Hvor dan undgåes rust på Foldepropel
Fra : Dolan

Dato : 31-03-05 06:28

Er der nogen der har en god fidus til hvordan man behandler sin
foldepropel (der er lavet i jern) så man undgår at den ruster.

Jeg renser den hvert år helt ned til det blanke stål og giver den en
gang tokomponent coating - med efterfølgende behandling med bundmaling.

Men når sæsonen er ovre så er 2-komponenten væk og stålet rustrødt??

Kan man bruge galvanisering - eller????

PS: tæreklodserne bliver skiftet hvert år (halvdelen er væk på en sæson)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-03-05 08:18

Dolan <dsn@tdcadsl.dk> skrev:
> [...]
>til det blanke stål og giver den en
>gang tokomponent coating - med
>efterfølgende behandling med bundmaling.

Hej Dolan,
Prøv at se på dette link: http://www.vsb.dk/teknik/KOR-RIS.html
Her er bl.a. nævnt at foldepropeller lavet af støbejern er coated
med en plastoverflade.
Hernæst kan du se på denne side: http://www.accoat.dk/sw1031.asp
Dette firma kan lave den overflade som du ønsker.
Med venlig hilsen
Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-03-05 12:18

"Harding E. Larsen (slet 482QD)" <harding@482QDlarsen.tdcadsl.dk> skrev

> Hernæst kan du se på denne side: http://www.accoat.dk/sw1031.asp
> Dette firma kan lave den overflade som du ønsker.

Er det det, manden spørger om?

Så vidt jeg kan se, så efterlyser han en god fidus til at gøre det selv, og
ikke et link til en potentiel dyr behandling.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : H

Dato : 31-03-05 13:10

:-|

Henning Andersen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 31-03-05 13:59

> [...]
> og
> ikke et link til en potentiel dyr behandling.

Så vidt jeg kan læse, så står der ikke noget om at fidusen ikke måtte være
professionel hjælp.
manden beder blot om at få løst et problem. og fortæller hvad han
tidligere
har gjort.

Jeg synes at Harding på det sidste har givet nogle gode og
veldokumenterede
besvarelser, respekt for det til Harding.

Iøvrigt undrer jeg mig meget over at du tidligere hang mig ud for at have
reklame for "spamfighter" i mine indlæg.
du skrev at det var spam, nu synes jeg pludselig du selv har reklame under
dine indlæg, har tiderne ændret sig

mvh
JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-03-05 14:25

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev

> [...]
> reklame for "spamfighter" i mine indlæg.
> du skrev at det var spam, nu synes jeg pludselig du selv har reklame under

Du overholdt ikke reglerne for en korrekt signaturadskiller, som er
defineret i RFC samt netiketten, derfor var det at betragte som værende
spam. Der er altså en årsag til, at man har lavet de tekniske regler, som de
nu engang er.

Og det kedelige er, at du *stadigvæk* ikke overholder reglerne for en
korrekt signaturadskiller. Det er det, der er hele forskellen på din og min
signatur! Jeg overholder de regler, som der forlanges omkring signaturer
til punkt og prikke, så der er ikke noget med, at tiderne har ændret sig. De
folk som benytter software til at klippe signaturern fra, de kan ikke gøre
det, fordi din signaturadskiller er *defekt*, så det har dermed en direkte
betydning for de læsere, som ikke gider at se signaturer.

Du kan heller ikke undskylde dig med, at det er spamfighters skyld. Det er
*dig*, som bevidst har valgt at bruge programmet, så det er udelukkende dit
ansvar, at det software, du anvender til at sende indlæg med også overholder
usenetstandarden!

Navnlig når du er blevet gjort bekendt med, at din sofware er defekt, og at
dine indlæg er i strid med den gældende tekniske standard og netikette. Men
det er du tilsyneladende fløjtende ligeglad med...

Du kan læse mere om signaturer og deres tekniske udformning på www.usenet.dk

FUT dk.admin.netikette (betyder at svar havner der)

Claus

--
Ting til salg
Lidt af hvert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-03-05 14:48

> [...]
>

>mvh
>JR
>
>Tak for det Jan, jeg synes også at vi kun bør beskæftige os med
den bedst mulige rådgivning, også rådgivning der retter på
fejlagtig "Rådgivning".

