinligt, for hun
var jo blind... Så vi besluttede at gå hjem med ham, og så gå tilbage og
finde hende. Hvem sad på fortovet, da vi kom hjem, med et udtryk i ansigtet
der sagde,... " Hvor pokker har i spist frokost ".
Det var en hjemtur, på ca 3 km, som hun selv klarede. Ja hun huskede endda
at tage fodgænger tunnelen, fremfor at krydse landevejen, som vi gjorde, da
vi gik derud, så hun havde altså ikke valgt samme rute, som vi selv var
gået.

> [...]
> var så mange mennsker man kunne snakke med og så mange andre shelties man
> kunne få lov at lege med, at det helt klart var en stor succes for min

Tja nu var vores, en International udstilling, med en pokkers masse
racer.... En masse old English Sheepdogs, som ejerne lige skulle checke om
de havde husket at få med, eller det var posen med overskudshår, de var
kommet til at tage med.... Ikke fordi de ikke var venlige nok, og jeg fik da
også sludret med en masse mennesker, fra alverdens lande... Men altså, min
Aussie.... Jamen der er jo intet at tage sig til, hverken for mig, eller for
den.... Skulle jeg noget der, så var det at gå på damejagt, og så bliver
hyænen sikkert sur.... Der var ellers et par objekter, der grafisk set,
havde en meget brugervenlig overflade .... Men min hund var pænere
.. Så når der skal checkes ind, jeg tror det var senest klokken 08:00,
og vi først skulle begynde klokken ca 14:00.... Så meget hundemad kan man
altså ikke købe, og stadig være i bilen selv.

> Stambogen i sig selv koster faktisk ikke alverden! Det er alt det der går
> forud for selve parringen, som koster! I hvet fald hvis opdrætteren har
> nogle mål og dermed også krav til sin avl...

Det var jo det jeg forstod, at det havde ikke andet formål, end at prøve at
få et kuld hvalpe.

> Sheltieklubbens hvalpeanviser "råber og skriger" efter hvalpe... udbuddet
> matcher ikke efterspørgslen Og heldigvis "laver" opdrætterne i DK
nogle
> gode hvalpe...

Ja den er vist vundet godt frem de senere år. Det er da også et lille
vakkert kræ.

M.V.H....Benny
Sorry det blev kun 1 km langt

Fra : JR 2610

Dato : 06-04-05 21:19

Hej igen
klipper lige endnu engang...

> Det kommer vel lidt an på race, hvad der kræves....

Jeg svarer specifikt på hvad der kræves for shelties... ved skam godt at der
kræves andre ting hos andre racer - men hos shelties gælder det at man
mindst skal have opnået en anden præmie på en certifikatudstilling.

> En avlshund, der kun skal lave et hyggekuld... Kan vel næppe kaldes en
> avlshund.

Ok - måske en forkert formulering... men skal man kun have et enkelt kuld -
altså at man ikke vil til til at søge kennelmærke, men alligevel vil avle
med stamtavle - , så vil jeg til enhver tid kalde det et "hyggekuld".
Men uanset, vil jeg hævde at en hund, som bruges til avl, _er_ en
avlshund... også selv om det "kun" er til et enkelt kuld!

Er den ene hund uden papirer, så kan man hoppe og springe,
> hvalpene er uden papirer. Har man to sunde og raske hunde, så er der
> rigtigt gode chancer, for at de også får dejlige sunde hvalpe....

Det er jo lige netop det som er problemet med sheltien og fx CEA... du kan
_ikke_ være spor sikker på noget! Den øjenlysning, jeg fik foretaget på
hende som voksen var faktisk møntet på PRA... Min tæve blev nemlig øjenlyst
som hvalp og kendt fri for CEA! Idag ved jeg at CEA kan "skjule" sig i
irisens pigmentering - og at man ikke kan være sikker på at hunden er fri,
før ca 7 måneders alderen! CEA er ressicivt nedarvet, hvilket betyder at
begge hendes forældre er bærere af sygdommen - uden selv at have den
hvordan skulle vi kunne have vidst det? Tro mig - min hunds forældre er
øjenlyst, bedsteforældrene ligesådan og oldeforældrene til en vis grad -
alle er kendt fri!

