Spørgsmål vedr. HD og schæferhund
Fra : Allan

Dato : 30-03-05 21:45

Hej NG

Planlægger at anskaffe mig en schæferhund. Mener at have sat mig ret godt
ind i tingene siden sidste sommer, men der er lige ét spørgsmål.
Når jeg kigger på de forskellige kennelers hjemmesider står der tit, at
forældrenes HD er NORMAL, og på andre sider står der A.
Jeg har læst mig til, at A skulle være det bedste, så når der står A, burde
der ikke være tvivl. Til gengæld er jeg i tvivl, når der står NORMAL.

Spørgsmålet går nu på, om betegnelsen NORMAL skal tolkes om HD=A? Hvis jeg
tager den "skeptiske kasket" på, kunne det jo være, at nogle avlere skriver
normal, som jo kan gradbøjes, og at HD derfor også kan være B eller C.

Håber der er nogen af jer, der kan hjælpe med at få det på det rene (ellers
må jeg vel bare kontrollere papirene på forældrene, inden hvalpen købes

Tak for hjælpen.

Mvh.

Allan

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 30-03-05 22:38

"Allan" <allan@konoy.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Håber der er nogen af jer, der kan hjælpe med at få det på det rene
> (ellers må jeg vel bare kontrollere papirene på forældrene, inden hvalpen

Jeg har selv labradorer, der jo også kan være plaget af hoftedysplasi. Jeg
er så heldig, at begge mine har AA-hofter og 00-albuer, men jeg ved, at
mange avler på hunde, der har B-hofter, og at dette regnes for helt OK inden
for raceledelsen, fordi en B-hofte anses for "næsten" normal.

Venlig hilsen Anelise

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-03-05 09:47

"Anelise Schou Nielsen" <nilleslyst@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
inden
> for raceledelsen, fordi en B-hofte anses for "næsten" normal.

Men en betegnelse "NORMAL" er værdiløs og kan ikke bruges til noget som
helst.
Normale hofter for schæfere er vel næsten C, Newf har måske endda D som
normalt men flatter har A, labs måske B.
Jeg vil ALDRIG købe hund med betegnelsen NORMAL eller hvis dens forældre har
samme betegnelse.

Der skal allerhelst være brugt den nye skala A-E eller til nød den gamle.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Jytte B

Dato : 31-03-05 10:01

> [...]
>
> Håber der er nogen af jer, der kan hjælpe med at få det på det rene
> (ellers må jeg vel bare kontrollere papirene på forældrene, inden hvalpen

Du kan på forældrenes stamtavler se HD status for forældre, bedsteforældre
og oldeforældre. Så kan du jo vurdere om det er tilfredstillende. Du kan
også gå ind på Dansk Kennel klubs hjemmeside og se forældrenes HD indeks.
Det skal mindst være 100 for begge to.

Mvh

Jytte

Fra : Allan

Dato : 31-03-05 11:48

> [...]
> også gå ind på Dansk Kennel klubs hjemmeside og se forældrenes HD indeks.

Ok, jeg kan se på dit og de andres indlæg, at min skepsis til betegnelsen
NORMAL på de forskellige kennellers hjemmesider var begrundet.
Det handler altså først og fremmest om at kontrollere, at papirene på
hundens forgængere er i orden.

Mange tak til Anelise, Christian og dig for hjælpen

/Allan

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-03-05 11:57

"Allan" <allan@konoy.net> wrote in message

> [...]
> NORMAL på de forskellige kennellers hjemmesider var begrundet.
> Det handler altså først og fremmest om at kontrollere, at papirene på

Ja, og ikke bare normale

> Mange tak til Anelise, Christian og dig for hjælpen

Selv tak, og held og lykke.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Karina

Dato : 31-03-05 11:59

"Jytte B" <vingekatten@mail.dk> wrote in message
> [...]
> også gå ind på Dansk Kennel klubs hjemmeside og se forældrenes HD indeks.

Jeg er helt enig med Jytte. Find ud af, hvad forfædrene har af status.
Jeg ville ikke selv vælge en hvalp hvor den ene af forældrene havde mindre
en B hofter. Den anden skulle afgjort have A hofter.

Husk, at det er er vigtig at du ikke går for meget med den og at den ikke
går på trapper den første 5-6 måneder. Det er med til at skåne hofterne.

Mange hilsner

Karina

Fra : Xenon

Dato : 31-03-05 12:29

Hej.
Når opdrætteren skriver HD-normal , så kan det jo være fordi hunden er HD
bedømt i Tyskland.

Claus

Fra : Allan

Dato : 31-03-05 15:11

> [...]
> også gå ind på Dansk Kennel klubs hjemmeside og se forældrenes HD indeks.

Hej igen

Jeg har lige et tillægs-spørgsmål (beginners question
Er stamtavler på de enkelte hunde offentligt tilgængelige ex. hos DKK eller
Schæferhundeklubben, så man selv kan lave "detektivarbejdet"?
Eller er det kun hos den enkelte avler, man kan få disse oplysninger?

