Køb/salg i Sverige
Fra : Poul Kongsfelt

Dato : 31-03-05 17:55

Hej

Er der nogen der har et par gode links til svenske båd salg/køb sider.
Skal til at købe sejlbåd og der må være et stort marked i det sydsvenske.

Hilsen

Poul

Fra : sln

Dato : 31-03-05 18:23

"Poul Kongsfelt" skrev d. 31-03-05 17:55 dette indlæg :
> [...]
>
> Er der nogen der har et par gode links til svenske båd salg/køb sider.
> Skal til at købe sejlbåd og der må være et stort marked i det

Gå ind på hjemmesiden larspoulsen.dk ,gå ind under 2001 maritime links,
i bagbord side gå ind under køb og salg,klik på brugte både og klik så
på sverige så skulle der være lidt at se på.
Hilsen sln.

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-03-05 18:59

Jeg tror "markedskræfterne" har taget en del af fordelen ved at handle i
Sydsverige. De gode tilbud fås længere væk, fx i Stockholms skærgård. Der er
også en dejlig tur hjem gennem Götakanal

Se evt. praktisk erfaring på:
http://www.maximalt.dk/Artikler/koeb_i_sverige.htm

/Bjarke

Fra : Lars Holst

Dato : 31-03-05 20:04

"Poul Kongsfelt" <poul.kongsfelt@tdcadsl.dk> said in news:424c2a59$0$22994
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> [...]
>
> Er der nogen der har et par gode links til svenske båd salg/køb sider.
> Skal til at købe sejlbåd og der må være et stort marked i det sydsvenske.

Vi har selv købt båd i Sverige i 2004.

Erfaringen siger at jo længere du kommer væk fra Øresundskysten, jo mere
sparer du i forhold til danske priser.

Men det er ikke kun besparelsen i kroner og ører.
Generelt (og lad nu være med at blive stødt over dette, I danske sømænd) så
passer svenskerne bare meget bedre på deres både end danskerne.
Mange danske både lever ikke op til annonceteksten......det gør de svenske
både i næsten hvert eneste tilfælde.

Krone og øre besparelsen er mest tydelig ved bådhandler mellem 50.000,- og
225.000,-

Husk at man skal iregne hjemsejlads/transport og det koster mere jo længere
væk fra DK det er.

Jeg bor på sydsjælland og jeg satte grænsen således:
Svenske vestkyst, Gotland, Vänern. Længere ville jeg ikke sejle for at tage
den hjem, da jeg kun havde en lang påske at gøre det i.

Jo mere udenfor sæsonen du køber, jo mere sparer du men så skal du dælme
også have polarsejladsudstyret i orden hvis du selv hjemsejler.

Vores hjemtur i påsken 2004 var præget af frost om natten og ganske få
grader om dagen. Det ville have været ekstremt koldt hvis ikke der havde
været varme ombord og dagssejladserne havde ikke kunnet lade sig gøre hvis
ikke vi havde købt det rigtige udstyr til omkring en halv bondegård hver,
til engrospriser.

Oftest kan det næppe svare sig at tage vinterstativet med fra Sverige.
Sælg det derovre i samarbejde med sælgeren eller lad være at lade det indgå
i handelen og køb eller byg et nyt i DK.

Der er ingen problemer med told, moms, flagning etc. Det er bare at sætte
et dansk splitflag på når kontrakten er underskrevet.

Der kan være problemer med gasinstallationer, da svenskerne har godkendt
primus flasker som sejlbådsgas. Det har vi ikke i DK. Der skal konverteres
og det koster omkring 2.000,- inkl. flasker hvis man selv udfører arbejdet.

Der er mange hjemmesider at følge med på.
Dog vil det oftest kunne svare sig at indkredse en lille skare af bådtyper
som man prismæssigt, sejlmæssigt, pladsmæssigt og æstetisk holder af og så
søge dem på de respektive klubbers hjemmesider.
Dels fordi på klubsiderne er intet prismæssigt "ude af kurs" (for man kan
sammenligne med de andre mage til) og dels fordi der er ekspertråd at hente
i købssammenhæng. Ofte er sælger også mere vidende hvis han er med i
mærkeklubben.

Husk at etablere en aftale om fortløbende kommunikation med sælger, så du
kan blive afklaret med de produkter han har benyttet til bundmaling,
lakering, de småskavanker som mange kalder bådens personlighed (det har
alle både), rigningsmål etc.

Nu lægger jeg nogle links som kan være relevante for bådhandel både
generelt og møntet på handel i Sverige.
Sortér selv i dem.

http://www.udkik.dk/
http://www.scanboat.dk/dk/default.asp
http://www.baadannoncer.dk/linkvis.asp?type=Forhandlere
http://www.baadmagasinet.dk/online/content/v3/index.php?SectionID=3
http://www.maringuiden.se/marinborsen/
http://www.marinan.com/
http://www.batborsen.com/bb/se/default.jsp
http://www.brugtbaad.dk/
http://begmarknad.batnet.se/sok/allt.php
http://www.blocket.se/
http://www.netboat.com/suche/sucheboote.asp?Lang=DA

Ud over disse links er der alle mæglerne både i Danmark og i Sverige.
Der kan godt stå en lille guldgrube og vente på at blive købt.
Men priserne hos mæglerne ligger altså noget højere end ved privathandel.

Hvis du nu beslutter dig for en katamaran eller en speciel gammel
træbådstype, så er der mere specifikke hjemmesider rettet mod dette.

Iøvrigt kan det altid svare sig at lave en del detektivarbejde på nettet
for at udvidde sin horisont på brugtbådsmarkedet.
Der er sikkert kommet flere links til siden jeg købte båd og jeg synes
heller ikke det ser ud som at alle dem jeg brugte er med her.

Held og lykke med det og sig endelig til hvis jeg kan være behjælpelig på
nogen måde.

--
Lars Holst

Fra : bentp

Dato : 01-04-05 16:04

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
> [...]

> alle både), rigningsmål etc.
>
> Nu lægger jeg nogle links som kan være relevante for bådhandel både

Og så har du ikke engang en af de bedste med:
http://www.sailguide.com/

Mvh
Bent

Fra : Lars Holst

Dato : 01-04-05 23:34

> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message

> Og så har du ikke engang en af de bedste med:
> http://www.sailguide.com/
>
> Mvh
> Bent

Den glemte jeg i farten.........har selv brugt den til at følge med i
markedet.

Jeg ved også at der een til som var supergod (svensk hjemmeside) som jeg
bare ikke kan finde. Øv.

Men stadig er mærkeklubbernes hjemmesider de bedste til at finde
relevante både til salg i Sverige.

--
Lars Holst

Fra : Bent Frederiksen

Dato : 01-04-05 19:56

Poul Kongsfelt wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der har et par gode links til svenske båd salg/køb sider.
> Skal til at købe sejlbåd og der må være et stort marked i det

versgo
http://www.blocket.se/