De bedste hilsner

Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-03-05 15:55

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev

> den bedst mulige rådgivning, også rådgivning der retter på
> fejlagtig "Rådgivning".

Det er da ikke rådgivning at stange et link ud til en gut, som efterlyser
fiduser til selv at løse sit problem. Det kan enhver finde ud af, og det er
ikke sådan, fritidssejlere og hobbyfolk normalt løser deres problemer...

Claus
--
Ting til salg! Lidt af hvert!
Gør et lille KUP!

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 31-03-05 17:10

v" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er
> ikke sådan, fritidssejlere og hobbyfolk normalt løser deres problemer...

Det er da i allerhøjeste grad rådgivning. og tilmed dokumenteret.

Enhver kan jo have sine synspunkter på hvorledes en opgaves løses, og slynge
noget ud uden at have viden
om hvorvidt det gavner eller skader.

Og endnu engang, der står intet i indlægget om at manden selv ville udføre
arbejdet.

Omvendt henviste du selv en, der direkte skrev at han "selv" ville montere
en bovpropel til en professionel.
men dengang var det måske rådgivning at henvise til folk med forstand på
emnet.

mvh
JR

Fra : Dolan

Dato : 01-04-05 05:37

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> ikke sådan, fritidssejlere og hobbyfolk normalt løser deres problemer...

Stor Tak til Claus og gon for nogle konstruktive fiduser til at løse mit
problem.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-04-05 10:36

"Dolan" <dsn@tdcadsl.dk> skrev

> Stor Tak til Claus og gon for nogle konstruktive fiduser til at løse mit
> problem.

Nu har jeg af nysgerrighed lige talt med en forkromningsanstalt, og de
vurderer, at hårdforkromning ikke holder i længden. Det kan sagtens lade sig
gøre, men det er næppe prisen værd. Derimod foreslog han kemisk fornikling,
men han turde intet sige om holdbarheden overhovedet. Prisen inkl.
glasblæsning ville være 5-600,- og der ville ikke være problemer med
galvanisk tærring.

http://www.nichro.dk/

Det var dem her, jeg talte med. Så kan man jo diskuterer, om pengen er givet
godt ud i forhold til diverse arbejde med maling og epoxy. Jeg ville helt
sikkert prøve det selv..

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-03-05 11:00

"Dolan" <dsn@tdcadsl.dk> skrev

> [...]
> gang tokomponent coating - med efterfølgende behandling med bundmaling.
> Men når sæsonen er ovre så er 2-komponenten væk og stålet rustrødt??

Hvad er det for noget, du omtaler som coating?

Du kan ikke umiddelbart galvanisrere den, fordi galvaniseringen vejer en
del, og så skal den efterfølgende sendes til afballancering, og så er det
nok billigere at købe en ny, når alt bliver lagt sammen.

Det hele afhænger af, hvordan du forbereder jernet til behandling, er denne
forberedelse ikke tilstrækkelig grundig, så er der ikke noget, som hæfter på
lang sigt. Jeg ville få den sandblæst og så bruge West-epoxy efterfulgt med
Light Primer. Det sidste for at give en god vedhæftning til evt. bundmaling.
Vil du ikke sandblæse, så kan du afrense med en vinkelsliber med stålbørster
efterfulgt med en speciel slibeskive. Du kan se her, hvad jeg bl.a. bruger.
der er også noge slibe/polerskiver, jeg tidligere har omtalt:
www.myboat.dk/slibeting.htm .
Sandblæsning er absolut at foretrække, fordi det sikrer, at epoxyen trænger
bedre ind. Det koster ca en 50,- . men bemærk, at det er ikke noget du selv
kan gøre med
diverse hobbyudstyr. Det sandblæsningsudstyr man kan købe i butikkerne,
f.eks. hos HN er absolut intet værd til dette formål.

Husk, at hvis du sandblæser, så skal epoxyen påføres inden 24 timer, ellers
begynder overfladen at ruste igen.