>Om der så
> skulle være en eller to, der var disponeret for fejlfarver... Det kan de
> sikkert godt leve med.

For så vidt er jeg bedøvende ligeglad med fejlfarver!!! Selvfølgelig er det
da ikke noget jeg ligefrem vil avle efter - men at en hund har en forkert
farve, er ikke ensbetydende forringet livskvalitet... En af de mest vindende
agility shelties, er forøvrigt en såkaldt "color-headed white"... farven er
utroligt smuk! men jeg ville græde snot, hvis den viste sig i mit opdræt
Det ville nemlig lige pludseligt blive temmeligt bøvlet at avle... og det er
i forvejen et stort arbejde at finde frem til de rigtige kombinationer af
tæve og hanhund.

> [...]
> sikkert
> stadig være min hund.... Men ikke min avlshund.

Der er jeg ikke helt enig med dig... Måske fordi jeg jo netop IKKE gider at
gå på udstilling
For mig har det større betydning at vovsen kan præstere noget - helt
ligegyldigt om det er agility, brugsarbejde, lydighed eller hyrdning! En
velfungerende hjerne er det optimale... Anden præmien sikrer så at hunden
dog trods alt ikke ser helt tosset ud

> Se nu ved jeg ikke, hvor mange kuld nåede den at få som hvalp ???

Fy Benny... vi er seriøse her!!! *lol*

> Ja, men siden den anden nu kom på udstilling, så havde den jo åbenbart
> også
> stambog.... Dog uden jeg kan se, du havde den store gavn af den.

Ork jo... jeg kunne sagtens have haft gavn af stambogen... Faktisk kunne jeg
endda have valgt at avle på min tæve trods CEA! der er nemlig ingen
avlsrestriktion omkring øjenlysning hos sheltien! Og - når/hvis der engang
bliver lavet restriktioner, så vil man stadig ikke fraråde avl på individer
med en mild grad af CEA - sådan som min tæve havde...
Det er kun min egen etik, der dikterede netralisering... jeg vil dælme ikke
være med til at sætte "uegnede" hvalpe i verden!!! Også selv om jeg udmærket
godt ved at blinde hunde sagtens kan have et liv...

> Tja nu var vores, en International udstilling, med en pokkers masse
> racer

Lige netop derfor valgte jeg en udstilling kun for racen... jeg havde
bestemt ikke lyst til at stå helt alene (og med garanti skrupforvirret) som
nybegynder på en stor international udstilling!

> [...]
> den.... Skulle jeg noget der, så var det at gå på damejagt, og så bliver
> hyænen sikkert sur.... Der var ellers et par objekter, der grafisk set,

Ja, ja... det er vel et problem du må se at få løst med "Hyænen" *sss*

>.... Men min hund var pænere

Jeg så ellers efter hankøn på "vores" udstilling! havde oven i købet Manden
med! Og han blev ikke engang sur Heller ikke selv om jeg virkelig
forelskede mig dybt i en lækker svensker...

> [...]
> altså ikke købe, og stadig være i bilen selv.

> Det var jo det jeg forstod, at det havde ikke andet formål, end at prøve

Undskyld mig... nu kommer en af mine kongstanker og kæpheste...
Man skylder kattenknurreme sine købere at sørge for at det man overlader dem
(og i dette tilfælde er prisen komplet ligegyldig!!!) så vidt muligt er
avlet udfra nogle helt simple etiske tanker... nemlig at man har gjort sit
allerbedste for at undgå at hvalpene har "defekter"!!!
Også selv om det "kun" er et hyggekuld!!!
Og man er især forpligtet til at tænke etik, når man vil avle på en race,
som man _ved_ lider af arvelige (invaliderende) sygdomme!!! Især når
Procenten af hunde med sygdommen er så stor som fx CEA hos shelties...
Skulle der så ske en lapsus (sådan som med min hund) så er det lidt lettere
at have en ren samvittighed... og jeg har da heller aldrig bebrejdet min
hunds opdrætter det mindste!!! Hun havde jo gjort det bedste hun kunne for
at undgå fx CEA!!! Og blev virkelig ked af det, da jeg ringede til hende med
den triste nyhed...

