newbie: Balancering af binært-træ
Fra : Unen

Dato : 26-05-01 14:07

Hej!

Jeg har oprettet en træstruktur. Problemmet er at det først oprettede
element er roden, hvilket kan resulterer i at, der er mange venstre-sønner
og kun få højre-sønner eller omvendt. Spørgsmålet er så hvorledes der er
muligt at få balance i træ-strukturen, så der er lige mange sønner til hver
side?

Jeg har hørt, der skulle være en API, der skulle kunne klare det meste.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 26-05-01 15:17

"Unen" <**REMOVE**duper@post.tele.dk**REMOVE**> writes:

> [...]
> muligt at få balance i træ-strukturen, så der er lige mange sønner til hver

Du kan f.eks. bruge Rød-Sorte træer eller AVL-træer:
http://swww.ee.uwa.edu.au/~plsd210/ds/red_black.html

> Jeg har hørt, der skulle være en API, der skulle kunne klare det meste.

Ja, java.util.TreeMap er en implementation af Rød-Sorte træer.

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 26-05-01 15:26

Unen wrote:

> [...]
> muligt at få balance i træ-strukturen, så der er lige mange sønner til hver

Du kan lave et preorder gennemløb hvor du gemmer elementerne i en liste.
Denne liste gennemløber du så hvor du starter med det midterste element som
sættes til rod og den venstre halvdel indsættes i venstre undertræ til denne og
den
højre i højre - nogenlunde således:

preorderBalancing( preorderArray, start, end )
{
half = (end-start) / 2;
node = preorderArray[half];
node.left = preorderBalancing( preorderArray, start, half-1 );
node.right = preorderBalancing( preorderArray, half+1, end );
return node;
}

root = preorderBalancing( preorderArray, 0, preorderArray.length );

Ellers kan du kigge på rød-sorte træer og rotationer.

> Jeg har hørt, der skulle være en API, der skulle kunne klare det meste.

Prøv java.util.TreeMap i JDK 1.2 og over

Ulrik Magnusson

--
"What a surprise! A look of terminal shock in your eyes.
Now things are really what they seem."

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 26-05-01 16:17

Ulrik Magnusson wrote:

> [...]
> sættes til rod og den venstre halvdel indsættes i venstre undertræ til denne og

ahem! Det skulle vist være en inorder liste. Sorry

Ulrik Magnusson

Fra : Unen

Dato : 27-05-01 11:39

Takker mange gange. Nu har jeg noget at arbejde ud fra :0)