Claus
--
Ting til salg
Lidt af hvert

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-03-05 13:35

"Dolan" <dsn@tdcadsl.dk> skrev

> Er der nogen der har en god fidus til hvordan man behandler sin
> foldepropel (der er lavet i jern) så man undgår at den ruster.

Vær iøvrigt opmærksom på, at hvis du sender den ud af byen til
overfladebehandling, så sørg for at få en skriftlig garanti!

Problemet er jo, at der hvor fladerne kører mod hinanden, der vil
belægningen blive slidt af. Selv den mest slidstærke kunstbelægning vil før
eller siden blive slidt, og så kommer rusten ind under belægningen og breder
sig.

Men noget helt andet, du eventuelt kunne overveje, er hårdtforkromning. Jeg
tror godt, at hårdtforkromning vil kunne holde endog meget lang tid, men
spørgsmålet er så, hvad der sker med metallerne i forhold til galvanisk
tærring. Det tør jeg ikke svare på, der må du spørger forkromeren.
Hårdtforkromning kender man bl.a. fra hydrauklikstempler på
entrepenørmaskiner o.lign. Det er *ufatteligt* slidstærkt..

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-03-05 14:44

Kære lille Claus,

Igen er du helt ude i tovene!

I forrige indlæg foreslog du at den ikke kunne galvanisere fordi
galvaniseringen vejer en del og så skal den afballanceres og det
er dyrt så derfor er det nok billigere at købe en ny.
Hvad kender du til spørgerens muligheder i den retning?

Så foreslår du at emnerne sandblæses og du ligger hertil at det
skal gøres med dyrt avanceret udstyr.

Endelig at epoxyen skal påføres inden 24 timer.
Hvad kender du til de herskende forhold og mon ikke 24 timer lidt
lang tid. Det var nok bedre om du havde skrevet minutter.
Hvad med afballancering her glemte du det?
Kender du noget til afballancering ud over det som laves på et
autoværksted?

>Problemet er jo, at der hvor fladerne
> [...]

Din berømte epoxymetode, er det ikke en kunstbelægning.
Hvordan tror du at tandhjul opfører sig efter en sandblæsning..bøh!

>Men noget helt andet, du eventuelt
>kunne overveje, er hårdtforkromning. Jeg
> [...]

Herefter forslår du hårdforkromning, men tør ikke svare på hvordan
dit forslag opfører sig.
Du skyder i blinde med dine forslag, alt er som grebet ud af
luften, bare for at skrive noget.
Kender du overhovedet noget til metallurgi?

Det drejer sig ikke om at være smart og foreslå i øst og vest.
Spørgeren ønsker lødig oplysning.

Det drejer sig ikke om at have:
>--
>Ting til salg!
>Lidt af hvert!
>www.tersgov.dk/salg.htm

Det drejer sig om rådgivning og det er du bestemt ikke i stand til
at give.

De bedste sejlerhilsner

Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-03-05 15:38

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev

> Kære lille Claus,

Jeg er hverken lille eller kær!

> Igen er du helt ude i tovene!

Ja, det er da klart, jeg havde ikke ventet andet fra dig!

> [...]
> er dyrt så derfor er det nok billigere at købe en ny.
> Hvad kender du til spørgerens muligheder i den retning?

Akkurat lige så lidt som dig, men hvad er din pointe, vill du kaste med
mudder, eller vil du give manden nogle kontruktive forslag?!

> Så foreslår du at emnerne sandblæses og du ligger hertil at det
> skal gøres med dyrt avanceret udstyr.

Sikke noget ævl, vil du venligst *CITERE* det sted, hvor jeg skriver at det
skal gøres med "dyrt og avanceret udstyr"!

Hvad pokker er det du vil med din åndsvage mudderkastning?

Jeg skriver netop, at det kan gøres for ca. en halvtresser, og mere koster
det normalt ikke hos en almindelig sandblæser, så hvad er dit problem?