> Ja den er vist vundet godt frem de senere år. Det er da også et lille
> vakkert kræ.

Hmmm... den enste som må kalde min lille smukke vovse "Kræ" er mig!!! Det
sker så også et par gange om dagen
Populariteten skyldes vel at flere har fået øje på sheltien helt uovertrufne
evner som arbejdshund... Der er meget få grænser for hvad hunden kan lære.
Shelties kan lære hvad som helst - og jeg ved at der på et tidspunkt har
været en sheltie hos beredskabets redningshunde (kan dog ikke huske om den
var fuldt uddannet).

Mvh Ann
Der også kan lave laaange indlæg... fald nu ikke i søvn

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 06-04-05 23:38

> [...]
> Men uanset, vil jeg hævde at en hund, som bruges til avl, _er_ en
> avlshund... også selv om det "kun" er til et enkelt kuld!

Tja, min første Hovawart, var netop sådan et, køkkenopdræt... Nå jah, det
tog vist godt nok hele stuen. Men hun var nu alle tiders. Men ikke alle
dommerne kunne ikke lide hende. Pelsen var ikke helt typisk for racen,
øjnene for lyse ( Men utroligt smukke ), og så var hun stor. Så stor at
skuldermålet kom frem hver gang. Selv hannerne følte sig små¨.. Så
det var ikke på udstillinger, hun skulle gøre sig. Til gengæld var hun så
redningshund.

> Det er jo lige netop det som er problemet med sheltien og fx CEA... du kan
> _ikke_ være spor sikker på noget!

Tja, men så er det jo, nærmest så som så. Man kan undersøge, og man har en
hund som er fri, men man er alligevel ikke sikker, og endnu mere usikker på
afkommet. Så selvom man gør sit yderste, har man stadig ikke større
chancer, end dem der kører på chancen.

> [...]
er
> i forvejen et stort arbejde at finde frem til de rigtige kombinationer af

Ja det kunne da godt lyde sådan. Mit er også bøvlet, men det er at holde
dem fra hinanden, i den tid, hvor de gerne vil lave " Hovsaarter ". .

> [...]
> velfungerende hjerne er det optimale... Anden præmien sikrer så at hunden

Ja, det forstår jeg godt, men med så krævende en race, så vil alt under
første klasse, med minimum ug med kryds og slange, jo være uacceptabelt...
For som der siges mellem linierne... Man kan jo aldrig vide. .

> Fy Benny... vi er seriøse her!!! *lol*

Undskyld...... Men kunne altså ikke dy mig. .

> [...]
> endda have valgt at avle på min tæve trods CEA! der er nemlig ingen
> avlsrestriktion omkring øjenlysning hos sheltien!

Tja, jeg ved ikke, hvordan jeg skal forholde mig til den slags. Skjulte
fejl og mangler, det var noget man i tidernes morgen, skrev under på, at ens
bil var fri for, når man gav den i bytte på en anden bil ... Nu skal det
så bruges på hunde ... Jeg er heller ikke tilhænger, af at gå på
kompromis med sundhed, og alligevel gør vi det, hver eneste dag.
Den udvælgelse som mennesker dyrker blandt hunde.... Er vel det, som man
kalder racehygiejne, og det er vel både godt og ondt. Det har en dårlig
vane, med at gå over gevind.

> [...]
som
> nybegynder på en stor international udstilling!

Den eneste forvirring der var, var at de havde glemt at nummerere vores
ring, så den var lidt svær at finde ..

