Filmbøger
Fra : GasHunter

Dato : 01-04-05 22:34

Hej

Jeg er interesseret i at komme igang noget filmlitteratur, men jeg aner
ikke hvor jeg skal starte. Jeg er interesseret i både filmhistorie,
-produktion og -teknik. Gerne både engelsk og dansk. Anbefal, tak! :)

Vh Andreas

Fra : Peter Holm

Dato : 02-04-05 00:20

GasHunter wrote:
> [...]
> aner ikke hvor jeg skal starte. Jeg er interesseret i både
> filmhistorie, -produktion og -teknik. Gerne både engelsk og dansk.

History:
David A. Cook - A history of narrative film.
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0393978680/qid=1112396993/sr=2-1/ref=pd_bbs_b_2_1/102-1799685-7000153

Theory:
Braudy and Choen - Film Theory and Criticism
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0195105982/qid=1112397215/sr=2-1/ref=pd_bbs_b_2_1/102-1799685-7000153

Dette er to rimeligt grundige bøger, der danner grundlaget historie og teori
for Film&TV-sidefag på Århus Uni.
Glimrende bøger synes jeg.

Skulle du være specifikt interesseret i David Lynch anbefaler jeg gerne
litt.

Mvh
Peter Holm
Cand.mag. Eng./Film&tv
www.peterholmfoto.dk

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : GasHunter

Dato : 03-04-05 23:00

Mange tak for hjælpen. Dem vil jeg få fat i.
Er der virkelig ikke andre der kan anbefale noget? Der må der stå en
masse filmbøger på hylderne hos denne gruppes læsere.

Andreas

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 05-04-05 13:33

GasHunter wrote:

> Mange tak for hjælpen. Dem vil jeg få fat i.
> Er der virkelig ikke andre der kan anbefale noget? Der må der stå en
> masse filmbøger på hylderne hos denne gruppes læsere.

Forude de to allerede nævnte er der
Film History an Introduction og
Film Art an Introduction
Begge skrevet af Kristin Thompson and David Bordwell

De er begge blevet brugt på grunddelen af Film og Medievidenskab på KU.
De er begge rimeligt akademiske, dog uden at det bliver for slemt. :)

--
Mvh Magnus Dreyer
Jeg fatter ikke dem, der brokker sig over at man kan høre rumskibene