> Endelig at epoxyen skal påføres inden 24 timer.
> Hvad kender du til de herskende forhold og mon ikke 24 timer lidt
> lang tid. Det var nok bedre om du havde skrevet minutter.

Sikke noget vrøvl!

Jeg kender ikke en skid til de herskende forhold, og alt dit NASA
højteknologiske rumvidenskab rager mig egentlig end bønne. Alle normale
bådbyggere og malere arbejder med en normal grænse på ca 24 timer max mellem
sandblæsning og påføring af maling på ubehandlet og nyblæst stål.

Det er er *STADIG* en fritidsgruppe for hobbyfolk, så glem dog alt dit
højteknologiske og avancerede arbejde med dybfrosne materialer og hvad ved
jeg. Her er det *almindelige* mennesker, og *almindelige* sejlere som
arbejder med *almindelige* materialer og *almindelige* arbejdsmetoder.

Det er jo nærmest en besættelse for dig, at du vil gøre alt det folk spørger
om til avanceret og højteknologisk videnskabligt arbejde!

Hvad er årsagen til, at du ikke vil lade folk gøre tingene selv?

> Hvad med afballancering her glemte du det?

Nej, det glemte jeg ikke, men traditionel varmgalvanisering lægger sig tit i
klatter, mens hårdforkromning ligger sig på en anden og langt finere måde.

> Kender du noget til afballancering ud over det som laves på et
> autoværksted?

Ja, det gør jeg. Men hav har det med emnet at gøre?
Endnu et forsøg på at fjerne fokus på det oprindelige emne!

> Din berømte epoxymetode, er det ikke en kunstbelægning.
> Hvordan tror du at tandhjul opfører sig efter en sandblæsning..bøh!

Jo, det er kunstbelægning, men det er arbejde, han selv kan gøre, og dermed
er udgifterne også kontra ydelse også minimeret. Der er alligevel ikke
noget, han kan gøre selv, og som holder evigt, og som også lever op til din
fanatiske standard!

Hvad ved du om hans tandhjul, har du måske set dem?

Den propel jeg har liggende her på skrivebordet og som jeg er ved at polere,
den kan f.eks. sagtens tåle en sandblæsning pga af de grove "tandhjul". Der
er mange forskellige måde at sandblæse på, og der er ingen der har sagt, at
der skal lukke helt op for gassen!

> Herefter forslår du hårdforkromning, men tør ikke svare på hvordan
> dit forslag opfører sig.
> Du skyder i blinde med dine forslag, alt er som grebet ud af
> luften, bare for at skrive noget.

Det kender du slet ikke en disse til . Jeg kommer i det mindste med nogle
konstruktive forslag til debatten, mens du blot poster link til til dyre
behandlinger og taler om arbejde, materialer og standarder, ingen normal
fritidssejler kan leve op til - når du altså ikke har travlt med at kaste
med mudder og hævde dig selv!

> Kender du overhovedet noget til metallurgi?

Det er fuldstændig underordnet. Dette er ikke et videnskabligt forum, det er
en *FRITIDSGRUPPE* for *HOBBYFOLK* Så hvad jeg kender og ikke kender til,
det er helt og aldeles underordnet. Det er ikke mig, der skal forkrome hans
propel.

> Det drejer sig ikke om at være smart og foreslå i øst og vest.
> Spørgeren ønsker lødig oplysning.

Spørgeren ønsker en "god fidus" og ikke alt dit akademisk, videnskabelige og
teoretiske vås!

Dernæst er der ingen, som har gjort dig til dommer over, hvad folk skal
skrive i deres indlæg på usenettet, og med alt dit vås, så er du næppe egnet
til at bedømme, hvem der er smart eller ikke smart. Jeg er i hvert fald ikke
imponeret over alt dit videnskabelige udenomsnak, for det er det, det er!
Ren og skær udenomssnak!

Det er dig, som her i gruppen taler om millionudstyr, teknikker, som ingen
har forstand på i danmark, samt dybfrosne materialer, som kræver uddannede
*urmagere*..

Du er jo helt ude af trit med virkeligheden og den måde, almindelige sejlere
fungerer..