> Ja, ja... det er vel et problem du må se at få løst med "Hyænen" *sss*

Hun kan nu bare koncentrere sig om den skabede køter ..

> Jeg så ellers efter hankøn på "vores" udstilling! havde oven i købet
Manden
> med! Og han blev ikke engang sur Heller ikke selv om jeg virkelig
> forelskede mig dybt i en lækker svensker...

Jeg var også ved at prøve at finde frem til, hvor mange Irske Ulvehunde, der
kunne være i en Kadett

> Og man er især forpligtet til at tænke etik, når man vil avle på en race,
> som man _ved_ lider af arvelige (invaliderende) sygdomme!!! Især når
> Procenten af hunde med sygdommen er så stor som fx CEA hos shelties...

Tja, men det kræver jo at folk ved det. Men nu er problemet måske endda
slet ikke så stort endda, med sådan et lille uautoriseret opdræt.
Det kunne jo være, at et sådan, lige skulle blandes ind i avlen. Så der
kunne blive gjort kål på de øjensygdomme, i stedet for at prøve at løse det
ved almindelig avl. Det har jeg ikke gode erfaringer med.

> Hmmm... den enste som må kalde min lille smukke vovse "Kræ" er mig!!! Det
> sker så også et par gange om dagen

Det skulle da så lige være mig ...
Ikke jeg ved af, men der har er / har været en cattledog.

Det var da ikke langt.... Du bliver aldrig dommedagsskribent

M.V.H.....Benny..

Fra : tia bjørnholt christ~

Dato : 03-04-05 10:31

Kære besvarere
Det er da dejligt, at så mange nærer bekymring for andres hunde. Det er
imidlertid uheldigt, at man gør sig til bedrevidende dommer, udfra en kort
annonce, som man vælger at tolke negativt.
At man ikke har prioriteret at rende til udstillinger for at premiere sin
hund, er ikke nødvendigvis det samme, som at man ikke har tid og overskud
til den. Vores hund er en familie hund, som er med i alle vores aktiviteter,
dvs. hun er ALTID sammen med os.
Så hvad skal det tjene til? - det skal tjene til glæde og fornøjelse for
hunden og familien, som gerne vil dele denne oplevelse.
vh. Tia og Erik

Fra : Christina Jensen

Dato : 03-04-05 13:35

Hej Tia

du skal være meget forsigtig med at skrive herinde, de er ikke altid særlig
venlige med deres svar, det har jeg lært.....

Kh Christina

Fra : fam. Ager

Dato : 03-04-05 14:38

"tia bjørnholt christiansen" <tia@nypost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så hvad skal det tjene til? - det skal tjene til glæde og fornøjelse for
> hunden og familien, som gerne vil dele denne oplevelse.

som du formulerede det, lød det som om du ikke havde tid til din hund og
derfor ikke udstilling, og på det grundlag, at du ikke har tid, svarer jeg
dig som jeg gjorde, du kunne formulere dig så man ikke er i tvivl hvad du
mener!!.
der er en væsenlig forskel på det du udtrykte i det første indlæg, til det
du skriver nu!. og det er med risiko for misforståelser.

mvh. marie

Fra : Ninja Ninjasen

Dato : 03-04-05 19:09

On Sun, 3 Apr 2005 11:30:30 +0200, "tia bjørnholt christiansen"
<tia@nypost.dk> wrote:

> [...]
>Så hvad skal det tjene til? - det skal tjene til glæde og fornøjelse for
>hunden og familien, som gerne vil dele denne oplevelse.

jammen har du fundet hjem/købere til hvalpene inden du avler ? hvis ja
så er det da fint nok og sikkert som du skriver en stor oplevelse !