/Allan

Fra : Jytte B

Dato : 31-03-05 15:49

> [...]
> eller Schæferhundeklubben, så man selv kan lave "detektivarbejdet"?
> Eller er det kun hos den enkelte avler, man kan få disse oplysninger?

Jeg ved det ikke, jeg tror det ikke. Men ingen seriøs opdrætter vil tage dig
det ilde op, hvis du ønsker at se forældrenes stambøger. Opdrætteren kender
sikkert også indekset. Ellers kan du skrive numrene op og se indekset på
Kennelklubbens hjemmeside.
Du har jo også lov til at kontakte flere opdrættere.

HD normal er den tyske betegnelse og svarer til A.

Nu har jeg ikke schæferhunde (har haft) men collier. Forældredyrenes HD
indeks skal være oplyst for at hvalpene kan komme på Collieklubbens
hvalpeliste. Måske er det også sådan i Schæferklubben.

Mvh
Jytte

Fra : Allan

Dato : 02-04-05 10:47

> [...]
> indeks skal være oplyst for at hvalpene kan komme på Collieklubbens
> hvalpeliste. Måske er det også sådan i Schæferklubben.

Ok, kan nemlig se at flere af de danske schæfere er parret med tyske. Og i
de tyske stambøgers betegnelser har jeg set, at der bl.a. står NORMAL og
FAST NORMAL. Så det er lige med at gennemskue, hvad der er godt, og hvad der
er mindre godt, når man er "ny i feltet"

/Allan

Fra : Allan

Dato : 02-04-05 10:54

> [...]
> FAST NORMAL. Så det er lige med at gennemskue, hvad der er godt, og hvad
> der er mindre godt, når man er "ny i feltet"

Har lige en tilføjelse. Kan se at der står V Normal, VA Normal og Fast
Normal.
Jeg har søgt lidt efter hvad disse betegnelser står for i forhold til det
danske A-E skala, men desværre uden held.
Hvis nogen af jer har et link eller hurtigt kan fortælle om dette forhold,
ville det hjælpe.

Tak for hjælpen.

/Allan

Fra : Jytte B

Dato : 02-04-05 20:26

> [...]
> danske A-E skala, men desværre uden held.
> Hvis nogen af jer har et link eller hurtigt kan fortælle om dette forhold,

Jeg ved ikke hvad man mener med V og VA, men "fast normal" svarer til B,
"fast" betyder næsten på tysk. Så findes der i tyske betegnelser "leichter
HD" = let HD, det svarer til C.

Men prøv at spørge i Schæferklubben, de kan helt sikkert hjælpe dig.

Jeg mener nu ikke, du behøver at være så bekymret. Hvis du køber hvalp hos
en anerekendt opdrætter, har du en stor chance for at få en god hund. Men en
hvalp er et levende væsen, og der sker uheld i de bedste familier.

Jytte

Fra : Brian Olesen

Dato : 02-04-05 21:50

Hejsa
Har været væk fra gruppen temmelig længe, men sparker lige lidt meninger
ind.

> Jeg mener nu ikke, du behøver at være så bekymret. Hvis du køber hvalp hos
> en anerekendt opdrætter, har du en stor chance for at få en god hund. Men
> en hvalp er et levende væsen, og der sker uheld i de bedste familier.

Der er nu ganske gode chancer for at få en hund med hd. Er det ikke stadig
ca. hver 3. schæfer, som har hd?
Ikke for at skræmme nogen væk. En schæfer er en fantastisk dejlig og levende
hund, men man skal bare vide, hvad man går ind til.
Jeg taler desværre selv af dyrekøbt erfaring.

Mvh. Brian

Fra : Allan

Dato : 03-04-05 08:41

> [...]
> en anerekendt opdrætter, har du en stor chance for at få en god hund. Men
> en hvalp er et levende væsen, og der sker uheld i de bedste familier.

Ok, tak for hjælpen

/Allan

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 06:55

"Allan"
> [...]
> eller Schæferhundeklubben, så man selv kan lave "detektivarbejdet"?
> Eller er det kun hos den enkelte avler, man kan få disse oplysninger?

Gid det var ligesom i Sverige, hvor der er en samlet database over alle
disse ting........ Suk...

--
/Stoltze
Har du husket at klippe i dit indlæg? Og læst det igennem en ekstra gang?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-04-05 08:26

"Niels Stoltze" <niels_detunderligea_stoltzemail_punktum_dk> wrote in
message news:424ce272$0$290$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Allan"
> >

> Gid det var ligesom i Sverige, hvor der er en samlet database over alle
> disse ting........ Suk...

Det er der når det gælder HD:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/394 -> HD-Index oplysning.
Desværre skal man kende stamnummeret, navnet er ikke nok.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-04-05 07:42

> [...]
eller
> Schæferhundeklubben, så man selv kan lave "detektivarbejdet"?

Nogle raceledelser i nogle af specialklubberne under DKK har lavet noget har
dem offentlige, se fx.:

http://www.flatcoat.dk/flatdata/index.asp

Mener Labrador har noget lign.

--