Tag nu og vågn op og læg mærke til, hvilket forum du er i, og hvad folk
spørger om. Vi er helt almindelige sejlere, og *IKKE* videnskabsfolk, som
laver udstyr til NASA og deres fejlbehæftede rumfærge!

> Det drejer sig ikke om at have:

Nå, så fik du spillet dum igen!! Hvad er dit egentlig problem, siden du er
så sygeligt optaget af min signatur?

Har du et problem med den, så synes jeg du enten skulle sætte dig ind i
reglerne og hvis de ikke er akademisk-videnskabelige nok til dig, så skriv
til CC abuse, så kan de måske forklare dig reglerne omkring signaturer.

Læg mærke til, at nu er det *fjerde* gang du søger en provokation ved at gå
efter manden og ikke efter bolden. Det harmonerer meget dårligt om dit
udsagn om fred her i gruppen. Hvis du virkelig ville have fred, så satte du
dig grundigt ind i reglerne omkring signaturer, så du ved, hvad du udtaler
dig om, eller også skulle du stikke piben ind. Lige nu laver du kun ballade,
når du vedbliver at kommentere min 100% korrekte og lovlige signatur!

Er det ikke dig, som skrev: "man skal ikke tro, man skal vide"?

Så kan man undre sig over, at du ikke ved en disse om signaturreglerne!

> Det drejer sig om rådgivning og det er du bestemt ikke i stand til
> at give.

Dette er ikke et videnskabligt rådgivningsforum! Det er et offentligt
debatforum for fritidssejlere!

Hvis ikke, du kan lide lugten, så find dog et andet forum, der passer bedre
til dit niveau.

Claus
--
Ting til salg! Gør et KUP!
Lidt af hvert, tyverialarm, EDB-bord samt diverse nips!

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 31-03-05 17:20

> [...]
> fritidssejler kan leve op til - når du altså ikke har travlt med at kaste

Det er vel ikke forbudt at poste links til en relevant information om emnet.

Hvorvidt folk har lyst til at bruge dine råd eller linksene, kan de vel selv
bestemme.
i dette tilfælde har han da noget at vælge imellem, så det ser jeg kun som
positivt.

Endelig står der intet om at råd i denne gruppe SKAL være gør det selv råd.

mvh
JR

Fra : Egon Stich

Dato : 31-03-05 17:12

"Dolan" <dsn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan man bruge galvanisering - eller????
>
> PS: tæreklodserne bliver skiftet hvert år (halvdelen er væk på en sæson)

Hej.
Mudderkastningen er i gang
Den vil jeg ikke deltage i, men fortælle dig, hvad jeg har gjort i
tilsvarende situation.

Prolellen skilles ad.
Herefter afsyres den. (Ætsnatron er godt, idet det godt kan lide rust, men
ikke jern.)
Skylles tørres. Skyl i meget varmt vand, så tørre bæstet hurtigere.
STRAKS efter tørring gives 2 gange epoxy primer.
Lad tørre, og saml skidtet.
Har du lyst, kan du påføre bundmaling, men denne bliver hurtigt slidt af.
Denne metode har for mig givet gode resultater.
Behandlingen har holdt gennemsnitlig 3-4 år.

MVH
Egon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-03-05 18:35

Ja, det er sørgeligt med alle de styrkeprøver vi ser her i gruppen.

Egon, må jeg tillade mig at rose dit svar. Det er praktisk, overkommeligt og
sidst, men ikke mindst, så er det baseret på konkret og letforståelig
erfaring du selv har gjort.

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-04-05 10:24

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev

> Har du lyst, kan du påføre bundmaling, men denne bliver hurtigt slidt af.
> Denne metode har for mig givet gode resultater.
> Behandlingen har holdt gennemsnitlig 3-4 år.

Det var også det, der var mit første forslag. Men problemet er jo, at det er
ikke en varig behandling. Slidfladerne er nærmest umulige at behandle med
almindelige tilgængelige materialer, og derfor vil belægningen jo relativt
hurtigt slides af der, og så kryber rusten bare ind under belægningen, og så
har man problemet igen.

Claus

--
Ting til salg!