men hvis du ikke har fundet hjem til hvalpene inden du avler så husk
lige at fortæl familien om hvordan det var at få aflivet hvalpene,
eller fortæl dem hvordan det var at sælge dem til en tilfældig mand
fra den blå avis for 500kr og husk lige at hunden skal leve i mange år
hos dens nye ejere eller på pensionaterne, så det er i høj grad på
bekostning af hundenes fremtid at du vil have denne oplevelse til din
familie, og ja det her lydder negativt og det er det også,
internaterne er propfulde med hunde som folk af den ene eller anden
grund ikke har brug for mere, så hvis du ikke har købere til dine
hvalpe så kan du i høj grad risikere at avle dem til de i forvejen
fyldte internater eller til dyrlægen som afliver en masse hunde i
forvejen, faktisk bliver ca 15000 hunde aflivet hvert år herhjemme.

men hvis du har nogen der vil købe hvalpene syntes jeg at det er helt
fint og fuldstændigt ligemeget om de har stamtavle, men hvis ikke så
er det for egoistisk.

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-05 19:58

"Ninja Ninjasen" <wrote:
,>
> [...]
> fyldte internater eller til dyrlægen som afliver en masse hunde i
> forvejen, faktisk bliver ca 15000 hunde aflivet hvert år herhjemme.

Jeg læste for nyligt at det er 15.000 hundehvalpe/unghunde ud af de ca.
60.000 hundehvalpe, der bliver født pr. år.

Så d.v.s. at det er hver fjerde hund der bliver aflivet i utide.

Skæmmende

Lisbeth

Fra : JR 2610

Dato : 03-04-05 21:19

Nu håber jeg virkelig ikke at I har nået at få nogen positiv respons på
jeres annonce!
Af nogle meget væsentlige grunde...
I skriver at I ikke gider at rende til diverse udstillinger for at få tæven
avlskåret... Tja - det gider jeg faktisk heller ikke! Men ser I - det kræver
faktisk kun en 2'den præmie at få avlskåringen på plads!!! kan min sheltie
opnå dette på en enste udstilling, kan jeres med garanti også!!! Dertil
kommer at I vil kunne få kontakt til rigtig mange andre sheltiefolk, der nok
vil kunne hjælpe jer i valg af hanhund...
I sheltie-racen som sådan findes der indtil flere arvelige øjensygdomme...
et par stykker af sygdommene medfører blindhed... en del af disse sygdomme
er oven i købet ressicivt nedarvede. Hvordan vil I sikre at I ikke får lavet
hvalpe med en eller flere af disse grimme øjensygdomme??? jeg kan fortælle
at fx CEA findes i ca 40 - 65 % af den samlede danske sheltiebestand! Er
jeres tæve øjenlyst - vil I forlange at hanhunden er det???
Har I talt med jeres hunds opdrætter ang planer om hvalpe??? Hvad mener
han/hun??? opdrætteren kan meget ofte vejlede og rådgive netop ang
avlsplaner - og i nogen tilfælde kan man oven i købet få _opdrætteren_ til
at slæbe vovsen med på en udstilling til den famøse avlskåring
Opdrættere har en vis interesse at at deres afkom fremvises - og også i at
hvalpe bliver brugt i avl , eller ikke bliver brugt (afhængig af hvalpens
type, eksteriør og temperament)

Endelig... hvor gammel er jeres tæve? Det må da være muligt for jer at vente
et stykke tid... få tingene bragt i orden... og så nyde at få et kuld
hvalpe???

MVH Ann
Kennel Sifsafs - opdræt af Shetland Sheepdog.
(eneste avlstæve neutraliseret pgr CEA )

Fra : x Vuf x

Dato : 04-04-05 09:22

On Sat, 2 Apr 2005 21:14:41 +0200, "tia bjørnholt christiansen" wrote:

> [...]
>kan bruge eller har du en, så meld venligst ud. Hun er en god shelti som
>kunne have opnået fine præstationen, hvis tiden havde været til det.

Er det 1., 2. eller 3. løbetid er hun i?
Hvor gammel er hun?
Hvorfor kan I ikke få stambog/tavle på hvalpene?
Hvilke restriktioner ligger der på sheltien?

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Nye Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP
Nu kun 1 pige og 3 drenge tilbage!